Správca zálohového systému na Slovensku spúšťa novú informačnú kampaň. Vsádza na ekomyslenie mladých ľudí

Na Slovensku 20. marca 2023 štartuje nová kreatívna kampaň pre podporu zálohovania. Pre tohtoročnú kampaň na podporu zálohového systému na Slovensku, Správca zálohového systému angažoval mladého influencera menom Vratko Štupeľ, ktorý preberá štafetu ktorý preberá štafetu minuloročnej kampane od Sajfu a Fera Joke.

Na Slovensku 20. marca 2023 štartuje nová kreatívna kampaň pre podporu zálohovania. Pre tohtoročnú kampaň na podporu zálohového systému na Slovensku, Správca zálohového systému angažoval mladého influencera menom Vratko Štupeľ, ktorý preberá štafetu ktorý preberá štafetu minuloročnej kampane od Sajfu a Fera Joke.
„Bolo pre nás potešením, keď sme po roku mohli skonštatovať, že Slováci našli v zálohovaní zmysel, a že si postupne systém osvojili a prekonali všetky naše očakávania. No a dnes nastal čas kedy Fero Joke odovzdal štafetu ešte mladšej generácii. Práve v nej je budúcnosť a edukácie v tejto oblasti nikdy nie je dosť. Pokiaľ naučíme svoje deti od mala premýšľať ekologicky, bude z toho profitovať celá rodina, celá spoločnosť, a aj celá krajina. Vratko sa nám od prvého momentu zapáčil, jeho odhodlanie aj zmysel pre zálohovanie. A to ako šikovne vie podporiť dobrú vec a ešte ju aj premeniť na svoj biznis!“ – uviedla Monika Farka – marketingová manažérka
Kampaň s týmto kreatívnym konceptom mladého influencera, pre ktorého je zálohovanie spojenie ochrany prírody a „biznisu“ pre Správcu zálohového systému pripravila agentúra  Ponyhouse. „Vratka žerieme! Jeho energia je nákazlivá a to, ako sa pustil do podpory našej kampane, nás ohromne teší. Jeho misiou je ukázať mladým ľuďom, že nie sú sami v tom, ako chcú meniť svet k lepšiemu. Ako hovorí Vratko – správny biznismen vidí v problémoch príležitosť. Preto pomáha so zálohovaním svojej rodine, susedom a v konečnom dôsledku aj prírode. Nevieme sa dočkať ďalších fáz kampane,“ hovorí creative director agentúry Ponyhouse Braňo Macko.
Aký je Vratkov príbeh?
K zálohovaniu ho priviedlo to, že všade okolo seba videl priveľa odpadu a zálohovanie mu prišlo ako vhodná príležitosť ako podporiť vracanie plastových fliaš a plechoviek. Osobne sa rozhodol dozrieť na to, aby sa v jeho okolí zálohované plastové fľaše a plechovky vracali. A tak ich začal zbierať na svojom sídlisku, v školskej jedálni, u strýka, u babičiek a pomáha s odnášaním obalov aj susedom, ktorým sa nechce. Verí, že  zálohovanie sa tak oplatí nám všetkým a aj prírode. Nedávno dokonca o tom nahral aj song, ktorý čoskoro započujete aj vy.
Správca zálohového systému  v prvom rade hľadal spôsob ako čo najlepšie odkomunikovať systém zálohovania smerom k obyvateľstvu. Výsledným produktom celého snaženia je zvýšenie množstva vyzbieraného materiálu, vyššej kvality, ktorý sa využije na ten istý účel, a tak sa uzavrie materiálový kruh. Ušetríme tým nielen našu prírodu, ale aj znížime množstvo voľne pohodeného odpadu v našej prírode.
„Od 20. marca sa teda všetci zoznámia s Vratkom. Bude nás počuť aj vidieť, no chceme edukáciu z našej strany posunúť ešte bližšie k mladým ľuďom a hlavne  deťom. Chceme sa priblížiť mladej generácii, plánujeme sériu workshopov v spolupráci s Natur-packom, o ktorej vás budeme čoskoro informovať ,budete nás môcť vidieť na verejných priestranstvách a hlavne letných podujatiach.“prezradila Monika Farka- marketingová manažérka Správcu zálohového systému.
V spolupráci s agentúrou Ponyhouse PR komunikácii Správcu zálohového systému pomáha od začiatku roka aj agentúra Neopublic, ktorá vidí v novej kampani výnimočnú príležitosť atraktívnou formou osloviť aj mladšie cieľové skupiny. Vratko Štupeľ je výmyselník, ktorého nápady budú v priebehu roka priblížené verejnosti nielen prostredníctvom médií, ale aj rôznych podujatí.
Ako hovorí sám Vratko: Topiaci svet sa aj papierovej slamky chytá. EÚ a mnoho krajín zakázali jednorazové plastové slamky, príbory aj taniere. Zdá sa však, že plastový svet slamky nezachránili. Napriek podobným obmedzeniam stále produkujeme neuveriteľných 300 miliónov ton plastu ročne. Aké je teda riešenie? Obaly nevyhadzovať, ale zálohovať. Čím viac sa zálohuje, tým sa viac materiálu vyzbiera na recykláciu. Tento materiál sa znova a znova využije na výrobu toho istého obalu, čím šetríme prírodné zdroje.
Sme ale na dobrej ceste. Slováci majú zmysel pre zodpovednosť za životné prostredie. Už v prvom roku sa nám podarilo  registrovať viac ako 3900 zálohovaných produktov a vytvoriť sieť viac ako 3000 odberných miest. Spoločnými silami sa nám podarilo v roku 2022 vyzbierať viac ako 820 miliónov zálohovaných obalov, pričom na trh bolo uvedených približne 1,1 miliardy zálohovaných obalov.
V roku 2023 chceme dosiahnuť ešte viac. Našim cieľom je zabezpečenie udržateľnej, efektívnej a ekologickej prepravy. Cieľom pre tento rok je dosiahnuť mieru návratnosti obalov 80%.
Fakty o zálohovom systéme
začal fungovať 1. januára 2022;
zálohujú sa všetky plastové a kovové jednorazové nápojové obaly od 0,1 do 3 litrov, s výnimkou mlieka, nápojov s obsahom mlieka, sirupov a tvrdého alkoholu;
zálohované obaly majú na etikete veľké „Z“ v recyklačných šípkach a text „ZÁLOHOVANÉ“;
výška zálohu je jednotná pre plastové fľaše aj plechovky, 15 eurocentov;
spotrebiteľ pri kúpe nápoja zaplatí záloh 15 eurocentov, je uvedený na cenovke alebo výveske oddelene;
záloh dostane spotrebiteľ späť po vrátení nápojových obalov na odberné miesto, výška zálohu teda nemá vplyv na cenu nápojov;
nápoje sa vracajú do odberného automatu – zálohomatu vo väčšom obchode, alebo v prípade menších potravín pri pokladni, kde sa načítajú cez ručný skener;
zálohované obaly sa vracajú nestlačené, s vrchnákom a čitateľným čiarovým kódom;
do zálohového systému je zaregistrovaných viac ako 3000 odberných miest.
O Správcovi zálohového systému
Je to nezisková organizácia, ktorú vytvorilo konzorcium štyroch subjektov – Asociácia výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd na Slovensku, Slovenské združenie výrobcov piva a sladu, Slovenská aliancia moderného obchodu a Zväz obchodu SR. Tie zastupujú povinné osoby zo zákona o zálohovaní, a to výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd, výrobcov piva a zástupcov veľkoobchodu a maloobchodu. Ich členovia spoločne uvádzajú na trh takmer 80 % všetkých zálohovaných obalov a zastupujú viac ako 3 000 obchodných prevádzok.