O NAŠICH ČLENOCH - Keď kupujeme slovenské, pomáhame susedovi
O NAŠICH ČLENOCH - Keď kupujeme slovenské, pomáhame susedovi

Pavol Mikušiak, predseda predstavenstva CBA SK a generálny riaditeľ CBA Verex Síce vyštudoval informačné technológie a programovanie, ale v maloobchode sa pohybuje už 35 rokov. Do spoločnosti Verex nastúpil v roku 1992 ako riaditeľ zahraničného obchodu a od roku 1996 bol obchodným riaditeľom nástupníckej firmy CBA Verex. Pred šiestimi rokmi sa stal jej generálnym riaditeľom a zároveň predsedom predstavenstva. Tri roky pôsobí ako predseda predstavenstva nákupnej aliancie CBA SK. Od roku 2021 je tiež viceprezidentom Zväzu obchodu SR.
Pavol Mikušiak, predseda predstavenstva CBA SK a generálny riaditeľ CBA Verex Síce vyštudoval
informačné technológie a programovanie, ale v maloobchode sa pohybuje už 35
rokov. Do spoločnosti Verex nastúpil v roku 1992 ako riaditeľ zahraničného
obchodu a od roku 1996 bol obchodným riaditeľom nástupníckej firmy CBA Verex.
Pred šiestimi rokmi sa stal jej generálnym riaditeľom a zároveň predsedom
predstavenstva. Tri roky pôsobí ako predseda predstavenstva nákupnej aliancie
CBA SK. Od roku 2021 je tiež viceprezidentom Zväzu obchodu SR.
* Členom nákupnej aliancie CBA SK sa podľa verejných finančných výsledkov vlani
darilo. Ako hodnotíte minulý rok?
Je pravda, že vlani sa členom aliancie darilo. Minulý rok je zároveň rokom
začínajúceho sa tvrdého konkurenčného boja v súvislosti s oznámeným príchodom
nového reťazca. Výsledkom možno pomohlo to, že Biedronka ohlásený príchod v
druhom polroku 2024 presunula a avizuje ho na koniec prvého kvartálu tohto
roka. Ale vidíme, že konkurenčný boj na trhu sa priostril hlavne koncom
minulého a začiatkom tohto roka. Niektoré reťazce, ktoré už majú skúsenosti s
Biedronkou v Poľsku, si pripravujú podnikateľské prostredie na jej príchod. Do
toho vstupuje konsolidačný balíček, takže to, ako by mohol vyzerať tento rok,
sa ukáže až neskôr.
* Ako sa dá bojovať v tvrdej konkurencii?
V prvom rade treba hľadať náklady vnútri spoločnosti, lebo iba tak sa vytvorí
priestor na to, aby ste mohli ponúkať konkurenčné ceny. Druhý krok je
vyjednávanie s dodávateľmi, ktorí majú tiež svoje ekonomické medze. Členské
subjekty CBA uprednostňujú na pultoch svojich predajní slovenské výrobky a orientujú sa na slovenských dodávateľov a výrobcov. Na rozdiel od zahraničných
sietí, ktoré majú možnosť dovážať lacnejšie výrobky zo zahraničia. Chcem vyzvať slovenských výrobcov, aby pristupovali k sieťam v slovenských rukách cenovo aj konkurenčne citlivo, lebo sa to
napokon môže obrátiť proti nim. Nepredpokladám, že ak dôjde na lámanie chleba,
bude nejaká zahraničná sieť ľutovať malého slovenského výrobcu. Uvidíme, ako sa
k podpore domácej výroby postaví nová vláda, lebo minister hospodárstva z tej
predchádzajúcej sa tešil z toho, že príde nová sieť a budú nižšie ceny. Ale
vôbec sa nepozeral na to, že s ňou príde aj kopec zahraničného tovaru a poškodí
to slovenských výrobcov. Biedronka má už dnes viac ako 300-tisíc vernostných
zákazníkov zo Slovenska. To bol možno aj dôvod, ktorý prispel k rozhodnutiu
Biedronky vstúpiť na náš trh, pretože na začiatku sa hovorilo o tom, že na
expanziu zvažujú aj Rumunsko. Vybrali si však Slovensko a slovenských zákazníkov poznajú.
* V novom roku prišli nové sadzby DPH. Pri potravinách ide o pokles na 19, respektíve 5 percent. Všetko
ostatné však bude mať vyššiu sadzbu, 23 percent. Čo to urobilo s cenami na
pultoch predajní?
Strojcovia konsolidačného balíčka nemuseli urobiť taký zložitý systém daní.
Máme daň 23, 19, 5 percent a teraz, kým vysporiadame starý rok v podobe
dobropisov, aj daň 10 a 20 percent. Účtovníci majú hlavu v smútku, ale s tým sa
dá vysporiadať. Možno mohla byť DPH iba 5 a 23 percent a lepšia selekcia toho,
ktoré tovary kam patria. Myslím si, že ceny šli dolu, čo badať aj na pultoch.
Uvidíme, ako to bude v súvislosti s transakčnou daňou a stúpajúcimi cenami
elektrickej energie a pohonných hmôt. Je možné, že o chvíľu sa ceny dorovnajú a
mierne porastú. Na druhej strane, konkurenčné prostredie bude tlmiť rast cien.
* Máme aj novú daň z cukru. Má to vplyv na spotrebu sladených nápojov?
Zatiaľ je krátke obdobie to hodnotiť, pretože niektorí obchodníci sa podľa
zákona predzásobili. Takže dnes sú na trhu výrobky, na ktoré daň z cukru ešte
nebola aplikovaná. Ukáže sa to po prvom polroku, keď aj počasie umožní pomerne
rýchlo dopredať sladené zásoby. Myslím si, že niektoré nápoje ochutené cukrom v
budúcnosti odídu z trhu. Niektorí výrobcovia, ktorí mali väčšiu vatu,
pristúpili k tomu, že čiastočne túto daň prehltli vo svojich nákladoch. Ale
chute, ktoré boli exponované, na trhu ostanú, aj keď na nich bude vyššia cena.
Až v druhom polroku sa ukáže, ako sa vyčistí trh, ktoré ceny budú ochotní
zákazníci akceptovať a kde klesne predaj.
* Sila nákupnej aliancie spočíva v lepších cenách pri nákupe veľkého objemu.
Takisto pri výrobe privátnych značiek. Ako sa im darí?
Každý rok prehodnocujeme sortiment privátnych značiek podľa predajnosti. Každá
naša značka je v kvalite brandu. Výhodnejšia cena je tam preto, že dodávateľ
nemusí robiť reklamu a podobne, lebo to zabezpečujeme my. Tie výrobky, ktoré sa
neuchytia, z portfólia vyraďujeme a zaraďujeme nové.
* V súvislosti s infláciou sa hovorilo o rastúcom dopyte po privátnych
značkách. Pretrváva zvýšený záujem?
Áno. Pri produktoch, ktoré sú dobre etablované na pultoch predajní, zákazník
totiž zistil, že kvalita je taká istá ako pri značkovom výrobku, pričom cena je
nižšia. Aj vzhľadom na finančnú situáciu spotrebiteľov, hlavne na dedinách,
zaznamenávajú rast. Myslím si, že aj výrobcovia vlastných značiek sú spokojní s
produkciou. Aktuálne má nákupná aliancia CBA SK osem členov. Pred časom ste
prišli o CBA Slovakia, ktoré sa zmenilo na Kačku a potom zaniklo.
* Ako ste to pocítili na nákupných objemoch?
CBA Slovakia kúpil poľský fond a postupne sme sa s nimi slušne a seriózne
rozišli. Bol to jeden z najväčších členov, takže je jasné, že nás to poznačilo
na objemoch. Ale stalo sa to a museli sme sa s tým vyrovnať.
* Viete si predstaviť pribrať nového člena?
Áno, vieme. Keď náš model odprezentujeme záujemcovi, musí si vyhodnotiť, či je
to pre neho výhodnejšie než súčasný stav. Ekonomická výhodnosť musí byť
obojstranná.
* Ste s niekým v rokovaní?
V rokovaní sme stále s niekým. Ak sa dohodneme, budeme to prezentovať.
* Aké sú plány aliancie na tento rok?
Na tento rok máme s dodávateľmi dohodnuté všetky zmluvné podmienky aj marketingové
aktivity. Tento rok sa bude niesť v podobnom duchu ako vlani, možno ešte niečo
vymyslíme vzhľadom na silné konkurenčné prostredie.
* Poďme k vašej domovskej CBA Verex.
Ako sa vám darí?
Vždy hovorím, že by sme sa mohli mať lepšie, ale pán Boh zaplať za to, ako sa
nám darí. Snažíme sa rozširovať sieť. V roku 2023 sme sa v našich
nehnuteľnostiach rozišli so spoločnosťou Billa, ktorá bola v dlhodobom nájme. V
troch prevádzkach -v Námestove, Trstenej a Liptovskom Mikuláši, sme namiesto
nich začali prevádzkovať vlastné supermarkety, a to nás počas týchto rokov
posilnilo. Snažíme sa držať krok v technológiách aj marketingu. Nevieme si
dovoliť televíznu reklamu, čo nám možno čiastočne škodí. Ale snažíme sa
podnikať tak, aby sme mali dostatok financií na rozvoj do budúcnosti.
* Plánujete ďalšiu expanziu?
Každý rok máme plán na otvorenie nových predajní, ale aj rekonštrukciu
existujúcich prevádzok. Aj príchod nových technológií a náročnosť zákazníka si
vyžaduje, aby sme i na dedinách vytvárali také prostredie na nákup s rodinnou
atmosféru, ktoré budú ľudia vyhľadávať. To chceme robiť aj v ďalších rokoch.
Tam, kde to ekonomika umožní, tam pôjdeme, ale tam, kde nám to nebude
vychádzať, tam to musíme zabaliť.
* Je reálnou hrozbou, že by ste zavreli nejaké obchody?
Zatiaľ sme nezavreli žiadnu predajňu, ale prichádza vyššia minimálna mzda,
transakčná daň, daň z nehnuteľností. Desať rokov na Slovensku riešime potravinové púšte, ale zatiaľ sme nič nevyriešili. Zvyšujúce sa
náklady ich budú možno ďalej rozširovať. Na Liptove a Orave je už aj dnes veľa
dedín, kde nie je obchod. Do týchto obcí prichádzajú poľskí obchodníci a snažia
sa tento priestor vykryť. Zavážajú tieto obce už za takých alebo onakých
hygienických a daňových podmienok.
* Vráťme sa k expanzii. Aký plán máte na tento rok?
Máme naplánovanú rekonštrukciu troch až štyroch predaní a chceme otvoriť dve
prevádzky. Minulý rok sme napríklad v obci Hybe úplne zbúrali starú predajňu a
postavili novú.
* Uvažujete aj nad automatizovanými predajňami, ktoré môžu byť odpoveďou
napríklad v oblastiach potravinových púští?
Touto cestou žiaden z našich členov neuvažuje ísť.
* A čo e-shop?
Niektorí členovia majú internetový obchod pre B2B zákazníkov. Nejaké skúsenosti
s takýmto predajom máme. V čase pandémie sme s obecnými úradmi riešili prípravu
a donášku nákupov pre imobilných občanov. Potom sme sa tomu už nevenovali a
aktívne sa tým nezaoberáme.
* Keďže pôsobíte v prihraničných oblastiach, vaši zákazníci Biedronku poznajú.
Myslíte si, že po jej príchode na náš trh vám ostanú verní?
Naša konfrontácia s Biedronkou je pomerne blízka, keďže pôsobíme pri
hraniciach, až na to, že podnikáme v inom legislatívnom prostredí, máme iné
dane, iné hygienické pravidlá. Dvakrát sme urobili leták na poľskom území, aby
sme poľských zákazníkov nalákali na vybrané tovary do našich predajní. Malo to
celkom úspech. Hlavne v nedeľu, keď sú v Poľsku predajne zatvorené. Z prihraničných
obcí si zákazníci urobili výlet, tak ako naši do Poľska, tak Poliaci k nám.
Naši tam chodia nakupovať vo veľkom aj základné potraviny, ktorých je tam veľa
a za nižšie ceny. Uvidíme, ako ich rozhodovanie ovplyvní daň 23 percent.
Poľské spoločnosti expedujú tovar aj do našej maloobchodnej a gastronomickej
siete, v podobe mäsa či mliečnych výrobkov. Predpokladám, že málo z týchto
spoločností je prihlásených do nášho odpadového hospodárstva, čo je pre nich z
ekonomického hľadiska výhodné. To je tiež otázka na štátne orgány, pretože
možno nám tak uchádzajú peniaze do štátneho rozpočtu.
* Letáky na poľskej strane sú výborná stratégia. Plánujete v tom pokračovať?
Áno, ale jednoduchšie je podnikať Poliakovi na Slovensku ako Slovákovi v
Poľsku, lebo je to o náture zákazníka. Poliaci sú dobrí hostia, ale veľmi zlí
kupujúci. Radšej predávajú ako kupujú, majú všetkého prebytok, hlavne
potravinárskej a poľnohospodárskej výroby majú dosť.
* Tiež pochádzam z prihraničnej oblasti na východe a tam chodia Poliaci
nakupovať hlavne alkohol.
Áno, ale teraz sa nám na alkohol dvihla daň. Na druhej strane aj Poliaci
pripravujú zber PET fliaš a plechoviek, takže nás budú nákladovo dobiehať.
Uvidíme, čo to urobí v prihraničnom obchode.
* V maloobchode pôsobíte 35 rokov. Ako sa za ten čas zmenil obchod?
Sú to míľové kroky. Niekedy sme obdivovali to, čo sem priniesli zahraničné obchodné reťazce. Ale dnes či veľký, či malý obchod je technologicky
vybavený plus-mínus rovnako. Zákazníci aj v menšej predajni nájdu všetko, čo
potrebujú. Preto si zvážia, či sa im chce cestovať do veľkého obchodu za možno
trošku nižšou cenou, alebo nakúpia pohodlnejšie vo svojej blízkosti.
Aj to tlačí veľké zahraničné obchodné reťazce, ktoré teraz cez inzeráty hľadajú priestory alebo
pozemky v menších lokalitách, lebo vidia, že by tam mohol byť priestor na rast.
Mestá sú už obsadené, v podstate sa v nich navzájom požierame.
* A spotrebiteľ? Je u neho na prvom mieste cena alebo kvalita?
Vždy tu bude skupina ľudí, ktorá má hlboko do vrecka, a u tej rozhoduje cena.
Dnes v kvalite nie sú nejaké veľké rozdiely, je na vysokej úrovni. Niektorí
spotrebitelia preferujú domáce značky, ktoré sú trošku vo vyššej cene.
Konzument by si však mal uvedomiť, že keď kupuje slovenské, pomáha susedovi. Ak
si to neuvedomujeme a nekupujeme slovenské, pomáhame niekomu, kto je ďaleko za
hranicami, nemá s nami nič spoločné a je mu úplne jedno, či sa na Slovensku
ešte niečo pestuje, vyrába, či mám ja alebo môj sused prácu. Apelujem preto na
slovenských zákazníkov, aby sa nad tým zamysleli.
* Konkurenčné prostredie bude tlmiť rast cien. Snažíme sa podnikať tak, aby sme mali dostatok
financií na rozvoj do budúcnosti.
Pavol Mikušiak, predseda predstavenstva CBA SK a generálny riaditeľ
CBA Verex
Viac o plánoch spoločnosti CBA Verex nájdete na www.tovarapredaj.sk
Zdroj: PRINT | Dátum: 17.02.2025 | Zdroj: Tovar & predaj | Strana: 16 | Autor: Tatiana Kapitánová | Vydavateľ: ATOZ Marketing Services, spol. s r.o. | Rubrika: STRETNUTIE
https://app.newtonmedia.eu/sk-sk/monitoring/OP-23-1425/0a025314-e5c7-4c38-9874-aae3077c4e84/search/null/articles/442687248