Slovenských výrobcov zviditeľní logo

Povinné zverejňovanie údajov na vlastných značkách obchodov, či logo slovenského výrobcu hneď vedľa toho obchodného. To sú len niektoré opatrenia, ktorými chce agrorezort docieliť, aby boli slovenskí výrobcovia potravín na pultoch viac viditeľní. Obchodníci tento návrh okamžite skritizovali. Tvrdia, že ide o návrat k socialistickému obchodovaniu, ktorý môže priniesť pravý opak.
Zuzana Straková Wenzlová, moderátorka:
„Povinné zverejňovanie údajov na vlastných značkách obchodov, či logo
slovenského výrobcu hneď vedľa toho obchodného. To sú len niektoré opatrenia,
ktorými chce agrorezort docieliť, aby boli slovenskí výrobcovia potravín
na pultoch viac viditeľní. Obchodníci tento návrh okamžite skritizovali. Tvrdia,
že ide o návrat k socialistickému obchodovaniu, ktorý môže priniesť pravý
opak.“
Barbora Šišoláková, redaktorka: „Zhruba
štvrtinu výrobkov predávajú obchodné reťazce pod vlastnou značkou. Skutočným
výrobcom, ale môže byť akákoľvek firma. Po novom by sa mali na obaloch povinne
objavovať aj údaje o producentoch.“
Vladimír Zajačik, poslanec NR SR, člen
výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie (OĽaNO): „Vďaka nášmu
pozmeňujúcemu návrhu bude spotrebiteľ poznať obchodné meno a sídlo skutočného
výrobcu. Dnes je to veľký problém.“
Barbora Šišoláková: „Rezort
pôdohospodárstva chce takouto zmenou dostať do popredia najmä slovenských
výrobcov. Ak budú mať záujem o ešte väčšiu propagáciu, na súkromných produktoch
by sa malo objaviť aj ich logo, a to vo veľkom.“
Ján Mičovský, minister pôdohospodárstva a
rozvoja vidieka (OĽaNO): „Rovnakou veľkosťou musí byť uvedený tak symbol
obchodného reťazca, predajcu, ako aj symbol výrobcu. Bude to uvedené zreteľne,
nie niekde skryto.“
Daniel Molnár, zástupca Únie
potravinárov: „To jednoznačne umožní lepšiu identifikáciu.“
Barbora Šišoláková: „Zatiaľ, čo
potravinári nové pravidlá vítajú, obchodníci sú zásadne proti.“
Martin Krajčovič, predseda Slovenskej
aliancie moderného obchodu: „Vláda nám ide prikázať, čo máme mať na vlastných
obalov. Takýto zásah do podnikateľskej slobody je absolútne neprístupný, je
návrat k socializmu.“
Barbora Šišoláková: „V súčasnosti majú
výrobcovia svoje údaje na privátnych značkách len na základe dohody s obchodom.
Keďže teraz im bude musieť reťazec vyhovieť, môže vraj dôjsť k neželaným
následkom.“
Martin Katriak, prezident Zväzu obchodu: „Môže sa stať, že my povieme – dobre, vy to takto chcete, ale my to
tak nevieme robiť, tak vám poďakujeme a budeme hľadať výrobcu tam, kde sa s ním
dohodneme.“
Barbora Šišoláková: „Kľúčový by mal byť
budúci týždeň, keď o novele budú rokovať poslanci v druhom čítaní. V zákone o
nekalých obchodných praktikách navrhuje agrorezort viaceré zmeny. Legislatíva
je pritom terčom kritiky obchodníkov už od roku 2019, po úprave bývalej
ministerky Gabriely Matečnej. V tom čase sa zákon snažil vetovať aj exprezident
Andrej Kiska a pravidelne ho kritizovala aj vtedajšia opozícia.“
Jana Kiššová, poslankyňa NR SR
(SaS)(9.5.2019): „Je to absurdný zákon. Je to doslova výplod ekonomického
nacionalizmu.“
Eduard Heger, poslanec NR SR
(OĽaNO)(9.5.2019): „Preto aj žiadame Ústavný súd, aby preskúmal tieto sporné
znenia.“
Barbora Šišoláková: „Kontroverzný zákon
posudzuje Ústavný súd dodnes. Obchodníci očakávali, že kritika vtedajších
opozičných, dnes vládnych strán sa pretaví do pozitívnych zmien. Podľa nich sa
ale deje pravý opak.“
Martin Krajčovič: „Minister za OĽaNO
nenavrhuje ani zrušiť body, na ktoré sa tieto dve strany sťažovali a dokonca
zavádzajú nové neprimerané podmienky.“
Ján Mičovský: „Povedzme si úprimne. V tejto
situácii považujeme za potrebné vylepšiť pozíciu výrobcov, dodávateľov
potravín.“
Zdroj: [13.03.2021; TV TA3; Hlavné správy; 18:30; Barbora Šišoláková / Zuzana Straková Wenzlová]