ÚSPECHY NAŠICH ČLENOV - Podnikateľský príbeh Mäspomy: Od odvážnej myšlienky až po úspech na európskom trhu
Spoločnosť Mäspoma sa už viac ako tri desaťročia zaoberá výrobou a distribúciou korenín, koreniacich zmesí, prírodných a umelých obalov pre potravinársky priemysel. Svoje pevné miesto na slovenskom a európskom trhu si vybudovala vďaka dôrazu na kvalitu.
Článok vznikol v spolupráci so Slovenskou sporiteľňou.
V porevolučných rokoch nastúpila nová doba. Ján Kolesár pracoval na podnikovom
riaditeľstve mäsového priemyslu vo Zvolene a uvoľnenie režimu prinieslo so
sebou veľké zmeny. „Zrušilo sa generálne aj podnikové riaditeľstvo,
mäsokombináty získali právnu subjektivitu, ale napríklad nákup surovín vo
vtedajších štruktúrach nemal kto zastrešiť. Vtedy sa Ján Kolesár a jeho
spoločníci chopili šance a v roku 1991 založili spoločnosť Mäspoma, čo je
skratka pre mäsový pomocný materiál. „Cieľom podniku bolo robiť pre
mäsospracovateľov čo najširší servis a dodávať im všetky suroviny, ktoré
potrebovali pre mäsové výrobky. Firmu sme založili od nuly, bez peňazí, len s
myšlienkou,“ objasňuje Kolesár.
Začiatky od nuly
Ako ďalej pokračuje, dôležité v tom čase boli predchádzajúce skúsenosti a
vzťahy, ktoré mal vytvorené s dodávateľmi, najmä v Českej republike: „Pri
objednávkach sa nám podarilo dohodnúť splatnosť 21 dní, ale už o týždeň sme
potrebovali ďalší tovar, na ktorý sme nemali peniaze. V tej dobe sa však
peniaze doručovali tri dni a tovar ďalšie tri dni. Vedel som, aký tovar
potrebujeme, a s dodávateľom som sa dohodol, že hneď ako odošlem peniaze, pošlú
ďalší tovar, čím sme získali 6 dní.
To všetko len na základe dôvery.“ Prostredníctvom bývalých osobných vzťahov sa
im podarilo vytvoriť si určitú tovarovú zásobu, ale dlhodobo takéto fungovanie
nebolo možné. Ján Kolesár preto pozval na návštevu vtedajšieho námestníka banky
a podarilo sa mu vybaviť úver. „Získali sme teda prvý úver tri milióny korún,
čo bol druhý veľmi dôležitý krok na štartovacej ploche. Mali sme nejaký
základný balík peňazí a mohli sme ísť ďalej,“ hovorí Kolesár.
(Zľava) Ján Kolesár ml, manželka Jána Kolesára st.- Eva Kolesárová, dcéra
Denisa Jamrišková a Ján Kolesár st.: Vedenie firmy prevzali deti a vedú ju k
ďalšiemu rastu.
Prosperita firmy
Prvý rok bol obrat spoločnosti 40 miliónov slovenských korún a každý rok sa
násobil. Štvrtý rok bol obrat už 160 miliónov korún. V tom období nebolo veľa
domácich firiem. Skôr pribúdali tie, ktoré prišli zo západného Nemecka, z
Rakúska a zo západnej Európy. S tým prišli aj technologické zmeny pri
spracovaní mäsa.
Mäspoma sa v tom čase sústredila len na spracovanie jednodruhových korenín.
„Vnímali sme nové trendy, nové požiadavky pri spracovaní mäsa. Museli sme sa
prispôsobiť požiadavkám trhu. Začali sme vyrábať funkčné koreninové zmesi,“
dodáva Kolesár.
V súčasnosti Mäspoma spracováva koreniny a koreninové zmesi v závode v Dvoroch
nad Žitavou, prírodné a umelé obaly pre potravinársky priemysel v novom závode
vo Zvolene.
Odvážne kroky
Pri pohľade späť Ján Kolesár hovorí: „Odvahou v 90. rokoch bolo vôbec založiť
firmu, pustiť sa do budovania bez peňazí. Nemali sme skúsenosti s podnikaním a
nemali sme sa s kým poradiť. Bolo potrebné rešpektovať novovznikajúcu
legislatívu a všetko poskladať.“
Výraznú podporu mal Ján Kolesár aj doma, manželka Eva sa musela vyrovnať s
častou neprítomnosťou manžela: „Manžel bol vždy veľmi húževnatý, veľmi veľa
času trávil v práci. Ja som bola tá, ktorá sa starala o deti, a dodnes musím
manžela usmerňovať v tom, aby venoval čas aj svojmu zdraviu a oddychu.“ S
úsmevom dodáva: „Nebyť mňa, ani na dovolenku by nešiel.“
V Mäspome dnes pracujú aj deti zakladateľa. Ako uvádza Denisa Jamrišková, dcéra
majiteľa spoločnosti Mäspoma, s firmou vyrastala už od detstva: „Cestou zo
školy sme sa aj s bratom zastavili vo firme, trávili sme v nej veľa času,
robili si úlohy... Keď som mala 15, začala som vo firme občasne brigádovať.
Chodievala som robiť hostesku na potravinárske výstavy, ale aj baliť tovar do
výroby. Doma som bola neustále svedkom otcových rozhovorov o problémoch firmy.
Firma bola jednoducho súčasťou nášho života.“
Zmeny v stratégii
Ján Kolesár mladší mal spočiatku plány ísť svojou cestou, ale veľa sa zmenilo,
keď začal vnímať problematiku firmy. Po skončení vysokej školy začal pracovať v
závode v Dvoroch nad Žitavou, kde sa zoznámil s celým výrobným procesom. Neskôr
sa začal venovať nákupu surovín. Pod jeho vedením firma prešla vážnymi zmenami
v stratégii nákupu prvotných surovín. „Odvahou bolo pustiť sa do zmeny
dodávateľov.
Postupne bol kompletný nákup surovín presmerovaný z európskych distribútorov na
priamych pestovateľov v krajinách pôvodu. Nieslo to so sebou výrazné riziká
týkajúce sa kvality a financovania. Auditovaním pestovateľov sme si
zastabilizovali dodávateľskú sieť tak, aby bola kvalita dodaných surovín plne
pod našou kontrolou,“ dodáva Ján Kolesár ml. V súčasnosti pôsobí Kolesár ml. na
pozícii výkonného riaditeľa a okrem nákupu zastrešuje obchodnú stratégiu firmy.
Dôležitým krokom pre spoločnosť bolo získanie ochrannej známky „Chránené
označenie pôvodu“ pre Žitavskú papriku pred 10 rokmi. „Výrazne sme vnímali
silnejúci dovoz lacnej a málo kvalitnej papriky, ktorá likvidovala domácich
pestovateľov. Chceli sme zvýrazniť hranicu medzi tým, čo je lacný import a čo
je lokálne. Tak vznikla myšlienka Žitavskej papriky. Chránené označenie pôvodu
je akoby rodný list našej Žitavskej papriky. Hovorí o tom, že koreňová paprika
použitá na jej výrobu je vypestovaná v geografickej oblasti Žitava, je len z
určitých odrôd koreninovej papriky a je spracovaná presne určeným tradičným
spôsobom.
Všetky výrobné fázy prebiehajú v žitavskej oblasti. Získaním chráneného
označenia pôvodu sme tejto tradícii dodali punc oficiálnosti, medzinárodného
uznania a zároveň tým chránime tradíciu.“ Žitavská paprika je unikátny
slovenský produkt a je vlajkovou loďou retailovej divízie Mäspomy. Práve
retailová divízia má za úlohu budovať povedomie o značke Mäspoma.
Prostredníctvom spotrebiteľských balení zabezpečuje dostupnosť širokej škály
korenín a koreniacich zmesí na pultoch všetkých domácich a zahraničných obchodných reťazcov na Slovensku.
Rast tržieb
Denisa Jamrišková sa od začiatku venovala ekonomicko-účtovnej agende
spoločnosti, od roku 2016 pôsobí na pozícii finančnej riaditeľky. „Každý rok
zaznamenávame v priemere 10 % rast tržieb, obratovo sa hýbeme na úrovni 40
miliónov eur. Hospodársky výsledok za posledné dva roky je veľmi výrazne
ovplyvnený investíciami a zmenou majetkovej štruktúry firmy. Máme za sebou dva
roky veľmi vysokých investícií. Pristavili sme nové výrobné objekty vo Zvolene
a v Dvoroch nad Žitavou. Zainvestovali sme do nových technológií a zaviedli sme
nový podnikový informačný systém SAP.
V najbližších rokoch sa chceme sústrediť na stabilizáciu. Potrebujeme znížiť
dlhovú službu a naplniť výrobné kapacity,“ hovorí Jamrišková. „Práve výstavbu
novej haly vo Zvolene nám pomohla financovať Slovenská sporiteľňa,“ dodáva
Kolesár ml. a Denisa Jamrišková ho dopĺňa: „Slovenská sporiteľňa je našou
spolufinancujúcou bankou viac ako 20 rokov. Okrem bežného prevádzkového a
investičného financovania nám pomáha financovať naše strategické nákupy surovín
krátkodobými úvermi. Roky aktívne spolupracujeme aj s Treasury oddelením
Slovenskej sporiteľne pri zaisťovaní nákupov cudzích mien, najmä USD.“
Mäspoma v číslach
Budúcnosť podniku
Mäspoma je rodinná firma a aj jej budúcnosť vidí zakladateľ v rodine. V
posledných rokoch sa výrazne zameriavali aj na generačnú výmenu, všetky procesy
a súvisiace náležitosti. Založili rodinný holding, aby ochránili majetok aj pre
nasledujúce generácie. Deti zakladateľa prevzali zodpovednosť za vedenie firmy
a vedú ju k ďalšiemu rastu. Uvedomujú si, že je potrebné sledovať, ako sa mení
spotrebiteľské správanie, a reagovať na potreby trhu.
Nebáť sa rozširovať sortiment aj o iné potravinárske výrobky a iné trhy. Aktuálne okrem Slovenska, Česka a Maďarska rozvíjajú aktivity aj na Balkáne.
„Aby deti zostali vo firme, museli jej v prvom rade veriť. Tiež v sebe riešili
otázky, či ich firma uživí, či to stojí za to a či to má budúcnosť. Dnes sú tu
a firmu vedú dobre,“ dodáva zakladateľ Ján Kolesár.
Oľga Hornoveská, riaditeľka regionálneho firemného centra Juh Slovenskej
sporiteľne
Slovenská sporiteľňa
Slovenská sporiteľna o Mäspome:
Aké boli hlavné kritériá, na základe ktorých ste sa rozhodli poskytnúť úver
spoločnosti Mäspoma na otvorenie novej fabriky vo Zvolene?
Zohľadňovali sme niekoľko kritérií a jedným z hlavných faktorov bol dlhoročný
obchodný vzťah s klientom, ktorý trvá už 20 rokov. Tento dlhodobý vzťah
poukazuje na stabilitu a dôveryhodnosť spoločnosti. To predpovedá aj druhé
kritérium, ktorým bol stabilný odbytový trh klienta. Mäspoma je vrcholovým
producentom vo svojej oblasti v rámci Slovenskej republiky.
Okrem toho sme vzali do úvahy aj rozloženie výrobných kapacít spoločnosti do
viacerých oblastí. Mäspoma sa zameriava na koreniny, pričom ponúka
spotrebiteľské a gastro balenia, a tiež na výrobu, spracovanie a potlač umelých
a prírodných obalov pre potravinársky priemysel. Táto diverzifikácia výrobného
portfólia prispieva k udržateľnosti úspešného podnikania.
Čo vás presvedčilo o tom, že podnikateľský plán a nápad spoločnosti sú
dostatočne perspektívne na poskytnutie úveru?
Najmä skúsený manažment vo firme. Úspešná medzigeneračná výmena v spoločnosti
zabezpečuje nielen kontinuitu skúseností, ale aj nové progresívne myšlienky.
Rozšírenie výrobných a skladovacích kapacít je zmysluplná investícia, ktorá
vedie k modernizácii technológií a úspore nákladov z titulu centralizácie
aktivít do Zvolena. V neposlednom rade nás presvedčil potenciál na rozvoj
spolupráce v budúcnosti. Mäspoma preukázala schopnosť adaptovať sa na meniace
sa podmienky trhu.
Akým spôsobom ste zhodnotili potenciál výrobného zamerania novej fabriky vo
Zvolene v rámci trhu?
Investícia nadväzovala na už realizované výrobné aktivity klienta, akurát ich
centralizovala z viacerých pobočiek na jedno miesto. Zároveň sa skvalitnili
procesy, zmodernizovali technológie a zväčšila sa celková kapacita. Firme to
umožní realizovať úspory v oblasti prevádzkových nákladov, čím získa lepšiu
konkurenčnú pozíciu na trhu. V sporiteľni vnímame pozitívne aktivity klienta,
ktoré smerujú k udržaniu si pozície trhového lídra v rámci Slovenska.
Zdroj: WEB | Dátum: 06.06.2024 | Zdroj: hnonline.sk | Autor: HNšpeciál | Vydavateľ: MAFRA Slovakia, a. s. | Rubrika: HN špeciál