Slováci siahajú viac po kvalitnej strave ako kedysi. Biopotraviny bodujú najmä u jednej skupiny ľudí
Slováci siahajú viac po kvalitnej strave ako kedysi. Biopotraviny bodujú najmä u jednej skupiny ľudí

Kategória rastlinných alternatív by mala v najbližších rokoch rásť dvojnásobným tempom.
Spotrebitelia čoraz viac siahajú po produktoch zdravej výživy. Napríklad
nemecký trh s biopotravinami vlani zaznamenal nárast o päť percent a tržby z
predaja tohto druhu tovaru predstavovali 16,1 miliardy eur. Informovala o tom
ešte vo februári Tina Andresová, predsedníčka Nemeckého zväzu pre ekologické
výrobky.
Ako je to však s biopotravinami a kategóriou zdravej výživy v našich
zemepisných šírkach?
Na zvýšený záujem spotrebiteľov
dnes reagujú aj naše maloobchodné siete. Slovenská divízia Tesca eviduje dopyt po bezlepkových, ale aj
bezlaktózových produktoch, no najmä po rastlinných alternatívach. Mária
Zerzanová, hovorkyňa Tesco Slovensko, to pripisuje potravinovým intoleranciám a snahe stravovať
sa udržateľnejšie.
„V kategórii bezmäsitých alternatív potravín na rastlinnej báze sme v
uplynulých rokoch rozšírili portfólio trvanlivých aj čerstvých rastlinných
produktov vo všetkých našich prevádzkach, pričom najviac takýchto produktov
zákazníci nájdu na veľkých formátoch – v hypermarketoch,“ dopĺňa Zerzanová.
Kľúčovou je stále aj cena
Ak sa pozrieme na vzťah segmentu a spotrebiteľov vo všeobecnosti, Zväz obchodu Slovenskej republiky upozorňuje na fakt, že biopotraviny a produkty zdravej
výživy, ktoré sú vo vyššej cenovej kategórii, preferujú predovšetkým ľudia v
mestách. Nemajú totiž napríklad možnosť dopestovať si vlastné ovocie alebo
zeleninu. Zákazníkov však naďalej zásadným spôsobom ovplyvňuje i to, koľko
zaplatia.
„Pestovatelia a chovatelia musia spĺňať prísne kritériá na dodržiavanie
ekologickej produkcie, bez hnojív a pesticídov, čo sa odráža na nižšej úrode a
často aj na vysokom podiele ručnej práce. To všetko ovplyvňuje koncovú cenu,“
objasňuje Zuzana Kontrová, generálna sekretárka združenia.
Tendenciu obyvateľov mesta potvrdzujú aj v sieti Billa Slovensko. Marek
Kravjar, hovorca spoločnosti, tvrdí, že najväčší dopyt po bioproduktoch a
produktoch zdravej výživy je najmä v Bratislave a jej okolí a vo väčších
mestách ako Košice alebo Žilina.
Predpoklady ďalšieho vývoja, na druhej strane, hovoria v prospech výrobcov aj
predajcov. Napríklad kategória rastlinných alternatív by mala v najbližších
rokoch rásť dvojnásobným tempom.
„Zvýšená pozornosť na kvalitatívnu stránku potravín a s tým súvisiace benefity
pre zdravie je nepochybne pozitívny spotrebiteľský trend, ktorý členovia nášho zväzu
podporujú,“ hovorí Kontrová.
Výrobcovi zo stredu Slovenska
sa darí
Určitý trend naznačujú aj posledné hospodárske výsledky spoločnosti Alfa Bio,
ktorá vyrába rastlinné produkty pod značkou Lunter.
Dáta FinStatu ukazujú, že v roku 2023 firma zvýšila svoj zisk o 110 percent na
viac ako 719-tisíc eur. Tržby stúpli nahor o 27 percent na 35,4 milióna eur.
„Za posledné obdobie registrujeme zvýšený záujem spotrebiteľov o naše výrobky,
čo pripisujeme trendu a záujmu o zdravú výživu, ale aj záujmu o tému
udržateľnosti,“ komentuje uplynulý rok pre HN Natália Gaberová, manažérka
komunikácie v spoločnosti Alfa Bio. Najväčší záujem je o naturálne a údené
tofu, v rebríčku obľúbenosti medzi spotrebiteľmi nasledujú nátierky.
Gaberová ďalej dodáva, že rast poháňajú najmä mladšie ročníky. Presnejšie ide o
takzvanú generáciu Z, čiže ľudí narodených medzi rokmi 1997 až 2012, a
mileniálov, narodených od roku 1981 do 1996.
„Hlavným faktorom rastu spoločnosti je však schopnosť presadiť sa v zahraničí,
produkty našej výroby môžete nájsť vo všetkých krajinách Európy,“ vysvetľuje
manažérka komunikácie v Alfa Bio. Dnes pôsobia v desiatich štátoch, analyzujú
ďalšie možnosti expanzie a najviac sa sústredia na Vyšehradskú štvorku.
Zdroj: WEB | Dátum: 24.07.2024 | Zdroj: hnonline.sk | Autor: Veronika Hubinská | Vydavateľ: MAFRA Slovakia, a. s. | Rubrika: Domáca ekonomika