Rožky opäť vystrkujú cenové rožky

Slovensko má jedny z najvyšších cien chleba a pečiva v okolitých krajinách. Medziročne chlieb zdražel o 18 percent, keď cena kilogramového bochníka osciluje od 1,69 eura za obyčajný konzumný chlieb po 4,5 eura za špeciálne chlebíky. Cena rožkov sa pohybuje od 13 do 15 centov, v akcii sú aj po 12 centov, ale množia sa ponosy, že sú ľahšie, ako by mali byť.
Slovensko má jedny z najvyšších cien chleba a pečiva v
okolitých krajinách. Medziročne chlieb zdražel o 18 percent, keď cena
kilogramového bochníka osciluje od 1,69 eura za obyčajný konzumný chlieb po 4,5
eura za špeciálne chlebíky. Cena rožkov sa pohybuje od 13 do 15 centov, v akcii
sú aj po 12 centov, ale množia sa ponosy, že sú ľahšie, ako by mali byť.
V čase, keď potraviny vyťahujú ľuďom z vrecka celú
jednu štvrtinu príjmov, citlivo reagujú na každý pohyb cien, gramáže a vôbec
kvality výrobkov. Koľko vlastne má vážiť poctivý rožok?
„Hmotnosť štandardného rožka je 50 gramov, ale pečú sa
aj 40-gramové rožky,“ vysvetlil Milan Lapšanský, predseda predstavenstva
Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov. Pekár Slavomír Moravčík z
Lippeku Liptovský Mikuláš dodal, že „pečú také rožky, aké si obchody a ostatní
odberatelia - hotely, reštaurácie a kaviarne objednajú. Polovicu z našej
produkcie tvoria 50-gramové a druhú polovicu 40- a 60-gramové rožky. To, za
koľko sa rožky predávajú, je už vec odberateľov,“ povedal Slavomír Moravčík.
V najväčšej priemyselnej pekárni na Slovensku v
košickom Vamexe denne upečú 250-tisíc rožkov, z čoho prím hrá 50-gramový biely
tukový rožok. To naznačuje, kam sa uberá slovenský spotrebiteľ, pokiaľ ide o
gramáž. „Ak sa reťazce ako v minulosti uchyľujú ku krátkodobým zľavám na rožky,
v zásade to ich predaj nezvýši, je to len marketingový ťah, ako dostať
populárnu a mienkotvornú potravinu do predajní a ponúknuť im aj ostatný tovar,“
myslí si Viktor Gumán, generálny riaditeľ košickej pekárne.
Ľuďom rozkazuje peňaženka
Tatiana Lopúchová má malú pekáreň v Senici. Vraví, že
prednostne zákazníkov zaujíma cena, a nie hmotnosť rožkov. Lopúchová ich vyrába
ručne, kvalitu rožkov dvíha kváskom, sú na pohľad pekné a čerstvosť si udržia 3
až 4 dni.
Lenže hoci chutné sú o 4-5 centov drahšie, udržať sa v
meste s 20-tisíc obyvateľmi nad vodou špičkovou kvalitou je ťažké - na trhu si
konkuruje jedna priemyselná a jedna veľká remeselná pekáreň a k tomu dve malé
pekárne a predajne, kde dopekajú výrobky z mrazeného cesta.
Diskusiu o gramáži rožkov podľa Lopúchovej rozkrúti
vždy rozkolísanie cien a tiež fakt, že na trhu sa predávajú rožky rôznej
hmotnosti. Spomenie, že na Slovensku sa v každom desaťročí tvrdo bojovalo o
cenu rožkov. Najprv to bolo v roku 2006 a potom medzi rokmi 2013 a 2014. Veľké
obchodné reťazce zakaždým vyvolali nevídanú cenovú vojnu o rožky a konzumný
chlieb. Niektoré z nich predávali pred desiatimi rokmi v akciách 40-gramové
rožky nie po - vtedy obvyklých - 6 centov, ale po 4 centy za kus.
V druhej polovici minulej dekády došlo pod tlakom
ekonomických argumentov pekárov k zvýšeniu ceny rožka na 7 centov, ale na pulty
prišiel 50-gramový rožok. Dnes niekde predávajú 50-gramové, inde 40-gramové
rožky, ale stoja rovnako, 13 aj 15 centov. Tu bude čert zakopaný.
Ako to vidia obchodníci
„Je na obchodnom rozhodnutí každého obchodníka, akú
gramáž rožkov ponúka, aby dokázal splniť cenové a kvalitatívne požiadavky
svojho zákazníka. Dlhodobo sú najpredávanejšie 40- a 50-gramové rožky,“ hovorí Martin Krajčovič, predseda Slovenskej
aliancie moderného obchodu (SAMO), ktorá združuje nadnárodné obchodné reťazce.
Rožky s väčšou gramážou sú podľa Krajčoviča skôr
doplnkové, častokrát s pridanou hodnotou v podobe rôznych semiačok alebo soli.
Problém vidí aj vo výške DPH; kým na čerstvé pečivo
od 40 do 50 gramov platí znížená sadzba DPH, tak na ostatné čerstvé pečivo platí 20-percentná
sadzba, čo samozrejme navyšuje aj cenu pre spotrebiteľa a znevýhodňuje tieto
druhy pečiva.
Tento postreh potvrdzujú pekári a cukrári - v priebehu
pandémie a po nej nasledujúcej kríze s vysokou potravinovou infláciou klesol
odbyt koláčov a sladkého pečiva o 70 až 80 percent.
V najväčšom domácom reťazci COOP Jednota sa gramáž
štandardného pečiva dlhodobo nemení. Najpredávanejší je 50-gramový rožok.
Pokiaľ ide o cenu pekárenských produktov, Filip Kasana, prezident Zväzu obchodu vraví, že rokovania prebiehajú neustále.
„Keďže ceny energií sa stabilizovali, múky je na trhu
dostatok a z rozhodnutia vlády dochádza aj k predĺženiu tzv. odvodovej úľavy
pre producentov potravín, obchodníci očakávajú zníženie nákladovosti výroby
pekárenských výrobkov v odbytových cenách, čo by sa následne prejavilo v
znížení pultových cien na úrovni maloobchodu,“ myslí si Filip Kasana.
Najskôr odraz od dna
Podľa Milana Lapšanského zo zväzu pekárov kompenzácia
odvodov (ide o 39 miliónov eur - pozn. red.) výrazne prispeje k spomaleniu
rastu odbytových cien chleba a pečiva, bez nich by tohto roku výrobky
výraznejšie zdraželi. Výrobky pre obchod zdražejú, ale mierne,“ uviedol
Lapšanský s tým, že obchodníci majú v obchodnej prirážke dostatočný manévrovací
priestor, aby nemuseli zvyšovať ceny na pulte.
„Sme prekvapení, že pekári hovoria o navyšovaní cien,
keďže na okrúhlych stoloch organizovaných stranou Smer v júni minulého roka
tvrdili, že ak príde k odpusteniu odvodov, tak ceny znížia. Rovnako klesli aj
ďalšie komodity potrebné na výrobu pečiva. Samotné pultové ceny tak budú
závisieť od rokovaní medzi pekármi a obchodníkmi, kde obchodníci zastupujú
svojich spotrebiteľov a budú sa snažiť vyrokovať čo najlepšie ceny,“ reagoval Martin Krajčovič, predseda SAMO.
„Podpory vrátane odpustených odvodov slúžia výrobcom
potravín na odrazenie sa od dna a na postupné zvýšenie domácej potravinovej produkcie,“
povedal v pondelok v diskusii na TA3 predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Emil Macho.
Šéf agropotravinárskej samosprávy dodal, že vlády v
minulosti aj teraz podporili desiatkami miliónov eur automobilky a ceny áut
neklesli. Naznačil tým, že zlacňovanie cien potravín, ktorému praje aj celkový
pokles inflácie, bude postupný proces. Nemožno očakávať, že do roka potraviny
zlacnejú o desať percent. Minister pôdohospodárstva Richard Takáč k tomu dodal,
že na aktívnejšiu agrárnu politiku treba trpezlivo rokovať s Bruselom o nových
podporných schémach, ktoré povedú k rozvoju domáceho poľnohospodárstva a potravinárstva.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
Vývoj cien
chleba, rožkov a múky
(v eurách)
Pšeničná múka polohrubá výber
Chlieb tmavý
Ro?ok biely obyčajný
2017
0,06
0,41
1,23
2018
0,06
0,42
1,33
2019
0,07
0,48
1,44
2020
0,07
0,50
1,49
2021
0,07
0,50
1,53
2022
0,10
0,78
1,89
2023 -november
0,11
0,78
2,33
ZDROJ: ŠTATISTICKÝ ÚRAD
” Je na obchodnom rozhodnutí každého obchodníka, akú
gramáž rožkov ponúka. Dlhodobo sú najpredávanejšie 40- a 50-gramové rožky. Martin Krajčovič SAMO
Zdroj: [22.01.2024; Pravda; Ekonomika; s. 10; Jozef Sedlák]