Obchodníci sa pripravujú

Smernica EÚ o zákaze jednorazových plastových výrobkov a pripravované zálohovanie PET fliaš a plechoviek u nás sú impulzom ku konkrétnym opatreniam obchodu.  

Smernica EÚ o zákaze jednorazových plastových výrobkov a pripravované zálohovanie PET fliaš a plechoviek u nás sú impulzom ku konkrétnym opatreniam obchodu.
Pamätáte si ešte korkové zátky na šumivých vínach značky Hubert? Výrobca zo Serede sa v nasledujúcich mesiacoch vráti k prírodným materiálom, idúc tak nad rámec nedávno prijatej európskej smernice.
Súmrak jednorazových plastov
Podobné opatrenia chystá prevažná väčšina našich obchodných spoločností. Najväčší slovenský reťazec COOP Jednota vo svojich predajniach práve nahrádza tyčinky do uší, slamky a plastový riad vlastných značiek výrobkami šetrnejšími k životnému prostrediu. Už dávnejšie vyradil klasické „igelitky“ a nahradil ich taškami z rozložiteľných materiálov.
Ďalší reťazec, CBA, tiež ukončil nákup celého radu jednorazových plastových výrobkov a plánuje len ich dopredaj. Prakticky všetci členovia Zväzu obchodu SR sa intenzívne pripravujú na podmienky nových právnych predpisov ohľadom používania jednorazových výrobkov z plastov (príbory, taniere, slamky, tyčinky do uší, miešadlá na nápoje, paličky k balónom, nádoby na potraviny a poháre z expandovaného polystyrénu) na európskej aj národnej úrovni.
Nápojové obaly
O ich počte na slovenskom trhu – a teda o veľkosti úlohy, ktorú by obchodníci mali prípadným zálohovaním riešiť – informuje maloobchodný audit spoločnosti Nielsen. Počet predaných kusov plastových fliaš vo vybraných nápojových kategóriách (minerálne a stolové vody, malinovky, pivo a radlery, džúsy, ľadové čaje, sirupy a energetické nápoje) dosiahol v maloobchode za 12 sledovaných mesiacov (apríl 2018 až marec 2019) 570 miliónov kusov.
Jana Magicová z auditnej spoločnosti spresňuje: „Pre ilustráciu si predstavme spotrebu na jedného Slováka, ktorá sa dostala cez hranicu 100 fliaš ročne. Celkový počet predaných kusov nápojov v malo obchode medziročne narástol o viac ako 5 %, plastové balenia rástli pomalším tempom – o necelé 3 %. Rýchlejšie ako PET fľaše rástli plechovky, ktoré posilnili svoje postavenie vo všetkých kategóriách, najvýraznejšie pri pivách, radleroch a energetických nápojoch.“
Plastové balenia sú najvýznamnejšie v kategórii minerálnych a stolových vôd, kde majú takmer 100-percentný podiel. Pri limonádach a ľadových čajoch tvoria približne 90 %. Naopak, drvivá väčšina energetických nápojov (viac ako 90 %) sa predáva v plechovkách. Vysoký podiel – takmer dve tretiny – je tiež v sortimente piva a radlerov. A aký je trend predajov v skle? J. Magicová: „V najväčšej kategórii piva a radlerov, kde tvorí viac ako štvrtinu predaných kusov, počet medziročne poklesol. Naopak, mierny nárast zaznamenalo sklo v džúsoch a sirupoch, kde je však podiel sklenených balení oveľa nižší ako pri pive.“
Obchod kladie otázky
Ako upozorňuje viceprezident organizácie obchodníkov Pavol Konštiak, napriek vysokej miere deklarovanej ochoty prijať systém zálohovania nápojových obalov nie je zatiaľ slovenský spotrebiteľ dostatočne informovaný o tom, čo takýto systém bude vyžadovať a koľko bude stáť.
Michal Sebíň, predseda environmentálnej sekcie zväzu, zasa poukazuje na vplyv zálohovania PET fliaš a plechoviek na existujúci systém triedeného zberu, ktorý sa od roku 2001 budoval z prostriedkov výrobcov a dovozcov. Stratu v systéme tu odhadol na približne štyri milióny eur ročne. Skonštatoval, že to, samozrejme, budú musieť uhradiť výrobcovia ostatných druhov plastov a kovových obalov – čo sa v praxi prejaví rastom recyklačných poplatkov.
Podľa názoru obchodníkov pripravovaný legislatívny návrh nerieši skutočné problémy odpadového hospodárstva u nás. Argumentujú tým, že PET fľaše tvoria iba 4 – 5 % zo všetkých plastových obalov uvedených na trh – a že teda treba venovať pozornosť práve tým ostatným. Zastávajú názor, že prijímané riešenia majú stavať na doterajších pozitívnych skúsenostiach, majú byť efektívne, finančne únosné a hlavne natoľko domyslené, aby sa nemuseli o niekoľko rokov znovu meniť. „Avšak o dobrej vôli a snahe prispievať k riešeniu – či už ide o PET fľaše, alebo plechovky – svedčí naša aktívna účasť na príprave správcovskej organizácie, ktorá bude poverená dohľadom nad nakladaním s nápojovými obalmi,“ uzatvára prezident Zväzu obchodu SR Martin Katriak.
Niektorí obchodníci idú aj nad rámec smernice EÚ o zákaze jednorazových plastov.  
—-
Zdroj: [14.06.2019; GoodWill; OBCHOD; s. 52; ZO/DT]
ZO/DT Obrázok: Pixabay