Šéf STOCK Slovakia: Najväčšou krízou pre náš biznis bola metanolová kauza v Česku

Rozhovor s CEO STOCK Slovakia, Romanom Pócsom
* Prečítaj si rozhovor s CEO STOCK Slovakia, Romanom Pócsom
* Prezradil nám, ako riešil najväčšiu krízu v
spoločnosti
* Taktiež nám povedal, čo stojí za zvýšením zisku a
tržieb spoločnosti STOCK Slovakia Predtým, ako ste sa stali generálnym
riaditeľom slovenskej divízie STOCK Spirits Group, ste pracovali v nadnárodných
spoločnostiach so zvučnými menami, ako napr. Gillette alebo Henkel. Ktoré
skúsenosti z predchádzajúcich zamestnaní využívate pri vašom aktuálnom
postavení?
V každej spoločnosti a na každej pozícii, na ktorej som
pracoval, som sa naučil niečo iné. Tieto skúsenosti sú teraz veľmi cenné,
pretože mi umožňujú rozumieť jazyku svojich kolegov, odborníkov na kľúčové
oblasti spoločnosti ako sú obchod, marketing, financie a nachádzať s nimi
správne riešenia a rozhodnutia.
Zobraziť celú galériu (13)zdroj: Archív Boris Šlesar
Ako sa snažíte hľadať nové príležitosti na rozvoj biznisu?
Biznis môžete rozvíjať organicky – inováciami, tu je
potreba dokonale poznať zákazníka a jeho potreby a očakávania, alebo expanzne –
akvizíciami a skokovým rozšírením biznisu. Snažíme sa využívať obe cesty.
Ocitli ste sa počas pôsobenia v STOCK v kríze, ktorú
ste museli riešiť? Ako ste ju riešili?
Najväčšou krízou bola metanolová kauza v Českej
republike, ktorou bol náš biznis na Slovensku veľmi zasiahnutý. Zneužitím
situácie v Českej republike na boj domácich výrobcov a importérov v slovenských
obchodoch. Namiesto boja s čiernym a rizikovým produktom sme boli z pultov
predajní ostránení my – výrobcovia renomovaných, v niektorých prípadoch stovky
rokov starých značiek. Krízu sme ustáli, obrovské škody z nej sme však
odstraňovali roky.
Zobraziť celú galériu (13)zdroj: stockspirits.com Čo by
ste dnes urobili inak?
Ďalšou ťažkou situáciou v spoločnosti bola integrácia
nového biznisu do nášho existujúceho biznis modelu. Po akvizícii spoločnosti
IMPERATOR sme mali snahu začleniť vybrané tímy do našej spoločnosti tak, aby
našu kultúru obohatili, pomohli nám zvýšiť výkon cez nové riešenia a prístupy.
Toto sa nepodarilo, dnes u nás nepracuje nikto z pôvodnej spoločnosti. Do
budúcna by som v podobnej situácii starostlivejšie zvážil, či vôbec máme šancu na
nájdenie obojstrannej zhody na základných princípoch fungovania v kombinovaných
tímoch, alebo je potreba urobiť rýchly a rázny rez.
Zobraziť celú galériu (13)zdroj: freepik Spoločnosť
STOCK nájdeme vo viacerých krajinách. Konkrétne v Bosne a Hercegovine, Chorvátsku,
Českej republike, Taliansku, Poľsku a na Slovensku. Čím sa líšia jednotlivé
trhy?
Trhy v strednej Európe sú podobné, líšia sa najmä
chuťovou preferenciou spotrebieľov, avšak trh v Taliansku je úplne špecifický,
najmä vzhľadom na jeho štruktúru a veľmi vysoký podiel gastronómie.
Ktoré kľúčové značky vykázali najväčšie nárasty?
Na Slovensku rastú vodky, horko bylinné likéry, rumy.
Vedúce produkty v týchto kategóriach poháňajú ich rast.
Ako stúpa predaj týchto kľúčových produktov?
Ak sa bavíme o našom portfóliu, najväčší rast
dosahujeme vo Fernete Stock, Vodke Amundsen a novo uvedenom rume Božkov
Republika.
Zobraziť celú galériu (13)zdroj: fernetstock.cz Predaj
ktorého produktu sa prekvapivo zvýšil a prečo? Je za tým dobre nastavený
marketing?
Určite ide o spomínaný Rum Božkov Republika. Jej úspech
je založený na výbornom koncepte, skvelej chuti a prémiovom dizajne, ktorý je
paralelou na noblesu prvej Československej republiky.
Keď sme pri tom marketingu, aká bola vaša
najvýraznejšia kampaň v predchádzajúcom roku? Čím bola výnimočná?
Kampaň na Božkov Republiku bola našou kampaňou roka z
dôvodu jej aktuálnosti – napojenia na výročie vzniku ČSR, ako aj z dôvodu jej
obsahu a samotného efektu.
Zobraziť celú galériu (13)zdroj: bozkov.cz Ostaneme
ešte chvílu pri kampaniach. Jedna z vašich konkurencií, konkrétne značka
ABSOLUT, vyšla nedávno s kampaňou, o ktorej hovorili takmer všetci a mnohí ju
označili za kontroverznú. Čo si o nej myslíte vy?
Mne osobne sa páčila. Veľmi sa mi páči, že okrem
komunikácie produktu poukazuje na širší spoločenský problém, o ktorom musíme
nutne všetci diskutovať. Tolerancia, národnostné menšiny, rasová
disktriminácia, imigrácia. To sú veľmi vážne témy.
V roku 2017 spoločnosť zvýšila zisk o 24% na viac ako
340 tisíc eur a tržby narástli o 4% na takmer 16 miliónov. Rok 2018 mal za 9
mesiacov zisk viac ako 540-tisíc eur a tržby takmer 12 miliónov. Aké boli
celkové výsledky roku 2018 a čo vám zapezpečilo taký vysoký nárast? OdporúčameStartItUpEstónsky
školský systém predbieha západ, čo robí inak?StartItUpDieselové autá nepáchajú
toľko škody ako sa hovorí. Nemecké veľkomesto sa vzoprelo radikálnemu
zákonuStartItUpŽivotné okolnosti a nedostatok prostriedkov im bránia v štúdiu na
vysokej škole. Tento projekt im pomáha zmeniť to
Tržby nám rastú kontinuálne, rast je spôsobený rastúcim
podielom produktov s vyššou pridanou hodnotou a teda aj s vyššou cenou, čo
logicky znamený aj vyšší profit. Toto je naša stratégia rastu aj do budúcnosti.
Chceme budovať a rozšírovať portfólio prémiových značiek.
Zobraziť celú galériu (13)zdroj: unsplash Aký cieľ ste
si stanovili na tento rok?
Naše ciele sú ambiciózne každý rok, máme ambíciu nárasť
na úrovni tržieb aj profitu a chceme to dosiahnúť cez silné zameranie na naše
kľúčové produkty. Práve teraz prichádza rad na náš ikonický Fernet Stock,
verím, že sa máme všetci na čo tešiť.
Zdroj: [19.02.2019; startitup.sk; Rozhovory; 00:00; Alexandra Valkova]