Rok 2019 – ostatný rok štandardného fungovania obchodu?

Obchodné spoločnosti svojou vnútrofiremnou aktivitou i vďaka svojim reprezentantom – Zväzu obchodu SR i Slovenskej aliancii moderného obchodu –, často nelogické tlaky administratívy ustáli a mnohé i s pomocou Bruselu s úspechom zvrátili.  

Ak som v hodnoteniach maloobchodu na Slovensku v roku 2018 konštatoval začínajúce znaky stagnácie, kontinuálne sa hodnoty z pohľadu maloobchodných tržieb za rok 2019 nesú v klesajúcom trende. Ešteže výsledky TOP 30 obchodu za rok 2019 výrazne pomáhali tento fakt zmierniť.
Ľubomír Drahovský, drahovsky@agenturaterno.sk
Napriek nie optimálnym podporným podmienkam zo strany štátu obchod na Slovensku svoje zámery i spoločenskú úlohu plnil.
Z časového hľadiska každé hodnotenie obchodu za ten-ktorý rok na Slovensku má svoje špecifiká. Avšak analyzovať podnikateľské prostredie v obchode spolu so správaním sa spotrebiteľov v roku 2019 v čase, keď naše vnímanie je silne ovplyvňované v súčasnosti prebiehajúcou pandémiou Covid-19, nebolo jednoduché. Za štvrťstoročie spracovávania analýz TOP 30 obchodu na Slovensku sa tím riešiteľov agentúry T.E.R.N.O. s takouto situáciou doposiaľ nestretol. Stručne: to, čo platilo v stratégii podnikania v nedávnej minulosti, súčasnosť výrazne skorigovala. Avšak ani rok 2019 nebol pre obchod jednoduchý. Často nelogická legislatíva, ktorú formulovala predchádzajúca štátna administratíva (najmä v poslednom roku pred voľbami), neraz narážala na odpor obchodného prostredia.
Treba povedať, že obchodné spoločnosti svojou vnútrofiremnou aktivitou i vďaka svojim reprezentantom – Zväzu obchodu SR i Slovenskej aliancii moderného obchodu –, často nelogické tlaky administratívy ustáli a mnohé i s pomocou Bruselu s úspechom zvrátili. A tak napriek nie optimálnym podporným podmienkam zo strany štátu, obchod na Slovensku svoje zámery i spoločenskú úlohu plnil.
Globálny pohľad na stav obchodu
Sledovanie vývoja maloobchodných tržieb v ich dlhšej histórii ukázalo, že po viacerých rokoch rastu či stagnácie nastal pokles. Údaje zverejnené ŠÚ SR zhodnotili, že maloobchodné tržby medziročne klesli o 1‚4 %. Ukázali tak na pokles po šiestich rokoch. Viac zarážajúce bolo, že iba prvé dva mesiace roka 2019 boli v kladných číslach tržieb. Tieto hodnoty ukázali, že pokles tržieb zvyšných desať mesiacov roka zvýraznil klesajúci trend. Tento sa prejavil v nákupoch potravinárskeho i non-food sortimentu. Je pozoruhodné, že ani „predajná žatva“, teda predaj v predvianočnom období, situáciu nezachránila. Lepšie čísla ukázal iba internetový predaj.
Zostaňme však, pokiaľ sa dá, v optimistickom duchu pri hodnotení ostatných aktérov maloobchodu za rok 2019. Z celkového súboru segmentov rastové indexy (v porovnaní s rokom 2018) podľa štatistiky vykázal maloobchod s tovarom pre domácnosť, tovarom pre kultúru a rekreáciu, predaj v stánkoch a na trhoch i mimo predajní, stánkov a trhov.
Na tomto mieste je potrebné uviesť dve takpovediac prekvapenia roka, ktoré vyšli z údajov ŠÚ SR v indexoch tržieb. Príjemným prekvapením boli výsledky špecializovaného maloobchodu s potravinami, nápojmi a tabakom, ktorých tržby za celý rok narástli medziročne o 13‚6 %, čo bol najvyšší údaj za všetky segmenty maloobchodu v sledovanom období.
Stalo sa tak po prvýkrát za niekoľko predchádzajúcich období, keď indexy rastu (najvyššie v apríli a septembri 2019) zreteľne dosiahli výšku 117‚8 resp. 118‚7. Ak si položíme otázku, čo spôsobilo tento málo očakávaný úspech, odpoveď možno hľadať v zmene nákupného správania spotrebiteľov. Orientáciu na blízkosť miesta realizácie denných či dvojdenných nákupov, v ktorých tieto formáty ponúkajú sortiment potravín a drogérie potrebný pre domácnosti na svoju prevádzku, za dostatočnú považovala veľká časť spotrebiteľov.
Sklamaním z pohľadu indexov tržieb bol maloobchod v nešpecializovaných predajniach (hypermarkety, supermarkety, cash & carry), kde ich výšky v porovnaní s predchádzajúcim rokom boli v rastových hodnotách iba v šestine roka 2019. Konštatovanie však neznamená útlm tohto segmentu maloobchodu, ale jeho vyššie nastavené latky v predchádzajúcom roku. Ak sú situácie vedúce k objektivite premenlivé, ukazuje rok 2020, kedy sú preferencie tohto formátu pre koronakrízu v prevádzke najviac preferované.
Ak sa pozrieme na poklesy tržieb maloobchodu v roku 2019 z globálneho hľadiska, vidíme viacero príčin. Primárne ich nemôžeme hľadať v invencii či aktivitách potravinárskeho i nepotravinárskeho obchodu. Dôvody je potrebné hľadať v prvom rade v rastúcej opatrnosti v spotrebiteľskom správaní obyvateľstva. Napriek skutočnosti, že výška úspor v peňažných ústavoch presahovala 35 miliárd eur (NBS), správanie sa spotrebiteľov v čoraz dlhšom období roka vykazovalo slabnúce záujmy o výdavky a nákupy.
Zo slovenského pohľadu nemôže byť uspokojivé, že spomaľovanie európskych ekonomík nachádza príčinu oslabenia domácej spotreby prakticky vo väčšine štátov Európskej únie.
Čo ukázala analýza TOP 30 obchodu?
Na rozdiel od predchádzajúcich – nie práve pozitívnych – konštatovaní boli dominantné obchodné spoločnosti vo svojich výsledkoch v roku 2019 úspešné.
Už prvý pohľad na skupinu TOP 30 obchodu ukazuje, že sa na výsledkoch podieľalo 12 nadnárodných spoločností (v roku 2018 ich bolo o dve viac) a 18 domácich spoločností, z ktorých najvýraznejšie zastúpenie tvorilo sedem členov Coop Jednota Slovensko. Ak už sme pri tomto konštatovaní, treba uviesť, že skupina Coop Jednota Slovensko je najsilnejším domácim obchodným zoskupením s vykázanými súhrnnými tržbami za maloobchodnú i veľkoobchodnú činnosť za rok 2019 vo výške 1 778 miliónov eur, čo znamenalo medziročný nárast o 5‚01 % (Výročná správa Coop, 2019).
-
Vráťme sa však k celkovým štruktúram a číslam TOP 30
Sumár tržieb za rok 2019 celej skupiny TOP 30 bol vo výške 8 958‚7 milióna eur, čo bol medziročný nárast o 529‚5 milióna eur (nárast o 6‚28 %).
Dvanásť nadnárodných obchodných spoločností zaznamenalo tržby vo výške 6 353‚4 milióna eur, čo bol 70‚92 % podiel z celkových tržieb TOP 30 (údaje za rok 2018 ukázali, že 14 spoločností dosiahlo v tom roku tržby vo výške 6 147‚7 milióna eur).
Obchod s rýchloobrátkovým tovarom zaznamenal v skupine TOP 30 za rok 2019 tržby vo výške 6 904‚7 milióna eur, čo bolo 77‚1 % z celkovej výšky tržieb. Medziročný rozdiel znamenal nárast o 2 %. TOP 10 obchodníkov z tejto skupiny bolo na hodnote tržieb 6 033‚2 milióna eur (medziročný nárast o 0‚5 %).
Výsledné hodnoty predaja nepotravinárskeho tovaru priniesli v tržbách sumu 2 054 miliónov eur, čo znamenalo 22‚9 % podiel zo skupiny TOP 30. Oproti roku 2018 znamenali tieto čísla pokles o 2‚1 %. TOP 10 obchodníkov tejto skupiny zaznamenalo hodnotu tržieb 1 366‚7 milióna eur (medziročný pokles o 0‚9 %).
Taký bol rok 2019 v globálnom i detailnom konštatovaní slov a čísiel.
-
TOP 10 nepotravinových predajcov za rok 2019
Poradie
Spoločnosť
Tržby v mil. eur
Počet predajní
Index 2019/2018
Zisk v mil. eur
1.
Nay
343,9
55
107, 8
6 ,7
2.
C&A Mode
188,5
15
85,4
0,3
3.
OBI Slovakia
146,7
13
115,7
4,4
4.
IKEA Bratislava
117,1
1
109,2
10,5
5.
Stavmat Stavebniny
116 ,1
34
101,8
4,2
6.
Hornbach-Baumarkt
109,6
4
115,0
3,2
7.
Fast Plus
104,3
52
106,0
1 ,7
8.
Pepco Slovakia
85,5
100
121,3
10,1
9.
Saint-Gobain divízia Rigips
78,9
31
98,4
2,6
10.
Decodom
69,8
23
101,1
-0,9

Zdroj: Finstat.sk, TERNO – agentúra pre prieskum trhu, Bratislava, 2020

Zdroj: [16.12.2020; Tovar a predaj; ANALÝZA OBCHODU; s. 22,23; Ľubomír Drahovský]