O NAŠICH ČLENOCH - Yeme nie je tým, čím sa zdá

Bratislavskej luxusnej sieti potravín sa darí, hoci predáva často rovnaké či podobné produkty výrazne drahšie, ako sú inde
Na prvý pohľad to vyzerá jasne: Yeme je drahší, ale
kvalitný supermarket, ktorý vhodne dopĺňa ponuku tých bežných. Je to úspešný
podnikateľský projekt: medzi ľuďmi sa ustálilo, že keď je niečo „z Yeme“,
znamená to, že si človek priplatí, ale dostane kvalitu. Človek si Yeme
dopriava. Bola by však škoda zastaviť sa pri tejto definícii. Yeme je v kolektívnom
psyché Bratislavy oveľa viac než len toto.
Najskôr ten najdôležitejší fakt, ktorý vieme o Yeme, a
tým je skrytý investor, ktorý stál na počiatku biznisu bývalého manažéra Tesca
Petra Varmužu a jeho firmy Slovenský potravinársky
priemysel. Ako ukázala investigatíva Zastavme korupciu v relácii Cez čiaru,
spoločnosti Slovenský potravinársky
priemysel požičal milióny eur za podozrivo výhodných podmienok advokát Marek
Turčan, obchodný partner bývalého ministra vnútra Roberta Kaliňáka. Navyše,
prvé potraviny Yeme vznikli v susedstve Klientskeho centra v Bratislave,
ktorého rozbeh mal pod sebou vtedajší minister vnútra. Robert Kaliňák poprel,
že skrytým investorom Yeme je v skutočnosti on, odmietol to aj Varmuža. Druhý
fakt je, že Yeme je úspešný biznispríbeh. Akciovka od otvorenia prvej prevádzky
v roku 2016 zvyšuje tržby – za posledný zverejnený rok 2021 sa blížili k 40
miliónom eur, ktoré zozbierala od zákazníkov z predajní rozmiestnených na
dobrých adresách najmä v Bratislave. Tri roky po sebe bola firma na nule, až
počas covidu, v naposledy zverejnenom roku 2021 spadla do straty viac ako
600-tisíc. Covid je už minulosť, vzhľadom na doteraz kontinuálne rastúce tržby
je pravdepodobné, že firma sa otriasla. Naznačujú to aj expanzívne plány: po
prevádzkach v Klientskom centre, vo vilovej štvrti na Búdkovej, v Panorama city
blízko nákupného centra Eurovea, na Dunajskej v centre mesta, v nákupnom centre
Nivy a po prvej pobočke mimo Bratislavy v Nitre plánuje otvorenie obchodu v
štvrti Vydrica, ktorá sa po faktickom zániku pred 40 rokmi objaví na mape
Bratislavy už budúci rok v podobe modernej štvrte pre bohatých ľudí. Úspechu sa
nemožno čudovať, ak zoberieme na vedomie, že Bratislava, kde Yeme väčšinovo
pôsobí, je papierovo jedným z desiatich najbohatších regiónov v EÚ.
Supermarkety sú u nás optimalizované pre priemerného slovenského zákazníka. A
hoci mnohé okresy na východe a juhu Slovensku sú jednými z najchudobnejších
regiónov v EÚ, napríklad Tesco nepredáva liter mlieka a rožok za iné ceny v
Bratislave ako v Medzilaborciach. Do tohto prostredia vstupuje Yeme: za mlieko
si účtuje s pokojným svedomím viac a vie, že keď napečie vlastné rožky,
zákazníci zaplatia sumy, ktoré by v iných častiach Slovenska považovali za
urážku. Yeme zbiera peniaze bohatých ľudí v Bratislave, po ktoré sa veľkým, na
masy orientovaným sieťam supermarketov neoplatilo zohýbať.
BOHATÝCH NEOBSLUHUJEME
Je bežné mať luxusnú sieť supermarketov? Dajú sa nájsť
výnimky, napríklad samostatné supermarkety luxusných obchodných domov. V Európe
je to však skôr výnimka. Nemecko, ktoré v ťažkých rokoch povojnovej obnovy
darovalo svetu diskonty, takúto luxusnú sieť supermarketov nemá. Ani v
Holandsku, vo Francúzsku či Švédsku nie sú luxusné supermarkety bežné. Keď
vojdete do najväčšej siete supermarketov v Holandsku Albert Heijn, luxus
nájdete tam. V Rakúsku mali Merkur, ten sa už zmenil na Billa Plus, čo je síce
o niečo lepšia, ale stále Billa, do ktorej sa nechodíte ukázať. Česko má
Delmart. Sila tejto značky je však ďaleko od tej, čo má Yeme, v Prahe neexistuje
fráza „toto je z Delmartu“, ktorá by ľuďom rozžiarila oči. Anglicko má
Marks&Spencer, je síce nekompromisne kvalitný, ale snaží sa byť dostupný –
škótske vajce stojí 1 libru 20 pencí, tak isto ako v ľudovom Sainbury’s, mlieko
stojí toľko ako v Tescu a vôbec, luxus je skôr marketing, ceny M&S a Tesco
sú v základných položkách porovnateľné. To Yeme sa v cenotvorbe necíti
limitované. Bio Mlieko Tami Tatranské stojí v Jednote 1,25 eura, v Yeme 1,69.
Bio banány stoja v Tescu 1,99, v Yeme 2,99. Strapcové paradajky stoja v Tescu
2,99, v Yeme 6,99 eur. Bežný rožok stojí 13 centov, v Yeme 39 centov,
pšenično-ražný chlieb za 1 000 g dokonca 4,79 namiesto 1,69. Pochopiteľne,
nejde vždy o totožné výrobky a nedajú sa jedna k jednej vždy porovnávať rôzne
paradajky či rožky. Keď to však zovšeobecníme, náhodný nákup by v Yeme vyšiel v
priemere aj o sto percent drahšie ako inde. Na Slovensku tak máme z hľadiska
supermarketov dva paralelné svety – jeden tvoria bežné supermarkety ako Tesco,
Billa, Lidl či Jednota, kde obchodníci tlačia cenu čo najnižšie (a niekedy s
tým aj kvalitu), a svet druhý, ktorý tvorí Yeme, kde na cene nezáleží a pokojne
môže byť násobná. Môžeme mávnuť rukou veď Bratislava je bohatšia. Ale Whole
Foods, ekvivalent Yeme v USA, a preto asi najslávnejší luxusný supermarket na
svete, sa snaží držať v cenách pri zemi – napríklad pri tomto pár mesiacov
starom porovnaní cien s bežnou sieťou Walmart má rozdiel v cenách v porovnaní s
bežným supermarketom asi 15 percent. Povedzme teda, že Slovensko má supermarkety
optimalizované na príjem chudobných regiónov a v Bratislave, kde je priemerná
mesačná mzda podľa Platy. sk o 500 eur vyššia ako v najchudobnejšom kraji, je
priestor za potraviny zinkasovať viac. Je tu supermarket, ktorý sa o to pokúša
výmenou za ponuku vyššej kvality. Túto potrebu obsluhovali výhradne blízke
rakúske supermarkety, teraz sa o tie peniaze snaží domáci hráč. Yeme skrátka
mení paradigmu z „bohatých tu neobsluhujeme“ na „tu obsluhujeme iba bohatých“.
Ak si pozrieme drobné písmenká na zadnej časti etikety Coca Coly, je tam
napísané „limonáda s príchuťou coly“. Pri všetkých tých miliardách, ktoré
investuje Coca Cola do marketingu, na jej obale je stále drobnými písmenkami
napísané, o čo ide naozaj. Ak je Coca Cola v skutočnosti iba ochutená limonáda,
čo je v skutočnosti Yeme?
TRI PILIERE YEME
Yeme, to sú z hľadiska sortimentu pri pohľade zvonka
tri veci. Po prvé, je to kurátor výrobkov,
ktoré na slovenskom trhu
bežne existujú, nemusia byť v kategórii luxusných produktov, ale zmenou
kontextu presunom do regálov predajní Yeme – sa nimi stávajú. Ide o sortiment
pivotéky, eko drogérie, vinotéky, exotického ovocia a zeleniny, sladkostí,
trvanlivých potravín. Je to ponuka drobných špeciálnych predajní, ktoré
existovali aj pred Yeme a azda budú existovať aj po Yeme. Ich tovar je na
jednom mieste namiesto toho, aby bol v desiatich obchodoch. Praktické! Všetci
títo špecialisti sa zvyknú pohybovať vo vyššom cenovom segmente a v Yeme sú
približne v rovnakej cenovej kategórii. Z tohto pravidla je jedna výnimka, a to
v kategórii mliečnych výrobkov od drobných farmárov. Tí sa do veľkých
supermarketov nedostanú, lebo si nezvládnu zaplatiť miesto v ich regáli, alebo
nevedia dodať tovar v požadovaných množstvách. Väčšinou tak končia v malých
podnikových predajniach, miestnych Jednotách alebo, typicky pre Bratislavu, v
malých stánkoch na trhoviskách. Po zmene kontextu, teda po presune do regálov
Yeme, sa zrazu stávajú luxusným tovarom. Vyššia príjmová vrstva, ktorá do
stánkov na trhoviská nechodí, tak zrazu získava prístup k výrobkom od farmárov,
ktoré jej v Bille neponúkli. Po druhé, Yeme je kurátor výrobkov, ktoré na Slovensku bežne nedostať, ale potrebuje ich v
sortimente, aby vytvoril dojem plnohodnotného supermarketu, a tak po ne siaha
do zahraničia. Inak povedané, Yeme musí mať v ponuke aj produkty v kategóriách
ako toaletný papier, minerálka či cestoviny. A nie vždy je ľahké nájsť
miestneho partnera, ktorý by sa dal vyhlásiť za luxus, pretože tie isté
produkty by ideálne nemali ponúkať normálne supermarkety. Preto plní konkrétne
produktové kategórie značkami zo zahraničia, ktoré u nás nie sú známe.
Napríklad ako hlavnú značku chipsov má Yeme britské Pipers, ktoré tam v
supermarkete stoja napríklad 2,70 libry, čo je 3,05 eura, Yeme ich predáva za
3,99 eura. Hlavnou značkou minerálky v Yeme je Vichy Catalan – za 1,49 eura v
španielskom Carrefoure, za 2,79 eura v Yeme. Opäť, zmenou kontextu sa z bežných
potravín stávajú luxusné. Aby fungoval prerod výrobkov z neznámych na výrobky
hodné vysokej ceny, Yeme používa nástroj príbehov. Na regáloch sú s neznámymi
produktmi rozmiestnené letáčiky s textom o značke, rámcovaným ako romantická
podnikateľská story o jednotlivcoch, ktorí napriek zrýchľujúcemu sa svetu
plnému výrobných skratiek veria tradičným postupom, rozhodnú sa vyhrnúť si
rukávy a priniesť spotrebiteľom skutočnú kvalitu. Ak taký príbeh nie je k
dispozícii, spomína sa dlhá história značky alebo sa pridá porcia
greenwashingu. Treba podotknúť, že tento pilier Yeme nie je zrejme ten
najúspešnejší – regály bývajú aj poloprázdne a tovar zaprášený. Málokto asi
potrebuje umelcami ilustrovaný nemecký toaletný papier, pretože väčšina
zákazníkov si kúpi v Lidli kvalitný a dostupný a do Yeme si zbehne len doplniť
nákup niekoľkými špecialitami, ktoré nenájde inde. S tým súvisí aj
najdôležitejší pilier ponuky Yeme. Po tretie, je to producent výrobkov, najmä
lahôdok, produktov cukrárne a pekárne, ktoré inde na trhu neexistujú, má pri
nich úplnú kontrolu nad kvalitou a cenotvorbou. Keďže tu ide o výrobu niečoho,
čo by bez Yeme neexistovalo, ide o jadro sortimentu, ktoré značke vytvára dobrú
povesť a na ktorej stojí jej marketing. Slovák sa s pekárenským sortimentom
najčastejšie stretáva v supermarketoch ako Tesco, Billa či Lidl. Majú v ponuke
chlieb a rožky od niektorej z firiem Andreja Babiša, alebo od regionálnej
veľkopekárne. Inak tvoria väčšinu sortimentu rozmrazené polotovary – tunajší
zákazníci chcú pekárenské produkty lacné a supermarkety im ich priemyselnou
skratkou dajú. Akurát rozmrazený chlieb či kaiserka nie sú čerstvé a sú menej
nutrične hodnotné. Supermarkety využili, že rozmrazené pečivo vyzerá na
nerozoznanie od čerstvého a je lacnejšie. Toto nie je v Európe výnimka, ponuku
supermarketov však inde zvyknú dopĺňať samostatné pekárne či miestne siete
pekární. Na Slovensku pekárov tri dekády systematicky ničíme. Siete
supermarketov odmietajú vykupovať rožky a chlieb za vyššie ceny, ktoré by
reflektovali vyššie náklady, pretože ceny za základné potraviny si musia držať
z reputačných dôvodov čo najnižšie, v tejto pekárenskej kategórii sú oveľa
tvrdšie ako pri iných produktoch. Na druhej strane, vlády zvyšujú náklady na
prácu pekárov – rastie minimálna mzda, rastú príplatky za nočnú prácu a
víkendy. To pri zmrazených polotovaroch nehrozí. Pekárne takmer zmizli zo
slovenských ulíc, stali sa výnimkou. Na to v Bratislave reaguje nová vlna
luxusných pekární podnikateľskou príležitosťou sa stalo pečenie v malom,
kvalitne a so zodpovedajúcou cenovkou. A cena bola tak dlho nízko, že
vystrelila šokujúco vysoko. Pekárne, ako Midnight Bakery, účtujú za kus
sladkého pečiva až päť eur – premietli skutočné náklady na kvalitný personál a
pridali udržateľnú maržu. Aj v ďalších pekárňach ako Fach, Kruh, Oli’s či
Chlieb náš každodenný a mnohých iných sú ceny prekvapivo vysoké. Tieto pekárne sú
skôr butikové – raz za čas si zájdete na špecialitu, často odpozeranú zo
zahraničia. Yeme sa stavia do pozície obnovy tradičnej, každodennej pekárne so
sortimentom, ktorý zlikvidoval tlak supermarketov. V Yeme nájdeme skutočné
rožky, kysnuté koláče so slivkami, škoricou a mrveničkou, tvarohové šatôčky a
makové záviny tieto radičné produkty slovenských pekárov väčšinou zanikli,
alebo sa objavujú v zmenšených kusoch či masovo produkované s horším zložením.
Zo zmrazených polotovarov sa v Yeme nedopeká nič. Yeme nie je pekár, na ktorého
supermarket kričí, že si zvýšené náklady nemôže premietnuť do ceny, a tak nech
sa zodpovedajúco zariadi s kvalitou. Yeme je pekár, ktorému zákazník hovorí:
zaplatím takmer čokoľvek, aké kvalitné pečivo za to dokážeš napiecť? A preto je
aj rozdiel medzi cenou v supermarkete a v Yeme pri pečive najvyšší. O tom, že
pekáreň je srdcom konceptu Yeme, svedčí aj to, že je v zadnej časti prevádzok –
v skutočnosti zákazníci smerujú tam. Vďaka schopnosti piecť si Yeme získalo
dôveru aj ako kuchár a cukrár, a preto sa nové pobočky čoraz viac stávajú
bistrom. Do istej miery tak funguje aj mäsiarstvo Yeme či ďalšie jedlá, ktoré
produkuje. Ale len chlieb je, alebo aspoň zvykol byť, každodenný, a tak je
najdôležitejšou nohou Yeme.
BOHATÝCH NEOTRÁVIME
Degradácia pekárskeho biznisu na Slovensku vytvorila
príležitosť uviesť na trh kvalitné pečivo a Yeme na túto podnikateľskú
príležitosť naskočilo vo veľkom. Do tohto momentu by to bolo v poriadku.
Kontroverzné je, akým spôsobom o tom Yeme hovorí. Kreslené reklamy dvorného
marketéra Yeme Martina Bajaníka sú súčasťou podniku od počiatku – vymyslel aj
názov Yeme. Vymýšľa, ako komunikovať, čo chcú jeho zákazníci počúvať. Predtým
vymyslel napríklad kaviarne Shtoor a pointa bola podobná: do mora nekvality tvorenej
cenou tlačenou dole priniesol dobrú kávu, jednoduché, ale kvalitné kaviarenské
jedlo, vlastné zákusky a na trhu ako prvý zaviedol domáce limonády. Zmenil tým
celý trh a jeho koncept doteraz žije v kaviarňach Martinusu Foxford, ktorého je
tiež autorom. V asi prvej veľkej kampani Yeme z roku 2019 hovorí, že bežné
jedlo zo supermarketov iných ako Yeme je toxické: „Máme na viac, ako neustále
zbožňovať najlacnejšie potraviny“, písalo sa pod sloganom „Zľavas Mária“. Pán v
ochrannom obleku sústredene, so zaokrúhlenými ústami, kliešťami vyberá z
prepravky bagetu vedľa nápisu „Nebezpečivo“. V ďalšej reklame „Chemiaky“,
čašník v ochrannom obleku v jednej ruke s ružovými zemiakmi pravidelného tvaru
a v druhej so skúmavkou vystríha pred chemickou zeleninou. „Mäsaker“
upozorňoval na odpadové mäsovýrobky a mäso neznámeho pôvodu. Majiteľov Yeme sme
sa pýtali, pre koho sú určené ich obchody, ako nastavujú cenovú politiku a
prečo sú niektoré výrobky výrazne drahšie ako inde a pýtali sme sa aj na kampaň
s „nebezpečivom“ či „chemiakmi“. Majiteľ Varmuža povedal, že sa nebudú
vyjadrovať. Je dobré verejne hovoriť, že slovenské supermarkety majú nízku
úroveň. Čo sa však vo verejnom priestore deje, ak Yeme komunikuje takúto
informáciu? Hovorí asi toto: čo bolo (hoci aj vďaka spomienkovému optimizmu)
bežné, je zrazu luxusné a nedostupné. Hovorí tiež: zlé supermarkety (alebo
výrobcovia?) nás chcú otráviť. Čo si však povie učiteľka, ak si môže dovoliť
len „nebezpečivo“ a „chemiaky“ a reklamy Yeme z nej ešte robia hlupaňu, ktorá sa
dá oklamať akciami, stačí si to však uvedomiť a stravovať sa zdravo, a jesť
chlieb o 184 percent drahší? Mohlo by ísť iba o nešikovnú kampaň z roku 2019,
komunikácia Yeme je však konzistentná. Pri Yeme na peniazoch nezáleží a dáva to
okázalo najavo. V aktuálnej kampani konštatuje, že „varenie je na Slovensku
stále živé“. V predajni sú letáky s receptami, a ak sa vám zapáčia,
naskenovaním QR kódu sa dostanete na e-shop Yeme, ktorý má pôsobivú funkciu:
kliknutím na jedno tlačidlo hodíte do košíka všetky suroviny. Napríklad pri
králičom ragú sa vám takto objaví v košíku objednávka za 102 eur. Yeme je ako
Mária Antoinetta, ktorá kričí: „Tak nech jedia koláče!” Poviete si, tak máme na
Slovensku drahú sieť supermarketov, to je fajn! Ak je pravda to hore napísané,
nie sú síce v Európe bežné, ale možno práve na Slovensku sme takýto koncept
vynašli a možno ho exportujeme. Yeme však nie je len supermarket. Ide o prejav
širšieho fenoménu. Yeme je prvkom infraštruktúry pre ľudí, ktorí majú peniaze,
a tak chcú preskočiť nízku kvalitu zdieľaných služieb. Presadnete z električky
do SUV a už vás nemusí trápiť stav zastávok ani rozbité cesty. Mestá sú
podfinancované a radnice slabé, mestský verejný priestor a miesta stretávania
nahrádzajú nákupné centrá. Verejné zdravotníctvo je slabé, priplatíte si za
extra zdravotnú starostlivosť v paralelnom privátnom systéme. Ponuka bežných
slovenských supermarketov je slabá, priplatíte si za Yeme. A čo jedia iní, vás
nemusí trápiť. Yeme vyzerá ako prejav úspešnej krajiny, v skutočnosti je to
však prejav rozdelenej spoločnosti, kde kvalitu dostanete, iba ak máte peniaze.
Je súčasťou paralelnej privátnej infraštruktúry pre bohatých. Keď chodíme do
iných nemocníc, jeme iné potraviny a nikdy sa nestretávame v MHD, budujeme
rozdelenú spoločnosť, ktorá si nebude rozumieť. Omnoho viac ako Západ pripomína
skôr Východ. Mimochodom, supermarkety pre bohatých nájdeme najbližšie v Rusku.
RADOSLAV AUGUSTÍN webdeveloper
Yeme skrátka mení paradigmu z „bohatých tu
neobsluhujeme“ na „tu obsluhujeme iba bohatých“.
Yeme nie je pekár, na ktorého supermarket kričí, že si
zvýšené náklady nemôže premietnuť do ceny, tak nech sa zodpovedajúco zariadi s
kvalitou. Yeme je pekár, ktorému zákazník hovorí: zaplatím takmer čokoľvek, aké
kvalitné pečivo za to dokážeš napiecť?
Zdroj: [03.05.2023; Denník N; ekonomika; s. 8,9; RADOSLAV AUGUSTÍN]