Obchody sú otvorené, optimizmus chýba
Koniec lockdownu nás nespasí, hovoria obchodníci. Straší ich aj vývoj v Rakúsku
Koniec lockdownu nás nespasí, hovoria obchodníci.
Straší ich aj vývoj v Rakúsku
Branislav Toma
V slovenskej ekonomike sa odohráva zlomový moment,
ktorý ovplyvní vývoj tohtoročného deficitu a to, ako veľmi bude treba zvyšovať
dane po skončení pandémie. Otvorenie obchodov by zároveň malo ukázať, ako
dopadne kľúčový výber dane z pridanej hodnoty. „Napriek uvoľneniu obmedzení
nevidíme budúci vývoj ružovo. V predajniach môže byť maximálne jedenej zákazník
na 15 štvorcových metrov a majitelia obchodov stále nemôžu naplno využiť svoje
predajné kapacity,“ povedal pre TREND prvý viceprezident Zväzu obchodu Slovenskej republiky Pavol Konštiak.
Obavy vyvoláva aj správanie zákazníkov v susednom
Rakúsku. „Tam sa po otvorení predajní tržby v obchodoch dostali približne na
polovičnú úroveň v porovnaní s obdobím pred vypuknutím pandémie,“ upozornil P. Konštiak. Mnohí zákazníci podľa
neho majú obavy z nakazenia covidom-19 a radšej nakupujú online. To sa môže
prejaviť aj na Slovensku.
Druhá vlna je horšia
Minulý rok pritom Slováci nečakane veľa nakupovali ešte
aj počas prvej vlny pandémie. Ekonomika vďaka tomu utrpela relatívne malé škody
a daňovo-odvodové príjmy štátu sa medziročne prepadli len o dve percentá. Teda
len o 590 miliónov eur, hoci pôvodne sa počítalo až s dvojmiliardovou
„sekerou“.
K masívnemu šetreniu došlo až po tom, ako vláda s
príchodom nového roka takmer na štyri mesiace zavrela skoro všetky predajne.
Slováci začali menej utrácať aj v online priestore. „Ďalší dvojciferný pokles
maloobchodných tržieb vo februári potvrdil negatívne vyhliadky pre súkromnú
spotrebu v prvom štvrťroku,“ konštatoval Inštitút finančnej politiky. Konkrétne
sa tržby maloobchodu medziročne prepadli o 14,7 percenta, čo bola po
Portugalsku druhá najvyššia hodnota poklesu v EÚ.
Pomalé zotavenie
Spomínané Rakúsko zaznamenalo vo februári medziročný
rast o 1,5 percenta, no podľa informácií slovenských obchodníkov tam ľudia
oproti kamenným predajniam uprednostňovali internetové obchody. Podobné
správanie sa očakáva na Slovensku. Podľa prieskumu spoločnosti Fingo.sk
plánovalo v obchodoch s nepotravinovým sortimentom v prvom týždni po ich
otvorení nakupovať len 27 percent ľudí. „Očakávame však, že v nasledujúcich
týždňoch sa Slováci postupne presunú opäť do kamenných obchodov,“ povedala
analytička Fingo.sk Lenka Buchláková.
Zdroj: [29.04.2021; Trend; Agenda; s. 48; Branislav Toma]
FOTO_zdroj: Matej Kalina