Tradiční obchodníci sa na kongrese Samoška inšpirovali, ako zlepšiť svoje podnikanie

Filip Kasana, prezident Zväzu obchodu SR otvoril 20.3.2025 v Košiciach už 23. ročník kongresu SAMOŠKA a privítal na ňom rekordný počet účastníkov. 

Kongres Samoška, najväčšie stretnutie domácich maloobchodníkov a ich dodávateľov, prilákal v marci do Košíc najvyšší počet účastníkov vo svojej histórii, až 471. Od celkom 16 rečníkov sa dozvedeli, čo všetko si vyžaduje vznik automatizovanej predajne, aké vernostné programy dokážu zákazníkov naozaj zaujať alebo aké postavenie má dnes slovenský tradičný trh v porovnaní so silnými zahraničnými reťazcami.
Technologická revolúcia v maloobchode, to bola hlavná téma už 23. kongresu Samoška, ktorý sa konal pod záštitou Zväzu obchodu SR. „Tohtoročný ročník privítal rekordný počet účastníkov. Sme radi, že sa akcia stala platformou na stretávanie slovenských obchodníkov, kde majú možnosť zoznámiť sa s novinkami dodávateľov a trendmi na trhu aj získať nové kontakty,“ uvádza Jana Lysáková, manažérka skupiny Atoz Retail, ktorá kongres organizuje.
„Zo spätnej väzby vyplýva, že informácie a kontakty získané na kongrese ďalej využívajú a sú im inšpiráciou pre zmeny, ktoré potom realizujú vo svojich predajniach. Popri zaradení nových produktov do predaja ide najčastejšie o modernizáciu obchodov a v poslednej dobe zavádzanie nových technológií. Tento rok veľmi rezonovala téma 24/7 predajní, elektronických cenoviek či prehodnotenia vernostného programu,“ dodáva.
Exkurzie aj networking
Nabitý program kongresu začal 19. marca exkurziami do zaujímavých maloobchodných prevádzok. Minipotraviny na košickej železničnej stanici naskočili na súčasný trend automatizovaných predajní a svojim zákazníkom ponúkajú pohodlný nákup bez ohľadu na striktné otváracie hodiny. Záujemcovia sa do obchodu mohli pozrieť hneď dvakrát – počas dňa a vo večerných hodinách, kedy sa v ňom už nenachádza obsluha.
Slovenská sieť 101 Drogéria si v poslednom období prešla výrazným rebrandingom s cieľom prilákať hlavne mladých spotrebiteľov. O výsledku sa mohli presvedčiť účastníci druhej exkurzie, ktorí zavítali do prevádzky v košickom nákupnom centre Aupark.
Odbornému programu predchádzala večerná networkingová párty, ktorá priniesla možnosť utužiť staré a získať nové kontakty aj zoznámiť sa s produktmi a službami v stánkoch partnerov. Tých bolo tento rok celkom 51. O dobrú náladu sa postarala hudobná skupina Slančíkovci.
Automatizované predajne na vzostupe
Účastníkov kongresu privítal 20. marca Filip Kasana, prezident Zväzu obchodu SR. Nasledovala panelová diskusia na tému automatizovaných predajní, ktoré sa v súčasnosti začínajú na Slovensku presadzovať. Nonstop otvorené obchody predstavujú nielen spôsob, ako riešiť nedostatočnú obslužnosť v malých obciach, ale spríjemňujú život aj vo väčších sídlach.
„Obchod bol a vždy bude dynamický. Žijeme v technologickej dobe, všetko sa modernizuje a zrýchľuje. Chceme byť našim zákazníkom bližšie, veď každý z nás si želá nakúpiť v čase, keď mu to vyhovuje,“ vysvetlil dôvody vzniku 24/7 predajní Michal Švrček, riaditeľ sekcie IT a služieb siete Coop Jednota Slovensko. Tá chce mať v tomto roku na Slovensku celkom 15 obchodov otvorených v nonstop režime.
V ostro sledovanej panelovej diskusii ďalej vystúpili Radek Nachtmann, riaditeľ spoločnosti P.V.A. systems, Andrea Pokorná, prevádzková riaditeľka Stanice Košice, a Peter Divéky, konateľ Use-it.
Zaostrené na vernostné programy
Júlia Klukanová, senior consultant, a Barbora Mohamed Hassan, client business partner CZ/SK zo spoločnosti NielsenIQ, účastníkom kongresu prostredníctvom čísel a grafov priblížili, aké je dnes postavenie tradičného trhu či privátnych značiek alebo ako osloviť ekonomicky silnejúcu generáciu Z.
Vernostné programy majú svoje miesto aj na tradičnom trhu, pričom do popredia sa dostávajú mobilné aplikácie, ktoré môžu byť rozhodujúcim prvkom pri budovaní lojality zákazníkov. Zaujímavá diskusia sa na kongrese rozpútala o téme personalizovaných ponúk. Coop Jednota Slovensko touto cestou ísť neplánuje. „Ide nám o ochranu súkromia zákazníkov. Voľbu, čo si kúpi, ponecháme na ňom,“ argumentovala Renáta Peťovská, riaditeľka sekcie obchodu a rozvoja siete.
101 Drogéria považuje personalizáciu naopak za dôležitú. „Vidíme v nej budúcnosť. Nakupujúci je dnes zahltený informáciami, chceme mu poskytnúť ponuku šitú na mieru. Ocení to a nemusí strácať čas,“ je presvedčený Marek Koštrna, riaditeľ marketingu spoločnosti.
Dobré príklady z praxe
Do roku 2027 by tradičné EAN kódy mali v maloobchode nahradiť modernejšie 2D kódy. Ako sa na túto zmenu pripraviť, porozprávali na kongrese Peter Kolarovszki, senior konzultant spoločnosti GS1 Slovakia, a Alžbeta Zlatnická, výrobná riaditeľka vinárstva Ostrožovič.
Ďalší príklad z praxe predstavili Dalibor Száraz, obchodný riaditeľ spoločnosti Pastorkalt, a Peter Šipčiak, riaditeľ výstavby a technického rozvoja Coop Jednoty Nitra. Ozrejmili, ako Tempo supermarket v Močenku využíva odpadové teplo z chladiacich zariadení na vykurovanie a ohrev vody. Moderné chladenie prináša úspory a je aj príspevkom k zodpovednému a udržateľnému podnikaniu.
Posledným bodom programu boli obľúbené videoreportáže, ktoré predstavili tri inšpiratívne predajne. Tentokrát padla voľba na malé rodinné Potraviny u Stanky v Smolníku, prešovský obchod s talianskymi špecialitami Perfetto a žilinskú predajňu so zdravou výživou a ekologickou drogériou SanusVita. Majitelia prezradili, čo sa im v podnikaní najviac vypláca a čím možno udržať trvalý záujem zákazníkov. Ďalší kongres Samoška sa uskutoční o rok opäť v košickom hoteli DoubleTree by Hilton.