Slováci siahajú viac po kvalitnej strave ako kedysi. Biopotraviny bodujú najmä u jednej skupiny ľudí

Kategória rastlinných alternatív by mala v najbližších rokoch rásť dvojnásobným tempom.
Spotrebitelia čoraz viac siahajú po produktoch zdravej výživy. Napríklad nemecký trh s biopotravinami vlani zaznamenal nárast o päť percent a tržby z predaja tohto druhu tovaru predstavovali 16,1 miliardy eur. Informovala o tom ešte vo februári Tina Andresová, predsedníčka Nemeckého zväzu pre ekologické výrobky.
Ako je to však s biopotravinami a kategóriou zdravej výživy v našich zemepisných šírkach?
Na zvýšený záujem spotrebiteľov dnes reagujú aj naše maloobchodné siete. Slovenská divízia Tesca eviduje dopyt po bezlepkových, ale aj bezlaktózových produktoch, no najmä po rastlinných alternatívach. Mária Zerzanová, hovorkyňa Tesco Slovensko, to pripisuje potravinovým intoleranciám a snahe stravovať sa udržateľnejšie.
„V kategórii bezmäsitých alternatív potravín na rastlinnej báze sme v uplynulých rokoch rozšírili portfólio trvanlivých aj čerstvých rastlinných produktov vo všetkých našich prevádzkach, pričom najviac takýchto produktov zákazníci nájdu na veľkých formátoch – v hypermarketoch,“ dopĺňa Zerzanová.

Kľúčovou je stále aj cena
Ak sa pozrieme na vzťah segmentu a spotrebiteľov vo všeobecnosti, Zväz obchodu Slovenskej republiky upozorňuje na fakt, že biopotraviny a produkty zdravej výživy, ktoré sú vo vyššej cenovej kategórii, preferujú predovšetkým ľudia v mestách. Nemajú totiž napríklad možnosť dopestovať si vlastné ovocie alebo zeleninu. Zákazníkov však naďalej zásadným spôsobom ovplyvňuje i to, koľko zaplatia.
„Pestovatelia a chovatelia musia spĺňať prísne kritériá na dodržiavanie ekologickej produkcie, bez hnojív a pesticídov, čo sa odráža na nižšej úrode a často aj na vysokom podiele ručnej práce. To všetko ovplyvňuje koncovú cenu,“ objasňuje Zuzana Kontrová, generálna sekretárka združenia.
Tendenciu obyvateľov mesta potvrdzujú aj v sieti Billa Slovensko. Marek Kravjar, hovorca spoločnosti, tvrdí, že najväčší dopyt po bioproduktoch a produktoch zdravej výživy je najmä v Bratislave a jej okolí a vo väčších mestách ako Košice alebo Žilina.
Predpoklady ďalšieho vývoja, na druhej strane, hovoria v prospech výrobcov aj predajcov. Napríklad kategória rastlinných alternatív by mala v najbližších rokoch rásť dvojnásobným tempom.
„Zvýšená pozornosť na kvalitatívnu stránku potravín a s tým súvisiace benefity pre zdravie je nepochybne pozitívny spotrebiteľský trend, ktorý členovia nášho zväzu podporujú,“ hovorí Kontrová.

Výrobcovi zo stredu Slovenska sa darí
Určitý trend naznačujú aj posledné hospodárske výsledky spoločnosti Alfa Bio, ktorá vyrába rastlinné produkty pod značkou Lunter.
Dáta FinStatu ukazujú, že v roku 2023 firma zvýšila svoj zisk o 110 percent na viac ako 719-tisíc eur. Tržby stúpli nahor o 27 percent na 35,4 milióna eur.
„Za posledné obdobie registrujeme zvýšený záujem spotrebiteľov o naše výrobky, čo pripisujeme trendu a záujmu o zdravú výživu, ale aj záujmu o tému udržateľnosti,“ komentuje uplynulý rok pre HN Natália Gaberová, manažérka komunikácie v spoločnosti Alfa Bio. Najväčší záujem je o naturálne a údené tofu, v rebríčku obľúbenosti medzi spotrebiteľmi nasledujú nátierky.
Gaberová ďalej dodáva, že rast poháňajú najmä mladšie ročníky. Presnejšie ide o takzvanú generáciu Z, čiže ľudí narodených medzi rokmi 1997 až 2012, a mileniálov, narodených od roku 1981 do 1996.
„Hlavným faktorom rastu spoločnosti je však schopnosť presadiť sa v zahraničí, produkty našej výroby môžete nájsť vo všetkých krajinách Európy,“ vysvetľuje manažérka komunikácie v Alfa Bio. Dnes pôsobia v desiatich štátoch, analyzujú ďalšie možnosti expanzie a najviac sa sústredia na Vyšehradskú štvorku.

Zdroj: WEB | Dátum: 24.07.2024 | Zdroj: hnonline.sk | Autor: Veronika Hubinská | Vydavateľ: MAFRA Slovakia, a. s. | Rubrika: Domáca ekonomika