Potraviny pôjdu povinne charitám

Väčším predajniam od januára pribudne nová povinnosť. Potravinám, ktorým uplynie dátum minimálnej trvanlivosti a sú bezpečné musia darovať charitám. Cieľom novely je obmedziť plytvanie potravinami. Obchodníci ho ale považujú za diskriminačný. Niektorí opoziční poslanci zase tvrdia, že novela zákona je nedotiahnutá a nariadenie sa bude dať obísť.
Hana Džurná, moderátorka: „Väčším predajniam od januára
pribudne nová povinnosť. Potravinám, ktorým uplynie dátum minimálnej
trvanlivosti a sú bezpečné musia darovať charitám. Cieľom novely je obmedziť
plytvanie potravinami. Obchodníci ho ale považujú za diskriminačný. Niektorí opoziční
poslanci zase tvrdia, že novela zákona je nedotiahnutá a nariadenie sa bude dať
obísť.“
Eva Antošová, poslankyňa NR SR (SNS): „Na Slovensku ročne sa vyhodí
sedemstotisíc ton potravín.
Je to naozaj dosť značné číslo, pričom veľké množstvo týchto potravín je možné,
ako som povedala pustiť ďalej, pretože tieto potraviny sú po dátume minimálnej
trvanlivosti, ale nič im nie je. Sú bezpečné, sú v poriadku a naozaj dajú sa
ešte zužitkovať inak ako hodiť do koša.“
Jarmila Halgašová, tímlíderka strany pre poľnohospodárstvo
(SaS)(26.10.2019): „Ak obchod je povinný potraviny darovať, bude ich musieť
skladovať, respektíve ich vykáže, že už nie sú bezpečné, pretože zákon tak
hovorí, a tým pádom ich zlikviduje ako odpadky. Čiže je veľmi pravdepodobné, že
zákon sa môže obchádzať.“
Martin Katriak,
prezident Zväzu obchodu
SR: „Bojíme sa pokutám, pretože ten zákon je nejasný. A my si vieme predstaviť
ako by on mohol znieť. Napríklad tak, že my máme povinnosť dať a charita má
povinnosť prevziať. Máme prípady, kedy charita z rôznych dôvodov nechcela.“
Eva Antošová: „Ukladáme povinnosť obchodným reťazcom
uzatvoriť zmluvu s charitatívnou organizáciou. Je to samozrejme na nich. Myslím
si, že z hľadiska logistického si aj vyberú kto s kým túto zmluvu uzatvorí. A
samozrejme okrem všeobecných náležitostí tej zmluvy sme zakotvili, že v zmluve
musí byť minimálne harmonogram plnení a podmienky pri odovzdávaní a preberaní potravín.“
Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného
obchodu: „Sme my presvedčení za Slovenskú alianciu moderného obchodu, že sme
spoločne našli vyvážený model pre Slovenskú republiku, ktorý môže naozaj
zlepšiť situáciu na jednej strane pre zvýšenie počtu darovaného jedla a teda
hlavne znižovanie vytvárania potravinového odpadu, ale na druhej strane to dáva
aj obchodníkom, ktorí napríklad ešte dnes nedarujú potraviny, aj dostatočný čas
na prípravu.“
Hana Džurná: „A som veľmi rada, že o tejto téme prišli
do štúdia TA3 porozprávať všetky strany, ktorých sa to týka. Konkrétne
predkladateľka zákona Eva Antošová z SNS. Dobrý večer.“
Eva Antošová: „Dobrý večer prajem.“
Hana Džurná: „Predseda Slovenskej aliancie moderného
obchodu, Martin Krajčovič. Pekný večer.“
Martin Krajčovič: „Pekný večer prajem.“
Hana Džurná: „A máme tu aj zástupcu charity, konkrétne
riaditeľ Trnavskej arcidiecéznej charity, Miroslav Dzurech. Pekný večer.“
Miroslav Dzurech, riaditeľ Trnavskej arcidiecéznej
charity: „Dobrý večer.“
Hana Džurná: „Už viac ako dva a pol roka nemusia
obchody na Slovensku
vyhadzovať potraviny,
ktoré teda prešli dátumom minimálnej trvanlivosti, ale môžu ich teda dobrovoľne
darovať charitám, respektíve takýmto organizáciám alebo zariadeniam sociálnych
služieb. Pán Dzurech, robili to?“
Miroslav Dzurech: „Robili to v celkom hojnej miere na Slovensku, dobrovoľne, čo
napĺňalo vlastne to slovo darovanie. Tie potraviny boli darované a boli aj distribuované ľuďom
v núdzi.“
Hana Džurná: „Kde končili tieto potraviny? Komu
konkrétne?“
Miroslav Dzurech: „Tou najväčšou cieľovou skupinou sú
medzi núdznymi ľuďmi zraniteľné osoby ako matky s deťmi, samoživiteľky, seniori
osamote žijúci, ale časť z tej cieľovej skupiny sú aj ľudia označovaní dnes ako
skupina pracujúcej chudoby. To znamená, ľudia s minimálnymi mzdami, tiež
osamote žijúcimi, to znamená na hranici chudoby.“
Hana Džurná: „Dnes ale teda parlament definitívne
schválil, že zákon sa sprísni. V tom prvom čítaní prešiel s podporou
stotridsiatich siedmich poslancov. Dnes to bolo stodeväť hlasov. Čo to teda
znamená? Prevádzky s predajnou plochou nad štyristo metrov štvorcových už
nebudú musieť dobrovoľne, ale bude to povinnosť darovať teda tieto potraviny.
Inak im za to budú hroziť pokuty od sto do stotisíc eur. Pani Antošová, vy
argumentujete tým, že na Slovensku
sa približne sedemstotisíc ton ročne potravín
takýchto vyhodí a približne pätnásť percent domácností nemá na riadny obed. Táto zmena zákona už
tento problém vyrieši?“
Eva Antošová: „Na začiatku by som povedala, že čo ma
potešilo dnes, je to, že povedzme si to otvorene, na Slovensku sa blížia
parlamentné voľby a v tom čase turbulencií a predbiehania sa a napríklad
prepisov esemesiek a všetkými možnými únosmi, neúnosmi a traumatizovaním
spoločnosti sa mi podarilo alebo Slovenskej národnej strane sa podarilo dnes
práve takýmto veľkým počtom hlasov podporiť náš zákon. A ten vlastne dokazuje,
že na Slovensku existujú ešte politici, ktorí myslia na ľudí a v tomto prípade
sú to práve ľudia v núdzi. A mňa práve tie čísla alarmovali a to ma viedlo k
tomu, aby som tento zákon alebo novelu o potravinách číslo 152 predložila,
pretože naozaj ročne vyhodiť sedemstotisíc ton potravín a naopak, dvadsaťpäť percent domácností naozaj hladuje.
Mnohokrát sú to osamelí ľudia, ako bolo povedané, starší ľudia, ale zaujímavé,
že sú to aj ľudia v zložení domácnosti jeden dospelý a jedno dieťa. A ja som
presvedčená, že týmto zákonom a tou povinnosťou, zmenili sme tú povinnosťou nie
na priamu povinnosť dávať potraviny, ale zmenili sme to tak, že obchodné
reťazce s predajnou plochou väčšou ako štyristo metrov štvorcových budú mať
povinnosť uzatvoriť zmluvy s jednotlivými charitatívnymi organizáciami, s tým,
že si určia v tých zmluvách svoje pravidlá, ale svojou povinnosťou a podmienkou
bude, že v zmluve bude stanovený harmonogram plnenia a podmienky odovzdania a
prevzatia potravín. Myslím si, že je to normálne a ja som veľmi rada, že sme sa
nielen s charitami, ale aj s obchodnými reťazcami na tomto dohodli. Pretože
viete, keď robíte zákon, myslíte na ten cieľ. V tomto prípade je to ten človek
v núdzi, ale nechcela som dopustiť, aby v tom procese celom, pretože sa dotýka
aj ostatných, utrpeli nejakú škodu buď teda obchodné reťazce alebo si ťažkali
charity. Tento proces nebol ľahký. On nám trval nejaké mesiace, ale ja si
myslím, že ten výsledok stál za to.“
Hana Džurná: „Budú teda musieť uzatvoriť zmluvu. Pán
Krajčovič, povedzme si aká bola prax, pretože napríklad Zväz obchodu sa sťažoval nato, že aj keď chcel dobrovoľne
dať tie potraviny charitám, tak sa v niektorých prípadoch stalo, že tieto
potraviny odmietli. Stávalo sa to často?“
Martin Krajčovič: „Samozrejme, že tá infraštruktúra
charít nie je dnes v dostatočnej miere na Slovensku dnes vybudovaná a musím
povedať, že sú to práve obchodné reťazce, ktoré pomáhajú aj finančne budovať
túto infraštruktúru, či už materiálnymi alebo finančnými darmi. A to sa naozaj
deje. Ja chcem oceniť naozaj to, že aj ako pani poslankyňa povedala v tomto
vstupe, že sme dokázali nájsť kompromis. Lebo myslím si, že všetci ako tu
sedíme máme rovnaký cieľ a to znížiť plytvanie potravinami. A preto je veľmi
dôležité, aby sme ťahali za jeden povraz. A toto sa nám naozaj podarilo. A
prijali sme kompromisný návrh, ktorý na jednej strane som presvedčený, že zvýši
počet darovaných potravín, na druhej strane umožní dodržať ten zákon, čiže aj
tie pokuty, ktoré sú v tom zákone dnes navrhnuté, ja si osobne neviem úplne
predstaviť, že niekto nesplní zmluvnú povinnosť. Čiže v tomto prípade nie je to
niečo čo by sme dnes napádali. Pretože naozaj si myslíme, že splniť tento zákon
nie je problém pre každého, kto chce dodržiavať zákon.“
Hana Džurná: „Dobre, ale neodpovedali ste na moju
otázku či to bol častý jav, že to charity odmietali toto darované jedlo.“
Martin Krajčovič: „Skôr viete čo, bolo to tak, že
samozrejme obchodné reťazce rozširujú možnosti a rozširujú ich pomaly na
základe toho, lebo my sme v neustálej komunikácii s týmito charitami. Či už s
Potravinovou bankou alebo s jednotlivými charitami, teda naši členovia. A ono
to nie je teraz o tom, že charita odmietne. Pretože my s nimi komunikujeme už
dopredu, čiže my vieme kde majú kapacity a aké máme my možnosti. A teraz je to
o tom vymyslieť logistiku, pretože to nie je sranda z toľkých obchodov aj
fyzicky, aby to bolo ekonomicky únosné aj pre tie charity, aj pre nás ako
obchodníkov, tieto potraviny zobrať a niekam premiestniť tak, aby sa dopravou
samozrejme nejak nepoškodili. Čiže nepovedal by som teda, aspoň môžem povedať
za členov Slovenskej aliancie moderného obchodu, že by to bolo o nejakom
odmietaní. Skôr to je o vzájomnom dialógu, ktorý máme naozaj dlhodobý. Môžem
povedať, že darovanie potravín máme. Začali sme s tým ako prví a sme samotní
spúšťači viacerých zmien. Snažíme sa naozaj komunikovať, aby sa odstraňovali
bariéry a aby sme mohli viac. Pretože je to výhodné aj pre tie obchodné reťazce
darovať potraviny ako ich dať na likvidáciu do kafilérií a hlavne to je dobré,
pretože dostanú sa tam, kde to najviac potrebujú, ľuďom v núdzi. Preto sme
naozaj vďační za sprostredkovanie tohto dialógu a hľadanie spoločného
riešenia.“
Hana Džurná: „Dobre, vy teda predpokladáte alebo zákon
to teda prikazuje uzatvoriť zmluvu, že každému obchodníkovi, ktorý bude mať
teda tú predajnú plochu nad štyristo metrov štvorcových a na ktorých sa teda
bude vzťahovať táto povinnosť, bude vedieť uzatvoriť zmluvu s nejakou
charitatívnou organizáciou alebo s nejakým zariadením sociálnych služieb? Lebo
teraz čisto hypoteticky, ak sa to náhodou nepodarí, že naozaj ten obchodník
nebude vedieť uzatvoriť zmluvu so žiadnou charitatívnou organizáciou. Čo
potom?“
Eva Antošová: „No ešte by som rada povedala vašim divákom,
že a už to spomenul aj pán Krajčovič, že bola to práve Slovenská národná
strana, ktorá v roku 2016 spravila a schválila novelu zákona o potravinách, kde
vlastne sa už ten proces schválil tak, že bol na základe dobrovoľnosti. Čiže
obchodné reťazce na základe dobrovoľnosti, ako už tu bolo povedané, mohli
doteraz charitám odovzdávať potraviny po DMT. To sú potraviny po dobe
minimálnej trvanlivosti. Podotýkam, že bezpečné potraviny, ale ináč by niekde
skončili v koši, v kontajneroch. Teraz skončia tam kde ich je najviac
potrebné.“
Hana Džurná: „Pani Antošová,skúste odpovedať na tú
zmluvu.“
Eva Antošová: „Odpoviem vám, odpoviem. Chcem len
nadviazať, že doteraz to bolo dobrovoľné. Teraz sme uzákonili stav alebo
proces, kedy povinne sa uzatvoria zmluvy medzi obchodnými reťazcami nad
štyristo metrov štvorcových a charitami a vy sa pýtate na to, že čo keď teda
charita nebude môcť alebo neprevezme. No práve preto, dala som sa nahovoriť,
ale poviem to tak akože v dobrom, na kompromis, aby sme neuzurpovali a netlačili
na pílu, že musíte v každom prípade podľa zákona darovať priamo charitám, ale
dnes podľa zákona si uzatvoria zmluvy. Bude to flexibilnejšie. Je tam ešte
prechodné obdobie, to treba povedať. To je práve na tú logistiku. Ešte
vysvetlím aj prečo. A práve keď sa stane náhodou situácia a tu ma pán kolega
môže teda doplniť, že nebude môcť charita z nejakých dôvodov prevziať si
potraviny, veď to sa v tej zmluve alebo teda pri tom akte zapíše a keď príde
kontrolór a predsa ja si myslím, že to je úplne normálne, že si skontroluje
stav a vidí, že z objektívnych dôvodov nemohli byť potraviny odovzdané
charitám, tak neexistuje, aby bola udelená pokuta.“
Hana Džurná: „Pán Dzurech, ako to vy vnímate, pretože
vy ste hovorili najskôr o dobrovoľnosti darovať. Teraz je to povinnosť darovať,
že tieto dva pojmy sa trochu vylučujú.“
Miroslav Dzurech: „Áno. V prvom rade chcem poďakovať za
vôbec schválenie tejto legislatívy. Vytvorilo to výbornú platformu na ďalšie
budovanie a možnosti vôbec konštruktívne postupovať ďalej. Je veľmi prínosné aj
to, že vytvorilo sa prechodné obdobie, v ktorom môžeme všetci zúčastnení
budovať infraštruktúru, ktorá je veľmi potrebná práve na to, aby sa naplnil ten
samotný zmysel. Charitatívne organizácie nevidia samotný cieľ v potravinách.
Potraviny nám vytvárajú perfektný, výborný nástroj na to, aby sme sa dostali k
ľuďom v núdzi. A aj ich pomocou, ale predovšetkým aj ďalšími nástrojmi
sociálnej práce mohli ľudí z krízových životných situácií alebo z krajnej
chudoby trvalo dostávať von. Ešte chcem popísať samotné budovanie
infraštruktúry. Samozrejme, je to veľký proces. Čísla, ktoré tu boli spomínané,
tie tisíce ton potravín, ktoré doteraz končili v odpade a chceme ich dostať,
pretože sú bezpečné a chceme ich dostať k ľuďom. To predpokladá istú logistiku,
skladovanie, dopravu, personálne zabezpečenie vo všetkých regiónoch Slovenska.
To bude istú dobu trvať. Charita už dnes prostredníctvom celej tej siete pomoci
dokáže v mnohých predajniach s mnohými prevádzkami spolupracovať a distribuovať
tieto potraviny. Avšak keď chceme naplniť celý ten potenciál, ktorý nám
slovenský trh dáva, tá ceste ešte chvíľu potrvá.“
Hana Džurná: „Zväz obchodu
namietal aj to, že je to diskriminačné, pretože sa to netýka naozaj všetkých
predajcov potravín. Preč sa to teda nemohlo zaviesť na všetkých?“
Eva Antošová: „Pozrite sa. Stanovili sme v tom procese
a bolo to zase po rozhovoroch pravidlo, že budeme túto povinnosť ukladať tým
najväčším. Teda tým najsilnejším a predpokladáme, že tieto obchodné reťazce
majú už aj to vybavenie, aj to personálne, aj to materiálne na to, aby túto
podmienku mohli ľahšie splniť, ako tie menšie obchody. A zároveň aj tých
potravín po DMT je samozrejme v týchto veľkých obchodných reťazcoch oveľa viac,
zostáva tam viac potravín, ako zostáva v tých menších a chcela by som ešte
povedať aj to, že v podstate my, keď sme sa nie raz stretli, tak sme hovorili
aj o zahraničí. Veď my si môžeme zobrať príklad napríklad z Francúzska. My sme
aj ten model flexibility práve si zobrali od Francúzov. Ale takisto aj Českej
republike platí takáto podobná právna úprava a dokonca je ešte prísnejšia ako
tá naša a celkom to tam funguje a práve som aj teda narážala na to trojročné
prechodné obdobie, pretože si myslím, že práve aby sme vyprecizovali aj možno
vyhláškou ešte tieto záležitosti. Ale hlavne, aby sme aj si zvykli na ten celý
proces, ktorý nie je celkom jednoduchý, ale je určite je splniteľný. Tak tie
tri roky si myslím, že sú dosť veľká, alebo dlhá doba na to, aby naozaj tento
systém začal fungovať a zoberme si, že napríklad v tých Čechách, keď ich
spomínam, tak v rozpočte majú vyčlenených, prepočítavala som to, okolo tri
milióny euro práve pre charity a na tú logistiku. Ja si myslím, že každá budúca
vláda, ktorá len trošíčka má záujem o ľudí a práve teda o ľudí v núdzi, tak nie
je to taká horibilná suma, aby si nevedela naplánovať v rozpočte.“
Hana Džurná: „Pán Krajčovič, obchodníci hovorili možno
aj o takej schizofrénii, pretože na jednej strane obchodníkom hrozia až do pol
milióna eur pokuty za to, ak sa takéto potraviny objavia na pultoch, pretože sú
nebezpečné pre teda spotrebiteľov, zákazníkov, ktorí by si ich mohli
potenciálne kúpiť. Na druhej strane tieto potraviny môžu dostať chudobní ľudia,
bezdomovci, alebo podobne. Č s tým?“
Martin Krajčovič: „Tak my na to máme jednoznačnú
odpoveď. Samozrejme, že si nemyslíme, že by sme mali byť pokutovaní takýmito
vysokými pokutami, ale je to na štáte, aby sa rozhodol. My sme tu na to, aby
sme prinášali argumenty prečo áno, prečo nie. Ale nemáme tu rozhodovaciu
právomoc, aby sme vedeli povedať či aby sme vedeli rozhodnúť, že takto nie. Ono
bol aj dnes predložený aj iný pozmeňujúci návrh pani poslankyne zo…“
Hana Džurná: „Pani Anna Zemanová z SaS.“
Martin Krajčovič: „Zemanovej, pardon, z SaS.“
Hana Džurná: „Áno, ona dala pozmeňujúci návrh, aby
prevádzkovatelia obchodov mohli dať akýsi verejný sľub.“
Martin Krajčovič: „Áno.“
Hana Džurná: „Ten by niekde visel pri vchode, že teda
potraviny si môže ktokoľvek, kto o ne požiada, odniesť z obchodu. Tým pádom by
sa ale museli nachádzať na tých pultoch.“
Martin Krajčovič: „Áno, áno. Aj to je cesta pre nás, že
ako dať. Lebo v podstate ono je to nie chcené, že teraz tie potraviny zostanú
na pulte. Je to vždy zlyhanie ľudského faktora. Čiže proste ľudia, ktorí
pracujú v obchode, tak majú právo na omyl a ten sa žiaľ môže stať a zostane tam
takáto potravina. Niekedy to môže byť aj kvôli tomu, že zákazník si rozmyslí
počas nákupu, že nechce to a založí to niekde inde a nájde sa to tam. Ale
nechcel by som to nejak vzťahovať. Možno je to zložitejšia debata asi.“
Hana Džurná: „Dobre, ako to bude fungovať, teraz tie
potraviny musia byť niekde uskladnené, nesmú byť na pulte a odtiaľ sa teda budú
distribuovať.“
Martin Krajčovič: „Musia byť v sklade, musia byť riadne
označené, že sú určené na darovanie. Tým pádom idú pod už režim darovania
potravín. Ale to, čo ja skôr vidím, že a čo je možno aj výzva, to možno
nadviažem aj na pána Dzurecha, že vidíme to aj my, aj my to vnímame toto ako
nejakú platformu, kde by sme mohli sa pozrieť ďalej. Pretože máme ešte pred
sebou výzvy, ako napríklad zefektívniť darovanie potravín, s ktorými sa najviac
plytvá. To je ovocie, zelenina a pečivo. Napríklad šatstvo, ktoré na Slovensku
je problém darovať a radšej sa daruje cez rôzne cezhraničné projekty do tretích
krajín, ale nedaruje sa to sem charitám a ľuďom v núdzi, ktorí to dnes
potrebujú. Je to potom napríklad práca s dodávateľmi, ktorá funguje v
niektorých krajinách Európskej únie a sám som videl ten príklad v Anglicku,
kedy naozaj, kedy hrozí nie, že dôvodmi sucha, alebo príliš veľkých dažďov
likvidácia úrody, že by hnila a vieme to nejak predikovať, tak práve spolupráca
dodávateľov a obchodníkov dokáže predísť takémuto a za zvýhodnené ceny to
dokážeme ponúknuť zákazníkom, aby to nezhnilo na tých poliach, alebo sa to
nezničilo suchom. Dokonca už existuje aj projekt z Poľska, kde sa takáto
spolupráca umožnila a my dnes pôsobíme v nejakom rámci, kde štát neráta aj s
takýmito možnosťami a to myslím si, že je aj pre nás výzva, že aby sme sa
pozreli aj ďalej. Toto je vynikajúci začiatok, že sme sa dokázali zjednotiť na
takomto návrhu a prebratí, alebo inšpirovaní sa francúzskym modelom, ktorý
považujeme aj my obchodníci za vyvážený na obidve strany. Na jednej strane
zmluvná povinnosť uzatvoriť, ale na druhej strane voľnosť podľa možností si
nastaviť tie vzťahy a poďme sa pozrieť ďalej, aby sme naozaj predchádzali
plytvaniu potravinami. Lebo nie je cieľ darovať potraviny. Cieľ je predchádzať
plytvaniu a darovanie je jedna z možností ako keď to plytvanie by už mohlo
nastať, ako to vyriešiť. Ale takto vieme pracovať aj s dodávateľmi, takto vieme
pracovať aj so šatstvom, s viacerými vecami a poďme sa na to pozrieť.“
Hana Džurná: „Dá sa to posunúť samozrejme ďalej. Pán
Dzurech, ja sa ešte vrátim k tomu opozičnému pozmeňujúcemu návrhu, ktorý teda
ale neprešiel. Podľa vás by bolo možno riešením, keby naozaj ľudia, ktorí teda
nemajú na to aby si kúpili to jedlo prišli do obchodu a požiadali možno pri
pokladni, že si chcú zobrať tieto potraviny, ktoré im už uplynul dátum
minimálnej trvanlivosti?“
Miroslav Dzurech: „Technicky je to jedna z možností,
avšak my takúto úpravu, alebo túto myšlienku celkom nepodporujeme. V sociálnej
práci s priamymi klientmi je jedna zásada, ktorá platí naprieč celým spektrom
sociálnych služieb. To znamená snažíme sa zamedziť stigmatizácii klientov. Tuná
hrozí práve takýto moment, kedy ten človek sám sa vlastne označí za sociálne
slabšieho. Nie je to celkom zdravé.“
Hana Džurná: „Že by sa to možno ani nevyužívalo, že by
sa hanbili.“
Miroslav Dzurech: „Možno by sa to aj nevyužívalo,
respektíve by to bolo ako keby zneužívané iba úzka skupina ľudí a podobne. Asi
toľkoto k tejto téme. Opakovane poviem, dnes prijatá právna úprava dáva dobrý
základ na to, aby sa predchádzalo, alebo znižovalo množstvo, by som povedal
potravinového odpadu. Na druhej strane vyvoláva tu veľký priestor na to, je to
veľká by som povedal inšpirácia, motivácia pre budúce vlády, aby vyčlenila
prostriedky. Pretože pre samotné charity darovaním ten proces iba začína.
Vyvoláva to isté prevádzkové náklady, pretože pre tie potraviny, pre ten tovar
všeobecne treba prísť do tej predajne, treba vyčleniť materiálne zdroje. To
znamená dopravu, logistiku, autá, nejaký človek musí pre to prísť. Musí sa s
tými potravinami pracovať, pretože v takom, by som povedal v takom balení, ako
to dostávame, preto dostávame to v nejakom veľkoobchodnom balení, treba to
distribuovať na konkrétne podmienky, alebo podmienky potreby tej konkrétnej
rodiny. Takže to vyvoláva všetko tlak na budovanie infraštruktúry a ľudských
zdrojov na to, aby zmysluplne, bezpečne a autenticky bol vlastne ten proces
zakončený. To znamená, človek v núdzi dostal potravinu, aby mu to pomohlo v
jeho konkrétnej kritickej životnej situácii.“
Hana Džurná: „Čo sa týka tej zmluvy a toho
harmonogramu, kedy budú musieť odovzdať tie potraviny charitám, pretože čo sa
týka tej kvality, tak Asociácia slovenských spotrebiteľov
robila test, ako sa mení tá kvalita takýchto potravín aj po troch mesiacoch,
bola zachovaná úplne rovnaká kvalita. Čiže tam nie je nejaká hrozba, že by boli
nejako závadné a samozrejme ani nemôžu byť, ak sa majú darovať charitám. Ale
kto bude kontrolovať tú kvalitu?“
Eva Antošová: „Za to je zodpovedný obchodný reťazec,
keď potravinu odovzdáva a potom samozrejme zodpovednosť je na charitách, ktorá
ďalej distribuuje do domácností,
ktoré teda to potrebujú tieto potraviny.
Ale prosím vás pekne, ešte sa vrátim k tej zblúdilej myšlienke mojej pani
kolegyne, opozičnej. Už to tu bolo vysvetlené. Takouto cestou momentálne
nemôžeme ísť a naozaj došlo by k zneužitiu a celý ten systém nemyslím si, že aj
vôbec obchodné reťazce by mali s tým nejakú pozitívnu potom ďalšiu skúsenosť. Ale
vrátim sa ešte k tým pokutám, ak dovolíte. Znova to tu bolo povedané. Toto je
kategória, kde sme stanovili pokutu za nedodržanie, alebo porušenie zákona od
sto euro, tá najvyššia je stotisíc. Ľudia majú takú zvláštnu predstavu a veľmi
aj tak reagujú na to, keď sa v médiách oznámi, že ten a ten obchodný reťazec
dostal miliónovú pokutu za horalku. My sme si to už viackrát rozdiskutovávali.
Nie je to celkom tak. Pretože kontrolný orgán, keď ide kontrolovať a naozaj
udelil pokutu, tak je to proces, ktorý musí byť odstupňovaný. To je v zákone o
kontrole. To znamená, že ten, kto dostane pokutu, on musel viackrát za sebou
porušiť samozrejme zákon. Ďalej sa prihliada na závažnosť toho porušenia, na
opakovanie, na to aké sú následky. Čiže to nie je ani možné, aby teda takéto
výšky pokút prišli a pokiaľ teda prišli, zas druhá otázka je, pardon, či už aj
niekto zaplatil takúto miliónovú pokutu, ja o tom vôbec neviem. Lebo je vždycky
okolo toho humbug, ale určitými obštrukciami a naťahovaním celého procesu sa
stane to, že zatiaľ ja neviem, že by bola nejaká pokuta zaplatená. Ale ešte by
som si dovolila zobrať si slovo na tému, keď sme hovorili o pečive, ste
spomínali o chlebíku, že teda naozaj sa najviac vyhadzujú tieto potraviny a bohužiaľ, vyhadzujú
ich aj ľudia v domácnostiach.
A musíme si povedať pravdu, že najviac potravín
sa vyhodí práve v domácnostiach,
čo fakt nie je dobré a ja veľakrát, nemám to tu pri sebe, ukazujem ľuďom, že
prečo práve dochádza, prepáčte, prečo práve dochádza k vyhadzovaniu? Lebo ľudia
si mýlia dva dôležité pojmy a to je ten jeden pojem, ktorý hovorí spotrebujte
do. Tam naozaj, keď teda príde ten dátum a mám v chladničke ten jogurt, je
pravda, že dva-tri dni, ešte mu stále nič nie je. Ale teda vzhľadom na to, že
sa bojím o svoje zdravie, ľudia si musia vážiť svoje zdravie, dobre, bohužiaľ
prešiel ten dátum, vyhodia ho. Ale potom sú potraviny, ktoré teda majú
označenie a to sú práve tie suché potraviny, cukor, cestoviny, múka, teda
konzervy a ďalej a ďalšie, ktoré teda majú samozrejme označenie dátum
minimálnej trvanlivosti a to sú tie, že po dátume minimálnej trvanlivosti idú
charitám. Aby sme neplašili občanov, že my považujeme občanov, ktorí sú
osamelí, opustení a nemajú peniaze, za občanov nejakej druhej kategórie a
môžeme im hodiť nejaký odpad. Toto vôbec nie je pravda. Čiže to som chcela
povedať. A ešte dôležitú vec. Ja som predložila vzápätí po tomto zákone ešte
jeden zákon. Pretože práve v rámci dobrej spolupráce s charitami som…“
Hana Džurná: „Myslíte tie kozmetické výrobky.“
Eva Antošová: „Áno.“
Hana Džurná: „To ešte spomeniem na záver.“
Eva Antošová: „Dobre, áno.“
Hana Džurná: „Ešte sa chcem spýtať, pán Krajčovič, aká
je prax, koľko vám reálne zostáva takýchto potravín?“
Martin Krajčovič: „Hneď sa ešte vrátim k tým, jednou
vetou aspoň k tým pokutám. Lebo veľmi stručne. Jedna pokuta bola zaplatená,
jedna je exekvovaná, ktorá bola teraz medializovaný prípad. Ale na margo
zákonnosti udeľovania týchto pokút poviem iba jednu vec. Kým štát, takto, kým
štát nemá jediné rozhodnutie právoplatné súdu, ktorý by dal za pravdu štátnej
veterine, že udelila správne pokutu, tak obchodné reťazce majú niekoľko
právoplatných rozhodnutí súdov, že štát udelil nezákonným spôsobom takúto
pokutu. A skôr je tu namieste otázka ako je možné, že štát dokáže nezákonným
spôsobom udeliť pokutu vo výške jeden milión euro. To nie je dvadsať eur,
päťdesiat eur, ale jeden milión a bez problémov, nič sa nedeje, ideme ďalej a
tvárime sa, že sa nič nedeje. Toto považujeme za nesprávne a naozaj, keď to ide
hlavne o jeden sáčok orechov, alebo ide o horalky, alebo o nejaké keksíky.
Samozrejme, my nehovoríme, že je v poriadku, že tie potraviny sa tam
nachádzajú. To samozrejme nie. Ale nemyslíme si, že ak teraz hovoríme, že sú to
stále bezpečné potraviny
na konzumáciu. Lebo to nehovoríme o skazených potravinách.
Hovoríme o bezpečných, ktoré môžeme darovať, tak nemali by byť sankcia vo výške
jeden milión euro. My sme jediná krajina v rámci Európskej únie, ktorá v rámci
pokút nerobí rozdiel medzi dátumom spotreby a dátumom minimálnej trvanlivosti.“
Hana Džurná: „Teraz k tomu objemu potravín, ktoré teda
môžete darovať. O akom množstve sa rozprávame v priemere?“
Martin Krajčovič: „To je stovky ton potravín. Pozrite
sa, len keď si zoberieme len tak, že ja som bol sám prekvapený, že len kontroly
mesačne, ktoré máme, a ktoré nespochybňujeme, že sa dejú, pretože treba chrániť
spotrebiteľa, majú za následok, že mesačne jedenásť ton potravín sa vyhodí na kontroly. Pretože tie vzorky, keď sa zoberú, už sa
neskonzumujú. Čiže naozaj hovoríme, to číslo bolo naozaj obrovské. Keď si
zoberieme to číslo sedemsto, ako ste to hovorili sedemstotisíc ton, to je
obrovské číslo a keď zoberieme percentuálne ako sa plytvá v tom celom reťazci,
tak v tomto obchodníci sú najzodpovednejší a naozaj to plytvanie je v priemere
na úrovni päť percent. Nie sú presné štatistiky, pretože nie je ucelená
metodika na jednotlivé reťazce, aby si to rátali. Ale keď zoberieme aj krajiny
Európskej únie, kde sa to ráta, tak to vychádza na v priemere päť percent. Domácnosti sú cez päťdesiat
percent. Výrobcovia potravín
aj prevádzky stravovacie sú veľmi vysoko. Preto napríklad vo Francúzsku
rozšírili v posledných rokoch tento, túto povinnosť zmluvnú napríklad aj na
výrobcov potravín, ktorí majú obrat nad päťdesiat miliónov euro a na stravovacie
zariadenia, ktoré vydajú denne minimálne tritisíc jedál. Lebo naozaj…“
Hana Džurná: „Ešte vás stopnem, keď sme sa bavili o tom
rozšírení teda tých kapacít, že sa posunula účinnosť zákona o tri roky teda, či
to naozaj stihnete, keď hovoríte, že ide o stovky ton, vybudovať naozaj tie
sklady, aby ste to mali kde uskladniť a to je potom aj otázka na vás, pán
Dzurech.“
Martin Krajčovič: „No my to určite zvládneme. My sme
mali problém ten, že aby to zvládla druhá strana. To znamená, aby sme tie
potraviny mali komu dať. Lebo nielenže jeden odovzdá, ale musí byť aj príjemca,
aby sme mali komu odovzdať. My budeme určite, teda som presvedčený, že naši
členovia, ktorí dnes podporujú či už potravinovú banku, alebo jednotlivé
charity materiálne, finančne, budú určite v tomto pokračovať a pevne veríme
samozrejme, ako tu aj bolo povedané, že vláda v budúcnosti vyčlení dostatočne
veľa zdrojov, aby pomohla vybudovať túto infraštruktúru, tak, ako to je
napríklad v susednej Českej republike, alebo v iných krajinách Európskej únie,
kde vláda aktívne pomáha a spolupracuje nielen s obchodníkmi, ale aj s
charitami na budovaní systému. Pretože ten systém má pomôcť ľuďom v núdzi. To
nie je systém, ktorý pomáha nám, alebo charitám. Ale pomáha ľuďom v núdzi a to
je dôležité povedať.“
Hana Džurná: „Pán Dzurech.“
Miroslav Dzurech: „Ja na to zareagujem práve s tými
číslami, ktorými tu operujeme a sú zrejme hodnoverné. Sedemstotisíc ton, keď si
vieme predstaviť, čo to je za množstvo, hmotnosť a objem, vyžadujú svoju
infraštruktúru. To znamená skladové, logistické hospodárstvo. Des charitatívne
organizácie distribuujú isté množstvo potravín. Dnes predovšetkým distribuujú
tak, že priamo z obchodných prevádzok ich distribuujú priamo spotrebiteľom.
Avšak aby sa zmysluplne vedelo využiť celé toto množstvo, bude treba vybudovať
tú infraštruktúru. Predovšetkým skladovacie priestory na území celej Slovenskej
republiky, aby sa tak znížili aj logistické náklady veľmi logicky a ešte chcem
sa vrátiť k myšlienke istej zodpovednosti. Charitatívne organizácie nemôžu v
tomto niesť, nedokážu a nemôžu v tomto niesť nejakú potravinovú zodpovednosť.
My tie potraviny prevezmeme, následne ich distribuujeme. Ohrozilo by sa tým aj
tá dobrovoľnosť vstupu do toho zmluvného vzťahu. Pretože možno po vybudovaní, alebo
zrejme po vybudovaní tej infraštruktúry, ktorá dá možnosti tým charitám
zodpovedne v zmysle celej legislatívy nakladať s potravinami, tak až toto bude
moment, kedy bude možné hovoriť aj o nejakej zodpovednosti za kvalitu tých
potravín.“
Hana Džurná: „Pani Antošová, dostanem sa k tým
kozmetickým výrobkom. Pre krátkosť času už len posledné dve otázky. Bude sa to
týkať teda prioritne šampónov, mydla, peny na holenie, zubnej pasty. Jednoducho
výrobky dennej spotreby. Nie teda nejaké líčidlá, alebo voňavky. Čiže aj toto
budú musieť obchodné reťazce povinné darovať.“
Eva Antošová: „Nie, stopnem vás. Po prvé, teda odpoviem
na túto otázku, ale nie som spokojná s tým, že chcela som reagovať na mojich
kolegov a nejako ste mi to slovo nedali. Ja si teda dovolím ešte niečo povedať,
ale…“
Hana Džurná: „Tak máte dosť priestoru, len naozaj
musíme končiť.“
Eva Antošová: „Dobre, samozrejme budem rada teda, keď
sa ešte môžem vrátiť k nejakým témam. Ale odpoviem teda na vašu otázku
konkrétne. Nie, ja som predložila, hovorím hneď v slede, v druhom slede po
tomto zákone o potravinách zákon, ktorý teda spadá do verejného zdravotníctva.
Ale znova sa týka vlastne ľudí, ktorí sú odkázaní na našu pomoc. pretože práve
pri tých, poviem aj takých krásnych stretnutiach práve s charitatívnymi
organizáciami, pretože dali mi naozaj veľmi veľa, otvorili mi oči a možnože by
bolo dobré, keby to väčšina ľudí vlastne takéto stretnutia absolvovala, naozaj
klobúk dolu pred vašou prácou. Chcem povedať, že som zistila a dozvedela som
sa, že samozrejme ľudia v prvom rade potrebujú potraviny. Ale takisto potrebujú
aj tie hygienické potreby, ako obyčajné mydlo nemajú k dispozícii, alebo
šampón. A aj tieto kozmetické výrobky, tieto výrobky z drogérie samozrejme tiež
majú svoju dobu expirácie, ale takisto tomu šampónu, aj keď je po tej dobe
expirácie, nie je mu nič. On je možno nie je taký zelený ale je bledozelený,
ale…“
Hana Džurná: „Nebudú ich musieť darovať?“
Eva Antošová: „Nemusia ich darovať, opravím vás. Tam je
možnosť darovať. Tam je tá dobrovoľnosť. Tam sme ponechali vlastne
dobrovoľnosť, je to vzhľadom teda aj na ďalšiu súvislosť so zákonmi, ale to by
tu bolo na ďalšiu reláciu, čo sa týka legislatívy. A čo som chcela ešte povedať
je, že my sa, prosím vás pekne, netrápme nad tými. Buďme radi, že tie kontroly
sú u nás také prísne. Veď si zoberte a to ja teraz nikoho neupodozrievam, ale
zoberte si brazílske mäso, salmonelózové mäso, ktoré bolo napadnuté. Z Poľska
každú chvíľu máme nejaký škandál. Fipronilové vajcia napríklad.“
Hana Džurná: „Tak pán Krajčovič hovoril o trvanlivých
potravinách.“
Eva Antošová: „Ja teraz, hej, hej, hej. Ale ja hovorím,
že tie kontroly, ktoré prichádzajú do predajní, chránia nášho spotrebiteľ a my
budeme robiť všetko pre to, aby bol ten spotrebiteľ, náš slovenský spotrebiteľ ochránený. Ale aby
bol aj ochránený náš slovenský
dodávateľ, náš potravinár.
Preto sme dali zákon o nekalých praktikách v obchodných reťazcoch. Pretože sa
nám nepáčili tie neférové podmienky, kedy teda sa nemohli dostať na pulty slovenské potraviny do práve do tých
obchodných reťazcov.“
Hana Džurná: „Dobre pani Antošová, to už ideme trochu
od témy. Skúsme zostať v tejto téme.“
Eva Antošová: „Súvisí to, súvisí to, súvisí to s tým,
ale…“
Hana Džurná: „Áno, ale nemáme na to čas.“
Eva Antošová: „Jasné.“
Hana Džurná: „Pán Krajčovič, budeme využívať…“
Martin Krajčovič: „Ja len jednu vec. My nespochybňujeme
vôbec kontroly. Treba ochraňovať spotrebiteľa, tak ako aj pani redaktorka
správne povedala. My jedine čo chceme, že za zdravé potraviny, aby sme nedostávali
miliónové pokuty. Proste tá analýza rizika sa dnes nerobí a za skazenú potravinu a zdravú potravinu
dostanem rovnaký milión a to si myslíme, že je nespravodlivé.“
Hana Džurná: „No nech sa páči…“
Eva Antošová: „Ja by som si tiež želala, prepáčte, aby
napríklad obchodné reťazce namiesto bombastických reklám, ktoré stoja povedzme
jeden reťazec päťdesiat miliónov euro vážený dá na reklamu, nie slovenských výrobkov. Ja do toho zasiahnuť
nemôžem. Len ma srdce bolí, že na jednej strane sme kričali - nedávajte nám
osobitný odvod, lebo to nezvládneme a na druhej strane a ten osobitný odvod,
ktorý nakoniec skončil tak ako skončil, hej a nebol prijatý, nebol schválený.
Ten mohol pomôcť práve slovenským
poľnohospodárom a potravinárom,
lebo by sa bol vrátil do toho obehu, do toho cyklu. Na druhej strane, ja viem…“
Hana Džurná: „Dobre, otvárame už opäť ďalšiu tému ako
som už povedala.“
Martin Krajčovič: „Pozrite sa Európska komisia
povedala, že je to proti právu Európskej únie.“
Eva Antošová: „Nepovedala.“
Martin Krajčovič: „Ministerstvo financií potvrdilo, že
to zdražilo potraviny.“
Eva Antošová: „Nie, nie, nie.“
Martin Krajčovič: „Čiže myslíme si, že to bolo…“
Hana Džurná: „Dobre, nebudeme teraz riešiť osobitný
odvod.“
Eva Antošová: „Osobitný odvod nemohol zdražiť
potraviny, lebo…“
Martin Krajčovič: „Ministerstvo financií to povedalo.“
Eva Antošová: „Prepáčte, osobitný odvod nemohol zdražiť
potraviny, lebo ani neexistuje.“
Martin Krajčovič: „Existoval. Ale existoval.“
Eva Antošová: „Zdraženie potravín je práve kvôli tomu,
že máte marže, a že teda neviete čo pýtať za tie potraviny.“
Hana Džurná: „Dáma a pán, môžeme sa v tomto stretnúť v
ďalšej Téme.“
Martin Krajčovič: „Zbytočne ideme, zbytočne ideme do
tejto témy, lebo nie je to pravda.“
Eva Antošová: „Je to tak, je to tak, je to tak.“
Martin Krajčovič: „Tri mesiace platil ten zákon.“
Eva Antošová: „Je to tak.“
Hana Džurná: „Pán Krajčovič, poprosím vás, ešte
zareagovať na tie hygienické výrobky, ktoré teda budete môcť darovať. Či sa to
bude využívať.“
Martin Krajčovič: „Pozrite sa, bol by zlý obchodník,
hovoríme naozaj o výrobkoch,
ktoré majú dlhý dátum spotreby.
To znamená, že bol by veľmi zlý obchodník, keby nevedel si zmanažovať ten
proces nákupu a predaja tak, aby v tom mal nejaké veľké prebytky. Čiže skôr sú
v tomto akože minimálne prebytky, ale samozrejme vždy je dobré, že potom má
možnosť s tým spraviť niečo iné ako to zlikvidovať. Ale zase nepredpokladáme
úplne, že v tomto, aspoň teda neviem ako to funguje priamo v predajniach, ktoré
sa špecializujú na konkrétny tento tovar. Ale čo som zisťoval medzi našimi
členmi, tak tam neprichádza k nejakým veľmi veľkým stratám, alebo odpisom
kozmetických výrobkov. Sú schopní to manažovať, takže tie straty buď nie sú
vôbec, alebo sú minimálne. Ale samozrejme mať možnosť to posunúť ďalej charite
je určite lepšie, ako keď tá možnosť neexistuje.“
Hana Džurná: „Pán Dzurech.“
Miroslav Dzurech: „V prvom rade využijem túto možnosť
poďakovať všetkým ľuďom, zúčastneným na tvorbe tohto procesu. Skutočne
poďakovať za možnosť, že ľudia v núdzi sa dostanú k veciam, ktoré si sami
zaobstarať nevedia. Ďakujem aj poslancom za schválenie tejto legislatívy a
konkrétne k tomuto problému aj, alebo teda prebytkom, čo sa týka osobnej
hygieny. Napriek tomu, že skutočne funguje dobre manažment predajných sietí, my
sa dostávame, chvalabohu dostávame sa k týmto prebytkom, pretože tovary sú
často poškodené, zle balené, alebo nesprávne legislatívne označené, čiže nie sú
schopné predaja. Tak tieto prebytky sa k nám dostávajú a dostávajú sa k nám už
dnes na základe dobrovoľnosti a za toto sme vďační aj jednotlivým obchodným
sieťam, aj vlastne ľuďom, zúčastneným na tomto procese a ja chcem poďakovať
vlastne za tých konečných, za tých užívateľov týchto výhod. To znamená za ľudí,
ktorí sú v životných krízových situáciách.“
Hana Džurná: „Veľmi pekne vám ďakujem za rozhovor, za
váš čas a všetko dobré.“
Eva Antošová: „Ďakujem pekne za pozvanie, dovidenia,
pekný večer.“
Martin Krajčovič: „Ďakujem pekne, dovidenia.“
Miroslav Dzurech: „Ďakujem.“
Zdroj: [28.11.2019; TV TA3; Téma dňa; 19:50; R / Hana Džurná]