Správca zálohového systému na Slovensku spúšťa novú informačnú kampaň. Vsádza na ekomyslenie mladých ľudí

Na Slovensku 20. marca 2023 štartuje nová kreatívna kampaň pre podporu zálohovania. Pre tohtoročnú kampaň na podporu zálohového systému na Slovensku, Správca zálohového systému angažoval mladého influencera menom Vratko Štupeľ, ktorý preberá štafetu ktorý preberá štafetu minuloročnej kampane od Sajfu a Fera Joke.
Na Slovensku 20. marca 2023 štartuje nová
kreatívna kampaň pre podporu zálohovania. Pre tohtoročnú kampaň na podporu zálohového
systému na Slovensku, Správca
zálohového systému angažoval mladého influencera menom Vratko Štupeľ, ktorý
preberá štafetu ktorý preberá štafetu minuloročnej kampane od Sajfu a Fera
Joke.
„Bolo pre nás potešením, keď sme po roku
mohli skonštatovať, že Slováci našli v zálohovaní zmysel, a že si postupne
systém osvojili a prekonali všetky naše očakávania. No a dnes nastal čas kedy
Fero Joke odovzdal štafetu ešte mladšej generácii. Práve v nej je budúcnosť a edukácie
v tejto oblasti nikdy nie je dosť. Pokiaľ naučíme svoje deti od mala premýšľať
ekologicky, bude z toho profitovať celá rodina, celá spoločnosť, a aj celá
krajina. Vratko sa nám od prvého momentu zapáčil, jeho odhodlanie aj zmysel pre
zálohovanie. A to ako šikovne vie podporiť dobrú vec a ešte ju aj premeniť na
svoj biznis!“ – uviedla Monika Farka – marketingová manažérka
Kampaň s týmto kreatívnym konceptom
mladého influencera, pre ktorého je zálohovanie spojenie ochrany prírody a „biznisu“ pre Správcu zálohového systému pripravila agentúra
Ponyhouse. „Vratka žerieme! Jeho energia je nákazlivá a to, ako sa
pustil do podpory našej kampane, nás ohromne teší. Jeho misiou je ukázať mladým
ľuďom, že nie sú sami v tom, ako chcú meniť svet k lepšiemu. Ako
hovorí Vratko – správny biznismen vidí v problémoch príležitosť. Preto
pomáha so zálohovaním svojej rodine, susedom a v konečnom dôsledku aj
prírode. Nevieme sa dočkať ďalších fáz kampane,“ hovorí creative director
agentúry Ponyhouse Braňo Macko.
Aký je Vratkov príbeh?
K zálohovaniu ho priviedlo to, že všade
okolo seba videl priveľa odpadu a zálohovanie mu prišlo ako vhodná príležitosť
ako podporiť vracanie plastových fliaš a plechoviek. Osobne sa rozhodol
dozrieť na to, aby sa v jeho okolí zálohované plastové fľaše a plechovky
vracali. A tak ich začal zbierať na svojom sídlisku, v školskej jedálni, u
strýka, u babičiek a pomáha s odnášaním obalov aj susedom, ktorým sa nechce.
Verí, že zálohovanie sa tak oplatí nám všetkým a aj prírode. Nedávno
dokonca o tom nahral aj song, ktorý čoskoro započujete aj vy.
Správca zálohového systému v prvom
rade hľadal spôsob ako čo najlepšie odkomunikovať systém zálohovania smerom k
obyvateľstvu. Výsledným produktom celého snaženia je zvýšenie množstva
vyzbieraného materiálu, vyššej kvality, ktorý sa využije na ten istý účel,
a tak sa uzavrie materiálový kruh. Ušetríme tým nielen našu prírodu, ale aj
znížime množstvo voľne pohodeného odpadu v našej prírode.
„Od 20. marca sa teda všetci zoznámia s
Vratkom. Bude nás počuť aj vidieť, no chceme edukáciu z našej strany posunúť
ešte bližšie k mladým ľuďom a hlavne deťom. Chceme sa priblížiť mladej
generácii, plánujeme sériu workshopov v spolupráci s Natur-packom, o ktorej vás
budeme čoskoro informovať ,budete nás môcť vidieť na verejných priestranstvách
a hlavne letných podujatiach.“prezradila Monika Farka- marketingová manažérka
Správcu zálohového systému.
V spolupráci s agentúrou Ponyhouse PR
komunikácii Správcu zálohového systému pomáha od začiatku roka aj agentúra
Neopublic, ktorá vidí v novej kampani výnimočnú príležitosť atraktívnou formou
osloviť aj mladšie cieľové skupiny. Vratko Štupeľ je výmyselník, ktorého nápady
budú v priebehu roka priblížené verejnosti nielen prostredníctvom médií, ale aj
rôznych podujatí.
Ako hovorí sám Vratko: Topiaci svet sa aj
papierovej slamky chytá. EÚ a mnoho krajín zakázali jednorazové plastové
slamky, príbory aj taniere. Zdá sa však, že plastový svet slamky nezachránili.
Napriek podobným obmedzeniam stále produkujeme neuveriteľných 300 miliónov ton
plastu ročne. Aké je teda riešenie? Obaly nevyhadzovať, ale zálohovať. Čím viac
sa zálohuje, tým sa viac materiálu vyzbiera na recykláciu. Tento materiál sa
znova a znova využije na výrobu toho istého obalu, čím šetríme prírodné
zdroje.
Sme ale na dobrej ceste. Slováci majú
zmysel pre zodpovednosť za životné prostredie. Už v prvom roku sa nám
podarilo registrovať viac ako 3900 zálohovaných produktov a vytvoriť
sieť viac ako 3000 odberných miest. Spoločnými silami sa nám podarilo
v roku 2022 vyzbierať viac ako 820 miliónov zálohovaných obalov, pričom na
trh bolo uvedených približne 1,1 miliardy zálohovaných obalov.
V roku 2023 chceme dosiahnuť ešte viac.
Našim cieľom je zabezpečenie udržateľnej, efektívnej a ekologickej prepravy.
Cieľom pre tento rok je dosiahnuť mieru návratnosti obalov 80%.
Fakty o zálohovom systéme
začal fungovať 1. januára 2022;
zálohujú sa všetky plastové a kovové
jednorazové nápojové obaly od 0,1 do 3 litrov, s výnimkou mlieka, nápojov s
obsahom mlieka, sirupov a tvrdého alkoholu;
zálohované obaly majú na etikete veľké
„Z“ v recyklačných šípkach a text „ZÁLOHOVANÉ“;
výška zálohu je jednotná pre plastové fľaše
aj plechovky, 15 eurocentov;
spotrebiteľ pri kúpe nápoja zaplatí záloh
15 eurocentov, je uvedený na cenovke alebo výveske oddelene;
záloh dostane spotrebiteľ späť po vrátení
nápojových obalov na odberné miesto, výška zálohu teda nemá vplyv na cenu nápojov;
nápoje sa vracajú do odberného automatu –
zálohomatu vo väčšom obchode, alebo v prípade menších potravín pri
pokladni, kde sa načítajú cez ručný skener;
zálohované obaly sa vracajú nestlačené,
s vrchnákom a čitateľným čiarovým kódom;
do zálohového systému je zaregistrovaných
viac ako 3000 odberných miest.
O Správcovi zálohového systému
Je to nezisková organizácia, ktorú
vytvorilo konzorcium štyroch subjektov – Asociácia výrobcov nealkoholických
nápojov a minerálnych vôd na Slovensku, Slovenské združenie výrobcov piva a
sladu, Slovenská aliancia moderného obchodu a Zväz
obchodu SR. Tie zastupujú povinné
osoby zo zákona o zálohovaní, a to výrobcov nealkoholických nápojov a
minerálnych vôd, výrobcov piva a zástupcov veľkoobchodu a maloobchodu. Ich
členovia spoločne uvádzajú na trh takmer 80 % všetkých zálohovaných obalov
a zastupujú viac ako 3 000 obchodných prevádzok.
Zdroj: [21.03.2023; startitup.sk; 09:00; Obsah Správcu zálohového systému.] https://www.startitup.sk/spravca-zalohoveho-systemu-na-slovensku-spusta-novu-informacnu-kampan-vsadza-na-ekomyslenie-mladych-ludi/