PROHIBÍCIA NEFUNGUJE

Prvá bezdymová taxislužba v Európe prichádza v lete do Bratislavy. Trh s nikotínom prechádza historickou zmenou. Vývoj jasne smeruje k novým produktom bez dymu, ktoré majú nahradiť klasické cigarety. Tento obrat odštartoval pred šiestimi rokmi líder odvetvia - Philip Morris International.
Trh s nikotínom prechádza historickou
zmenou. Vývoj jasne smeruje k novým produktom bez dymu, ktoré majú nahradiť
klasické cigarety. Tento obrat odštartoval pred šiestimi rokmi líder odvetvia -
Philip Morris International. Ako vedia tieto zmeny premietať do reality, aké sú
úskalia novej bezdymovej misie a kedy si už cigarety nekúpime, hovorí senior
viceprezident vonkajších vzťahov spoločnosti Gregoire Verdeux.
* V roku 2016 vtedajší predseda
predstavenstva Philip Morris International André Calantzopoulos vyhlásil, že si
je vedomý následkov, ktoré cigarety spôsobujú, a musia byť nahradené menej škodlivými
produktmi. Ako ďaleko momentálne ste?
Zatiaľ sme stále jedinou spoločnosťou,
ktorá veľmi jasne deklarovala, že chce s cigaretami skoncovať. Ak vezmeme do
úvahy všetko úsilie, ktoré tomu venujeme, môžeme to prirovnať k misii Apollo
11. Do výskumu, vývoja a uvádzania nových produktov na trh sme už investovali
viac ako 9 miliárd dolárov. Nové bezdymové produkty, ktorých vlajková loď je
IQOS, už tvoria tridsať percent našich čistých príjmov. Povedal by som, že sme
trochu popredu oproti harmonogramu a som presvedčený, že Andrého slovo spred
šiestich rokov dodržíme.
* Kedy by mohli cigarety úplne zmiznúť z
trhu?
To je otázka, ktorú by som položil
vládam. Dnes sme už v štádiu, keď máme potvrdené od množstva regulačných
autorít, počnúc americkým Úradom pre kontrolu
potravín a liečiv (FDA), že
prinášame na trh lepšie produkty ako cigarety. Jazykom FDA: náš systém
zahrievaného tabaku IQOS je vhodný na podporu verejného zdravia. Čiže priemysel
prevzal túto výzvu, ale akcelerácia závisí od nastavenia prostredia a tu
nevieme my ani nikto iný nahradiť vládu a úlohu, ktorú môže vláda zohrávať.
* Čo máte na mysli?
Za tie roky už vieme, že cesta
spotrebiteľa od cigariet k lepším produktom má svoje zákonitosti. Jednou z nich
je, aby zákazníci produkt prijali, aby splnil ich očakávania. To už vieme, že
funguje. Podstatná väčšina fajčiarov, ktorí naň prejdú, sa už nevracajú k
cigaretám. Na úplne prvom mieste je však podmienka, aby spotrebitelia o
alternatívach vôbec vedeli. To, samozrejme, súvisí s tým, aby bolo priemyslu
umožnené komunikovať so zákazníkmi a poskytovať im korektné, vedecky podložené
tvrdenia. Ďalším predpokladom je cenová dostupnosť, ktorú ovplyvňuje aj
nastavenie daní. Ak tieto produkty, ktoré sú pre mnohých stále nové, urobíte
rovnako drahými alebo dokonca drahšími ako cigarety, zmenu k lepšiemu
nedosiahnete. Väčšina fajčiarov pochádza zo skromnejších pomerov, medzi nimi sú
často aj nezamestnaní a dôchodcovia. Títo spotrebitelia sú cenovo nesmierne
senzitívni, a to obzvlášť v dnešných časoch rekordnej inflácie. Sprístupnenie
alternatív pre ohrozené skupiny je veľká téma aj vo svete, preto napríklad
minister zdravotníctva Veľkej Británie inicioval možnosť medicínskeho
licencovania e-cigariet a ich poskytovania fajčiarom v rámci systému
zdravotného poistenia. Ľudia v Londýne si ich kúpia a skôr sa o nich aj
dozvedia, neplatí to však o ľuďoch na severovýchode Anglicka.
* Niekto by povedal, že pokiaľ chcete
skončiť s cigaretami, tak to proste máte urobiť. Nie je to však jednoduché.
Je to legitímna otázka, s ktorou sa
stretávame často. Nie je však riešením stiahnuť sa z trhu bez toho, aby ste
fajčiarom poskytli únikovú cestu v podobe uspokojivej náhrady za cigarety.
Medzeru okamžite zaplní konkurencia alebo čierny trh, ako sa to stalo v Južnej
Afrike, kde vláda zakázala cigarety počas pandémie v roku 2020. Prohibícia
jednoducho nefunguje, nikdy nefungovala a nikdy nebude.
* Cigarety teda čaká osud postupného
vytláčania z trhu. Prakticky však nikto nehovorí kedy a v akej miere máte
znížiť škodlivosť vašich produktov. Prečo?
Je to otázka zrelosti trhu. Ak chcete
nahradiť starý, zle fungujúci produkt, potrebujete najprv dosiahnuť určitú
úroveň penetrácie novými produktmi. Keďže pochádzam z prostredia energetiky,
telekomu a digitálnych technológií, vidím ešte lepšiu paralelu práve tam. Keď
sa pozrieme na zvyšovanie energetickej efektívnosti, tak tam bol prijatý rámec,
ktorý aj za pomoci cenovej politiky a zdaňovania podporil nahradenie
zastaraných a najslabšie fungujúcich produktov novými - spomeňme si na klasické
žiarovky. Takéto príklady sú aj v oblasti fajčenia. Nový Zéland vlani
predstavil plán, ktorý mu pomôže zbaviť sa cigariet už od roku 2025 - v tom
čase chce mať mieru fajčenia päť percent alebo menej. Dôvod, pre ktorý to vie
Nový Zéland urobiť, je ten, že má veľmi nízku prevalenciu fajčenia, približne
deväť percent, a tá sa ďalej znižuje. A dosiahli to práve cez sprístupnenie
alternatív, ako sú elektronické cigarety a zahrievaný tabak.
* Nepomohlo by, ak by boli regulačné
autority na tabakový priemysel tvrdšie? Neprinieslo by to rýchlejšiu a
globálnejšiu zmenu?
Samozrejme, ak máte dostatočný prístup k
alternatíve. To neplatí všade a, žiaľ, dokonalým príkladom toho, ako by sa to
nemalo robiť, je krajina, ktorú poznám najlepšie - Francúzsko. Máte tam
najdrahšiu škatuľku cigariet v celej EÚ, drastické zdravotné varovania, nulovú
možnosť oslovenia zákazníka, teda asi najreštriktívnejšie možné prostredie, ale
zároveň tam neprijali žiadny rámec na sprístupnenie alternatív. Žiaľ, dôsledky
sú dva - fajčí tam 25 percent populácie, to je viac ako u vás na Slovensku.
Pred desiatimi rokmi to bolo 28 percent, takže pokles je minimálny. Zároveň
samotné Francúzsko dnes v sebe koncentruje až 65 percent nelegálneho biznisu s
cigaretami v celej Európskej únii, a to so všetkými dôsledkami, ktoré tento
zločinecký systém prináša. Nehovoriac o obrovských únikoch na daniach.
* Ako je to v iných krajinách únie? Je
Európa ústretová k alternatívam?
Myslím si, že Európa je v zaujímavej
situácii, pretože spolu s Áziou patrí ku kontinentom s najvyššou mierou
fajčenia. Odpoviem cez pár príkladov. Na Slovensku máte skutočne dobré
výsledky, keďže sa vám za desať rokov podarilo znížiť počet fajčiarov takmer o
20 percent. Okrem pragmatickej politiky v oblasti regulácie a úsilia v oblasti
prevencie ste nebránili aj prístupu užívateľov k alternatíve v podobe
zahrievaného tabaku.
V Nórsku sa podarilo mieru fajčenia
znížiť za desať rokov o polovicu. Tu sa pod výsledok podpísalo rozšírenie
produktov, ktoré sa užívajú ústne a ktoré sú v severských krajinách
populárnejšie ako cigarety. V Británii zase išli podporou e-cigariet a dosiahli
pokles o 28 percent za sedem rokov. Sú to rôzne krajiny a rôzne cesty k cieľu,
ale menovateľ je spoločný.
Keď sa teraz ako bývalý predstaviteľ
Európskej komisie pozriem na EÚ, zatiaľ nevidím rámec na úrovni Bruselu, ktorý
by urobil inventúru v regulácii, inšpiroval sa tým, čo funguje, a akceleroval
prístup k alternatívam či cez daňovú politiku priamo pomohol navigovať
nizkopríjmové skupiny. Ale určite by sme si chceli myslieť, že sa to pohne
správnym smerom.
* Určite je dôležité viesť s vládami
dialóg. Nachádzate spoločnú reč?
Treba povedať, že bezdymové alternatívy
sú novým produktom a opatrný prístup je preto namieste. Dôležité však je, akou
optikou sa na alternatívy pozeráte. Je to totiž produkt pre dospelých
fajčiarov, a preto je potrebné porovnávať ho s cigaretami, teda nie „s čistým
vzduchom".
* Spomenuli ste aj Slovensko. V ktorom
roku si tu podľa vás už nekúpime cigarety?
Myslím si, že Slovensko je veľmi pragmatická krajina,
dali ste šancu výrobkom bez
dymu a funguje to. Tým sa vám podarilo znížiť počet fgjčiarov o približne
300-tisíc a stalo sa, tak za päť rokov, čo je skvelé. Prešli ste si týmto
testom a teraz je na vás, či a ako túto skúsenosť ďalej zužitkujete pre širšiu
populáciu. Myslím si, že pri správnom nastavení by ste nemali mať problém s
cigaretami úplne skoncovať najneskôr v roku 2040.
* Vlani ste prekvapili svet a vstúpili
ste do novej oblasti. Akvizíciami spolu za viac ako 2,2 miliardy USD ste
získali hneď tri farmaceutické spoločnosti - Vectura, Fertin Pharma a tiež
OtiTopic s novým patentom na liečbu infarktu myokardu. Prečo to vlastne robíte?
Ide o ďalšiu súčasť našej transformácie,
ktorá ide ďaleko za horizont nielen tabaku, ale aj nikotínu. Podobne ako pri
bezdymových produktoch, aj tu hľadáme riešenia neuspokojených potrieb ľudí, v
tomto prípade ľudí trpiacich rôznymi neurologickými, kardiologickými,
astmatickými ochoreniami či alergiami. Naše technológie majú potenciál pomôcť
týmto ľuďom pri chronických a akútnych stavoch. Poznatky a skúsenosti z oblasti
inhalácie vieme využiť na rýchle dopravenie účinných látok do organizmu.
Napríklad v prípade infarktu myokardu má takáto forma podania aspirínu doslova
cenu života. Zaoberáme sa aj možnosťami riešenia bolestivých stavov pomocou
kanabisu.
Táto nová oblasť je pre nás veľkou
ambíciou a prioritou, čo potvrdzuje aj prijatý plán investovať nad rámec
akvizícií do aktivít mimo nikotínu 150 200 mil. dolárov ročne v nasledujúcich
dvoch rokoch. Akcionárom sme deklarovali cieľ dosiahnuť do roku 2025 čisté
výnosy z tejto oblasti v sume až jednej miliardy dolárov.
* Bude z Philip Morris zdravotná či
farmaceutická firma?
Skôr sa v budúcnosti vidíme ako firma so
širšími aktivitami v oblasti zdravého životného štýlu, ktorá je skutočným
partnerom spotrebiteľa, ktorá má blízko k ľuďom a pozná ich potreby. Nemáme
ambíciu stať sa farmaceutickou spoločnosťou.
—-
GREGOIRE VERDEAUX nastúpil na pozíciu
viceprezidenta pre vonkajšie vzťahy spoločnosti Philip Morris International v
septembri 2020. Svoju kariéru začal v roku 1995 ako poradca francúzskeho
ministra pre európske záležitosti. Ďalšie skúsenosti získaval na pozíciách
poradcu senátu, ako aj francúzskeho kabinetu pri Európskej komisii či na
pozícii poradcu ministra zahraničných vecí. Neskôr pracoval ako manažér
Rozvojového programu OSN (UNDP) a ako riaditeľ stratégie a financií globálnej
iniciatívy UNITAID Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO). Potom sa opäť vrátil
do francúzskej vlády, kde v rokoch 2008 - 2011 pôsobil ako zástupca vedúceho
kabinetu vtedajšieho francúzskeho prezidenta Nicolasa Sarkozyho. Pred príchodom
do PMI riadil transformáciu spoločnosti Electricité De France a tiež
spoločnosti Vodafone.
Nie je to ,prestaň alebo zomri’. Je to o
pokračovaní epidémie fajčenia, ak ľuďom neposkytnete lepšiu alternatívu.
Tento obsah vznikol v spolupráci s
klientom.
—-
Alternatívy sú určené dospelým fajčiarom,
a preto je potrebné porovnávať ich s cigaretami a nie s čistým vzduchom.
AK CHCEME SVET ZBAVIŤ CIGARIET, MUSÍME
FAJČIAROM PONÚKNUŤ ÚNIKOVÚ CESTU
—-
Zdroj: [07.07.2022; Forbes; BRAND VOICE; s. 28,29,30,31; PR-CL]
Foto: Slovensko má európsky unikát. Bezdymové
HOPIN taxíky.