Rok 2019 – ostatný rok štandardného fungovania obchodu?

Obchodné spoločnosti svojou vnútrofiremnou aktivitou i vďaka svojim reprezentantom – Zväzu obchodu SR i Slovenskej aliancii moderného obchodu –, často nelogické tlaky administratívy ustáli a mnohé i s pomocou Bruselu s úspechom zvrátili.
Ak som v
hodnoteniach maloobchodu na Slovensku v roku 2018 konštatoval
začínajúce znaky stagnácie, kontinuálne sa hodnoty z pohľadu
maloobchodných tržieb za rok 2019 nesú v klesajúcom trende.
Ešteže výsledky TOP 30 obchodu za rok 2019 výrazne pomáhali
tento fakt zmierniť.
Ľubomír
Drahovský, drahovsky@agenturaterno.sk
Napriek
nie optimálnym podporným podmienkam zo strany štátu obchod na
Slovensku svoje zámery i spoločenskú úlohu plnil.
Z
časového hľadiska každé hodnotenie obchodu za ten-ktorý rok na
Slovensku má svoje špecifiká. Avšak analyzovať podnikateľské
prostredie v obchode spolu so správaním sa spotrebiteľov v roku
2019 v čase, keď naše vnímanie je silne ovplyvňované v
súčasnosti prebiehajúcou pandémiou Covid-19, nebolo jednoduché.
Za štvrťstoročie spracovávania analýz TOP 30 obchodu na
Slovensku sa tím riešiteľov agentúry T.E.R.N.O. s takouto
situáciou doposiaľ nestretol. Stručne: to, čo platilo v stratégii
podnikania v nedávnej minulosti, súčasnosť výrazne skorigovala.
Avšak ani rok 2019 nebol pre obchod jednoduchý. Často nelogická
legislatíva, ktorú formulovala predchádzajúca štátna
administratíva (najmä v poslednom roku pred voľbami), neraz
narážala na odpor obchodného prostredia.
Treba
povedať, že obchodné spoločnosti svojou vnútrofiremnou aktivitou
i vďaka svojim reprezentantom – Zväzu
obchodu
SR i Slovenskej aliancii moderného obchodu –, často nelogické
tlaky administratívy ustáli a mnohé i s pomocou Bruselu s úspechom
zvrátili. A tak napriek nie optimálnym podporným podmienkam zo
strany štátu, obchod na Slovensku svoje zámery i spoločenskú
úlohu plnil.
Globálny
pohľad na stav obchodu
Sledovanie
vývoja maloobchodných tržieb v ich dlhšej histórii ukázalo, že
po viacerých rokoch rastu či stagnácie nastal pokles. Údaje
zverejnené ŠÚ SR zhodnotili, že maloobchodné tržby medziročne
klesli o 1‚4 %. Ukázali tak na pokles po šiestich rokoch. Viac
zarážajúce bolo, že iba prvé dva mesiace roka 2019 boli v
kladných číslach tržieb. Tieto hodnoty ukázali, že pokles
tržieb zvyšných desať mesiacov roka zvýraznil klesajúci trend.
Tento sa prejavil v nákupoch potravinárskeho i non-food sortimentu.
Je pozoruhodné, že ani „predajná žatva“, teda predaj v
predvianočnom období, situáciu nezachránila. Lepšie čísla
ukázal iba internetový predaj.
Zostaňme
však, pokiaľ sa dá, v optimistickom duchu pri hodnotení ostatných
aktérov maloobchodu za rok 2019. Z celkového súboru segmentov
rastové indexy (v porovnaní s rokom 2018) podľa štatistiky
vykázal maloobchod s tovarom pre domácnosť, tovarom pre kultúru a
rekreáciu, predaj v stánkoch a na trhoch i mimo predajní, stánkov
a trhov.
Na tomto
mieste je potrebné uviesť dve takpovediac prekvapenia roka, ktoré
vyšli z údajov ŠÚ SR v indexoch tržieb. Príjemným prekvapením
boli výsledky špecializovaného maloobchodu s potravinami, nápojmi
a tabakom, ktorých tržby za celý rok narástli medziročne o 13‚6
%, čo bol najvyšší údaj za všetky segmenty maloobchodu v
sledovanom období.
Stalo sa
tak po prvýkrát za niekoľko predchádzajúcich období, keď
indexy rastu (najvyššie v apríli a septembri 2019) zreteľne
dosiahli výšku 117‚8 resp. 118‚7. Ak si položíme otázku, čo
spôsobilo tento málo očakávaný úspech, odpoveď možno hľadať
v zmene nákupného správania spotrebiteľov. Orientáciu na
blízkosť miesta realizácie denných či dvojdenných nákupov, v
ktorých tieto formáty ponúkajú sortiment potravín
a drogérie potrebný pre domácnosti
na svoju prevádzku, za dostatočnú považovala veľká časť
spotrebiteľov.
Sklamaním
z pohľadu indexov tržieb bol maloobchod v nešpecializovaných
predajniach (hypermarkety, supermarkety, cash & carry), kde ich
výšky v porovnaní s predchádzajúcim rokom boli v rastových
hodnotách iba v šestine roka 2019. Konštatovanie však neznamená
útlm tohto segmentu maloobchodu, ale jeho vyššie nastavené latky
v predchádzajúcom roku. Ak sú situácie vedúce k objektivite
premenlivé, ukazuje rok 2020, kedy sú preferencie tohto formátu
pre koronakrízu v prevádzke najviac preferované.
Ak sa
pozrieme na poklesy tržieb maloobchodu v roku 2019 z globálneho
hľadiska, vidíme viacero príčin. Primárne ich nemôžeme hľadať
v invencii či aktivitách potravinárskeho i nepotravinárskeho
obchodu. Dôvody je potrebné hľadať v prvom rade v rastúcej
opatrnosti v spotrebiteľskom správaní obyvateľstva. Napriek
skutočnosti, že výška úspor v peňažných ústavoch presahovala
35 miliárd eur (NBS), správanie sa spotrebiteľov v čoraz dlhšom
období roka vykazovalo slabnúce záujmy o výdavky a nákupy.
Zo
slovenského pohľadu nemôže byť uspokojivé, že spomaľovanie
európskych ekonomík nachádza príčinu oslabenia domácej spotreby
prakticky vo väčšine štátov Európskej únie.
Čo
ukázala analýza TOP 30 obchodu?
Na
rozdiel od predchádzajúcich – nie práve pozitívnych –
konštatovaní boli dominantné obchodné spoločnosti vo svojich
výsledkoch v roku 2019 úspešné.
Už prvý
pohľad na skupinu TOP 30 obchodu ukazuje, že sa na výsledkoch
podieľalo 12 nadnárodných spoločností (v roku 2018 ich bolo o
dve viac) a 18 domácich spoločností, z ktorých najvýraznejšie
zastúpenie tvorilo sedem členov Coop Jednota Slovensko. Ak už sme
pri tomto konštatovaní, treba uviesť, že skupina Coop Jednota
Slovensko je najsilnejším domácim obchodným zoskupením s
vykázanými súhrnnými tržbami za maloobchodnú i veľkoobchodnú
činnosť za rok 2019 vo výške 1 778 miliónov eur, čo znamenalo
medziročný nárast o 5‚01 % (Výročná správa Coop, 2019).
—-
Vráťme
sa však k celkovým štruktúram a číslam TOP 30
• Sumár
tržieb za rok 2019 celej skupiny TOP 30 bol vo výške 8 958‚7
milióna eur, čo bol medziročný nárast o 529‚5 milióna eur
(nárast o 6‚28 %).
• Dvanásť
nadnárodných obchodných spoločností zaznamenalo tržby vo výške
6 353‚4 milióna eur, čo bol 70‚92 % podiel z celkových tržieb
TOP 30 (údaje za rok 2018 ukázali, že 14 spoločností dosiahlo v
tom roku tržby vo výške 6 147‚7 milióna eur).
• Obchod
s rýchloobrátkovým tovarom zaznamenal v skupine TOP 30 za rok 2019
tržby vo výške 6 904‚7 milióna eur, čo bolo 77‚1 % z
celkovej výšky tržieb. Medziročný rozdiel znamenal nárast o 2
%. TOP 10 obchodníkov z tejto skupiny bolo na hodnote tržieb 6
033‚2 milióna eur (medziročný nárast o 0‚5 %).
• Výsledné
hodnoty predaja nepotravinárskeho tovaru priniesli v tržbách sumu
2 054 miliónov eur, čo znamenalo 22‚9 % podiel zo skupiny TOP 30.
Oproti roku 2018 znamenali tieto čísla pokles o 2‚1 %. TOP 10
obchodníkov tejto skupiny zaznamenalo hodnotu tržieb 1 366‚7
milióna eur (medziročný pokles o 0‚9 %).
• Taký
bol rok 2019 v globálnom i detailnom konštatovaní slov a čísiel.
—-
TOP 10
nepotravinových predajcov za rok 2019
Poradie
|
Spoločnosť
|
Tržby
v mil. eur
|
Počet
predajní
|
Index
2019/2018
|
Zisk
v mil. eur
|
1.
|
Nay
|
343,9
|
55
|
107,
8
|
6
,7
|
2.
|
C&A
Mode
|
188,5
|
15
|
85,4
|
0,3
|
3.
|
OBI
Slovakia
|
146,7
|
13
|
115,7
|
4,4
|
4.
|
IKEA
Bratislava
|
117,1
|
1
|
109,2
|
10,5
|
5.
|
Stavmat
Stavebniny
|
116
,1
|
34
|
101,8
|
4,2
|
6.
|
Hornbach-Baumarkt
|
109,6
|
4
|
115,0
|
3,2
|
7.
|
Fast
Plus
|
104,3
|
52
|
106,0
|
1
,7
|
8.
|
Pepco
Slovakia
|
85,5
|
100
|
121,3
|
10,1
|
9.
|
Saint-Gobain
divízia Rigips
|
78,9
|
31
|
98,4
|
2,6
|
10.
|
Decodom
|
69,8
|
23
|
101,1
|
-0,9
|
Zdroj:
Finstat.sk, TERNO – agentúra pre prieskum trhu, Bratislava, 2020
Zdroj: [16.12.2020; Tovar a predaj; ANALÝZA OBCHODU; s. 22,23; Ľubomír Drahovský]