Zálohovanie na Slovensku píše úspešný príbeh
Zálohovanie na Slovensku píše úspešný príbeh
Keď sa v roku 2018 ministerstvo životného prostredia definitívne rozhodlo, že sa na Slovensku spustí systém zálohovania PET fliaš a plechoviek, ciele nastavovalo opatrne.
Keď sa v roku 2018 ministerstvo životného prostredia definitívne rozhodlo, že
sa na Slovensku spustí systém zálohovania PET fliaš a plechoviek, ciele
nastavovalo opatrne.
Napriek poctivej príprave a slušnej štartovacej kampani pred spustením
zálohovania vôbec nebolo isté, ako si spotrebitelia zvyknú na vracanie
nápojových obalov naspäť do obchodov. Prax však prekonala aj tie
najoptimistickejšie očakávania a po dva a pol roku od spustenia systému
Slovensko dosahuje pri recyklácii PET fliaš a plechoviek podobné čísla ako
mnohé západoeurópske krajiny, kde zálohovanie už funguje dlhé roky.
Ak všetko pôjde dobre, v roku 2025 by sa na Slovensku malo vyzbierať 90 %
zálohovaných nápojových obalov. Na prvý pohľad to možno vyzeralo ako ambiciózne
očakávanie ministerstva prostredia, no ukázalo sa, že projekt, ktorý okrem
iných pozitívnych environmentálnych vplyvov mal najmä vyčistiť verejné
priestranstvá a krajinu od PET fliaš a plechoviek, je mimoriadne úspešný. V
skutočnosti už po prvom roku fungovania zálohového systému bolo jasné, že obavy
a opatrnosť neboli na mieste. Obyvatelia Slovenska si totiž na zálohovanie
vybraných nápojových obalov rýchlo zvykli.
„Miera návratnosti bola v druhom roku fungovania zálohového systému na
Slovensku 92 percent.
To hovorí o tom, že sme systému nielenže porozumeli, ale ho aj prijali.
Slovensko ukázalo, že mu záleží na prírode a aj životnom prostredí. Minuloročný
prieskum zachytil, že viac ako 60 percent opýtaných vidí za zavedením
zálohového systému najmä snahu o ochranu životného prostredia," uvádza
marketingová manažérka Správcu zálohového systému Monika Farka.
Za výbornými výsledkami vidia oslovení ľudia z praxe kombináciu viacerých
faktorov. Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO)
okrem iného upozorňuje, že sme sa pri spúšťaní systému mohli učiť v zahraničí.
„Preto sme sa dokázali vyhnúť niektorým chybám, ktoré sprevádzali zavádzanie
systému pred nami v zahraničí. Je veľmi dôležité, aby sa pri zavádzaní systému
spojili obchodníci s výrobcami, čo sa na Slovensku stalo, pretože ich
spolupráca je v tomto prípade kľúčová," hovorí. Svedomité vracanie
prázdnych nápojových obalov do automatov vidieť už na prvý pohľad, spravidla
pri väčších obchodoch, kde sa neraz pred automatmi tvoria rady. Ukázalo sa
totiž, že spotrebitelia nevracajú obaly priebežne, ale skôr prídu k zálohomatu
raz za čas a PET fľaše a plechovky vracajú vo veľkom množstve. Aj úspešný
príbeh však má svoje chyby, s ktorými treba ešte stále pracovať.
Ako systém zefektívniť
Jedným z najčastejších problémov, s ktorými sa spotrebitelia, ale aj obchodníci
trápia, sú chybové hlášky automatov určených na zálohovanie. Nie všetky obaly,
ktoré do nich spotrebitelia vkladajú, sú totiž úplne prázdne a čisté, čo
nevyhnutne znamená postupné zanášanie mnohých dôležitých súčastí automatov.
Každý obchodník sa, prirodzene, snaží robiť kroky aj v edukácii, aby vytečené
tekutiny čo najmenej znečisťovali stroj.
„Obchodníci dbajú o pravidelnú údržbu strojov. Na bezproblémové fungovanie
potrebuje byť stroj čistý, pretože funguje na základe veľkého množstva
optických senzorov. Ak by tie boli zanesené, stroj nemusí fungovať správne.
Postupne v tomto však bude pomáhať aj európska regulácia, že zátka patrí k
fľaši a musí k nej byť pevne pripevnená. Ak je fľaša zatvorená zátkou, výrazne
sa znižuje problém so znečistením cez vytečené tekutiny," zdôrazňuje Martin Krajčovič.
Dobre vyčistený stroj teda zaručí, že automat nebude mať problém s
rozpoznávaním obalov. Okrem toho, že tým obchodník dokáže minimalizovať náklady
na servis, vie aj zvýšiť komfort zákazníka. „Spotrebiteľská skúsenosť z
vracania zálohovaných obalov môže mať vplyv aj na nákupné správanie. Návštevník
predajne, ktorý bude mať nepríjemnú skúsenosť s vracaním zálohovaných
plastových fliaš a plechoviek, tak môže inklinovať k zmene predajne, kam zvykne
chodiť nakupovať," upozorňuje Monika Farka.
Vylepšovanie logistiky
Napriek tomu, že systém zálohovania dosahuje vynikajúce výsledky vďaka intenzívnemu
zapojeniu spotrebiteľov, Správca zálohového systému aj naďalej pracuje na jeho zefektívnení. Jeho cieľom
je harmonizovať fungovanie systému v spolupráci s obchodníkmi či výrobcami tak,
aby bol pre spotrebiteľov čo najkomfortnejší, aby odoberanie obalov bolo
plynulé a aby mali vo svojom blízkom okolí možnosť zálohovať.
„V tomto smere zavádzame tento rok v rámci logistiky spojenej so zvážaním
vyzbieraného materiálu z prevádzok fixne stanovené dni pre prevádzky podľa
množstva vyzbieraných obalov. Snahou je lepšie pokrývanie potrieb zapojených
odberných miest, zníženie nárokov na skladové priestory prevádzok a v
neposlednom rade zníženie ekonomických a ekologických nárokov logistiky,"
vysvetľuje Monika Farka.
Po počiatočných problémoch s odvozom vyzbieraných obalov sa dnes podľa Martina Krajčoviča efektivita pohla výrazne vpred. „Keď funguje
logistika, aj so skladovaním je menší problém, pretože obaly nezaberajú veľa
miesta. Momentálne sa diskutuje o zlepšení naplnenosti vriec, respektíve ich
úprave, kde vidíme možnosť ďalšej úspory. Sú to už však len detaily, ktoré
spotrebiteľ nevidí a nijak ho neovplyvňujú. Zo spotrebiteľského pohľadu sme to
zvládli výborne, o čom hovoria aj samotné výsledky," uvádza.
Nečakaní pomocníci
Pred spustením zálohovania v kontajneroch a vreciach na triedený zber tvorili
nápojové obaly z plastov v priemere 21,58 % hmotnosti. V analýzach z roku 2022
ich výskyt poklesol na necelé 3 % a v roku 2023 sa znížil k hodnote 2 %. Tento
hmotnostný pokles plastových obalov na nápoje predstavuje viac ako 90 %. Pri
vyjadrení podielu PET fliaš z hľadiska objemu, ktorý zaberali v nádobách na
triedený zber, je prepad ešte výraznejší. Kým v roku 2021 zaberali nápojové
obaly z plastov v priemere až 30,4 % objemu kontajnerov a vriec na triedený
zber, do polovice roka 2022 poklesla táto hodnota na 3,9 % a v roku 2023
analýzy potvrdili už len 2,38 %. Celkovo tak ide o pokles o viac ako 92 %.
„Ešte výraznejšie hodnoty poklesu boli zistené pri nápojových plechovkách, kde
sa stratilo takmer 95 percent ich pôvodnej hmotnosti a viac ako 97,5 percenta
objemu, ktorý zaberali v triedenom zbere," vysvetľuje Marek Brinzík z OZV
NATUR-PACK. Obaly, ktoré „zmizli" z triedeného zberu, sa vyzbierali
prostredníctvom zálohového systému.
Okrem toho, že si na systém zálohovania zvykli samotní spotrebitelia, istú úlohu v tomto
prípade hrajú aj nečakaní pomocníci. Nie je nič nezvyčajné vidieť ľudí z
chudobnejších sociálnych pomerov, ako poctivo prehrabávajú kontajnery a hľadajú
obaly, ktoré dokážu speňažiť. Neraz dokážu v priebehu doobedia nazbierať plné
vrece zálohovaných obalov, ktoré môže mať hodnotu aj viac ako 10 eur. Istým
spôsobom tak zálohovanie pomáha aj sociálne vylúčeným skupinám obyvateľov.
Inšpirácia pre Česko
Jeden z najstarších systémov zálohovania v Európe funguje na Islande, kde sa už
od roku 1989 zálohujú PET fľaše, plechovky aj sklenené obaly okrem obalov na
mlieko a džúsy. Zálohovanie dnes už funguje alebo sa dostáva do praxe v 18
krajinách Európy. Najmä v posledných rokoch počet krajín, ktoré si zvolili
takýto spôsob boja proti plastovému odpadu, výrazne narástol. Vo väčšine
zapojených krajín je návratnosť obalov na úrovni 90 a viac percent a aj to môže
byť jeden z dôvodov, pre ktoré je zálohovanie pre krajiny čoraz lákavejšie.
Do roku 2029 totiž Európska komisia stanovila cieľ dosiahnuť minimálne 90 %
mieru recyklácie PET fliaš. Nedávno sa na Slovensku boli napríklad inšpirovať
podporovatelia zálohovania z Talianska a čoraz hlasnejšie sa hovorí o tom, že
podobný zálohovací systém, ako funguje na Slovensku, by mal vzniknúť aj v Česku.
„Zavedenie zálohového systému predstavuje ďalšiu cestu, ako lepšie triediť
vybrané druhy nápojových obalov. Cieľom je zvýšiť zber nápojových plastových
fliaš a plechoviek, znížiť množstvo odpadu a zredukovať odhadzovanie odpadu do
prírody. Napríklad na Slovensku po zavedení zálohovania pohodené odpady
prakticky vymizli," píše české ministerstvo životného prostredia.
Zálohovanie by malo podľa návrhu zákona v Česku začať platiť od polovice roka
2025. Zálohovať sa tam plánujú plastové fľaše s objemom od 0,1 litra do 3
litrov od nealkoholických aj alkoholických nápojov do 15 % alkoholu a to isté
by malo platiť aj pre plechovky. Do zálohovania by nemali patriť obaly na
mlieko a mliečne nápoje, obaly od octu, oleja a ďalších tekutých potravín. Dôležitým rozdielom v návrhu oproti systému
fungujúcemu na Slovensku je veľkosť prevádzok, ktoré sa musia do zálohového
systému zapojiť.
Kým u nás platí, že zálohované obaly musia vyberať prevádzky, ktoré majú viac
ako 400 metrov štvorcových, v Česku sa uvažuje o tom, že systém bude fungovať vo
všetkých predajniach aj na čerpacích staniciach nad 50 m2. „Povinnosť vyberať
zálohované obaly budú mať aj online predajcovia (odobrať musia obaly v obvyklom
množstve). Dobrovoľne sa do vracania zálohovaných fliaš a plechoviek môžu
zapojiť aj menšie predajne alebo obce. V obciach nad 300 obyvateľov, kde nebude
predajňa nad 50 m2 a obec ani malé predajne sa nezapoja dobrovoľne, zriadi
odberné miesto operátor. Vďaka tomu zaistíme dostupnosť systému," píše v
otázkach a odpovediach o zálohovaní české ministerstvo životného prostredia.
„Potrebujeme neustále informovať a vzdelávať."
Musíme zintenzívniť aktivity smerujúce k vzdelávaniu našich detí, mládeže a
študentov univerzít. Sme presvedčení, že na takom komplexnom systéme, akým
zálohovanie a k nemu pridružené procesy bezpochyby sú, dokážeme mladej
generácii na praktických príkladoch ilustrovať a vysvetliť význam separovania
odpadov, recyklácie a tiež na prvý pohľad zložitých odborných výrazov, ako
napríklad cirkulárna ekonomika či ekomodularita."
Marián Áč, generálny riaditeľ, Správca zálohového systému Zlý zážitok pri zálohovaní môže zákazníka odradiť od nákupu. „V rámci zálohovania máme fantastické čísla."
V rámci zálohovania máme čísla fantastické, cieľ sme splnili oveľa skôr, ako je
zákonná povinnosť. Z tohto sa dá jednoznačne indikovať, že nielen systém sa
nastavil pre spotrebiteľov správne, ale najmä jednotlivé odberné miesta, teda
samotné obchody, sa pripravili veľmi zodpovedne a dokázali spotrebiteľom
komfortne sprostredkovať túto službu. Do budúcna sa uvidí, či bude potreba
napríklad veľkokapacitných odberných miest alebo zapojenia aj iných subjektov
do systému.
Martin Krajčovič, predseda, Slovenská aliancia moderného obchodu
Boj s odpadom pokračuje. Európsky parlament v apríli 2024 potvrdil predbežnú
dohodu o novom nariadení týkajúcom sa obalov a odpadov z obalov. Keď návrh
prejde poslednými schvaľovacími krokmi, očakáva sa, že nariadenie by malo
vstúpiť do platnosti na jeseň 2024. Nariadenie má za cieľ zredukovať negatívne
vplyvy obalového segmentu na životné prostredie - znížiť množstvo obalov
uvádzaných na trh, zvýšiť opakované používanie obalov a do maximálnej možnej
miery podporiť recykláciu. Nariadenie obsahuje aj návrh opatrení na obmedzenie
používania niektorých druhov obalov, ako napríklad jednorazových plastových
obalov a balení v systéme HORECA, a taktiež aj zákaz používania takzvaných
večných chemikálií v potravinových obaloch. Všetky obaly budú musieť byť
recyklovateľné. Ak budú menej ako zo 70 % recyklovateľné, nebudú sa môcť uvádzať
na trh. Taktiež niektoré špecifické obaly budú musieť byť kompostovateľné, ako
napríklad vrecúška na čaj či nálepky na ovocí. Rovnako by mal byť povinný aj
obsah recyklovanej zložky v plastových obaloch, a to v niektorých prípadoch až
65 %. Veľké očakávania sa vkladajú aj do ekomodulácie, ktorá by mala byť
účinným hospodárskym nástrojom na stimulovanie udržateľnejšej koncepcie obalov
s dôrazom na recyklovateľnosť. Výšku poplatkov ale nariadenie ustanovovať
nebude. Značná pozornosť sa v návrhu nariadenia venuje aj označovaniu obalov,
od ktorého si navrhovatelia sľubujú zjednotenie označovania v rámci celej EÚ, a
teda zjednodušenie triedenia pre konečného spotrebiteľa a s tým súvisiace
zvýšenie množstva na recykláciu.
Zdroj: Naturpack
PRINT | Dátum: 11.06.2024 | Zdroj: Tovar & predaj | Strana: 20 | Autor: Peter Kapitán | Vydavateľ: ATOZ Marketing Services, spol. s r.o. | Rubrika: Téma vydania