O vstupe na Slovensko uvažuje líder poľských diskontov Biedronka. Môže to priniesť zlacnenie potravín

Po nemeckom Lidli smeruje na Slovensko druhý veľký diskontný predajca potravín. O otváraní prvých predajní tu uvažuje najväčšia poľská sieť supermarketov Biedronka.
Nový hráč môže výrazne zostriť konkurenciu. V Poľsku má osemnásobne vyššie tržby ako najväčšie slovenské predajné siete.
Po nemeckom Lidli smeruje na Slovensko druhý veľký diskontný predajca potravín. O otváraní
prvých predajní tu uvažuje najväčšia poľská sieť supermarketov Biedronka.
Nový hráč môže výrazne zostriť konkurenciu.
V Poľsku má osemnásobne vyššie tržby ako najväčšie slovenské predajné
siete.
Od Biedronky sa dá očakávať, že o zákazníkov
zabojuje nižšími cenami aj ponukou nových výrobkov z Poľska. Slovenskí obchodníci sa obávajú straty trhových
podielov.
Či Poliaci vstúpia na Slovensko s pôvodným názvom
Biedronka, alebo sa rozhodnú pre slovenský preklad Lienka, zatiaľ nie je známe.
Nič nezrýchľuje na Slovensku infláciu viac ako rast cien potravín, a preto veľa politikov volá po ich
regulácii. Väčší efekt však môže priniesť rozširovanie konkurencie medzi
predajcami. O to viac môže Slovákov tešiť fakt, že o vstupe na
tunajší trh nahlas uvažuje najväčšia poľská sieť supermarketov Biedronka.
O týchto úvahách informujú poľské servery Puls
Biznesu a Business Insider a aj taliansky server špecializovaný na potravinárstvo Italianfood
news.
„Slovensko
je krajina susediaca s Poľskom a má podobnú nákupnú kultúru. Veľa
Slovákov prekračuje hranice a prichádza do Poľska za nákupmi do Biedronky,
preto zvažujeme naše investície práve v tejto krajine,“ uviedol pre
Italianfood news generálny riaditeľ Biedronky Jeronimo Martins Luis Araujo
s tým, že investičný proces je už na Slovensku spustený a prvé kroky
sú podniknuté.
„Uvažujeme o rozvoji nášho obchodného modelu
v inej krajine, ktorou by mohlo byť Slovensko. Ako pri každom biznis
projekte jeho spusteniu predchádza fáza podrobného prieskumu trhu
a analýzy, v ktorej sa momentálne nachádzame. O finálnych
rozhodnutiach budeme informovať v budúcnosti,“ reagoval na podrobnejšie
otázky aj pre Denník E riaditeľ pre komunikáciu a trvalo udržateľný rozvoj
Biedronky Arkadiusz Mierzwa.
Príchod Poliakov môže vyvolať na slovenskom trhu zásadné pohyby. Medzi existujúcimi hráčmi i v cenách na
pultoch. U severných susedov je to totiž s 3 300 predajňami
a 70-tisíc zamestnancami najväčší predajca potravín a zároveň aj
najväčší diskontný predajca. Práve tí tradične stavajú hlavne na nízkych cenách.
Ceny potravín
na Slovensku postupne
stlačil dole aj Lidl – zatiaľ jediný veľký tuzemský diskont.
Biedronka ovládaná portugalskou firmou Jeronimo Martins
je na slovenské pomery poriadne veľká firma. Doma v Poľsku jej tržby
presahujú 12 miliárd eur. Na Slovensku aj najväčšie siete Lidlu, Tesca
a Jednoty ročne utŕžia len po zhruba jeden a pol miliarde eur.
Slovenskí obchodníci sú preto v strehu. Obávajú
sa, že im bude nový konkurent uberať z trhových podielov. No zároveň
pripúšťajú, že spotrebitelia sa z ich cenového súboja môžu iba tešiť, lebo
im to zlacní nákupy.
Príchod Biedronky môže slovenský biznis s potravinami ovplyvniť pozitívnejšie ako nedávny poľský
pokus z rovnakej brandže. Sieť predajní Kačka ovládaná poľskou investičnou
skupinou Enterprise Investors po počiatočných veľkých plánoch skončila pred
štyrmi rokmi v konkurze s veľkými dlhmi voči dodávateľom potravín
a svojim 1 800 zamestnancom nezaplatila ani posledné mzdy.
Obchodníci stratia, ľudia získajú
Zostrenie konkurenčného boja o zákazníka očakávajú
po prípadnom vstupe Biedronky na Slovensko hneď viacerí domáci obchodníci.
„Biedronka je silný predstaveteľ diskontu, takže
u nás by mala byť najväčšiou konkurenciou pre Lidl. Kosiť to bude však aj
nás ostatných obchodníkov, ak tu spraví Biedronka takú expanziu ako
v posledných rokoch v Poľsku. Iste to môže byť nový cenový líder
vďaka svojim veľkým dodávateľom potravín z Poľska. V obrovských
objemoch, ktoré predávajú, si vedia u potravinárov dohodnúť nižšie ceny,“
hovorí pre Denník E Pavol Mikušiak,
spolumajiteľ severoslovenskej siete predajní CBA Verex, ktorá má hlavne na
Liptove a Orave celkovo 38 predajní.
To, že Biedronka bude v prípade potvrdenia
príchodu silnou konkurenciou, očakáva aj generálny riaditeľ prevažne západoslovenskej
siete predajní Terno a Kraj Stanislav Čajka. „Poliaci prinesú na Slovensko
ich iné a pre Slovákov nové sortimenty a určite by to malo dosah aj
na ceny. Určite sa budú snažiť osloviť zákazníkov nízkymi cenami,“ pridáva sa
Čajka.
Šéf sietí obchodov Terno a Kraj Stanislav Čajka,
ktorý v minulosti viedol aj slovenský biznis reťazca Lidl. Foto N – Tomáš
Benedikovič
Zostrený tlak na zlacnenie potravín po príchode Biedronky očakáva aj predseda Slovenskej aliancie moderného
obchodu Martin Krajčovič,
ktorý zastupuje nielen siete Terno a Kraj, ale aj tunajšie Tesco, Lidl,
Kaufland, Billu a Metro. „Každá nová konkurencia medzi predajcami je len
v prospech spotrebiteľa. Príchod Biedronky nám môže ukázať, že nie
regulácie politikov, ale konkurencia znižuje ceny potravín,“ hovorí Krajčovič. Ako veľmi Poliaci pohnú domácimi cenami, ukáže podľa
neho až skutočná šírka ich expanzie.
Čo všetko ešte zostáva otvorené
Podrobnosti prípadnej slovenskej expanzie Biedronky
zostávajú otvorené, no Mikušiak z CBA Verex odhaduje, že Poliaci môžu pre
expanziu na Slovensku zvoliť dve stratégie.
Buď sa budú najprv viac zaujímať len o severné
Slovensko, kam môžu dovážať aj zo svojich poľských logistických centier. Alebo
bude expanzia ihneď celoslovenská, na čo však budú potrebovať nielen predajne,
ale aj nové tuzemské sklady.
Vyjadrenia vedenia Biedronky naznačujú, že ich expanzia
môže byť hneď od začiatku širšia.
Materský Jeronimo Martins pre Italianfood news uviedol,
že tento rok vyčleňuje na nové investície až jednu miliardu eur, z čoho má
putovať na poľský trh Biedronky iba 45 percent. Navyše táto miliardová suma
nezahŕňa možné nákupy iných spoločností. Na to má materská firma vyčlenený iný
balík peňazí.
Vyše pol miliardy eur, ktorú má portugalská firma
pripravenú pre iné ako poľské trhy, nemusí smerovať len na Slovensko. Jeronimo Martins má
sieť predajní potravín aj
v domovskom Portugalsku, kde má navyše aj reštaurácie a kaviarne.
A Biedronku teraz nechce rozšíriť iba na Slovensku, no pozerá sa aj po
Rumunsku.
Jasné zatiaľ nie je ani to, či Biedronka na Slovensko
príde pod svojím poľským názvom alebo pod jeho slovenským prekladom Lienka.
Firma si k tomu ešte len robí analýzy, pripúšťa však, že by mohla svoje
slovenské obchody pomenovať aj ako Lienka. „Môže sa stať aj to, že sa Biedronka
v iných krajinách rozhodne vystupovať pod samostatnými názvami –
ekvivalentom poľskej Biedronky by mohla byť na Slovensku Lienka,“ uvádza na
svojom webe firma.
Zatiaľ nie je jasné ani to, kedy firma otvorí prvú slovenskú predajňu.
Slovenských potravinárov
zasa iste veľmi zaujíma aj to, či Biedronka bude chcieť na Slovensku predávať hlavne
poľské potraviny alebo sa
tu zameria aj na rozšírenie spolupráce s domácimi výrobcami.
V každom prípade je sieť doma v Poľsku veľkým
lokálpatriotom. Na svojom webe uvádza, že má až tisíc poľských subdodávateľov
a od nich odoberá až vyše 90 percent predávaných produktov. Pre
porovnanie, Slovensko si
z vlastnej výroby potravín
kryje iba 40 percent ich spotreby.
No aj keby Biedronka nakupovala potraviny od slovenských
firiem, zrejme ich budú pre ňu vyrábať pod jej lacnejšími vlastnými značkami.
Privátne značky v predajoch diskontérov totiž vždy dominujú a inak to
nie je ani pri Biedronke.
Otázne je ešte aj to, či Biedronka bude na Slovensku
otvárať iba nové obchody alebo sa bude snažiť aj o akvizície existujúcich
sietí. Z domovského poľského trhu má skúsenosti aj s takýmto rastom.
V roku 2008 kúpila 120 predajní tamojšej siete nemeckého reťazca Plus.
Prečo sa Biedronka pozerá práve po Slovensku
Hlavne Slováci zo severného Slovenska už dnes veľmi
dobre poznajú Biedronku z nákupov za severnými hranicami.
Pre Poliakov je to prvá expanzia mimo poľských hraníc,
a tak chcú ísť do relatívne bezpečnej susednej krajiny. Hovoria aj
o posune do vzdialenejšieho Rumunska, ktoré je lákavé tým, že trh
supermarketov tam ešte nie je taký nasýtený ako v strednej Európe.
Za novým zahraničným rastom Biedronky je podľa Pulsu
Biznesu aj to, že terajšia zvýšená inflácia síce nafukuje tržby firmy, no marže
jej idú dole. Preto chce zisky aj z nových trhov.
Viac o Biedronke
Zakladateľom Biedronky bol pôvodne jeden
z najmajetnejších poľských podnikateľov Mariusz Switalski. Prvý obchod
reťazca otvoril v roku 1995 v Poznani. Už o dva roky nato však
kúpil Biedronku portugalský Jeronimo Martins. Bolo to v čase, keď sieť
mala iba 200 predajní, no postupne mohutne rástla na terajších 3 300 prevádzok.
Pôvodne sa sieť zameriavala na zákazníkov
s nižšími príjmami, no teraz je jedným z najpopulárnejších poľských
reťazcov.
Biedronka má dominantné postavenie na poľskom
maloobchodnom trhu s potravinami už viac ako desať rokov a jej
hlavným konkurentom je Lidl. Je to zároveň druhá najväčšia poľská firma.
V poslednom období jej poľský protimonopolný úrad
vyrubil aj vysoké pokuty. Koncom roka 2020 dostal reťazec pokutu presahujúcu až
160 miliónov eur za to, že svojim dodávateľom oznamoval, že ich tovar predá
v zľave, až po tom, ako s nimi spísal zmluvu a tovar bol dodaný
a zaplatený. Podľa protimonopolného úradu je takáto prax v rozpore so
zákonom a zvyčajnými postupmi, lebo to vedie k prílišnému tlaku na
dodávateľské ceny.
Išlo o najvyššiu sankciu za zneužitie dominantného
postavenia na poľskom trhu.
Na jar 2021 Biedronka dostala ďalšiu pokutu viac ako 13
miliónov eur za to, že označovala ovocie a zeleninu z dovozu za
vypestovanú v Poľsku. Tamojšia vláda totiž povzbudzovala ľudí, aby
nakupovali tovar od poľských producentov a podporili tak ekonomiku
v koronakríze.
Poľská záľuba v predajniach so zvieracími názvami.
Penta so Žabkou zarobila. Kačka patrila k najväčším slovenským krachom
Biedronka je už tretia zdrobnenina zvierat,
s ktorou sa stretáva slovenský
biznis v súvislosti s poľskými predajňami potravín.
Okrem Biedronky – po slovensky Lienky – veľký úspech v predaji potravín zaznamenala aj iná
poľská sieť Žabka, ktorú v minulosti vlastnila aj investičná skupina
Penta. Žabka patrí dodnes k jej vôbec najziskovejším obchodom.
V roku 2007 totiž slovenskí finančníci kupovali
sieť menších predajní Žabka iba za necelých 150 miliónov eur, no už
o štyri roky ju predali za násobne vyššiu sumu. V kuloároch sa
hovorilo až o 400 miliónoch eur.
Sieť pritom Penta rozšírila z 1 800 na 2 500
prevádzok a rozšírila ju aj do Česka.
V roku 2011 Penta predala českú Žabku britskému
Tescu a poľskú Żabku zasa private equity fondu Mid Europa Partners.
Dohromady vtedy sieť mala už osemtisíc zamestnancov.
V posledných rokoch Tesco Žabku z Česka
rozšírilo aj na Slovensku. Hlavne na západe krajiny je ich už vyše dvadsať.
Poľská predajňa Žabky. Foto – Flickr/Babij
Naopak, veľmi neslávne skončili na Slovensku predajne
siete Kačka jedného z najväčších poľských private equity fondov Enterprise
Investors.
Ten Kačkou rebrandoval sieť potravín CBA Slovakia,
ktorú pôvodne založil lučenecký podnikateľ Marián Šufliarsky, no po jeho smrti
sa dediči videli skôr v biznise s realitami, a tak sieť predali.
V čase transakcie poľskí finančníci prevzali od rodiny Šufliarskych až 300
predajní, no postupne ich počet redukovali – pre straty, do ktorých sa sieť
dostala už pod krídlami lučeneckej rodiny. Poliaci si verili, že práve oni
reťazce ozdravia, no napokon to aj s veľkými dlhmi vzdali. Iba dodávateľom
potravín v Kačke vraj zamrzli pohľadávky až za zhruba 25 miliónov eur.
A mzdy pre zamestnancov siete zasa musel sanovať zo sociálnych fondov
štát.
Bývalé potraviny Kačka už skrachovali. Foto – Potraviny
Kačka
Poliaci pritom do CBA prichádzali s patričným
sebavedomím. Krátko predtým sa im totiž podarilo za výhodných podmienok predať
maloobchodné siete Dino v Poľsku a Profi v Rumunsku. „Obe
investície boli veľmi úspešné z hľadiska návratnosti, hrubý výnos pri
týchto exitoch bol spolu 890 miliónov eur,“ chválil sa svojho času partner
Enterprise Investors Michał Rusiecki.
Z konkurzu aspoň časť predajní Kačky prevzala
Jednota a Terno.
Zdroj: [11.04.2023; dennikn.sk; Ekonomika; 18:32; Ivan Haluza]
Biedronka zostrí tlak na ceny potravín. Foto – Biedronka
Predajňa Biedronky. Foto – Biedronka