Nie je eKasa ako eKasa

Všetci podnikatelia ešte nestihli plošne prejsť na online registračnú pokladnicu, pripájajú sa postupne.
Všetci podnikatelia ešte nestihli plošne prejsť na
online registračnú pokladnicu, pripájajú sa postupne
Zuzana Kullová
Z elektronických registračných pokladníc sa pred pár
mesiacmi stali online registračné pokladnice. Mnohí podnikatelia očakávali, že
sa v ich podnikaní nič zásadné nezmení, iba ich „kasy“ budú online pripojené na
finančnú správu. Mnohých zaskočilo, že procesy sa neraz nezjednodušujú a navyše
im pribudli nové starosti.
Dlhšie čakanie v obchodoch
Od 1. apríla tohto roka sa do systému eKasa museli
povinne pripojiť všetky novovzniknuté prevádzky, ostatní podnikatelia mali
zákonnú povinnosť nabehnúť na systém eKasa od 1. júla. Zmeny spozorovali aj
ľudia pri nákupoch v niektorých bežných obchodných prevádzkach. Pani Alenu
Smurdovú z Bratislavy sme zastihli v malej predajni potravín. Ako poznamenáva,
zaregistrovala, že jej niekde obchodníci vydávajú pokladničné bločky so
symbolom MF a inde s QR kódom. „Pri pokladniciach, ktoré tlačia QR kód, to trvá
o pár sekúnd dlhšie než doteraz,“ podotýka. Kým pri doteraz používaných
fiškálnych registrovaných pokladniciach nájdete na vydanom bloku ochranný znak
ministerstva financií MF, pri nových online pokladniciach (systém eKasa) už len
QR kódy a kód z alfanumerických znakov. Z pohľadu zákazníkov je podľa Martina Katriaka, prezidenta Zväzu obchodu SR, asi
najviditeľnejšou zmenou, že musia dlhšie čakať na vytlačenie dokladu. „Ukázalo
sa, že toto dlhšie čakanie je častejšie spôsobené práve chybou na strane
technického riešenia eKasy a nie na strane finančnej správy.“
Zmenený celý proces
Obchodný reťazec Kaufland zaviedol tento systém podľa
hovorkyne Lucie Langovej vo všetkých 67 predajniach s 1 098 pokladnicami už od
júla. „Vo všeobecnosti eKasa zmenila celý proces. Pokladničný blok sa po
zaplatení odošle finančnej správe, potom sa vráti s QR kódom a následne sa
vytlačí. Pred eKasou sa blok tlačil priebežne počas nákupu, ako sa blokovali
jednotlivé položky. Po zmene procesu sa predĺžil čas strávený pri pokladniciach
o osem až desať sekúnd, s čím sa zákazníci budú, žiaľ, stretávať u všetkých
predajcov,“ podotýka L. Langová. Čakanie na vystavenie pokladničného bločku
potvrdil aj garant ekonomických programov spoločnosti Kros Marek Polic. Podľa
neho to spôsobuje zapojenie pokladníc do systému eKasa, ktorý posiela kontrolnú
informáciu o vystavení bločku finančnej správe a následne čaká na potvrdenie
transakcie medzi obchodom a zákazníkom „Ovplyvňuje to aj samotná pokladnica –
jej softvér, internetové pripojenie –, aj systém finančnej správy,“ dodáva M.
Polic.
Pomalšia reakcia z pokladnice
Aj podnikatelia sa najviac sťažujú na pomerne pomalú
prevádzku a dlhšiu reakciu pri používaní eKasy a tlačení dokladov z nej.
„Napríklad aj na to, že doklad z eKasy sa vytlačil ako nefiškálny, teda
nenastal do časového limitu ohlas zo servera finančnej správy. Preto tieto
doklady nie sú v zozname odoslaných dokladov na konci dňa a treba ručne
zisťovať, o ktoré doklady ide,“ poznamenáva pre TREND poradkyňa Združenia
podnikateľov Slovenska (ZPS) Jaroslava Lukačovičová.
Podľa J. Lukačovičovej daniari napríklad deklarujú, že
v rámci nového systému kontrol môže pred vašou obchodnou prevádzkou sedieť
pracovník finančnej správy a po každom zákazníkovi, ktorý opustí predajňu,
skontrolovať, či z eKasy odišiel doklad. „Takto môže chodiť a pozorovať 30 dní.
Až po tomto termíne sa oficiálne preukáže a predloží zoznam zistených
skutočností počas tejto kontroly. Takýto postup je fyzicky možný len v prípade
menších a úplne malých prevádzok, nie v obchodných reťazcoch,“ apeluje
poradkyňa. Otázka je, aký efekt by mal prípadný zistený únik príjmov v
porovnaní s vynaloženým časom a nákladmi na mzdu pracovníka finančnej správy.
Problém najmä pre malých
Mnohé väčšie firmy sa zapojili už do pilotného
testovania eKasy, a tak prešli zmenou lepšie než malé spoločnosti či
živnostníci. Dôvod je zrejmý. Ich správu zabezpečuje väčší počet ľudí, prípadne
celé špecializované oddelenia. „Malé firmy alebo živnostníci sú často jediní, u
ktorých sa zhromažďujú všetky zmeny súvisiace s prevádzkou firmy. Často tak
musia prežiť peklo legislatívnych zmien na vlastnej koži,“ dodáva poradkyňa
ZPS. J. Lukačovičová hovorí, že najmä tí „malí“ už na začiatku, teda po podaní
žiadosti o pridelenie kódu eKasa, zápasili s tým, že nevedeli, kde majú hľadať
balíček autorizačných a inicializačných údajov, až kým správca dane nevydal asi
päťstranový manuál s postupom krokov, ako sa k týmto údajom dostanú.
Predkladatelia zákona sľubovali zjednodušenie administratívy a odbúranie
povinnosti platiť servisnú organizáciu pri každom úkone. Väčšinu z týchto
lákadiel sa však podľa J. Lukačovičovej nepodarilo naplniť.
Sporné odbúranie administratívy
Ako apeluje hovorkyňa finančnej správy Ivana Skokanová,
už od roku 2015 pokladnice musia byť pripojiteľné na internet a musia byť
schopné zabezpečiť online prepojenie s ich informačnými systémami. „So
zavedením eKasy sa počítalo už dlhodobo – vyplýva to nielen z programového
vyhlásenia vlády, ale aj z akčného plánu boja proti daňovým podvodom. Celkový
finančný dosah na strane štátu, respektíve finančnej správy, na jej zavedenie
predstavuje sumu osemnásť miliónov eur s DPH.“
Administratívne používanie elektronickej pokladnice nie
je pre podnikateľov v praxi vždy najjednoduchšie. „Každá prevádzka či
živnostník potrebujú aj tak údaje z pokladnice pre svoje účtovníctvo a
evidenciu príjmov. Aj keď nemusia robiť denné uzávierky, zároveň nie sú všetky
eKasy prepojené s účtovným systémom, ktorý používajú, a tak si uzávierky aj iný
druh reportu jednoducho urobiť musia,“ spresňuje účtovná poradkyňa. Podnikateľ
síce nepotrebuje servisnú organizáciu, aby mu zapečatila pokladnicu a robila
servis, ale často sa bez zásahov minimálne technickej podpory dodávateľa eKasy
nezaobíde. Či už pri jej spustení, alebo pri prevádzke.
Výrobcovia pokladníc verzus štát
Pokiaľ ide o prepojenie s účtovnými systémami, podľa I.
Skokanovej finančná správa certifikuje iba program, ktorý zabezpečuje
komunikáciu pokladnice so serverom eKasy. „To znamená ukladanie tlačených a
odosielaných dát do chráneného dátového úložiska a jednorazový a trvalý zápis
údajov doň. Necertifikujeme ani inak nezasahujeme do komunikácie medzi
pokladnicou a nadradeným programom, napríklad pokladničným programom, skladovým
či účtovným programom, ani necertifikujeme tlačiarne či iné zariadenia,“ spresnila
Skokanová.
Podotýka tiež, že samotná eKasa nemá žiadnu súvislosť
napríklad s predĺžením čakania pri pokladniciach. Prípadná dlhšia reakcia
pokladníc súvisí s riešeniami výrobcov pokladníc. „Tí sa s tým vyrovnali rôzne.
Niektorí pristúpili k riešeniu problému zodpovedne a vyvinuli zariadenie, ktoré
po pripojení do systému eKasa vydáva pokladničné doklady rovnako rýchlo ako
pred jeho zavedením. Iní výrobcovia prišli s riešením, ktorého výsledkom je
pomalšia tlač dokladov,“ konštatuje I. Skokanová s tým, že to nespôsobuje
pripojenie do systému eKasa, ale riešenie zo strany výrobcov online
registračnej pokladnice. Výrobcovia zase apelujú, že prepojenie museli
upravovať od začiatku v podstate naslepo.
Trápenie so splnomocneniami
V stave, v akom sa projekt momentálne nachádza,
zavedenie eKasy podľa majiteľa účtovnej spoločnosti Agrico M. Gandžalu
podnikateľom nepomohlo. Práve naopak. „Pribudla im vysoká administratívna
záťaž. Museli žiadať o pridelenie kódov eKasa a zabezpečiť si nové
splnomocnenia pre oprávnenia na prístup k reportom.“ Pridáva aj vlastnú
skúsenosť. Na to, aby účtovníci videli reporty klientov, ktorí spravujú
účtovníctvo, si museli vybaviť na finančnej správe prístup k reportom eKasy, a
to formou nového splnomocnenia. Pritom majú bežne uzatvorenú plnú moc od nich
pre elektronickú komunikáciu, ktorá však nestačila. „Klienti nás museli
splnomocniť novou plnou mocou na prístup k funkciám eKasy s uvedením, že táto
sa týka eKasa zóny v jednej z možností v rozsahu administrátor, technik,
účtovník alebo prevádzkar,“ približuje účtovný poradca problémy z praxe. K
skvalitneniu podnikania podľa neho neprispel ani chaos s procesom zavádzania
eKasy, napríklad neskoré certifikácie, nedostatok pokladníc či nedostatočné
údaje v reportoch pre finančnú správu.
Reporty, ktoré nič neukážu
Mesačné reporty eKasy od finančnej správy sú pre
podnikateľov orieškom, ktorý musia rozlúsknuť. Aktuálne sa dajú stiahnuť v
excelovej tabuľke, vždy však až po skončení mesiaca. Preto si účtovníci nevedia
skontrolovať priebežný stav. Keďže zákon podľa daňovej poradkyne Márie
Samekovej zrušil povinnosť denných uzávierok, mnohé pokladnice túto možnosť ani
neponúkajú. „Mám však informáciu, že finančná správa vzhľadom na mnohé
požiadavky od podnikateľov, účtovníkov a daňových poradcov pracuje na úprave
pohľadov a reportov v eKasa zóne,“ potvrdzuje M. Sameková. Podľa M. Gandžalu by
mali byť reporty prepracovanejšie, ponúkať možnosť viacerých formátov a
poskytovať viac informácií pre korektné účtovanie. „Momentálne reporty dávajú
dohromady údaje zo všetkých pokladníc podnikateľa. Nie je možné identifikovať
tržby podľa prevádzok alebo podľa druhu tovaru či služby. Nečlenia sa podľa
druhu platby, teda či išlo o hotovosť, platbu kartou, poukážkou alebo šekom,“
spresňuje účtovný poradca.
Obchodníci, ktorých TREND oslovil, sa neraz sťažovali
aj na nesúlad v sumách medzi mesačnými tržbami evidovanými v reportoch eKasa vo
finančnej správe a medzi údajmi vo vlastnej evidencii. „Keďže pokladnice
nevytvárajú mesačné reporty, podnikatelia si musia prácne spočítavať denné
tržby, aby si dokázali porovnať sumy s údajmi v reportoch. Aj keď nemajú
povinnosť vyhotovovať denné uzávierky, tržby nesedia ani podľa dní,“ konštatuje
M. Gandžala. Otázkou teda ostáva, ktorá suma je pre účtovníctvo záväzná.
Zbytočné pokuty
Elektronická online pokladnica je povinná od 1. júla
pre všetkých, ktorí dovtedy evidovali tržbu cez elektronickú registračnú
pokladnicu. Jej výhodou je, že ako pokladnice môžu podnikatelia využívať nielen
klasické registračné pokladnice, ale aj tablety, mobily či počítače. Do konca
roka sa zaviedlo prechodné obdobie pre neudeľovanie pokút tým, ktorí požiadali
o pridelenie kódu eKasa do 30. júna. „Tí podnikatelia, ktorí o pridelenie kódu
nepožiadali včas, sa pokute nevyhnú. Pokiaľ podnikateľ ešte o kód nepožiadal,
mal by to urobiť čo najskôr, pretože pokuty sú vysoké, pohybujú sa od 330 eur,
pri opakovanom porušení násobne viac, až do 20-tisíc eur, pričom hrozí aj
odňatie živnostenského oprávnenia,“ varuje M. Sameková. Podnikatelia by mali
spolupracovať iba s certifikovanými dodávateľmi a nečakať s pripojením do
systému eKasa do posledného dňa na zatiaľ necertifikovaného dodávateľa. Pokiaľ
však už majú pridelený kód eKasa, musia v systéme evidovať platby hneď po kúpe
online registračnej pokladnice.
—-
Pre oneskorencov
Podľa aktuálnych údajov je v systéme eKasa evidovaných
viac ako 217-tisíc pokladníc. To je počet pokladníc, ktorým registrátor
pridelil kód pokladnice. Z tohto počtu už fyzicky v systéme eKasa eviduje tržbu
a vydáva bločky vyše 120-tisíc pokladníc. Podľa audítorky a daňovej poradkyne
Márie Samekovej finančná správa stále prijíma žiadosti o pridelenie kódu
pokladnice, aktuálne sa však počty hýbu už len v desiatkach denne. „Na trhu by
malo byť už len minimum pokladníc, ktoré si nesplnili zákonnú povinnosť a
nepožiadali o pridelenie kódu. Celkový počet pokladníc by mal byť okolo
220-tisíc.“
Finančná správa prijala celkovo 93 žiadostí o
certifikáciu, 70 z nich už vybavila (z toho 43 kladne), pri 23 stále prebieha
konanie. Podľa M. Samekovej by teda na trhu malo byť už dosť certifikovaných
riešení. „Aktuálne si už podnikatelia majú z čoho vyberať. Napriek tomu mnohí
čakajú na dodávateľa, ktorý certifikáciu ešte nemá. Je na každom z nich, aby
zvážil toto vyčkávanie, ktoré ho môže dostať na konci roka do časového stresu.
Možno je najvyšší čas začať spolupracovať s iným už certifikovaným
dodávateľom,“ dodáva.
—-
Systém eKasa k 9. septembru 2019
Aktívne pokladnice, teda tie, ktoré majú pridelený kód
pokladnice eKasa klient (ešte nemusia evidovať tržbu online) – VRP a ORP: 217
302
Pokladnice, ktoré vytvárajú pokladničný doklad po 1. 4.
2019: 120 573 (z toho 58 773 ORP)
Počet pokladničných dokladov vytvorených po 1. apríli
2019 – VRP: 6 163 663
Počet pokladničných dokladov vytvorených po 1. apríli
2019 – ORP: 217 772 045
Poznámka: VRP – virtuálna registračná pokladnica, ORP –
online registračná pokladnica PRAMEŇ: Finančná správa SR
—-
Zdroj: [12.09.2019; Trend; Ekonomika, Legislatíva; s. 30,31,32; Zuzana Kullová]