TLAČOVÁ SPRÁVA Zväzu obchodu SR - Protimonopolný úrad potvrdil, že za zdražovaním potravín nie sú obchodné reťazce

Zväz obchodu SR: Protimonopolný úrad potvrdil, že za zdražovaním potravín nie sú obchodné reťazce.  

Bratislava, 15. októbra 2025 – Zväz obchodu SR: Protimonopolný úrad potvrdil, že za zdražovaním potravín nie sú obchodné reťazce.  
Protimonopolný úrad SR vypracoval rozsiahlu ekonomickú analýzu Stav a vývoj slovenskej potravinovej vertikály, v ktorej je okrem iného aj detailne zanalyzovaná cenotvorba v rámci celej agropotravinárskej vertikály za ostatné obdobie. Zväz obchodu oceňuje vypracovanie tejto analýzy založenej na odbornej ekonomickej báze, keďže prináša do politicky exponovanej témy cien potravín objektívne fakty založené na exaktných dátach.
Závery analýzy Protimonopolného úradu SR celkom zreteľne vyvracajú dlhodobo prezentovaný naratív, že za potravinovou infláciou na Slovensku je ziskuchtivosť obchodných reťazcov. „Tvrdenia o predražovaní potravín zo strany obchodných sietí nemajú oporu v exaktných dátach a nekorektne podnecujú negatívne emócie na strane spotrebiteľov, ako i niektorých politikov, ktorí prezentujú potrebu regulácie či osobitného zdanenia obchodníkov zo strany štátu“, uvádza prezident Zväzu obchodu SR Filip Kasana.
Analýza Protimonopolného úradu SR potvrdila, že potravinová inflácia na Slovensku bola poháňaná primárne zvýšenými cenami energií, čím sa zvýšila nákladovosť na všetkých stupňoch agropotravinárskej vertikály. Protimonopolný úrad SR konštatoval, že v rámci inflačného postpandemického obdobia ziskové marže obchodníkov s potravinami nerástli, pričom identifikoval mierny nárast ziskovosti v strednej časti vertikály na strane spracovateľov a výrobcov potravín. Je potrebné vnímať, že spotrebiteľské ceny potravín ovplyvňujú všetky články potravinového reťazca od poľnohospodárov cez výrobcov a spracovateľov až po obchod, pričom daňové zaťaženie stanovuje štát. Z pohľadu Zväzu obchodu by bolo ideálne, aby sa darilo slovenským poľnohospodárom, výrobcom a spracovateľom aj obchodníkom a na konci by bol spokojný spotrebiteľ. V aktuálnej dobe, keď sa ekonomika krajiny potrebuje nadýchnuť a domácnosti pociťujú tlak na disponibilné príjmy, sú ceny potravín veľmi citlivou témou.   
Podľa Filipa Kasanu: „Závery Protimonopolného úradu nie sú pre Zväz obchodu prekvapujúce, keďže potvrdzujú prezentovanú pozíciu obchodníkov, že počas inflačnej krízy ani v súčasnom období nedošlo zo strany obchodných sietí ku zvýšeniu ziskových marží.“ Maloobchod s potravinami pociťuje zníženú kúpyschopnosť obyvateľstva a zmeny v spotrebiteľskom správaní, preto najmä pri základných potravinách obchodníci tlačia pultové ceny smerom nadol aj na úkor obchodných prirážok. „V rámci maloobchodného predaja potravín je na Slovensku mimoriadne silné konkurenčné prostredie, ktoré sa prejavuje najmä intenzívnou súťažou obchodných sietí v rámci akciového predaja s výhodnými cenami pre spotrebiteľov“, dodáva Filip Kasana. Všetky väčšie zahraničné aj domáce obchodné siete zvádzajú boj o zákazníka najmä realizáciou cenovo výhodného akciového predaja, ktorý na Slovensku dosahuje v európskom porovnaní vysoký podiel na celkovom predaji potravín.
 
Zdroj: Zväz obchodu SR
FOTO_zdroj: Lenka Kandrava. Filip Kasana, JUDr., prezident Zväzu obchodu SR