Reťazcu sa PET fľaše hromadia v skladoch
Problém je v malých priestoroch a počas víkendov, tvrdí Coop Jednota. Správca zálohového systému pracuje na posilnení zvozov.
Problém je v malých priestoroch a počas
víkendov, tvrdí Coop Jednota. Správca zálohového systému pracuje na posilnení
zvozov.
Bratislava – Pohľad na človeka s
„batohom“ plastov, ktorý smeruje do najbližšieho obchodu, nie je vo Švédsku
ničím nezvyčajným. V tejto severskej krajine sa totiž PET fľaše a plechovky
zálohujú už od roku 1989. V rámci Európy ide o priekopníka a podľa portálu
Thelocal.se sa ročne vyzbierajú až takmer dve miliardy obalov. U nás od
začiatku tohto roka Slováci odovzdali v kamenných pobočkách obchodov už viac
ako 70 miliónov kusov. „Miera návratnosti je viac ako uspokojivá a prekonala
naše očakávania,“ reaguje Lucia Morvai, hovorkyňa správcu zálohového systému.
Zbieranie týchto prázdnych obalov však v naráža na výraznú logistickú komplikáciu.
Príčinou sú meškajúce zvozy naplnených vriec.
Prevádzky zaťažené plastmi
Sieť Coop Jednota to podľa hovorkyne
Zuzany Peiger Ačjakovej dokonca viedlo k oficiálnemu listu správcovi, v ktorom
žiadali o zabezpečenie účinných riešení. „Problém s uskladňovaním vzniká hlavne
v malých priestoroch,“ vysvetľuje Peiger Ačjaková. Zároveň dopĺňa, že sa
situácia zhoršuje najmä počas víkendov. Z takmer tisícky predajní je na ručný
odber odkázaných 215. Práve v ich prípade je kľúčová pružná logistika, pretože
obaly sa tam deformovať nemôžu. Na objasnenie, v automatoch dochádza k
stlačeniu a roztriedeniu podľa materiálu. Tým sa zabezpečuje efektívnejší
prevoz, skladovanie aj ochrana pred prípadnými podvodmi s opakovaným vracaním
„petiek“. „Za január až marec sme dohromady vyzbierali necelých 15 miliónov
fliaš a plechoviek, zákazníkom sme vrátili vyše milióna eur,“ dodáva Peiger
Ačjaková s tým, že nábeh na zálohovanie si žiadal investíciu 15 miliónov eur.
Ako to chcú riešiť?
Odberných miest je pritom podľa
prezidentky Zväzu obchodu
Nadeždy Machútovej viac, ako sa prvotne predpokladalo. Ide o 2,3 tisíca prevádzok, z toho
takmer 80 percent disponuje automatom. Na to reaguje Morvai s tým, že im rastú
objednávky na zvoz a aktuálne sa dostali už k dvom miliónom denne. „Počas Veľkej
noci sme zabezpečili mimoriadny režim a strategicky sa pripravili na zvýšenú
frekvenciu do letnej sezóny,“ dodáva hovorkyňa. Už v marci u nich niekoľkokrát
došlo k posilneniu vozového parku. Portfólio áut rozšírili aj od začiatku
apríla. Systém je podľa Morvai ešte potrebné doladiť, k čomu bude nevyhnutná
spolupráca so všetkými dotknutými stranami. V pláne je taktiež zavedenie
pravidelných sobotných zvozov. Spočiatku pôjde o prevádzky, ktoré boli
identifikované ako kritické, no postupne sa to bude týkať všetkých odberných
miest. Výnimkou budú obchody so skráteným otváracím časom. A zatiaľ čo e-shopy
s potravinami nemajú povinnosť zbierať prázdne obaly, Delia čoskoro vyjde v
ústrety aj tým zákazníkom, ktorí si objednávajú nápoje online. „Predpokladám, že
v úvode mája začneme od zákazníkov odoberať a zvážať zálohované fľaše,“ uvádza
pre HN Jozef Berko, konateľ spoločnosti Delia Potraviny s tým, že ide o
relatívne zložitý proces, ktorý sa ešte pripravuje po technickej, kapacitnej i
hygienickej stránke. Pritom práve hygiena je nemenej dôležitá aj v rámci zberu
prostredníctvom strojov. „Často býva problém aj so znečistením automatov, kedy
zákazníci vo fľašiach zanechávajú rôzny tekutý, ale aj pevný odpad. Tým sa
poškodzujú snímače, ako aj celé technické zariadenie,“ uzatvára Kvetoslava
Kirchnerová, hovorkyňa reťazca Billa.
Problém s uskladňovaním PET fliaš a
plechoviek vzniká hlavne v malých priestoroch. Zuzana Peiger Ačjaková,
hovorkyňa Coop Jednota
Foto_zdroj: Shutterstock.com
Zdroj: [22.04.2022; Hospodárske noviny; Firmy & Financie; s. 9; Veronika Hubinská]