Trendy formuje trend pandémie

Minulý rok od základov prekopal všetky dovtedajšie trendy, ktoré určovali smer retailu.
Minulý rok od základov prekopal všetky
dovtedajšie trendy, ktoré určovali smer retailu. Kým na začiatku roka
spotrebitelia uprednostňovali jedno- až dvojdňové nákupy menších košíkov, po
nástupe pandémie sa frekvencia nakupovania znížila a zväčšili sa nákupné
košíky. V nich si viac miesta nachádzajú trvanlivé potraviny, hoci ešte
donedávna si len málo zákazníkov robilo veľké zásoby. Zážitky z vlaňajška
ovplyvnia aj to, akým smerom sa bude obchod uberať ďalej. Obchodníci
a odborníci pomenovali trendy, ktoré budú podľa nich tvarovať retail
v tomto roku.
Obchod i spotrebiteľ sa
v minulom roku zmenili. Na svedomí to má pandémia a reštrikčné
opatrenia, ktoré chcú zabrániť jej šíreniu. Nečakané udalosti dokázali
v okamihu zmeniť vychodené koľaje retailu. Keďže sa nedá predpovedať, kedy
sa epidemiologická situácia zlepší, nedá sa predvídať ani to, kedy sa veci
vrátia do normálu. A najmä, ako bude nový „normál“ vyzerať. Odrazový
mostík a základ pre predikcie však ponúka spotrebiteľské správanie
v minulom roku. Výskumný inštitút IGD pomenoval päť trendov, ktoré budú
podľa neho tvarovať obchod v tomto roku. Sú medzi nimi snaha priniesť
väčšiu hodnotu, digitalizácia predajní, akcelerácia e-commerce, inovácia konceptov
a udržateľnosť.
Snaha priniesť viac
Ešte prednedávnom boli spotrebitelia
v mnohých kategóriách ochotní priplatiť si za kvalitnejšie produkty.
Pandémia však priniesla medzi ľudí okrem strachu o zdravie aj obavy zo
straty zamestnania či finančnej situácie v budúcnosti. Mnohé domácnosti pocítia
ekonomický vplyv koronavírusu, a preto budú viac hľadieť na to, koľko
stoja produkty, ktoré si vkladajú do nákupného košíka. Podľa IGD bude medzi
kľúčové faktory patriť znižovanie cien, privátne značky a vernostné systémy,
aby sa nanovo definovala rovnica hodnoty za peniaze.
„So zhoršujúcou sa finančnou situáciou sa
zákazníci budú prirodzene orientovať na lacnejšie produkty. Naším plánom
v roku 2021 je zaviesť nový rad privátnej značky pre predajne Terno
a Kraj,“ uvádza marketingový manažér spoločnosti Terno real estate Marek
Koštrna. Ako pokračuje, v prvom rade pôjde o základný sortiment
potravín i non-food produkty ako napríklad hygienické potreby. „Naši
zákazníci si pravidelne nájdu aj produkty v zľavách, pre držiteľov vernostných
kariet je ponuka zlacneného sortimentu ešte bohatšia,“ uvádza.
Podľa manažérky marketingu dm drogerie
markt Nicol Nosekovej sa skupina spotrebiteľov, ktorých pandémia ovplyvňuje aj
po finančnej stránke, neustále rozrastá. Mnohé analýzy a zákaznícke prieskumy
predikujú, že správanie zákazníkov z tento skupiny bude tendenčne smerovať k
nákupu lacnejších alternatív kozmetických či drogistických produktov. „Otázkou
zostáva, ktoré kategórie budú týmto zasiahnuté. Predpokladáme, že pôjde skôr o
produkty dennej spotreby, teda customer value. Z tohto uhla pohľadu
predpokladáme, že bude rásť záujem o naše privátne značky, pretože je tento
trend viditeľný už v posledných mesiacoch,“ vysvetľuje. Aj v tomto roku na
pulty predajní dm pribudne viacero noviniek vlastných značiek.
Technológie mieria do predajní
Od prepuknutia pandémie sa ľudia snažia
minimalizovať kontakt s inými. Vidieť to v predajniach, kde zákazníci
siahajú po technológiách, ktoré im to umožňujú. Populárnejšou sa stala nielen
bezkontaktná platba kartou, ale aj služba scan&shop napríklad vlastným
mobilom, ktorá zákazníkom umožňuje, aby si sami naskenovali tovar
a strávili menej času pri pokladnici. Ak majú k dispozícii
samoobslužné pokladnice, čas strávený v obchode i kontakt
s inými ľuďmi sa ešte zmenšuje.
Samoobslužné pokladnice sa stávajú čoraz
bežnejšími. V prvej predajni ich nedávno začal testovať Lidl a vo
vybraných predajniach ich pripravila pre zákazníkov aj spoločnosť Terno real
estate. Sieť predajní Fresh sa snaží, aby zákazníci zbytočne nečakali pri
pokladniciach, preto v každej novej predajni zavádza samoobslužné kasy. „Po
druhé sme nakúpili a postupne meníme v každom supermarkete váhoskenery za to
najmodernejšie, čo na trhu momentálne existuje. Takže sa výrazne zrýchlila
obsluha pri pokladniciach,“ vysvetľuje Jaroslav
Fotul, výkonný riaditeľ spoločnosti
Labaš, ktorá sieť prevádzkuje.
Reťazec dm koncom decembra v rámci
testu spustil vo vybraných štyroch filiálkach v Nemecku
a po jednej filiálke v Rakúsku, Maďarsku a na Slovensku
aplikáciu nákupný scanner v spolupráci so spoločnosťou snabble. „Zákazníci
môžu počas nakupovania prostredníctvom aplikácie tovar skenovať a rovno
klásť do nákupnej tašky. Pri pokladnici prostredníctvom vygenerovaného QR kódu
tovar už iba zaplatia štandardným spôsobom so súčasným využitím výhod
zákazníckej karty,“ vysvetľuje Nicol Noseková. Služba je momentálne dostupná
iba v jednej filiálke, a to v bratislavskom Auparku. Na hodnotenie
výsledkov je podľa jej slov ešte veľmi skoro a taktiež je predčasné hovoriť
o rozšírení aplikácie na ostatné predajne.
Viac nákupov cez internet
Ešte pred rokom bol internetový predaj potravín na Slovensku okrajovou záležitosťou.
Koronavírus však ukázal, že dokáže zaujať aj slovenských
spotrebiteľov. Hráči, ktorí na trhu
existovali, hlásili enormné nárasty obratov a v niektorých obdobiach
nestíhali pokrývať zvýšený dopyt zákazníkov. Počas pandémie sa ďalší obchodníci
rozhodli spustiť e-shop alebo sa dohodli s donáškovými službami na dovoze potravín k zákazníkom.
Tesco minulý rok posilňovalo svoje online
kapacity. V máji sa internetový nákup stal dostupným pre Trenčín, Banskú
Bystricu a okolie. V decembri sa pridali mestá Dunajská Streda, Nové
Zámky či Liptovský Mikuláš, ale aj obce na Záhorí. Momentálne si potraviny
domov môže z Tesca objednať 2,8 milióna spotrebiteľov. Internetový predaj
koncom leta rozbehol Fresh. Zákazníci majú k dispozícii možnosť dať si
doviezť potraviny pred dvere alebo si prichystaný nákup vyzdvihnúť
v predajni. „Ide to veľmi rýchlo a sme vo fáze prijímania nových a nových
zamestnancov. S tým súvisí aj nákup nových áut, terminálov. Samé príjemné
starosti,“ hovorí o úspešnom začiatku Jaroslav
Fotul.
Terno real estate nedávno spustilo
e-shop pre veľkoobchodných zákazníkov. „Prostredníctvom neho si tovar rýchlo
a ľahko objednajú, pričom doprava je zadarmo a objednávka im príde do
dvoch pracovných dní. Už v októbri minulého roka sa nám podarilo dosiahnuť
hranicu prvých 100 zákazníkov,“ konštatuje Marek Koštrna.
Počas prvej vlny narástol obrat
internetového obchodu dm o viac ako 300 %. Zákazníci mu zostali verní aj
počas leta, keď e-shop zaznamenal polovičný rast. Druhá vlna však opäť
priniesla rovnaké nárasty ako počas prvej vlny. „Je veľký predpoklad, že rok
2021 sa bude niesť v znamení medziročného rastu. Potom by sa už nárasty
tržieb mali prejavovať exponenciálne, teda očakávame, že tržby budú rásť
rovnomerným tempom a nie skokovo, ako je to doteraz,“ myslí si Nicol
Noseková.
Nové obchody na obzore
Svet sa mení a ak chcú obchodníci
zostať konkurencieschopní, musia investovať aj do nových konceptov
a predajní. Podľa IGD to má potenciál prilákať nových zákazníkov, zvýšiť
rozlíšiteľnosť na trhu a zväčšiť priemernú veľkosť košíka. Pandémia tiež
zvýšila obľubu služby klikni a vyzdvihni, ktorá umožňuje zákazníkom
pohodlne si navoliť nákup cez internet, no zároveň si poň prísť vo zvolenú
hodinu.
Obchodné siete sa zhodujú, že aj
v novom roku chcú rásť a zvyšovať počet svojich prevádzok. „Máme v
štádiu prípravy niekoľko obchodov. V prípade platných stavebných povolení
začneme v tomto roku stavať minimálne tri supermarkety. Jeden supermarket treba
už len dokončiť,“ uvádza Jaroslav Fotul. Marek Koštrna uvádza, že Terno
real estate chce pokračovať v expanzii v rámci celého Slovenska.
„Nakupujúci čoraz viac preferujú predajne s menšou plochou, kde rýchlo
urobia nákup a nestrávia tam množstvo času. Aj preto bude naďalej expanzia
predajní zameraná na optimálnu predajnú plochu 300 až 600 metrov štvorcových,“
uvádza.
Zodpovednejší k planéte
IGD predpokladá, že obchodníci sa napriek
pandémii budú naďalej sústreďovať na naplnenie cieľov svojich stratégií
v oblasti udržateľnosti. Okrem toho, že prinášajú na trh čoraz viac
alternatív, ktoré sú šetrnejšie k životnému prostrediu, upriamujú
pozornosť na minimalizáciu odpadov z balení i potravín.
Slovensko
sa pripravuje na zavedenie povinného zberu PET fliaš a plechoviek. Kraj
v predajni v Devínskej Novej Vsi spustil pilotný projekt, ktorým chce
zákazníkov na túto zmenu pripraviť. Zároveň je to aj skúška pre samotnú
spoločnosť. Okrem toho pripravili pre držiteľov vernostných kariet zasielanie
účteniek elektronicky. „Ak s tým kupujúci súhlasí a ak o to požiada pred
vytlačením pokladničného dokladu, účtenka mu príde na e-mail. Vďaka tejto malej
zmene dokážeme spoločne ušetriť množstvo papiera,“ hovorí Marek Koštrna
s tým, že službu budú vo februári testovať v Kraji v Petržalskej
tržnici.
Sieť dm sa bude ďalej pri vlastných
značkách zameriavať na použitý obalový materiál, na ktorý začne postupne
pribúdať logo „Klimaneutral“. Označovať bude výrobky, pri ktorých dôjde k
dodatočnej kompenzácii ich uhlíkovej stopy. „Pri výbere produktov, ktoré ponesú
toto označenie, sa dm zameria na produkty spĺňajúce aspekty trvalej
udržateľnosti, a to obsah biosurovín a recyklovaných materiálov, výrobky
neobsahujúce mikroplasty a vo vode rozpustné syntetické polyméry,“ konštatuje
Nicol Noseková.
Fresh sa sústredí aj na znižovanie vplyvu
na životné prostredie v rámci svojich vlastných aktivít vo firme. Manažérom
nakupuje elektrické autá a na manipuláciu v sklade používa už iba
vozidlá na elektrický pohon. Okrem toho rozširuje sortiment bio-
a zdravších potravín. „Keďže ľudia vplyvom zákazu pohybu menej cestujú,
majú viac času na vzdelávanie v oblasti zdravej výživy. Čoraz viac ich bude
zaujímať, čo majú na tanieri. Ocenia slovenské
výrobky a výrobky s vysledovateľným
pôvodom,“ myslí si Jaroslav Fotul. Ako príklad uvádza mäso. Zákazníci
si radšej doprajú mäso slovenského pôvodu dvakrát do týždňa, ako by si mali dať
lacnejšie mäso bez záruky pôvodu každý deň.
Zdroj: [03.03.2021; tovarapredaj.sk; Publicistika; 13:54; redakcia] Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk
Jaroslav Fotul Foto: TV Markíza