Sledujete pri nákupe potravín ich krajinu pôvodu?

Filip Kasana, prezident Zväzu obchodu SR: "Naši členovia dlhodobo podporujú slovenských pestovateľov a výrobcov potravín, je to ich prirodzená obchodná stratégia.“ 

Štyri dôvody, prečo uprednostniť Slovensko

Každým nákupom sa rozhodujeme, aké potraviny si vložíme do nákupného košíka. Možno si ani neuvedomujeme, že tým ovplyvňujeme nielen naše zdravie, ale aj životné prostredie a domácu ekonomiku. Pozrite sa na 4 dôvody, prečo uprednostniť lokálnu produkciu.

1. Čerstvosť, ktorá sa počíta Potraviny, ktoré necestujú zďaleka, sú čerstvejšie. Ovocie a zelenina sa môžu zbierať v plnej zrelosti, pretože sa nemusia podrobovať dlhým prepravám a umelému dozrievaniu. Lokálne produkty si tak zachovávajú svoju prirodzenú chuť a vyššiu výživovú hodnotu. Navyše, keďže SÚ pestované v optimálnych podmienkach a dozrievajú prirodzene, sú aj chuťovo lepšie.

2. Kvalita, ktorej môžeme dôverovať Keď si kupujeme potraviny zo Slovenska, vieme, odkiaľ pochádzajú a kto za nimi stojí. Naši výrobcovia si dávajú záležať na kvalite, pretože svoje produkty predávajú ľuďom vo svojom okolí. Slovenské právne predpisy sú navyše často prísnejšie ako tie európske. Zároveň získať informácie o producentoch potravín či pestovateľoch zo Slovenska, je omnoho jednoduchšie ako získať informácie o anonymných pestovateľoch a spracovateľoch zo zahraničia. 

3. Lokálnosť znamená nižšiu uhlíkovú stopu Konzumáciou slovenských potravín zároveň žujeme ekologickú záťaž. Čím kratšia je cesta od farmára či výrobcu k spotrebiteľovi, tým nižšia je uhlíková stopa. Dovážané potraviny zo zahraničia musia prekonávať stovky či tisíce kilometrov, čo znamená väčšiu spotrebu paliva a vyššiu uhlíkovú stopu. 

4. Podpora slovenských výrobcov a zamestnanosti Kúpou domácich potravín pomáhame slovenským farmárom, pestovateľom a výrobcom, ktorí vďaka stabilnému dopytu môžu ďalej rozvíjať svoje podnikanie. Zároveň podporujeme zamestnanosť v regiónoch a udržiavame tradičné remeslá spojené s potravinárstvom. COOP Jednota prirodzená voľba pre slovenské potraviny „Priemerný podiel slovenských potravín a výrobkov sa na pultoch obchodných reťazcov pohybuje okolo 40 percent. To však neplatí pre domáce obchodné siete združené vo Zväze obchodu SR, ktoré majú podiely vyššie. Naši členovia dlhodobo podporujú slovenských pestovateľov a výrobcov potravín je to ich prirodzená obchodná stratégia,“ hovorí Filip Kasana, prezident Zväzu obchodu SR. Medzi členov Zväzu obchodu SR patrí aj najväčší domáci reťazec COOP Jednota, ktorá je dlhodobým partnerom slovenských výrobcov. Obchodná politika najväčšieho domáceho obchodného reťazca je založená na dlhodobej spolupráci so slovenskými dodávateľmi a overenej slovenskej kvalite. Predaj slovenských potravín tvorí v systéme COOP Jednota viac ako 70 % z reálneho predaja cez registračné pokladnice, čo je dlhodobo najviac spomedzi všetkých obchodných reťazcov pôsobiacich na slovenskom trhu. Vlastné značky so slovenskou kvalitou COOP Jednota podporuje slovenských výrobcov aj prostredníctvom vlastných značiek. Pri tvorbe portfólia výrobkov vlastných značiek kladie vysoký dôraz na krajinu pôvodu výrobku a uprednostňuje slovenských dodávateľov a producentov. Nákupom produktov vlastných značiek tak spotrebitelia podporujú domácich farmárov, pestovateľov a potravinárov, ktorí sa starajú o to, aby na ich stole nechýbali tie najlepšie chute Slovenska. Produkty pod značkami Tradičná kvalita, Dobrá cena, COOP Premium, Mamičkine dobroty, Junior či najnovšia značka TOMU VER spíňajú prísne kritériá kvality a sú pravidelne testované v akreditovaných laboratóriách. Výrobky vlastných značiek sú nielen cenovo výhodné, ale garantujú tiež slovenský pôvod a vysokú kvalitu. Spotrebitelia rozhodujú Výber potravín je v rukách každého spotrebiteľa. Ak chceme podporiť slovenské poľnohospodárstvo, udržať kvalitu domácich výrobkov a posilniť ekonorniku, je dôležité siahať po produktoch slovenského pôvodu.    


Zdroj: PRINT | Dátum: 03.03.2025 | Zdroj: Pravda | Strana: 19 | Vydavateľ: OUR MEDIA SR a.s. | Rubrika: Ako si vybrať potraviny