Zdražovanie spolu s neisotou rastie

STRACH O FINANCIE, BUDÚCNOSŤ, ALE AJ STRECHY NAD HLAVOU. GLOBÁLNA KRÍZA SA TÝKA KAŽDÉHO A PREDIKCIE SA NELEPŠIA.
STRACH O FINANCIE, BUDÚCNOSŤ, ALE AJ STRECHY NAD
HLAVOU. GLOBÁLNA KRÍZA SA TÝKA KAŽDÉHO A PREDIKCIE SA NELEPŠIA.
DÔVODOV, PREČO POTRAVINY DRAŽEJÚ, JE VIACERO. JEDEN Z
TÝCH NAJHLAVNEJŠÍCH PRODUCENTI UVÁDZAJÚ NAJMÄ DRAHŠIE ENERGIE POTREBNÉ NA
VÝROBU. TOHTOROČNÁ INFLÁCIA BUDE PODĽA ODHADOV POMERNE VYSOKÁ. OBAVY OPISUJÚ
VYŠŠIU ÚROVEŇ, NEŽ AKTUÁLNYCH DESAŤ PERCENT.
Od začiatku vojny na Ukrajine, ktorej suverenitu
napadlo susedné Rusko uplynuli viac než tri mesiace. Neustále prebiehajúce
tragické boje a existenčné dopady na globálnu spoločnosť sú čím ďalej
výraznejšie. Migrácia, inflácia, problémy nedostatku, ale aj obrovské
logistické blokády sú našou aktuálnou, každodennou realitou.
INFLÁCIA NEUTÍCHA
Celosvetovú krízu v podobe pandémie ochorenia COVID-19
vystriedal brutálny konflikt u našich východných susedov. Strach z útoku na
ďalšie štáty je neustále vo vzduchu a ľudia čelia strachu, o ktorom doposiaľ
len počuli od starých rodičov či čítali v knihách.
Problémy eviduje každý podnikateľský sektor a otázka
budúcnosti je nezodpovedaná. Čelíme globálnej kríze, ktorú sprevádza inflácia.
Tá je spôsobená najmä cenami energií či pohonných hmôt. Taktiež neustále
zvyšovanie cien potravín je pre bežných ľudí problémom na vrchných priečkach
dôležitosti. Podľa Martina Krajčoviča,
predsedu Slovenskej aliancie moderného obchodu je veľkosť tejto krízy
neporovnateľná s predchádzajúcou maslovou, či fipronilovou krízou vajec.
„Vysoké ceny energií a pohonných hmôt majú dopad na celú priemyselnú výrobu v
Európe a vo svete, vrátane potravinárskej. Preto aj dopad je globálny a to
nielen v rámci potravinárskej výroby, ale aj iných spotrebných tovarov,“
uviedol.
Výrazné tempo zrýchlenia zdražovania je v plnom prúde a
v súčasnosti čelíme nárastu cien tovarov a služieb o 11,8 percenta. V porovnaní
s aprílom 2021 zdraželi najviac ceny v doprave a to až o 19 percent. Dôvodom
bol najmä nárast cien pohonných látok o viac než 31 percent. Analytička
spoločnosti WOOD & Company, Eva Sadovská
poukázala aj na oblasť reštaurácií a hotelov, kde ceny zdraželi o 17, 6
percenta. „S vyššími cenami ako pred rokom sa ale zákazníci mohli stretnúť aj v
samotných reštauráciách či kaviarňach,“ uviedla.
Potraviny a bývanie sú oblasti, na ktoré Slováci zo
svojich rodinných rozpočtov míňajú najviac. Potraviny nám podľa odborníčky
totiž ukrajujú z nákladov približne pätinu, v prípade bývania ide dokonca o
štvrtinu celkových spotrebných výdavkov. „Aj preto sú na ich vyššie ceny
spotrebitelia citlivejší. Tempo zdražovania
v apríli zrýchlilo ako v oblasti potravín
a nealkoholických nápojov, tak aj v oblasti bývania,“ vysvetlila s tým, že obe
tieto oblasti sa vďaka ich mohutnému zastúpeniu v spotrebnom koši podpísali
výrazne pod celkový nárast a zrýchlenie spotrebiteľských cien v apríli 2022.
Zreteľný nárast cien môžeme pozorovať nepochybne aj v
prípade potravín či nealkoholických nápojov, konkrétne o 13,9 percenta. „To v
praxi znamená, že kým v apríli 2021 urobili Slováci a Slovenky nákup potravín
za sto eur, v apríli 2022 to už bolo takmer 114 eur. V košíkoch alebo vozíkoch
pritom mali tie isté tovary,“ konkretizovala Sadovská. Zákazníci v obchodoch
platili viac najmä za oleje a tuky, zeleninu, chlieb a obilniny, mlieko, syry a
vajcia a mäso.
Dôvodov, prečo potraviny dražejú, je viacero. Ako jeden
z hlavných dôvodov uvádzajú producenti najmä drahšie energie potrebné na
výrobu. Ďalej môžeme hovoriť o vysokej cene ropy a následne aj pohonných látok.
„Potraviny je potrebné nielen vyrobiť, ale aj do obchodov prepraviť.
Pri cenách potravín je vždy dôležitý aj faktor počasie,
ktorý má dopad na úrodu – rastlinného pôvodu. To má následne vplyv aj na
živočíšnu výrobu, a síce na chov zvierat (v podobe drahšieho krmiva),“ uviedla
Sadovská. Stav úrody sa podľa jej slov samozrejme vždy premietne do vývoja cien agrokomodít na burzách a
skôr či neskôr sa to ukáže aj na cenovkách v obchodoch.
„Obchodníci upozorňujú zároveň aj na vyššie náklady,
ktoré majú spojené so zabezpečením hygienických a bezpečnostných opatrení.
Potravinári zase vyššie náklady pociťujú aj kvôli ekologizácii výroby,
zavádzaniu nových technológií či kvôli drahším obalovým materiálom,“ dodala.
Vojnový konflikt týmto problémom jednoznačne ešte
priťažil. Zvyšovanie cien ropy, energií a mnohých kľúčových agrokomodít na
svetových trhoch je kvôli vojne evidentné a premieta sa to aj do cien pohonných
hmôt na čerpacích staniciach a taktiež do cenoviek tovarov na pultoch v našich
obchodoch.
Sadovská odhaduje, že tohtoročná inflácia bude pomerne
vysoká, konkrétne na úrovni okolo desiatich percent, hoci podľa jej slov
existujú obavy z ešte vyššej úrovne. „Slováci si tak určite aj v nasledujúcich
mesiacoch budú priplácať oproti vlaňajšku za potraviny, pohonné látky, energie,
ale aj za stavebné materiály. Pravdupovediac, v žiadnej oblasti inflácie v
najbližšom období neočakávame pokles cien oproti minulému roku,“ dodala.
POTRAVÍN JE ZATIAĽ DOSTATOK
Náklady na energie, pohonné hmoty, či obalové materiály
výrazne stúpajú aj samotným obchodníkom. „Bude závisieť na Európskej únii a
tiež jednotlivých štátoch, akým spôsobom sa budú snažiť tlmiť tieto cenové
nárasty vstupných komodít, od čoho bude následne závisieť aj celková inflácia
pri potravinách a ďalších spotrebných tovaroch,“ vysvetlil Krajčovič s tým, že potravín je zatiaľ dostatok.
Ľudia na Slovensku podľa
jeho slov zatiaľ nepodľahli žiadnej panike. „Nákupná panika spôsobila
krátkodobý výpadok niektorých tovarov počas prvej vlny pandémie, čo ale nebolo
kvôli nedostatku potravín, ale výrobné kapacity a logistika sa nedajú nafúknuť
zo dňa na deň. Ak nenastane panika, tak nepredpokladáme zásadnejšie problémy so
zásobovaním, čiže ľudia nemusia mať obavy z nedostatku potravín,“ dodal.
SPOTREBITEĽSKÉ SPRÁVANIE
Krajčovič pri aktuálne prebiehajúcej polarizácii dopytu
poukázal na veľkú skupinu spotrebiteľov, pre ktorých je tým najdôležitejším
kritériom pri výbere potravín práve cena. Ľudia sa v súčasnosti snažia čo
najviac znížiť vlastnú spotrebu, preto sa zameriavajú na lacnejšie substitúty. „Do
popredia sa tak budú dostávať potraviny
predávané v rámci promócii a tiež privátne značky obchodníkov, ktoré
spotrebitelia čoraz viac obľubujú pre výhodnejší pomer ceny a kvality,“
vysvetlil a dodal, že sme zároveň svedkami vzniku druhej skupiny spotrebiteľov,
ktorú tvoria zväčša sociálne silnejší spotrebitelia a najmä mladí ľudia, ktorí
chcú nakupovať prémiové a trendové výrobky. „Najrýchlejšie rozvíjajúce sa
kategórie sú potraviny na rastlinnej báze a BIO potraviny, ktoré táto skupina
spotrebiteľov bude aj naďalej vyhľadávať a očakávame tam rast spotreby. Pri
potravinách, ktoré nie sú trendové a nevedia ani konkurovať cenou, sa
predpokladá v rámci Európy prepad tržieb,“ uviedol odborník.
SLOVÁCI A PLYTVANIE
Ťažké časy si vyžadujú zamyslenie sa nad hodnotou
všetkého, čo sme doposiaľ považovali za samozrejmosť. Vojna v susednom štáte
nám však otvorila oči v otázke nedostatku. Nedostatku slobody, ale napríklad aj
jedla či vody. Bežná slovenská štvorčlenná rodine ročne vyhodí približne 160 až
180 kilogramov potravín. Ak si to rozložíme medzi 12 mesiacov, sme na približne
15 kilogramoch potravín mesačne za štyroch, a na necelých štyroch kilogramoch
potravín na človeka. Zväčša sa to týka ovocia, zeleniny a voľného pečiva. Kríza
však jasne poukazuje na potrebu absolútnej minimalizácie odpadu a plytvania,
preto je zníženie týchto čísel nevyhnutné.
Aliancia moderného obchodu privítala iniciatívu
prezidentky Slovenskej republiky, keď zorganizovala okrúhly stôl na riešenie
týchto problémov. „Momentálne hľadáme riešenie spolu s ministerstvom
pôdohospodárstva na spriechodnení darovania nebaleného pečiva, ovocia a
zeleniny, aby sme práve pri tých položkách, kde sa najviac plytvá, dokázali
tieto potraviny presunúť pre ľudí v núdzi. Treba však dodať, že v rámci
obchodných prevádzok je najnižšia miera plytvania, iba päť až desať percent z
celkového plytvania,“ uviedol Krajčovič s tým, že až päťdesiat percentný podiel
na plytvaní potravinami
majú domácnosti, následne
zariadenia verejného stravovania a výrobné podniky.
ZDRAŽOVANIE SA DOTKNE KAŽDÉHO
Vysoké ceny v obchodoch sa týkajú každého z nás.
Nepochybne ide o prudké a drastické zmeny, na ktoré je ťažké sa ako pripraviť,
tak ich aj finančne zvládať. Sadovská vyjadrila názor, že platy Slovákov sa
budú v tomto roku zdražovaniu prispôsobovať pomalšie. „To v praxi znamená, že
väčšina zamestnancov by si mala zo svojich tohtoročných miezd dovoliť v
priemere menšie množstvo tovarov a služieb ako vlani. Zdražovanie výraznejšie
ale pocítia domácnosti seniorov, nízkopríjmové domácnosti, domácnosti
nezamestnaných, domácnosti jedného rodiča s deťmi, domácnosti s viacerými
deťmi, ale i (a v neposlednom rade) domácnosti so zdravotne znevýhodnenými
členmi,“ uviedla.
Zvyšovanie platov je v kontexte vysokých cenoviek v
obchodoch samozrejmou požiadavkou. Inflácia nie len oslabuje rast platov, ale
znehodnocuje aj úspory obyvateľov na účtoch v bankách, nakoľko, ako uviedla
odborníčka, účty v bankách sú úročené nulou a vklady sotva jedným percentom v priemere.
„Inflácia valcuje úroky na bankových vkladoch už šiesty
rok po sebe, zahŕňajúc už aj rok 2022. Počas predchádzajúcich piatich rokov
inflácia na Slovensku vždy prevýšila úroveň úrokovej miery ako na bežných
účtoch, tak aj na termínovaných vkladoch.
V roku 2022 tomu nebude inak, nakoľko očakávaná
inflácia spoľahlivo prevýši úrokové miery na bankových účtoch či vkladoch,“
vysvetlila Sadovská, ktorá ako jednu z možností, ako sa dá z dlhodobého
hľadiska popasovať s infláciou, vidí investovanie.
RUŽOVÉ OKULIARE NEPOMÔŽU
Faktory, ktoré podporujú rast inflácie, a to nie len na
Slovensku, ale aj v iných štátoch sveta vykazujú rastúce tendencie. Podľa
Ľubomíra Drahovského, analytika obchodu z agentúry pre prieskum trhu T.E.R.N.O.
aktuálne trendy naznačujú, že pokiaľ sa nezmenia údaje, ovplyvňujúce finálne
produkcie, a síce náklady na suroviny, energie, dopravu, pracovnú silu a
ďalšie, nie je možné v najbližšej dobe uvažovať s poklesom inflačných hodnôt.
„Ceny budú nesporne rásť a na strane druhej, hodnota príjmov domácností nebude
schopná tento trend eliminovať. Rast inflácie v dvojciferných hodnotách bude
pokračovať i na Slovensku,“ uviedol.
Štátna administratíva podľa neho v hľadaní riešení
súčasnej situácie na Slovensku nie je jednotná, čo spôsobuje neistotu v blízku
budúcnosť u väčšej časti obyvateľstva. „Systémové riešenia sú prezentované v
chaotickej atmosfére, čo je na škodu v antiinflačných trendoch. Riešenia sú v
hľadaní úsporných riešení v slovenských domácnostiach i jednotlivcov,“
vysvetlil.
Vzhľadom na vysokú surovinovú odkázanosť Slovenska je
schopnosť pozitívneho vývoja podľa odborníka doposiaľ silne atakovaná nielen
vojenskou, ale i hospodárskou situáciou spoločenstva. „Predpokladám, že
zabrániť rastu inflácie až pod úroveň 20 percent nebude splniteľné v mnohých
štátoch. Nedá sa nič robiť, spotrebitelia i kupujúci musia riešiť svoje výdavky
na chod domácnosti úsporne a efektívne,“ dodal.
—-
Pasívne saldo agroobchodu ku koncu februára dosiahlo
311,7 milióna eur
Saldo zahraničného
obchodu Slovenska s poľnohospodárskymi
a potravinárskymi výrobkami
bolo za obdobie január až február 2022 pasívne, a to v hodnote 311,7 milióna
eur. V medziročnom porovnaní sa zvýšilo o 46,4 percenta. Záporné saldo vývozu a
dovozu sa v medziročnom porovnaní zvýšilo pri živočíšnych výrobkoch o 45,9
percenta a pri tukoch a olejoch o 576,7 percenta. Medziročné zníženie záporného
salda sa zaznamenalo pri potravinách, nápojoch a tabaku o 6,1 percenta. Pri
rastlinných výrobkoch sa v rovnakom období roku 2021 evidovalo aktívne saldo v
objeme 12,6 milióna eur, v rovnakom období roku 2022 bolo saldo v tomto odvetví
pasívne na úrovni -39,4 milióna eur. Dovoz
poľnohospodárskych a potravinárskych
výrobkov v januári a februári 2022 bol v hodnote 945,4 milióna eur. V porovnaní
s rokom 2021 bol dovoz agropotravinárskych výrobkov o 24,9 percenta vyšší. V
roku 2022 sa nezaznamenalo zníženie dovozu ani v jednom zo sledovaných odvetví.
Medziročne bol dovoz vyšší pri živočíšnych výrobkoch o
36,2 percenta, pri rastlinných výrobkoch o 27 percent, v odvetví tukov a olejov
o 93 percent a v odvetví potravín,
nápojov a tabaku bol dovoz
oproti roku 2021 vyšší o 14,4 percneta. V januári a februári 2022 sa vyviezli
agropotravinárske výrobky v celkovej hodnote 633,4 milióna eur, čo medziročne
predstavuje zvýšenie o 16,5 percenta. V medziročnom porovnaní sa zvýšil vývoz
živočíšnych výrobkov o 26,1 percent, potravín, nápojov a tabaku o 26,5 percenta
a vývoz tukov a olejov sa zvýšil o 28,8 percenta. Medziročne sa znížil len
vývoz rastlinných výrobkov o 0,1 percenta.
—-
Oleja je zatiaľ dostatok
Hlavnými exportérmi slnečnicového oleja sú Rusko a
Ukrajina. Vojna na Ukrajine tak prirodzene zasiahla aj tento trh, čo malo dopad
na krajiny, ktoré dnes pociťujú jeho nedostatok.
Zväz obchodu
SR uviedol, že na Slovensku máme situáciu so slnečnicovým olejom zatiaľ dobrú a
stabilnú. Jediným problémom sú zvyšujúce sa ceny. „Zásob oleja je dostatok a sú
priebežne doplňované. Členovia Zväzu obchodu
SR nemuseli zaviesť žiadne množstevné obmedzenia na nákup,“ vysvetlila Nadežda Machútová, prezidentka zväzu.
Doplnila však, že v jednej obchodnej sieti sa stretli aj s takým prípadom, kedy
zákazníčka chcela nakúpiť až dvesto litrov oleja a preto bol reťazec nútený
prijať obmedzenie. Ide o konkrétne päť litrov oleja na jeden nákup. Takáto
situácia je však podľa Machútovej ojedinelá. „Naozaj nie je dôvod na paniku.
Spotrebitelia sa zatiaľ správajú rozumne, a ak by došlo k zhoršeniu situácie z
akéhokoľvek dôvodu, tak by sme prirodzene museli uvažovať o zavedení obmedzení
pri nákupe,“ dodala prezidentka zväzu.
—-
Momentálne hľadáme riešenie na spriechodnení darovania
nebaleného pečiva, ovocia a zeleniny, aby sme práve pri tých položkách, kde sa
najviac plytvá, dokázali tieto potraviny presunúť pre ľudí v núdzi.
Ak nenastane panika, tak nepredpokladáme zásadnejšie
problémy so zásobovaním a ľudia tak nemusia mať obavy z nedostatku potravín.
Väčšina zamestnancov by si mala zo svojich tohtoročných
miezd dovoliť v priemere menšie množstvo tovarov a služieb, ako vlani.
Zdroj:
[21.06.2022; Obchod; Inflácia; s. 6,7,8,9; Gabriela Alenová]
Autor: Gabriela Alenová Foto: Dreamstime