V niečom sme lepší aj oproti Rakúšanom

Slovenské obchodné fórum aj tento rok komunikovalo témy, ktoré sa týkajú podnikateľov z oblasti retailu aj bežných spotrebiteľov
Bratislava – V ére, ktorá sa vyznačuje rýchlym
technologickým pokrokom a meniacimi sa spotrebiteľskými preferenciami, sa
maloobchodný priemysel ocitá na priepasti transformačnej revolúcie:
digitalizácie. Integrácia digitálnych technológií do maloobchodných operácií sa
stala nevyhnutnosťou pre podniky, ktoré chcú prosperovať v čoraz
konkurenčnejšom prostredí. „Digitalizácia nie je voľba, ale nutnosť. Bez nej sa
nevyznáme v dátach, a tie potrebujeme,“ uviedol Michal Svrček, riaditeľ sekcie
IT a služieb COOP Jednota Slovensko. Spolu s ním na túto tému diskutovali Martin Krajčovič, predseda Slovenskej
aliancie moderného obchodu, a Juraj Popovič, project leader spoločnosti Sapie.
Lepšia zákaznícka skúsenosť
Jedným z hlavných dôvodov digitalizácie v maloobchode
je snaha o lepšiu zákaznícku skúsenosť. Využitím digitálnych technológií môžu
predajcovia komunikovať so spotrebiteľmi personalizovanými a zmysluplnými
spôsobmi. Použitie analýzy údajov o zákazníkoch napríklad umožňuje podnikom
získať cenné informácie o správaní spotrebiteľov, preferenciách a nákupných
vzorcoch. „Mení sa štruktúra. Dnes už nepotrebujeme človeka na to, aby
zisťoval, koľko mužov či žien nakupuje v tom a inom čase, aký sortiment ich
zaujíma či pri akých pultoch sa najčastejšie vyskytujú. To zistí systém.
Technológie však potrebujú obsluhu,“ tvrdí Krajčovič. Napriek tomu pracovná
sila je a bude aj naďalej potrebná, len v „inom šate“. Všetko v rámci
digitalizácie smeruje k tomu, aby obchodník spoznal svojho zákazníka. Napríklad
obľúbené lojalitné programy pomáhajú obom stranám. Zákazník má lepšiu ponuku,
obchodník zas vidí, čo ho zaujíma a na čo reaguje,“ vysvetlil Krajčovič s tým,
že týmito informáciami vyzbrojení maloobchodníci môžu prispôsobiť svoje ponuky
produktov, marketingové kampane a interakcie so zákazníkmi tak, aby lepšie
vyhovovali individuálnym potrebám, posilňovali lojalitu a podporovali predaj.
Prevádzková efektivita
Digitalizácia má obrovský potenciál na zefektívnenie
maloobchodných operácií a zvýšenie celkovej efektívnosti. Automatizované
systémy riadenia zásob napríklad minimalizujú skladové a nadmerné zásoby,
optimalizujú ich úrovne a znižujú prepravné náklady. Digitálne nástroje môžu
navyše zlepšiť viditeľnosť dodávateľského reťazca, umožňujúc maloobchodníkom
sledovať produkty od miesta pôvodu až ku konečnému spotrebiteľovi, čím uľahčujú
lepšie riadenie logistiky a znižujú neefektívnosť.
Vznikajúce technológie
Oblasť digitalizácie v maloobchode je ďalej obohatená
príchodom nových technológií. Algoritmy umelej inteligencie a strojového učenia
napríklad umožňujú maloobchodníkom automatizovať rôzne procesy, ako sú chatboty
pre služby zákazníkom, prispôsobené odporúčania produktov a algoritmy
dynamického oceňovania. Európska únia však dbá na bezpečnosť pri implementácii
digitalizácie, je totiž prvoradá pre všetky zúčastnené strany. Avšak to, aby
boli tieto procesy bezpečné, si vyžaduje ľudí, ktorí na nové systémy dozrú.
Investícia v prípade digitalizovania podnikania tak nie je malým, no je nutným
krokom. Niekto by si mohol myslieť, že v porovnaní so zahraničím je Slovensko z
hľadiska digitalizácie v plienkach. To však nie je náš prípad. Lídrami sme
napríklad v smart platbách, v ktorých sme predbehli aj susedné Rakúsko.
Ekológia v retaile Druhý panel tohtoročného Slovenského obchodného fóra
komunikoval zelené témy a to, ako sme pokročili z hľadiska recyklácie,
ekomodulácie a kde robíme najväčšie chyby. Na tieto témy diskutovali Karol
Ponesz, Country manager Slovakia, KMV BEV SK, Hana Nováková, generálna
riaditeľka OZV ENVI – PAK, Marián Áč, Správca zálohového systému, a ich
štvoricu doplnil Michal Sebíň, predseda environmentálnej sekcie ZOSR.
Zbierame fľaše, míňame tašky
Zoči-voči narastajúcim obavám o životné prostredie je
potreba riešiť globálnu krízu plastového odpadu čoraz naliehavejšia. Recyklácia
zohráva kľúčovú úlohu pri zmierňovaní vplyvu plastov na životné prostredie,
najmä tých, ktoré sa používajú vo fľašiach a v nákupných taškách, ktoré patria
medzi najrozšírenejšie zdroje plastového odpadu. To prispieva k alarmujúcemu
hromadeniu biologicky nerozložiteľných materiálov na skládkach a v oceánoch.
„Percento používania plastových tašiek pri nákupe sa zvyšuje aj napriek
spoplatneniu,“ informovala Nováková. Ide najmä o takzvané mikroténové. Keďže z
trhu miznú jednorazové tašky, ktoré sme pri pokladniciach dostávali zadarmo,
zákazníci ich nahrádzajú tými na zeleninu či pečivo.
Dnes sa učia od nás
Na maximalizáciu vplyvu úsilia o recykláciu je
nevyhnutný komplexný a dobre koordinovaný prístup k nakladaniu s plastovým
odpadom. Vlády, podniky a jednotlivci musia spolupracovať na vytvorení
robustnej recyklačnej infraštruktúry, implementácii efektívnych systémov zberu
a zvyšovaní povedomia o dôležitosti recyklácie. Na Slovensku zálohujeme od
januára minulého roka. „Ciele sme minulý rok splnili, respektíve prekročili.
Každý mesiac rastie návratnosť, dnes sme na 76 percentách,“ informoval Áč zo Správcu zálohového systému s tým, že z hľadiska zálohovania sme vzorovou
krajinou.
Z fľaše do fľaše
Motivácia všetkých strán však nakoniec netkvie len v
akejsi dobrosrdečnosti, je najmä finančná. „Každý výrobca je zodpovedný za
produkt po skončení jeho životnosti, a preto zaň platí poplatok Organizácii
zodpovedných výrobcov, ktorá sa o ten odpad postará,“ uviedla Nováková s tým,
že až tá určuje výšku poplatku za produkt. „Ak je to číra PET-ka, bude pre
výrobcu výrazne lacnejší, ako keď je to materiál tmavý či ťažko recyklovateľný
mix plastov,“ vysvetlila podstatu ekomodulácie. Nielen návratnosť financií, ale
aj fliaš je pre výrobcov dôležitá. Podľa Ponezsa nejde o odpad, ale o produkt,
ktorý sa musí vrátiť. „Môžeme vyzbierať aj 90 percent fliaš, ale ak sa dostanú
do kobercov či umelých trávnikov, nebude to pozitívne. Dôležitá je
cirkularita.“
Výzvy retailu
Maloobchodné prostredie je u nás na pokraji
transformačných zmien poháňaných meniacimi sa spotrebiteľskými preferenciami,
rýchlym technologickým pokrokom či rekordnou infláciou. Keď sa priemysel
prispôsobuje tejto meniacej sa paradigme, maloobchodníci musia prijať inovácie
a strategicky sa postaviť, aby mohli zarábať. Najväčšie výzvy sa nepochybne
týkajú súčasnej inflácie, ktorá je aktuálne 13,8 percenta. V poslednom paneli
Slovenského obchodného fóra diskutovali Štefan Mácsadi, predseda Predstavenstva
Coop Jednota – Nové Zámky, Martin Ondráš, zástupca ministerstva
pôdohospodárstva, a Pavol Konštiak,
I. viceprezident ZO SR. „Kríza sa neskončila,“ uviedol Konštiak pri konštatácii nízkych platov a vysokých
cien. „Obchodníci sú na očiach, u nás sa míňajú peniaze, u nás sa zisťuje, že
je všetko drahé.“ Problematika je však komplikovanejšia, než sa môže zdať.
Obchodníci nie sú totiž jediní, ktorí sa zasluhujú o výslednú cenu produktu.
Priestor na jej pokles treba hľadať v celej vertikále.
Ciele sme minulý rok splnili, respektíve prekročili.
Marián Áč, šéf Správcu zálohového systém
Zdroj: [26.05.2023; Hospodárske noviny; Firmy & Financie; s. 10; Gabriela Alenová]
Foto: Zľava moderátor a redaktor HN Róbert Turza, Štefan Mácsadi, predseda predstavenstva COOP Jednota Nové Zámky, s. d., Martin Ondráš, zástupca Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, Pavol Konštiak, I. viceprezident Zväzu obchodu SR