Stropované sú aj privátne značky

Protiinflačnú garanciu zaviedli na Slovensku veľké obchodné reťazce inšpirované Francúzskom, čím reagovali na rast cien dobrovoľne.
Inflácia potravín je vysoká, hoci regulované ceny
energií medziročný rast spomalili. Marcová presiahla 29 percent, tak ako vlani
v decembri. Celková inflácia na Slovensku
meraná indexom spotrebiteľských cien (CPI) klesla až v marci tohto roka pod 15 percent, nad
nimi sa držala celé štyri mesiace.
Krok proti rastu cien
Protiinflačnú garanciu zaviedli obchodníci inšpirovaní
Francúzskom a reagovali dobrovoľne. „Každý sám určil od 30 do 100 druhov
potravín, pri ktorých garantuje rovnakú cenu v období troch mesiacov. Celkovo
ide o štyristo jedinečných položiek. Potraviny sú v pulte označené rovnakým
logom nákupného vozíka v krúžku na modrom podklade,“ vysvetlil Samuel Vlčan,
poverený minister. K aktivite prispelo aj hodnotenie Deklarácie o prejave
dobrej vôle vo veci udržania cenovej stability so zástupcami Slovenskej
aliancie moderného obchodu a Zväzom obchodu
SR, vraví agrorezort. Na jej základe od marca 2022 analyzuje mesačne
spotrebiteľské a odbytové ceny 13 základných potravín.
Iné potraviny nezdraželi
Filip Kasana,
viceprezident Zväzu obchodu SR, nepredpokladá, že dôsledkom bude zdraženie iných
potravín, ani sa to v praxi neprejavuje. Pri cenotvorbe za kľúčové označil
odbytové ceny dodávateľov ako výsledok obchodných rokovaní, preto si obchodníci
chcú s nimi aj v režime protiinflačnej garancie udržať korektné vzťahy. Marek
Koštrna, marketingový manažér spoločnosti TERNO real estate, spresnil, že ceny
40 produktov, tak ako ich nastavili, sú maximálne na dohodnuté obdobie, a to aj
na úkor marže. Rovnaké majú aj predajne Kraj. Privátne značky Terka a Z nášho
kraja umiestnili na trh predvlani. Dopyt po nich rastie a v rámci
protiinflačnej garancie zastropovali ceny dvoch takýchto produktov.
Privátne značky v kurze
„Zastropovaných 63 produktov sme vyberali veľmi
zodpovedne, aby obsiahli celý tovarový strom,“ približuje Martin Kozák, výkonný
riaditeľ spoločnosti Labaš. Hovorí, že v súvislosti s protiinflačnou garanciou
im vznikli dodatočné náklady napríklad na označenie predajní, zmenu cenoviek či
personálne zabezpečenie, ale nepremietli ich do cien pre zákazníkov. K položkám
s garantovanou cenou zahrnuli aj pečivo dopekané v predajniach, hoci cena
pekárskych výrobkov neustále rastie. Garantované ceny má 12 výrobkov privátnych
značiek. Niektoré privátne produkty patria vo svojich kategóriách medzi najpredávanejšie.
„Vo svojich maloobchodných predajniach FRESH Plus, ale aj vo franšízovej sieti
evidujeme takmer štyridsaťpercentný nárast predaja privátnych značiek. Máme
vyše 580 privátnych produktov a len za rok 2022 sme do portfólia pridali 100
nových od domácich a zahraničných
dodávateľov.“ V aliancii CBA sa počet zastropovaných potravín pohybuje od 34 po 60 položiek, podľa
jednotlivých obchodných spoločností. Týkalo sa to aj tovarov vlastnej značky,
ktorých majú stovky. Ročne k nim pribúdajú desiatky nových, zohľadňujúce trendy
v zdravej výžive a spotrebiteľské preferencie, a dochádza aj k obmene podľa
úspešnosti. „Na Slovensku tak ako aj v okolitých štátoch v poslednom období
sledujeme ich zvýšený predaj a stúpa aj objem predaja potravín v akciách. Spotrebitelia
sa snažia nakúpiť čo najvýhodnejšie a posudzujú vzájomnú reláciu ceny aj
kvality výrobku,“ vysvetľuje František Ťapuš, podpredseda predstavenstva
spoločnosti CBA SK.
Vedú slovenské výrobky
COOP Jednota zastropovala 50 položiek a z nich sú tri
štvrtiny privátne výrobky.
„Pri výbere sme zohľadnili okrem iného slovenský
pôvod, pričom až 85 percent produktov našich vlastných značiek pochádza od
slovenských dodávateľov,“ konkretizuje Jana Kuklová, hovorkyňa spoločnosti COOP
Jednota Slovensko. Dopĺňa, že predaj mal v maloobchodnej sieti rastúci trend už
počas minulého roka. Dvojciferná inflácia ho prirodzene posilnila a v januári
2023 dosiahli produkty vlastných značiek podiel na celkovom predaji viac ako 20
percent. „Napriek širokému sortimentu, ktorý tvorí 748 výrobkov, v rámci
portfólia neustále intenzívne a systematicky pracujeme na zaraďovaní nových
produktov rozdelených do kategórií a hniezd, reprezentujúcich systém COOP
Jednota,“ približuje Kuklová.
Zbierajú ocenenia
„Zníženie ceny sa týka vyše sto obľúbených produktov
bežnej spotreby zo sortimentu čerstvých a trvanlivých potravín,“ uviedla Lucia Vargová, hovorkyňa Kaufland Slovenská republika. Medzi nimi
je desiatka produktov privátnej značky K-Classic, ktorá bola vlani ocenená ako
najdôveryhodnejšia už šiesty raz. „Dôvera zákazníkov v naše privátne značky je
dlhodobo vysoká a očakávame, že ich obľuba bude aj naďalej rásť. Kvalitou sú
porovnateľné a často aj prevyšujú iné značkové produkty, a zároveň dokážu byť
dlhodobo cenovo výhodné,“ hovorí Vargová. Podotýka, že čoraz obľúbenejšie sú
tiež špeciálne privátne značky. Kaufland zastropoval aj cenu čerstvého
polotučného mlieka K-Z lásky k tradícii a v tomto portfóliu má len slovenské
produkty vyrobené zo slovenských surovín.
Lokálni dodávatelia
Reťazec Tesco vo zverejnenom zozname zastropoval ceny
viac ako 60 položiek, spolovice privátnych. Ich privátne produkty majú dlhodobo
výhodnejšiu cenu v porovnaní s podobnými značkovými aj z dôvodu úspory nákladov
na marketing či na obaly. „Vieme tak zároveň podporiť lokálnych dodávateľov,
ktorí môžu preraziť aj na ďalšie trhy a majú garantované odbery veľkých
množstiev výrobkov,“ približuje detailne výhody Mária Zerzanová, PR manažérka
spoločnosti TESCO STORES SR. Pri privátnych značkách má reťazec väčšiu kontrolu
nad chuťou, kvalitou, výrobou aj vplyvom na životné prostredie a navyše v nich
ponúka produkty pre ľudí so špeciálnymi výživovými potrebami. Vlani zaviedli aj
zvýhodnené nákupy s vernostným programom Clubcard s výraznými zľavami a tiež
Garanciu nízkych cien, takže týždenne porovnávajú stovky produktov dennej
spotreby, aby sa uistili, že zákazník ich nakúpi najvýhodnejšie.
Zdroj: [09.05.2023; Hospodárske noviny; KVALITNÉ POTRAVINY; s. 17; katarína Šebejová]