O NAŠICH ČLENOCH - Družstvo nie je prežitok. Spája ľudí, ktorým záleží na rozvoji regiónov

Rok 2025 bol vyhlásený za Medzinárodný rok družstiev. Predseda predstavenstva COOP Jednota Slovensko vedie systém spotrebných družstiev, ktoré na Slovensku reprezentuje tento unikátny a nadčasový model podnikania.
Rok 2025 bol vyhlásený za Medzinárodný rok družstiev. S touto celosvetovou iniciatívou prichádza Organizácia Spojených národov, aby zdôraznila význam družstevného podnikania pre udržateľné fungovanie komunít.
Pracovné pôsobenie Jána Bilinského je úzko späté so spotrebnými družstvami. Predseda predstavenstva COOP Jednota Slovensko vedie systém spotrebných družstiev, ktoré na Slovensku reprezentuje tento unikátny a nadčasový model podnikania.
* * Ako si máme v praxi predstaviť fungovanie spotrebného družstva?
Výraz COOP pochádza zo slova kooperatíva, inak povedané súdržnosť, svojpomoc alebo aj spolupráca. Je to model podnikania, ktorý je bohato rozvinutý v mnohých ekonomicky aj sociálne prosperujúcich krajinách, ako sú Švajčiarsko, Francúzsko, Anglicko, Taliansko alebo krajiny Škandinávie. Družstvo nie je prežitok. Je to nadčasová forma podnikania, ktorej základnou úlohou bolo vždy slúžiť svojim členom a ich ekonomickému a spoločenskému rozvoju a súčasne prispievať k rozvoju najmä vidieka a jednotlivých regiónov. V súčasnosti sú veľmi aktuálne a dôležité činnosti spojené s princípmi udržateľnosti, spolupráce a komunitnej súdržnosti, čo dodáva družstvám esenciu modernej a uvedomelej spoločnosti.
* * COOP Jednota je určitým symbolom našej krajiny a na vytváraní jej histórie sa podieľa už viac ako 150 rokov. Akou formou napĺňate filozofiu zakladateľa jej predchodcu Samuela Jurkoviča v súčasnom modernom svete obchodu?
Hodnoty vytvorené podnikateľskou činnosťou našich spotrebných družstiev ostávajú v regiónoch. To je základná filozofia nášho pôsobenia a to nás výrazne odlišuje od iných reťazcov v maloobchode. Ak sa vrátime do histórie, musím spomenúť, že korene družstevníctva siahajú do polovice 19. storočia v Anglicku. Prvé družstvo na svete založili anglickí tkáči v roku 1844 v meste Rochdale. Len o pár mesiacov neskôr, 9. februára 1845, založil Samuel Jurkovič Gazdovský spolok, prvé družstvo na európskej pevnine. Išlo o prvé slovenské aj európske družstvo. Prvý Potravný spolok, predchodcu družstevného maloobchodu, založil v Revúcej Samuel Ormis v roku 1869. Ako pokračovatelia princípu a myšlienky družstevníctva cítime aj v súčasnosti potrebu i povinnosť rozvoja družstevného obchodu, ktoré má nepochybne svoje miesto v modernom obchode 21. storočia.
* * Ako má družstvo vnímať bežný spotrebiteľ, ktorý k vám príde do obchodu?
Ak to zjednoduším, u nás kúpite potraviny s „rodokmeňom“. Poznáme našich dodávateľov po mene a vieme, že sa k nám na pulty dostávajú ich výrobky najlepšej kvality. Predávame produkty, ktoré dôverne poznáme, a teda v našich predajniach máme veľmi vysoký podiel slovenskej výroby. Úprimne poviem, že nikdy nepôjdeme filozofiou diskontných reťazcov. My uznávame tradičné formy obchodovania. Naši obchodní partneri sú pre nás viac ako len partneri, s ktorými sa dohodneme, aký tovar za aké ceny budeme od nich nakupovať. Na druhej strane si uvedomujeme aj sociálny rozmer nášho podnikania. Vďaka celoslovenskej pôsobnosti sú naše predajne prítomné vo všetkých regiónoch i v malých obciach, kde iné obchodné siete nemajú ambíciu prevádzkovať obchody. V niektorých obciach sú naše predajne jediným nákupným miestom. Preto dbáme na to, aby náš sortiment bol pre zákazníka cenovo výhodný a atraktívny.
* * Nedávno sme sa v Slovenke venovali príbehu rodiny pekárov, ktorých chlieb sa vďaka COOP Jednote Prievidza predáva takmer 30 rokov v celom okrese. Koľko takýchto lokálnych spoluprác máte nadviazaných?
Meno pekárskej rodiny Vabcovcov asi nie je za hranice ich regiónu známe. Majstrovstvo deda teraz rozvíja jeho vnuk. Pekáreň z Nitrice vďaka stabilnej spolupráci s regionálnym spotrebným družstvom COOP Jednota Prievidza uchováva originálne postupy a recepty a nebál by som sa povedať, že ich chlieb je súčasťou tradície tejto časti Slovenska. V našich predajniach naprieč Slovenskom nájdete množstvo sortimentu, ktorý sa vyrába v danom regióne: mäsové alebo mliečne výrobky, lahôdkarsky sortiment, výber sezónnej lokálnej zeleniny či ovocia a samozrejme kvalitný chlieb a pečivo. Čerstvé pečivo má pre nás osobitý význam a špeciálne miesto, preto kladieme dôraz na to, aby sme mali v každej predajni kvalitnú ponuku z pekární z okolia. Dopekané pečivo z polotovaru je u nás zastúpené minimálne. Pre ilustráciu – aktuálne spolupracujeme s viac ako 300 slovenskými pekárňami, vrátane malých rodinných firiem, ktoré zásobujú predajne v ich okolí. Veľa ľudí si to možno neuvedomuje, ale COOP Jednota nie je jedna firma. Náš systém tvorí 25 samostatných regionálnych spotrebných družstiev, ktoré majú nezávislosť a vďaka tomu spolupracujeme s viac ako 1 300 lokálnymi slovenskými dodávateľmi, od veľkých firiem po malé rodinné podniky.
* * Čo teda bráni tomu, aby sme na pultoch všetkých obchodov, nielen v domácich reťazcoch, našli viac slovenských výrobkov?
V prvom rade je to ochota a vôľa všetkých obchodníkov predávať viac slovenských výrobkov. Podiel predaja slovenskej produkcie na slovenskom trhu je všeobecne na veľmi nízkej úrovni. Domáci výrobcovia, žiaľ, nie sú schopní cenovo konkurovať zahraničným, ktorí v materských krajinách získavajú oveľa vyššiu štátnu podporu než naši slovenskí. Je potrebné, aby vláda iniciovala takú formu podpory, ktorá pomôže potravinárom a poľnohospodárom na Slovensku zvýšiť efektívnosť ich produkcie a znižovať investičné zaostávanie minimálne v porovnaní s okolitými krajinami. Okrem toho by reťazce museli nielen v televíznej reklame prezentovať slovenské potraviny, ale tiež reálne podporiť ich predaj tým, že ich v predajniach naozaj nájdeme.
* * Ako vidíte činnosť družstiev v budúcnosti?
Spotrebné družstvá sú nadčasovým modelom podnikania. Dokazuje to aj naša viac ako 150-ročná tradícia. Jedným zo smerov, ktorý je dôležité podporovať pre úspech družstiev, sú nepochybne inovácie. Ak sa prejdete po našich predajniach, mnohé sú veľmi moderným miestom na nákup a spĺňajú tie najvyššie ekologické štandardy. Od minulého roka tiež rozvíjame tzv. automatizované predajne, ktoré sú otvorené nonstop. Časť dňa fungujú klasicky s personálom, ale zákazník vie nakúpiť aj bez personálu na základe vernostnej karty alebo aplikácie v telefóne. To nám umožňuje uspokojiť aj potreby ľudí, ktorí môžu nakúpiť len skoro ráno alebo neskoro v noci. Ďalšou modernou ukážkou úžitku, ktorý prináša COOP Jednota a filozofia družstva, je rozvoj našich Supermarketov TEMPO, ktoré budujeme najmä v nových častiach miest a mnohé z nich tvoria priestor pre stretávanie sa susedov. My patríme a vždy budeme patriť komunite ľudí, lebo vieme, že obchod je predovšetkým o vzťahu a dôvere medzi ľuďmi.
* * Podpora regiónov a ich rozvoja, podpora mikropodnikania v regiónoch či podpora komunít rezonujú v činnosti vašich spotrebných družstiev. Keby ste vy osobne mali vybrať tri regióny, ktoré sú vám zvlášť blízke, ktoré by to boli a prečo?
Pochádzam z východu, kde sú hlboko zakorenené slovenské tradície, nárečie i kultúra. Vyrastal som na Zemplíne, preto mám najsilnejší a najhlbší vzťah práve k regiónu Dolného a Horného Zemplína. Ak mám vybrať ďalšie dva regióny, je to naozaj veľmi ťažká úloha, vzhľadom na rozmanitosť a krásu Slovenska. Každý región, každá oblasť má svoje osobité čaro a atmosféru. Slovensko je nádherná a kultúrou i prírodnými úkazmi bohatá krajina.
Zdroj: časopis Slovenka, 4.2.2025
Autor fotografie: foto: archív COOP Jednota
Popis fotografie: Ján Bilinský, predseda predstavenstva COOP Jednota Slovensko