Trendy formuje trend pandémie

Minulý rok od základov prekopal všetky dovtedajšie trendy, ktoré určovali smer retailu. 

Minulý rok od základov prekopal všetky dovtedajšie trendy, ktoré určovali smer retailu. Kým na začiatku roka spotrebitelia uprednostňovali jedno- až dvojdňové nákupy menších košíkov, po nástupe pandémie sa frekvencia nakupovania znížila a zväčšili sa nákupné košíky. V nich si viac miesta nachádzajú trvanlivé potraviny, hoci ešte donedávna si len málo zákazníkov robilo veľké zásoby. Zážitky z vlaňajška ovplyvnia aj to, akým smerom sa bude obchod uberať ďalej. Obchodníci a odborníci pomenovali trendy, ktoré budú podľa nich tvarovať retail v tomto roku.
Obchod i spotrebiteľ sa v minulom roku zmenili. Na svedomí to má pandémia a reštrikčné opatrenia, ktoré chcú zabrániť jej šíreniu. Nečakané udalosti dokázali v okamihu zmeniť vychodené koľaje retailu. Keďže sa nedá predpovedať, kedy sa epidemiologická situácia zlepší, nedá sa predvídať ani to, kedy sa veci vrátia do normálu. A najmä, ako bude nový „normál“ vyzerať. Odrazový mostík a základ pre predikcie však ponúka spotrebiteľské správanie v minulom roku. Výskumný inštitút IGD pomenoval päť trendov, ktoré budú podľa neho tvarovať obchod v tomto roku. Sú medzi nimi snaha priniesť väčšiu hodnotu, digitalizácia predajní, akcelerácia e-commerce, inovácia konceptov a udržateľnosť.
Snaha priniesť viac
Ešte prednedávnom boli spotrebitelia v mnohých kategóriách ochotní priplatiť si za kvalitnejšie produkty. Pandémia však priniesla medzi ľudí okrem strachu o zdravie aj obavy zo straty zamestnania či finančnej situácie v budúcnosti. Mnohé domácnosti pocítia ekonomický vplyv koronavírusu, a preto budú viac hľadieť na to, koľko stoja produkty, ktoré si vkladajú do nákupného košíka. Podľa IGD bude medzi kľúčové faktory patriť znižovanie cien, privátne značky a vernostné systémy, aby sa nanovo definovala rovnica hodnoty za peniaze.
„So zhoršujúcou sa finančnou situáciou sa zákazníci budú prirodzene orientovať na lacnejšie produkty. Naším plánom v roku 2021 je zaviesť nový rad privátnej značky pre predajne Terno a Kraj,“ uvádza marketingový manažér spoločnosti Terno real estate Marek Koštrna. Ako pokračuje, v prvom rade pôjde o základný sortiment potravín i non-food produkty ako napríklad hygienické potreby. „Naši zákazníci si pravidelne nájdu aj produkty v zľavách, pre držiteľov vernostných kariet je ponuka zlacneného sortimentu ešte bohatšia,“ uvádza.
Podľa manažérky marketingu dm drogerie markt Nicol Nosekovej sa skupina spotrebiteľov, ktorých pandémia ovplyvňuje aj po finančnej stránke, neustále rozrastá. Mnohé analýzy a zákaznícke prieskumy predikujú, že správanie zákazníkov z tento skupiny bude tendenčne smerovať k nákupu lacnejších alternatív kozmetických či drogistických produktov. „Otázkou zostáva, ktoré kategórie budú týmto zasiahnuté. Predpokladáme, že pôjde skôr o produkty dennej spotreby, teda customer value. Z tohto uhla pohľadu predpokladáme, že bude rásť záujem o naše privátne značky, pretože je tento trend viditeľný už v posledných mesiacoch,“ vysvetľuje. Aj v tomto roku na pulty predajní dm pribudne viacero noviniek vlastných značiek.
Technológie mieria do predajní
Od prepuknutia pandémie sa ľudia snažia minimalizovať kontakt s inými. Vidieť to v predajniach, kde zákazníci siahajú po technológiách, ktoré im to umožňujú. Populárnejšou sa stala nielen bezkontaktná platba kartou, ale aj služba scan&shop napríklad vlastným mobilom, ktorá zákazníkom umožňuje, aby si sami naskenovali tovar a strávili menej času pri pokladnici. Ak majú k dispozícii samoobslužné pokladnice, čas strávený v obchode i kontakt s inými ľuďmi sa ešte zmenšuje.
Samoobslužné pokladnice sa stávajú čoraz bežnejšími. V prvej predajni ich nedávno začal testovať Lidl a vo vybraných predajniach ich pripravila pre zákazníkov aj spoločnosť Terno real estate. Sieť predajní Fresh sa snaží, aby zákazníci zbytočne nečakali pri pokladniciach, preto v každej novej predajni zavádza samoobslužné kasy. „Po druhé sme nakúpili a postupne meníme v každom supermarkete váhoskenery za to najmodernejšie, čo na trhu momentálne existuje. Takže sa výrazne zrýchlila obsluha pri pokladniciach,“ vysvetľuje Jaroslav Fotul, výkonný riaditeľ spoločnosti Labaš, ktorá sieť prevádzkuje.
Reťazec dm koncom decembra v rámci testu spustil vo vybraných štyroch filiálkach v Nemecku a po jednej filiálke v Rakúsku, Maďarsku a na Slovensku aplikáciu nákupný scanner v spolupráci so spoločnosťou snabble. „Zákazníci môžu počas nakupovania prostredníctvom aplikácie tovar skenovať a rovno klásť do nákupnej tašky. Pri pokladnici prostredníctvom vygenerovaného QR kódu tovar už iba zaplatia štandardným spôsobom so súčasným využitím výhod zákazníckej karty,“ vysvetľuje Nicol Noseková. Služba je momentálne dostupná iba v jednej filiálke, a to v bratislavskom Auparku. Na hodnotenie výsledkov je podľa jej slov ešte veľmi skoro a taktiež je predčasné hovoriť o rozšírení aplikácie na ostatné predajne.
Viac nákupov cez internet
Ešte pred rokom bol internetový predaj potravín na Slovensku okrajovou záležitosťou. Koronavírus však ukázal, že dokáže zaujať aj slovenských spotrebiteľov. Hráči, ktorí na trhu existovali, hlásili enormné nárasty obratov a v niektorých obdobiach nestíhali pokrývať zvýšený dopyt zákazníkov. Počas pandémie sa ďalší obchodníci rozhodli spustiť e-shop alebo sa dohodli s donáškovými službami na dovoze potravín k zákazníkom.
Tesco minulý rok posilňovalo svoje online kapacity. V máji sa internetový nákup stal dostupným pre Trenčín, Banskú Bystricu a okolie. V decembri sa pridali mestá Dunajská Streda, Nové Zámky či Liptovský Mikuláš, ale aj obce na Záhorí. Momentálne si potraviny domov môže z Tesca objednať 2,8 milióna spotrebiteľov. Internetový predaj koncom leta rozbehol Fresh. Zákazníci majú k dispozícii možnosť dať si doviezť potraviny pred dvere alebo si prichystaný nákup vyzdvihnúť v predajni. „Ide to veľmi rýchlo a sme vo fáze prijímania nových a nových zamestnancov. S tým súvisí aj nákup nových áut, terminálov. Samé príjemné starosti,“ hovorí o úspešnom začiatku Jaroslav Fotul.
Terno real estate nedávno spustilo e-shop pre veľkoobchodných zákazníkov. „Prostredníctvom neho si tovar rýchlo a ľahko objednajú, pričom doprava je zadarmo a objednávka im príde do dvoch pracovných dní. Už v októbri minulého roka sa nám podarilo dosiahnuť hranicu prvých 100 zákazníkov,“ konštatuje Marek Koštrna.
Počas prvej vlny narástol obrat internetového obchodu dm o viac ako 300 %. Zákazníci mu zostali verní aj počas leta, keď e-shop zaznamenal polovičný rast. Druhá vlna však opäť priniesla rovnaké nárasty ako počas prvej vlny. „Je veľký predpoklad, že rok 2021 sa bude niesť v znamení medziročného rastu. Potom by sa už nárasty tržieb mali prejavovať exponenciálne, teda očakávame, že tržby budú rásť rovnomerným tempom a nie skokovo, ako je to doteraz,“ myslí si Nicol Noseková.
Nové obchody na obzore
Svet sa mení a ak chcú obchodníci zostať konkurencieschopní, musia investovať aj do nových konceptov a predajní. Podľa IGD to má potenciál prilákať nových zákazníkov, zvýšiť rozlíšiteľnosť na trhu a zväčšiť priemernú veľkosť košíka. Pandémia tiež zvýšila obľubu služby klikni a vyzdvihni, ktorá umožňuje zákazníkom pohodlne si navoliť nákup cez internet, no zároveň si poň prísť vo zvolenú hodinu.
Obchodné siete sa zhodujú, že aj v novom roku chcú rásť a zvyšovať počet svojich prevádzok. „Máme v štádiu prípravy niekoľko obchodov. V prípade platných stavebných povolení začneme v tomto roku stavať minimálne tri supermarkety. Jeden supermarket treba už len dokončiť,“ uvádza Jaroslav Fotul. Marek Koštrna uvádza, že Terno real estate chce pokračovať v expanzii v rámci celého Slovenska. „Nakupujúci čoraz viac preferujú predajne s menšou plochou, kde rýchlo urobia nákup a nestrávia tam množstvo času. Aj preto bude naďalej expanzia predajní zameraná na optimálnu predajnú plochu 300 až 600 metrov štvorcových,“ uvádza.
Zodpovednejší k planéte
IGD predpokladá, že obchodníci sa napriek pandémii budú naďalej sústreďovať na naplnenie cieľov svojich stratégií v oblasti udržateľnosti. Okrem toho, že prinášajú na trh čoraz viac alternatív, ktoré sú šetrnejšie k životnému prostrediu, upriamujú pozornosť na minimalizáciu odpadov z balení i potravín.
Slovensko sa pripravuje na zavedenie povinného zberu PET fliaš a plechoviek. Kraj v predajni v Devínskej Novej Vsi spustil pilotný projekt, ktorým chce zákazníkov na túto zmenu pripraviť. Zároveň je to aj skúška pre samotnú spoločnosť. Okrem toho pripravili pre držiteľov vernostných kariet zasielanie účteniek elektronicky. „Ak s tým kupujúci súhlasí a ak o to požiada pred vytlačením pokladničného dokladu, účtenka mu príde na e-mail. Vďaka tejto malej zmene dokážeme spoločne ušetriť množstvo papiera,“ hovorí Marek Koštrna s tým, že službu budú vo februári testovať v Kraji v Petržalskej tržnici.
Sieť dm sa bude ďalej pri vlastných značkách zameriavať na použitý obalový materiál, na ktorý začne postupne pribúdať logo „Klimaneutral“. Označovať bude výrobky, pri ktorých dôjde k dodatočnej kompenzácii ich uhlíkovej stopy. „Pri výbere produktov, ktoré ponesú toto označenie, sa dm zameria na produkty spĺňajúce aspekty trvalej udržateľnosti, a to obsah biosurovín a recyklovaných materiálov, výrobky neobsahujúce mikroplasty a vo vode rozpustné syntetické polyméry,“ konštatuje Nicol Noseková.
Fresh sa sústredí aj na znižovanie vplyvu na životné prostredie v rámci svojich vlastných aktivít vo firme. Manažérom nakupuje elektrické autá a na manipuláciu v sklade používa už iba vozidlá na elektrický pohon. Okrem toho rozširuje sortiment bio- a zdravších potravín. „Keďže ľudia vplyvom zákazu pohybu menej cestujú, majú viac času na vzdelávanie v oblasti zdravej výživy. Čoraz viac ich bude zaujímať, čo majú na tanieri. Ocenia slovenské výrobky a výrobky s vysledovateľným pôvodom,“ myslí si Jaroslav Fotul. Ako príklad uvádza mäso. Zákazníci si radšej doprajú mäso slovenského pôvodu dvakrát do týždňa, ako by si mali dať lacnejšie mäso bez záruky pôvodu každý deň.


Zdroj: [03.03.2021; tovarapredaj.sk; Publicistika; 13:54; redakcia] Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk