Po čom túžia obchodníci
Tovar&Predaj sa spýtal priamo obchodníkov, čo by od novej vlády očakávali a čo by pomohlo potravinárskemu sektoru na Slovensku.
Predvolebná
kampaň pred septembrovými voľbami bude do veľkej miery aj o potravinách
a zdražovaní. Je pravdepodobné, že zaznejú smelé plány, ale aj úsmevné návrhy
odtrhnuté od reality. Heslá a sľuby v rámci súboja o hlasy sú jedna vec, reálne
činy druhá. Nový minister pôdohospodárstva bude musieť čeliť mnohým výzvam, a
preto sa Tovar&Predaj
spýtal priamo obchodníkov, čo by od novej vlády očakávali a čo by pomohlo
potravinárskemu sektoru na Slovensku.
Súboj politických strán je pred voľbami vždy bohatý aj na rôzne nápady, z
ktorých sa často v dobrom prípade vykľujú prázdne frázy a v zlom zmeny k
horšiemu. V súčasnosti sú to napríklad slovné spojenia ako „chcete lacnejšie potraviny?“ alebo „slovenské
obilie, slovenský chlieb“ či nápad na
vytvorenie „štátnych potravín“. Kým v prvých dvoch
prípadoch je namieste len otázka, ako to chce autor dosiahnuť, prípadne čo chce
svojím výrokom vlastne povedať, v tom treťom ide už o návrh hraničiaci so
škodlivosťou. Nového ministra pôdohospodárstva, ale aj novú vládu bude čakať
niekoľko výziev, ktoré budú musieť zvládnuť. Inflácia ani zďaleka nie je jediným
problémom, ktorému bude nový kabinet čeliť. Na rozdiel od rýchlych riešení je
však potrebné pracovať systematicky. Existujú aj ďalšie, dlhodobejšie a na prvý
pohľad nenápadnejšie problémy. Tu je sedem kľúčových bodov, na ktoré by nemala
nová vláda na čele s ministerstvom pôdohospodárstva vo svojom programovom
vyhlásení zabudnúť.
1. Boj s infláciou
Taký rast cien
potravín, aký sme zaznamenali počas
uplynulých dvoch rokov, si pamätá málokto. Vysoká inflácia v potravinárskom
sektore bola dôsledkom viacerých faktorov, počnúc špecifickými podmienkami v
ponuke potravín v súvislosti s vojnou Ruska
proti Ukrajine, vrátane ničenia a kradnutia ukrajinskej agrárnej produkcie
určenej na vývoz do celého sveta, až po extrémne suché počasie a slabú úrodu
mnohých poľnohospodárskych komodít, globálne aj u nás.
Hoci vo vybraných obchodoch na jar fungovala kampaň s
názvom Protiinflačná garancia, vplyv takýchto opatrení na situáciu na trhu je minimálny. „Svetové ceny primárnych
agrokomodít sú na zostupe. Klesli aj ceny energií a ďalších vstupov do
spracovania potravín a to všetko sa časom prejaví
aj na konečných cenách potravín na pultoch pre
konečných zákazníkov,“ uvádza analytik VÚB banky Zdenko Štefanides.
„Nastúpený trend spomaľovania rastu cien potravín
pokračuje. S veľmi veľkou pravdepodobnosťou bude pretrvávať až do konca roka
2023 vplyvom vývoja cien
agrokomodít, energetických komodít a kontinuálne spomaľujúcich výrobných cien.
Ceny potravín medzimesačne prvýkrát od
augusta 2021 nerástli. Napriek tomu je ich medziročný rast naďalej veľmi
vysoký, v júni to bolo 19 percent,“ píšu aj analytici Národnej banky Slovenska
vo svojom komentári k júnovej inflácii.
V praxi sa tak ukazuje, že aj keď to neplatí univerzálne, v prípade rastúcich
cien a inflácie štát urobí najlepšie, ak nechá trh,
nech si poradí sám. „V podnikateľskej sfére je všeobecne známe, že vysoká
inflácia prejavujúca sa aj v cenách potravín
bola spôsobená externými faktormi a primárne obrovskými výkyvmi na trhu s energiami a palivami,“ dodáva Filip Kasana,
viceprezident Zväzu obchodu
Slovenskej republiky.
2. Odstránenie nadmernej regulácie
Vo všeobecnosti však platí, že vláda by sa mala zamerať na konkurencieschopnosť
slovenských producentov na spoločnom
európskom trhu a nie ísť cestou regulácie.
Minulosť nám ukázala, že regulácia je v tomto prípade nefunkčná a iba odďaľuje
skutočné problémy, teda konkrétne je to finančná poddimenzovanosť potravinárov
na Slovensku a administratívne zaťaženie.
„Nielen obchodníci, ale celkovo podnikateľský sektor je zaťažený rôznymi
povinnosťami, niekedy aj duplicitnými, ktoré nemajú žiaden zmysel. Štát v
niektorých prípadoch vyžaduje informácie, ktoré má, len nie je schopný prepojiť
vlastné systémy,“ hovorí Martin
Krajčovič, predseda Slovenskej
aliancie moderného obchodu. Problém vníma predovšetkým v
zákone o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami,
ktorý limituje niektoré marketingové aktivity či dohadovanie množstevných
zliav, čo vôbec nesúvisí s ochranou slabšieho subjektu na trhu.
Podobne sa na situáciu pozerá aj bankový analytik. Konkurencieschopnosť
podnikateľského prostredia v oblasti retailu je podľa neho v rukách súkromných
vlastníkov v tomto biznise. „Ostatne, ak by mali byť marže v tejto oblasti v
dôsledku slabej konkurencie dlhodobo nadpriemerné, tak isto by to motivovalo
ďalších hráčov do vstupu na trh. Veď
predsa fungujeme na spoločnom európskom trhu,“
vysvetľuje Zdenko Štefanides.
3. Adresná pomoc
Na druhej strane ale aj na spoločnom európskom trhu,
predovšetkým v oblasti poľnohospodárskej výroby, existujú rôzne dotačné schémy
a štátne stimuly, ktoré pestovateľom a chovateľom pomáhajú. Môže ísť napríklad
o budovanie závlahových systémov či podporu
chovu a predovšetkým spracovania živočíšnej výroby na Slovensku. „Veľký problém
nastane pri vajciach, ktorých spotrebu
dnes pokrýva takmer iba slovenská produkcia. Od
roku 2025 však obchodné siete nebudú predávať vajcia
z klietkových chovov a slovenskí producenti
nie sú na tento prechod pripravení. Štát od roku 2017 nijakým spôsobom
nepomohol v prestavbe chovov na Slovensku, ako to bolo v iných krajinách,“
hovorí Martin Krajčovič.
Podľa Filipa Kasanu
je zároveň dôležité, aby nastupujúca vláda dovidela aj za hranicu jedného
volebného obdobia a aby dokázala nastaviť koncepciu pre poľnohospodárstvo a
potravinársky priemysel na 10 až 30 rokov. „Naša politická reprezentácia by
mala presadzovať, aby sa pravidlá poskytovania dotácií v EÚ opäť vrátili k
princípu založenom na cielenej podpore produkcie určitej suroviny a nie na
obhospodarovanej ploche. Ďalšou formou poskytovania dotácií by boli investičné
dotácie zamerané na modernizáciu výroby, stanovené prísne na vybrané
technológie, modernizáciu a automatizáciu výroby so stanovením podielu vlastných
zdrojov príjemcu a jednotne stanoveného podielu na objeme investícií v rámci
EÚ,“ dopĺňa.
4. Odbytové družstvá
Jedným zo zásadných problémov produkcie potravín
na Slovensku je neschopnosť menších výrobcov pokrývať dopyt veľkých reťazcov. V praxi sa tak často deje, že hoci menšia
firma robí skvelé jogurty, alebo napríklad cestoviny, na pulty veľkých obchodov sa nikdy nedostane, lebo jednoducho
nedokáže dodať požadované množstvo, prípadne jej robí problémy dodávať všetko
načas. „Dôležitou je podľa môjho názoru aj podpora vzniku takzvaných odbytových
združení. Na Slovensku existuje množstvo malých dodávateľov, ale ich produkcia
nie je dostatočná pre veľké siete, akou je Billa. Ak by existovali odbytové
združenia, v ktorých by sa naakumulovali dostatočné množstvá potravín,
je to zaujímavý kanál pre veľkých retailerov,“ myslí si Albena Georgievová,
prevádzková riaditeľka spoločnosti Billa.
S takýmto krokom by súhlasil aj Martin Krajčovič. „V rámci poľnohospodárstva je dôležitá
finančná motivácia pre spájanie sa do odbytových družstiev, najmä pri
špeciálnej rastlinnej produkcii,“ hovorí. V praxi by to mohlo vyzerať tak, že
viacero pestovateľov zeleniny či strukovín by sa namiesto ťažkého
individuálneho boja spojilo a svoju produkciu by predávalo pod jednou značkou.
Výrazne by to ušetrilo náklady napríklad na marketing a zároveň by sa tým do
veľkej miery vyriešili objemové požiadavky veľkých obchodov.
5. Predvídateľné prostredie
Základným pilierom priaznivého podnikateľského prostredia je taktiež takzvaný
stav vysokej právnej istoty, teda existencia systému,
v ktorom každú chvíľu nehrozia nejaké nečakané prelomové nápady, ako napríklad
povinné podiely slovenských výrobkov
v letákoch alebo mimoriadne odvody. „Vláda by sa mala zamerať na zníženie
administratívnej náročnosti a zbytočnej byrokracie všeobecne, teda nielen pre
obchodníkov, a mala by sa usilovať o priaznivé podnikateľské prostredie, ktoré
prináša hodnoty pre národné hospodárstvo,“ je presvedčený Filip
Kasana.
Dôležité je podľa neho dôsledne racionalizovať a sprehľadňovať legislatívu,
znižovať objem prijímaných zákonov, rušiť zákony a nariadenia, ktoré nesplnili
účel alebo v praxi pôsobili ako zbytočná legislatívna a administratívna záťaž.
Na to sú potrebné kvalitne a jasne napísané zákony a dlhodobá vízia a koncepcia
nielen potravinárskeho biznisu. Ak sa firmy a podnikatelia nebudú báť náhlych
nepredvídateľných zmien, budú ochotnejší vstúpiť na trh,
alebo investovať, čím porastie konkurencia a následne aj kvalita.
6. Koniec potravinových púští
Podľa prieskumu z roku 2020 je na Slovensku minimálne 102 potravinových púští.
„Z geografického pohľadu ide o priestor, v ktorom majú obyvatelia, teda spotrebitelia, limitovaný prístup k nákupu zdravých
a lacných potravín,“
vysvetlil na jarnom kongrese Samoška v Košiciach regionálny geograf František
Križan z Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Číslo 102
pritom nemožno brať ako stabilné. Tieto miesta boli identifikované v obciach do
500 obyvateľov. „To však neznamená, že v obciach, ktoré majú 600 až 1 000
obyvateľov, sa nachádzajú potraviny. Počet púští
bude narastať a musíme hľadať riešenia, ktoré prinesú lepšiu kvalitu života
ľudí,“ dodal.
Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) už dlhšie tvrdí, že v takýchto
prípadoch by mal na scénu vstúpiť štát a zabezpečiť zásobovanie potravinami v oblastiach, kde to obchodníkom
ekonomicky nevychádza. Obchodníci by podľa združenia mali mať garanciu, aký
príspevok od štátu získajú za to, že sa obetovali a podnikajú v obciach, kde to
nie je rentabilné. Pred desiatimi rokmi bol v Poľsku
milión ľudí na vidieku bez prístupu k základným potravinám.
Práve dotačná schéma dokázala tento problém vyriešiť a naštartovať lokálnych producentov
a predajcov. Česi neskôr túto dotačnú schému skopírovali a zaviedli ju v
šiestich krajoch na úrovni VÚC. Do úvahy pripadá aj pomoc s nájmom priestorov,
zmena daňového systému, sociálnych odvodov, príspevok
na mzdu či zľava na odvoz odpadu. Určite by pomohla aj väčšia regulácia
pojazdných predajní, ktoré z Poľska chodia predávať potraviny
až na juh Slovenska.
7. Kvalitní zamestnanci
V neposlednom rade je dlhodobým problémom pre podnikateľov v maloobchode
s potravinami hľadanie kvalitnej
a kvalifikovanej pracovnej sily. Podľa údajov Asociácie personálnych agentúr
Slovenska (APAS) je dlhodobo otvorených vyše 90-tisíc neobsadených pracovných
pozícií. „Problémom je pritom nielen nájsť pracovníkov s potrebnými
zručnosťami, ale v niektorých regiónoch, najmä na západnom Slovensku, aj ľudí
bez zručností,“ upozorňuje Zuzana Rumiz, prezidentka APAS.
Jedným z riešení tejto situácie by mohlo byť uľahčenie prístupu cudzincov z
tretích krajín na náš pracovný trh. Vo
všeobecnosti sa očakáva, že v roku 2030 až 90 % firiem na Slovensku nebude
vedieť nájsť vhodnú pracovnú silu, čo predstavuje veľké riziko pre celú našu
ekonomiku. Zamestnávanie cudzincov je dnes mimoriadne zdĺhavý a komplikovaný
administratívny proces. Uľahčenie prístupu cudzincom na slovenský
pracovný trh by pomohlo so spomenutými
negatívnymi trendmi bojovať.
Ďalším riešením, ktoré sa ponúka, sú aj vyššie investície do školstva,
konkrétne vyššia podpora pre duálne vzdelávanie.
„Tak by sme dokázali vychovať kvalitných a
perspektívnych ľudí, pretože inovácie idú ruka v ruke s kvalifikovanými
zamestnancami,“ vysvetľuje Martin Krajčovič. „Tiež by som uvítala organizáciu školení
v rámci manažmentu kvality, ako dodržiavať medzinárodné štandardy, pomôže to
totiž väčšej konkurencieschopnosti producentov,“ dodáva Albena Georgievová.
„Pokladničné systémy smerujú k znižovaniu nákladov
na prevádzku.“ Celý vývoj smeruje k čo najvyššej
efektivite predaja. Jednou z možností je
odbúravanie ľudského faktora, teda aby človek čo najmenej zasahoval do procesu predaja. Prídem do obchodu,
tovar si naložím do košíka, prejdem popri senzoroch, zaplatím priložením
telefónu k terminálu a idem domov. Taká technológia je už funkčná a postupne sa
dostáva do praxe, ide o proces založený na technológii RFID. Martin
Krajčovič, predseda, Slovenská
aliancia moderného obchod
Zdroj: PRINT | Dátum: 15.08.2023 | Zdroj: Tovar & predaj | Strana: 20 | Autor: Peter Kapitán | Vydavateľ: ATOZ Marketing Services, spol. s r.o. | Rubrika: Téma vydania