TLAČOVÁ SPRÁVA Zväzu obchodu SR - Protimonopolný úrad potvrdil, že za zdražovaním potravín nie sú obchodné reťazce
TLAČOVÁ SPRÁVA Zväzu obchodu SR - Protimonopolný úrad potvrdil, že za zdražovaním potravín nie sú obchodné reťazce

Zväz obchodu SR: Protimonopolný úrad potvrdil, že za zdražovaním potravín nie sú obchodné reťazce.
Bratislava, 15. októbra 2025 – Zväz obchodu SR: Protimonopolný
úrad potvrdil, že za zdražovaním potravín nie sú obchodné reťazce.
Protimonopolný úrad SR vypracoval rozsiahlu ekonomickú
analýzu Stav a vývoj slovenskej potravinovej vertikály,
v ktorej je okrem iného aj detailne zanalyzovaná cenotvorba v rámci
celej agropotravinárskej vertikály za ostatné obdobie. Zväz obchodu oceňuje
vypracovanie tejto analýzy založenej na odbornej ekonomickej báze, keďže
prináša do politicky exponovanej témy cien potravín objektívne fakty založené
na exaktných dátach.
Závery analýzy Protimonopolného úradu SR celkom zreteľne
vyvracajú dlhodobo prezentovaný naratív, že za potravinovou infláciou na
Slovensku je ziskuchtivosť obchodných reťazcov. „Tvrdenia o predražovaní
potravín zo strany obchodných sietí nemajú oporu v exaktných dátach
a nekorektne podnecujú negatívne emócie na strane spotrebiteľov, ako
i niektorých politikov, ktorí prezentujú potrebu regulácie či osobitného
zdanenia obchodníkov zo strany štátu“, uvádza prezident Zväzu obchodu
SR Filip Kasana.
Analýza Protimonopolného úradu SR potvrdila, že potravinová
inflácia na Slovensku bola poháňaná primárne zvýšenými cenami energií, čím sa
zvýšila nákladovosť na všetkých stupňoch agropotravinárskej vertikály. Protimonopolný
úrad SR konštatoval, že v rámci inflačného postpandemického obdobia ziskové
marže obchodníkov s potravinami nerástli, pričom identifikoval mierny
nárast ziskovosti v strednej časti vertikály na strane spracovateľov a výrobcov
potravín. Je potrebné vnímať, že spotrebiteľské ceny potravín ovplyvňujú všetky
články potravinového reťazca od poľnohospodárov cez výrobcov
a spracovateľov až po obchod, pričom daňové zaťaženie stanovuje štát. Z pohľadu
Zväzu obchodu by bolo ideálne, aby sa darilo slovenským poľnohospodárom, výrobcom
a spracovateľom aj obchodníkom a na konci by bol spokojný spotrebiteľ. V aktuálnej
dobe, keď sa ekonomika krajiny potrebuje nadýchnuť a domácnosti pociťujú
tlak na disponibilné príjmy, sú ceny potravín veľmi citlivou témou.
Podľa Filipa Kasanu: „Závery Protimonopolného úradu nie
sú pre Zväz obchodu prekvapujúce, keďže potvrdzujú prezentovanú pozíciu
obchodníkov, že počas inflačnej krízy ani v súčasnom období nedošlo zo
strany obchodných sietí ku zvýšeniu ziskových marží.“ Maloobchod s potravinami
pociťuje zníženú kúpyschopnosť obyvateľstva a zmeny v spotrebiteľskom
správaní, preto najmä pri základných potravinách obchodníci tlačia pultové ceny
smerom nadol aj na úkor obchodných prirážok. „V rámci maloobchodného
predaja potravín je na Slovensku mimoriadne silné konkurenčné prostredie, ktoré
sa prejavuje najmä intenzívnou súťažou obchodných sietí v rámci akciového
predaja s výhodnými cenami pre spotrebiteľov“, dodáva Filip Kasana.
Všetky väčšie zahraničné aj domáce obchodné siete zvádzajú boj o zákazníka
najmä realizáciou cenovo výhodného akciového predaja, ktorý na Slovensku
dosahuje v európskom porovnaní vysoký podiel na celkovom predaji potravín.
Zdroj: Zväz obchodu SR
FOTO_zdroj: Lenka Kandrava. Filip Kasana, JUDr., prezident Zväzu obchodu SR