Nová povinnosť pre zber textilu sa blíži. Bude riešením monopolný systém RZV?
Monopol či konkurencia? Oba systémy majú svoje výhody aj úskalia. Odborníkov ale návrh monopolného systému zaskočil. MŽP odkazuje, že o konečnej podobe ešte nie je rozhodnuté.
Ročne pripadne na jedného Európana zhruba
11 kilogramov textilného odpadu. Za 365 dní sa tak v Európe vyprodukuje zhruba
5,8 milióna ton tohto odpadu. Obrovské množstvá pritom každoročne končia na
skládkach. Čísla hovoria jasne – množstvo skládkovaného alebo spáleného textilu
na svete predstavuje približne jeden kamión každú sekundu.
Aj preto je cieľom Európskej komisie
zabezpečiť väčšiu obehovosť aj pre tento prúd odpadu. Navrhuje teda zaviesť
triedený zber textilu, ktorý majú členské štáty Európskej únie povinnosť
zabezpečiť do začiatku roku 2025.
Envirorezort pritom už dávnejšie
avizoval, že Slovensko by triedenie textilného odpadu mohlo dostať do praxe aj
skôr. Ideálom by podľa dočasne povereného ministra životného prostredia Jána
Budaja bolo urýchliť hraničný termín stanovený Komisiou minimálne o rok.
Znamenalo by to, že Slovensko by malo už
len necelý rok na implementáciu celoštátneho systému do praxe. MŽP sa však
pripravilo aj na eventualitu, že takáto skorá realizácia sa nemusí podariť.
Program odpadového hospodárstva SR na roky 2021– 2025 totiž počíta s vytvorením
funkčného systému pre textil v zákone o odpadoch s účinnosťou od 1. januára
2025.
Navrhujú monopolný systém
Aj v prípade triedeného zberu textilu
počíta MŽP s konceptom takzvanej rozšírenej zodpovednosti výrobcov (RZV), ktorý
je na Slovensku už niekoľko rokov etablovaný.
Takýmto spôsobom u nás od roku 2016
funguje napríklad triedený zber zložiek komunálneho odpadu, akými sú plasty,
papier či sklo. Kolektívne plnenie pre výrobcov prostredníctvom takzvaných
recyklačných poplatkov pritom zabezpečujú organizácie zodpovednosti výrobcov
(OZV).
Systém RZV podporujú aj závery štúdie o
textilnom odpade, ktorú pre Ministerstvo životného prostredia SR (MŽP)
vypracovala spoločnosť EKOS PLUS. O štúdii sme podrobne informovali v tomto
článku. Tento dokument sa má stať kľúčovým podkladovým materiálom pri formovaní
samotného systému v podmienkach Slovenska.
Jediným rozdielom je, že štúdia odporúča
takzvaný monopolný systém, teda protiklad konkurenčnému systému, ktorý aktuálne
funguje na Slovensku.
Hoci má aj takýto systém svoje úskalia,
autori štúdie zdôrazňujú, že v rámci textilného odpadu sa javí ako
najschodnejšie riešenie, ktoré by malo zabezpečiť prehľadnosť toku poplatkov.
Rovnako by takýto systém podľa nich lepšie reagoval na skutočnosť, že kvalita
textilu, jeho množstvo, prepravné vzdialenosti a ďalšie súvisiace otázky budú
na rôznych miestach Slovenska výrazne kolísať.
Denník Odpady-portal.sk zaujímalo, ako sa
na závery štúdie pozerajú odborníci na odpadové hospodárstvo. Tých návrh
monopolného systému prekvapil. MŽP však odkazuje, že monopolný systém je len
jedným z alternatívnych riešení. Správne fungujúci systém podľa jeho slov stojí
na niekoľkých základných pilieroch.
Chýba dôslednejšie zdôvodnenie
monopolného systému, hovorí expert
Podľa odborného konzultanta a konateľa
spoločnosti Odpadový hospodár Tomáša Schabjuka je štúdia o textile veľmi dobre
spracovaná. Poukazuje však aj na možné riziká.
„Autori predložili návrh na riešenie
tohto budúceho vyhradeného výrobku cez systém RZV. Prišli však s pomerne
zaujímavým záverom, že by to malo smerovať k jednej monopolnej OZV.
Dôslednejšie zdôvodnenie tohto odporúčania mi v štúdii chýba,“ vysvetľuje T.
Schabjuk.
Pripomína, že autori štúdie navrhujú opäť
nový systém v odpadoch, ktorý môže dopadnúť ako ďalší pokus a omyl. „Myšlienka
je to odvážna, ale nie som o nej presvedčený, nakoľko zrejme väčšina systémov
RZV pre súčasné vyhradené výrobky funguje v konkurenčnom prostredí bez väčších
problémov,“ dodáva.
Podľa T. Schabjuka nie je úplne správne,
že závery a návrhy smerovania tohto toku odpadu pre štát určovali autori
štúdie, hoci rozumie, že to bolo zadaním štúdie. „Nesie to totiž riziko
subjektivity. Konečnú zodpovednosť za riziko nesie tak či tak ministerstvo,“
zdôrazňuje.
Systém RZV sa osvedčil, môže byť vzorom
aj pre textil
To, že autori štúdie zdôrazňujú potrebu
aplikovať systém RZV aj na textil, svedčí podľa riaditeľa OZV NATUR-PACK
Michala Sebíňa o tom, že takýto systém sa osvedčil aj v našich podmienkach a
môže byť vzorom pre ďalšie prúdy odpadov.
Aj riaditeľka pre komunikáciu z OZV ENVI
- PAK Katarína Kretter vysvetľuje, že na zabezpečenie funkčného systému zberu a
následného spracovania odpadu z textilu je RZV vhodným modelom, ku ktorému
Slovensko viaže aj smernica. Tento model sa podľa nej osvedčil už pri obaloch,
kde prináša z roka na rok výsledky a významné zlepšenia.
Envirorezort sa takisto v prípade textilu
stotožňuje s myšlienkou RZV. „Základom funkčného systému sú dobre nastavené
zodpovednostné vzťahy,“ uviedlo pre Odpady-portal.sk tlačové oddelenie.
V prvom rade je nevyhnutné jasne
definovať, kto bude za odpad finančne zodpovedný. V tomto smere podľa slov rezortu
pôjde Slovensko
pravdepodobne cestou RZV aj v prípade textilných výrobkov.
Zároveň však dodáva, že dôležité bude
tiež jednoznačne určiť, čo je textil na opakované použitie a kedy sa už textil
stáva odpadom, ako aj dobre nastaviť infraštruktúru pre triedený zber textilu,
dotrieďovanie a recyklačné kapacity, ale aj nastaviť vhodné dotačné schémy pre
tento segment.
Monopol? Konkurencia?
M. Sebíňa však zaujal návrh, aby pravidlá
pre založenie OZV vo vzťahu k textilu umožňovali vytvorenie monopolného systému.
„V prvej chvíli ma to šokovalo, pretože
sme jednoznačne za súťaž OZV. Potom som si však prečítal odôvodnenie, kde sa
uvádza, že dôvodom pre tento návrh je, ´aby sa do systému nezaniesla pri jeho
nastavovaní a spustení systémová chyba, ako v prípade RZV pre obaly a neobalové
výrobky, ktorá stále nebola odstránená a negatívne ovplyvňuje tento vyhradený
prúd odpadu´,“ konštatuje M. Sebíň.
A s takýmto konštatovaním súhlasí, keďže
je podľa jeho slov v systéme RZV pre obaly a neobalové výrobky systémová chyba,
ktorá vedie k jeho nestabilite. „Zažívame to vždy na prelome rokov, pri presune
tisícok obyvateľov medzi jednotlivými OZV. Nehovoriac o obciach, ktoré zmluvu
neuzatvoria počas celého roka,“ dodáva riaditeľ OZV NATUR-PACK.
Poukazuje na to, že OZV na túto chybu
upozorňuje už od chvíle, ako sa súčasný zákon o odpadoch začal pripravovať.
„V roku 2015 zvíťazili lobisti vo
vtedajšej pracovnej skupine. Ani po očividných zlyhaniach systému či
upozorneniach zo strany ministerských analytikov k náprave nedošlo,“ zdôrazňuje
ďalej.
Podľa M. Sebíňa sa preto nemôžeme
čudovať, že RZV pre obaly a neobalové výrobky je skôr symbolom systémového
zlyhania ako pozitívnym príbehom hodným nasledovania. Zároveň dodáva, že vo
finále aj tak rozhodne samotné ministerstvo, ktoré sa môže aj nemusí riadiť
odporúčaniami štúdie.
Aj K. Kretter dodáva, že je otázne, ako
sa k rozšíreniu RZV pre tento prúd odpadu postaví zákonodarca. Konkurenčný aj
monopolný systém majú totiž podľa nej svoje výhody aj úskalia. „Konkurenčné
systémy zaručujú najefektívnejší spôsob riešenia pri neustálej kontrole
samotným trhom. To však v tak regulovanom trhu, ako sú odpady, vyžaduje
zrozumiteľné a detailné legislatívne nastavenie,“ dodáva riaditeľka komunikácie
z OZV ENVI - PAK.
Na otázku, či je monopolný systém pre
textil dobrým nápadom, MŽP odpovedalo, že ide o jednu z možností, ktorú bude
bližšie skúmať a vyhodnocovať súčasne s ďalšími riešeniami, ktoré prichádzajú
do úvahy.
OZV sa pripravujú na novú príležitosť
Obe OZV pritom uvažujú o možnom rozšírení
svojej pôsobnosti aj o textilný odpad. OZV NATUR-PACK sa podľa M. Sebíňa v
súčasnosti tejto téme intenzívne venuje v spolupráci so zberačmi, recyklačnými
spoločnosťami aj s výrobcami.
„Textilný odpad, rovnako ako odpad z
obalov a neobalových výrobkov, vzniká vo veľkej miere u občanov, preto je
záujem o rozšírenie služieb OZV aj o tento vyhradený výrobok logickou
možnosťou. O rozšírení pôsobnosti aj o tento druh výrobku/odpadu OZV ENVI -
PAK, samozrejme, uvažuje, rozhodnutie však závisí od konkrétnych legislatívou
nastavených podmienok,“ vysvetlila K. Kretter.
Kľúčové budú závery pracovnej skupiny aj
medzirezortná spolupráca, hovorí MŽP
Aj samotné ministerstvo zdôrazňuje, že
závery štúdie sú len odporúčaniami pre rezort, ako postupovať v jednotlivých
oblastiach v rámci zberu textilného odpadu.
„Ako sa samotný systém pre textil v
konečnom dôsledku nastaví, bude závisieť od záverov pracovnej skupiny. Táto
skupina vyhodnotí všetky dostupné údaje a možnosti, z ktorých si vyberie
najvhodnejší variant, ktorý sa následne pretaví do legislatívneho nastavenia
systému. Návrh, samozrejme, musí prejsť medzirezortným pripomienkovým konaním,
kde ho môže pripomienkovať dotknutá verejnosť,“ uviedlo oddelenie komunikácie
MŽP.
Termín na zavedenie povinného triedeného
zberu textilu a textilného odpadu zo zákona o odpadoch je stanovený na 1.
január 2025. Do tohto dátumu je teda potrebné pripraviť novelu zákona o
odpadoch, ktorej však musí predchádzať nastavenie celej filozofie a fungovania
systému.
„Snahou MŽP SR je, aby novela zákona bola
prijatá do konca roku 2023. V tomto prípade by sme mali k dispozícii dostatočný
časový priestor na implementáciu ustanovení zákona do praxe,“ ozrejmil
envirorezort.
Ten zároveň dodal, že uvedená
problematika sa nemôže riešiť len z pozície ministerstva životného prostredia.
„Je potrebná medzirezortná spolupráca s Ministerstvom financií SR,
Ministerstvom hospodárstva SR, Ministerstvom dopravy SR a, samozrejme, aj
spolupráca s ďalšími zainteresovanými subjektmi, teda zástupcami samospráv,“
dodalo tlačové oddelenie.
Zdroj: [15.02.2023; odpady-portal.sk; 00:00; Redakcia]
Foto: Odpady-portal.sk https://www.odpady-portal.sk/Dokument/107293/zber-textilneho-odpadu-studia-ako-to-moze-vyzerat.aspx
Publicistika | 15.02.2023 | Diana Motúzová
Prečítajte si tiež
• Navrhujú monopolný systém RZV. MŽP zverejnilo kľúčovú štúdiu o textilnom odpade
• Textil, bioodpad, ale aj plasty. Trh s viacerými recyklovanými materiálmi nefunguje dostatočne
• Stane sa triedený zber textilu samozrejmosťou?