Nie je eKasa ako eKasa. Na čo sa podnikatelia najviac sťažujú?
Z elektronických registračných pokladníc sa pred pár mesiacmi stali online registračné pokladnice. Mnohí podnikatelia očakávali, že sa v ich podnikaní nič zásadné nezmení, iba ich „kasy“ budú online pripojené na finančnú správu. Mnohých zaskočilo, že procesy sa neraz nezjednodušujú a navyše im pribudli nové starosti.
Z elektronických registračných pokladníc sa pred pár
mesiacmi stali online registračné pokladnice. Mnohí podnikatelia očakávali, že
sa v ich podnikaní nič zásadné nezmení, iba ich „kasy“ budú online pripojené na
finančnú správu. Mnohých zaskočilo, že procesy sa neraz nezjednodušujú a navyše
im pribudli nové starosti.
Dlhšie čakanie v obchodoch
Od 1. apríla tohto roka sa do systému eKasa museli
povinne pripojiť všetky novovzniknuté prevádzky, ostatní podnikatelia mali
zákonnú povinnosť nabehnúť na systém eKasa od 1. júla. Zmeny spozorovali aj
ľudia pri nákupoch v niektorých bežných obchodných prevádzkach. Pani Alenu
Smurdovú z Bratislavy sme zastihli v malej predajni potravín. Ako poznamenáva,
zaregistrovala, že jej niekde obchodníci vydávajú pokladničné bločky so
symbolom MF a inde s QR kódom.
„Pri pokladniciach, ktoré tlačia QR kód, to trvá o pár
sekúnd dlhšie než doteraz,“ podotýka. Kým pri doteraz používaných fiškálnych
registrovaných pokladniciach nájdete na vydanom bloku ochranný znak
ministerstva financií MF, pri nových online pokladniciach (systém eKasa) už len
QR kódy a kód z alfanumerických znakov.
Z pohľadu zákazníkov je podľa Martina Katriaka, prezidenta Zväzu obchodu SR, asi
najviditeľnejšou zmenou, že musia dlhšie čakať na vytlačenie dokladu. „Ukázalo
sa, že toto dlhšie čakanie je častejšie spôsobené práve chybou na strane technického
riešenia eKasy a nie na strane finančnej správy.“
Zmenený celý proces
Obchodný reťazec Kaufland zaviedol tento systém podľa
hovorkyne Lucie Langovej vo všetkých 67 predajniach s 1 098 pokladnicami už od
júla. „Vo všeobecnosti eKasa zmenila celý proces. Pokladničný blok sa po
zaplatení odošle finančnej správe, potom sa vráti s QR kódom a následne sa
vytlačí. Pred eKasou sa blok tlačil priebežne počas nákupu, ako sa blokovali
jednotlivé položky. Po zmene procesu sa predĺžil čas strávený pri pokladniciach
o osem až desať sekúnd, s čím sa zákazníci budú, žiaľ, stretávať u všetkých
predajcov,“ podotýka L. Langová.
Čakanie na vystavenie pokladničného bločku potvrdil aj
garant ekonomických programov spoločnosti Kros Marek Polic. Podľa neho to
spôsobuje zapojenie pokladníc do systému eKasa, ktorý posiela kontrolnú
informáciu o vystavení bločku finančnej správe a následne čaká na potvrdenie
transakcie medzi obchodom a zákazníkom „Ovplyvňuje to aj samotná pokladnica -
jej softvér, internetové pripojenie -, aj systém finančnej správy,“ dodáva M.
Polic.
Pomalšia reakcia z pokladnice
Aj podnikatelia sa najviac sťažujú na pomerne pomalú
prevádzku a dlhšiu reakciu pri používaní eKasy a tlačení dokladov z nej.
„Napríklad aj na to, že doklad z eKasy sa vytlačil ako nefiškálny, teda
nenastal do časového limitu ohlas zo servera finančnej správy. Preto tieto
doklady nie sú v zozname odoslaných dokladov na konci dňa a treba ručne
zisťovať, o ktoré doklady ide,“ poznamenáva pre TREND poradkyňa Združenia
podnikateľov Slovenska (ZPS) Jaroslava Lukačovičová.
Podľa J. Lukačovičovej daniari napríklad deklarujú, že
v rámci nového systému kontrol môže pred vašou obchodnou prevádzkou sedieť
pracovník finančnej správy a po každom zákazníkovi, ktorý opustí predajňu,
skontrolovať, či z eKasy odišiel doklad. „Takto môže chodiť a pozorovať 30 dní.
Až po tomto termíne sa oficiálne preukáže a predloží zoznam zistených
skutočností počas tejto kontroly. Takýto postup je fyzicky možný len v prípade
menších a úplne malých prevádzok, nie v obchodných reťazcoch,“ apeluje
poradkyňa. Otázka je, aký efekt by mal prípadný zistený únik príjmov v
porovnaní s vynaloženým časom a nákladmi na mzdu pracovníka finančnej správy.
Problém najmä pre malých
Mnohé väčšie firmy sa zapojili už do pilotného testovania
eKasy, a tak prešli zmenou lepšie než malé spoločnosti či živnostníci. Dôvod je
zrejmý. Ich správu zabezpečuje väčší počet ľudí, prípadne celé špecializované
oddelenia.
„Malé firmy alebo živnostníci sú často jediní, u
ktorých sa zhromažďujú všetky zmeny súvisiace s prevádzkou firmy. Často tak
musia prežiť peklo legislatívnych zmien na vlastnej koži,“ dodáva poradkyňa
ZPS. J. Lukačovičová hovorí, že najmä tí „malí“ už na začiatku, teda po podaní
žiadosti o pridelenie kódu eKasa, zápasili s tým, že nevedeli, kde majú hľadať
balíček autorizačných a inicializačných údajov, až kým správca dane nevydal asi
päťstranový manuál s postupom krokov, ako sa k týmto údajom dostanú.
Predkladatelia zákona sľubovali zjednodušenie
administratívy a odbúranie povinnosti platiť servisnú organizáciu pri každom
úkone. Väčšinu z týchto lákadiel sa však podľa J. Lukačovičovej nepodarilo
naplniť.
Sporné odbúranie administratívy
Ako apeluje hovorkyňa finančnej správy Ivana Skokanová,
už od roku 2015 pokladnice musia byť pripojiteľné na internet a musia byť
schopné zabezpečiť online prepojenie s ich informačnými systémami. „So
zavedením eKasy sa počítalo už dlhodobo - vyplýva to nielen z programového
vyhlásenia vlády, ale aj z akčného plánu boja proti daňovým podvodom. Celkový
finančný dosah na strane štátu, respektíve finančnej správy, na jej zavedenie
predstavuje sumu osemnásť miliónov eur s DPH.“
Administratívne používanie elektronickej pokladnice nie
je pre podnikateľov v praxi vždy najjednoduchšie. „Každá prevádzka či
živnostník potrebujú aj tak údaje z pokladnice pre svoje účtovníctvo a
evidenciu príjmov. Aj keď nemusia robiť denné uzávierky, zároveň nie sú všetky
eKasy prepojené s účtovným systémom, ktorý používajú, a tak si uzávierky aj iný
druh reportu jednoducho urobiť musia,“ spresňuje účtovná poradkyňa.
Podnikateľ síce nepotrebuje servisnú organizáciu, aby
mu zapečatila pokladnicu a robila servis, ale často sa bez zásahov minimálne
technickej podpory dodávateľa eKasy nezaobíde. Či už pri jej spustení, alebo
pri prevádzke.
Výrobcovia pokladníc verzus štát
Pokiaľ ide o prepojenie s účtovnými systémami, podľa I.
Skokanovej finančná správa certifikuje iba program, ktorý zabezpečuje
komunikáciu pokladnice so serverom eKasy. „To znamená ukladanie tlačených a
odosielaných dát do chráneného dátového úložiska a jednorazový a trvalý zápis
údajov doň. Necertifikujeme ani inak nezasahujeme do komunikácie medzi
pokladnicou a nadradeným programom, napríklad pokladničným programom, skladovým
či účtovným programom, ani necertifikujeme tlačiarne či iné zariadenia,“ spresnila
Skokanová.
Od júla až do konca roka 2019 nedostanete pokutu za
nepoužívanie eKasy
Podotýka tiež, že samotná eKasa nemá žiadnu súvislosť
napríklad s predĺžením čakania pri pokladniciach. Prípadná dlhšia reakcia
pokladníc súvisí s riešeniami výrobcov pokladníc. „Tí sa s tým vyrovnali rôzne.
Niektorí pristúpili k riešeniu problému zodpovedne a vyvinuli zariadenie, ktoré
po pripojení do systému eKasa vydáva pokladničné doklady rovnako rýchlo ako
pred jeho zavedením. Iní výrobcovia prišli s riešením, ktorého výsledkom je
pomalšia tlač dokladov,“ konštatuje I. Skokanová s tým, že to nespôsobuje
pripojenie do systému eKasa, ale riešenie zo strany výrobcov online
registračnej pokladnice. Výrobcovia zase apelujú, že prepojenie museli
upravovať od začiatku v podstate naslepo.
Jaroslava Lukačovičová upozorňuje, že nie všetky eKasy
sú prepojené s účtovným systémom.Zdroj: Archív J. Lukačovičovej
Trápenie so splnomocneniami
V stave, v akom sa projekt momentálne nachádza,
zavedenie eKasy podľa majiteľa účtovnej spoločnosti Agrico M. Gandžalu
podnikateľom nepomohlo. Práve naopak. „Pribudla im vysoká administratívna
záťaž. Museli žiadať o pridelenie kódov eKasa a zabezpečiť si nové
splnomocnenia pre oprávnenia na prístup k reportom.“ Pridáva aj vlastnú
skúsenosť. Na to, aby účtovníci videli reporty klientov, ktorí spravujú
účtovníctvo, si museli vybaviť na finančnej správe prístup k reportom eKasy, a
to formou nového splnomocnenia. Pritom majú bežne uzatvorenú plnú moc od nich
pre elektronickú komunikáciu, ktorá však nestačila.
„Klienti nás museli splnomocniť novou plnou mocou na
prístup k funkciám eKasy s uvedením, že táto sa týka eKasa zóny v jednej z
možností v rozsahu administrátor, technik, účtovník alebo prevádzkar,“
približuje účtovný poradca problémy z praxe. K skvalitneniu podnikania podľa
neho neprispel ani chaos s procesom zavádzania eKasy, napríklad neskoré
certifikácie, nedostatok pokladníc či nedostatočné údaje v reportoch pre
finančnú správu.
Reporty, ktoré nič neukážu
Mesačné reporty eKasy od finančnej správy sú pre
podnikateľov orieškom, ktorý musia rozlúsknuť. Aktuálne sa dajú stiahnuť v
excelovej tabuľke, vždy však až po skončení mesiaca. Preto si účtovníci nevedia
skontrolovať priebežný stav. Keďže zákon podľa daňovej poradkyne Márie
Samekovej zrušil povinnosť denných uzávierok, mnohé pokladnice túto možnosť ani
neponúkajú.
„Mám však informáciu, že finančná správa vzhľadom na
mnohé požiadavky od podnikateľov, účtovníkov a daňových poradcov pracuje na
úprave pohľadov a reportov v eKasa zóne,“ potvrdzuje M. Sameková. Podľa M.
Gandžalu by mali byť reporty prepracovanejšie, ponúkať možnosť viacerých
formátov a poskytovať viac informácií pre korektné účtovanie. „Momentálne
reporty dávajú dohromady údaje zo všetkých pokladníc podnikateľa. Nie je možné
identifikovať tržby podľa prevádzok alebo podľa druhu tovaru či služby.
Nečlenia sa podľa druhu platby, teda či išlo o hotovosť, platbu kartou,
poukážkou alebo šekom,“ spresňuje účtovný poradca.
Obchodníci, ktorých TREND oslovil, sa neraz sťažovali
aj na nesúlad v sumách medzi mesačnými tržbami evidovanými v reportoch eKasa vo
finančnej správe a medzi údajmi vo vlastnej evidencii. „Keďže pokladnice
nevytvárajú mesačné reporty, podnikatelia si musia prácne spočítavať denné
tržby, aby si dokázali porovnať sumy s údajmi v reportoch. Aj keď nemajú
povinnosť vyhotovovať denné uzávierky, tržby nesedia ani podľa dní,“ konštatuje
M. Gandžala. Otázkou teda ostáva, ktorá suma je pre účtovníctvo záväzná.
Zbytočné pokuty
Elektronická online pokladnica je povinná od 1. júla
pre všetkých, ktorí dovtedy evidovali tržbu cez elektronickú registračnú
pokladnicu. Jej výhodou je, že ako pokladnice môžu podnikatelia využívať nielen
klasické registračné pokladnice, ale aj tablety, mobily či počítače. Do konca
roka sa zaviedlo prechodné obdobie pre neudeľovanie pokút tým, ktorí požiadali
o pridelenie kódu eKasa do 30. júna.
„Tí podnikatelia, ktorí o pridelenie kódu nepožiadali
včas, sa pokute nevyhnú. Pokiaľ podnikateľ ešte o kód nepožiadal, mal by to
urobiť čo najskôr, pretože pokuty sú vysoké, pohybujú sa od 330 eur, pri
opakovanom porušení násobne viac, až do 20-tisíc eur, pričom hrozí aj odňatie
živnostenského oprávnenia,“ varuje M. Sameková.
Podnikatelia by mali spolupracovať iba s
certifikovanými dodávateľmi a nečakať s pripojením do systému eKasa do
posledného dňa na zatiaľ necertifikovaného dodávateľa. Pokiaľ však už majú
pridelený kód eKasa, musia v systéme evidovať platby hneď po kúpe online
registračnej pokladnice.
Cieľom je zamedziť únikom daní
Situácia na trhu sa po podmienečnom predĺžení termínov
na eKasu upokojila. Mnohí výrobcovia boli certifikovaní, podnikatelia stále
majú priestor vybrať si vhodné riešenie, dostatočne ho otestovať a ísť od
budúceho roka do ostrej prevádzky pripravení. Ako vnímajú online pokladnice
dodávatelia takýchto riešení?
Odklad dodávateľom pomohol
Podľa výkonného riaditeľa spoločnosti Solitea Slovensko
Viktora Pieša posun reálnych nasadení eKasy u zákazníkov pozitívne ovplyvnil aj
túto oblasť. „Odkladom vznikol čas na dôkladnejší prieskum trhu v oblasti
nových dodávateľov eKasa riešení a na ich integráciu do podnikových a účtovných
systémov. Rovnako niektorí existujúci dodávatelia dokázali získať certifikáty
pre svoje riešenia aj možnosť obslúžiť klientov upgradom pokladničných
zariadení na eKasu,“ dodáva V. Pieš.
Finančné náklady, ktoré musí znášať podnikateľ, sú
podľa V. Pieša najčastejšou výhradou k zavedeniu eKasy. Okrem tejto prekážky sa
v technických riešeniach eKasy zrušili aj uzávierkové operácie, ktoré pomáhali
podnikateľom s bežnou prevádzkou.
„Denné uzávierky už síce nie sú povinné, no v praxi ich
väčšina podnikateľov potrebuje na to, aby vedeli skontrolovať stav hotovosti či
zaúčtovať tržby. Celá tržba z rozdielnych spôsobov platby sa tým v systéme
eKasa eviduje ako hotovosť. Problematické potom môže byť napríklad dokladovanie
reálneho stavu hotovosti pri kontrolách zo strany štátnej správy,“ upozorňuje
V. Pieš.
Vynechanie servisných organizácií, ktoré sa zo zákona
starali o pôvodné registračné pokladnice, síce na prvý pohľad prináša
podnikateľom väčšiu voľnosť a zníženie nákladov tým, že si online pokladnicu
budú udržiavať sami. Zložitejšie však môže byť podľa V. Pieša rozhodovanie, na
koho sa v prípade poruchy má obrátiť: na dodávateľa pokladnice, výrobcu
chráneného dátového úložiska, výrobcu pokladničného systému alebo dodávateľa
internetu?
Certifikácia mimo rúk výrobcov
Tvorcovia účtovných a podnikových softvérov sa zapájali
do systému eKasa spoločne s výrobcami pokladníc. Tí sa zase viazali na dlhý
proces certifikácie svojich zariadení, ktorý nebol celkom v ich rukách. „Hneď
ako konkrétny typ pokladnice získal certifikáciu, výrobcovia pristúpili k
úpravám hardvéru a softvéru, aby spĺňal nové podmienky legislatívy a dokázal sa
pripojiť do systému eKasa.
Tieto úpravy neboli jednoduché a mnohé pokladnice
nebolo možné na tento prechod pripraviť. Na trh sa tak dostali nové pokladnice,
naopak predaj niektorých starších typov bol ukončený,“ prezrádza garant
ekonomických programov spoločnosti Kros Marek Polic.
V cudzine bez dátového úložiska
Skúsenosti s online pokladnicami majú aj v Asseco
Solutions. Ako prezrádza výkonná riaditeľka Edita Angyalová, napríklad v
zahraničí sú dostupné riešenia výlučne online, teda bez nutnosti mať aj fyzické
dátové úložisko. „Slovenské riešenie je komplikovanejšie práve pre tento
aspekt. Má to pozitíva, ale aj rizika. Či dôjde k lepšiemu výberu daní plošne
alebo sa objavia anomálie, uvidíme až po januári 2020.“
Zlepšovanie výberu daní a zvyšovanie podielu
transparentných prevádzok by malo pozitívne ovplyvniť trh. „Vyčistenie
prostredia dlhodobo pomôže férovým firmám. Ale je nešťastné, nielen pri eKase,
ak musia investovať do niečoho, čo kúpili nedávno a možno ešte ani neodpísali.
Štát mohol myslieť na určitú kompenzáciu v tejto oblasti hlavne pre drobných
podnikateľov,“ uzatvára E. Angyalová. Dúfa, že infraštruktúra finančnej správy
od Nového roka zvládne enormný nápor. Ak by pravidelne zlyhávala, masívne by to
narušilo dôveru v celý systém.
Názory z praxe
Aké sú vaše postrehy v rámci používania systému eKasa?
Martin Katriak,
prezident Zväzu obchodu
SR
Samotný jeho prínos sa nám zatiaľ hodnotí ťažko.
Avizované výhody pre podnikateľov v podobe zrušenia denných uzávierok sú pre
nás bezpredmetné, robíme si ich pre vlastnú potrebu. Celkový potenciál
elektronických dát, ktoré sa odosielajú finančnej správe, sa zatiaľ javí ako
nevyužitý. Okrem administratívnej náročnosti a priamych finančných nákladov na
nákup softvérových úprav a chránených dátových úložísk si táto zmena vyžiadala
aj ďalšie nemalé financie na obmenu súvisiaceho hardvéru, ako sú napríklad
tlačiarne.
Marek Harbuľák, generálny manažér Asociácie hotelov a
reštaurácií Slovenska
Najčastejším negatívom eKasy je pomalé spracovanie a
tlač dokladov. Vytvára to problém hlavne pri sezónnych zariadeniach, akými sú
bufety či rýchle občerstvenia, ale aj iné stravovacie prevádzky. Ďalším
negatívom je, že súčasné systémy zďaleka neponúkajú taký rozsah doplňujúcich
funkcionalít a možností, ktoré ponúkali elektronické registračné pokladnice.
Špecifikom ubytovacích služieb je, že eKasa je často súčasťou komplexného
riešenia spojeného s rezervačným alebo inými prevádzkovým systémom. To znamená,
že dáta o spotrebe či konzumácii sa naťahujú z týchto systémov do eKasy.
Dostupné certifikované riešenia tieto kritériá kompatibility nespĺňali a dvaja
z troch najviac využívaných dodávateľov elektronických registračných pokladníc
nemali v pôvodnom termíne certifikáciu pre svoje riešenia.
—-
Pre oneskorencov
Podľa aktuálnych údajov je v systéme eKasa evidovaných
viac ako 217-tisíc pokladníc. To je počet pokladníc, ktorým registrátor
pridelil kód pokladnice. Z tohto počtu už fyzicky v systéme eKasa eviduje tržbu
a vydáva bločky vyše 120-tisíc pokladníc.
Podľa audítorky a daňovej poradkyne Márie Samekovej
finančná správa stále prijíma žiadosti o pridelenie kódu pokladnice, aktuálne
sa však počty hýbu už len v desiatkach denne. „Na trhu by malo byť už len
minimum pokladníc, ktoré si nesplnili zákonnú povinnosť a nepožiadali o
pridelenie kódu. Celkový počet pokladníc by mal byť okolo 220-tisíc.“
Finančná správa prijala celkovo 93 žiadostí o
certifikáciu, 70 z nich už vybavila (z toho 43 kladne), pri 23 stále prebieha
konanie. Podľa M. Samekovej by teda na trhu malo byť už dosť certifikovaných
riešení. „Aktuálne si už podnikatelia majú z čoho vyberať. Napriek tomu mnohí
čakajú na dodávateľa, ktorý certifikáciu ešte nemá. Je na každom z nich, aby
zvážil toto vyčkávanie, ktoré ho môže dostať na konci roka do časového stresu.
Možno je najvyšší čas začať spolupracovať s iným už certifikovaným dodávateľom,“
dodáva.
—-
Systém eKasa k 9. septembru 2019
Aktívne
pokladnice, teda tie, ktoré majú pridelený kód pokladnice eKasa klient (ešte
nemusia evidovať tržbu online) - VRP a ORP
|
217 302
|
Pokladnice, ktoré
vytvárajú pokladničný doklad po 1. 4. 2019
|
120 573 (z toho 58
773 ORP)
|
Počet
pokladničných dokladov vytvorených po 1. apríli 2019 - VRP
|
6 163 663
|
Počet
pokladničných dokladov vytvorených po 1. apríli 2019 - ORP
|
217 772 045
|
Poznámka: VRP - virtuálna registračná pokladnica, ORP -
online registračná pokladnica
PRAMEŇ: Finančná správa SR
Zdroj: [15.09.2019; etrend.sk; Týždenník Trend; 10:00; Zuzana Kulová]