Nelegálnemu predaju potravín sa stále darí

PODMIENKY AMBULANTNÉHO PREDAJA STANOVUJE ZÁKON, NIE KAŽDÝ HO DODRŽIAVA.
PODMIENKY AMBULANTNÉHO PREDAJA STANOVUJE ZÁKON, NIE KAŽDÝ HO DODRŽIAVA
OKREM PREDAJA POTRAVÍN V KAMENNÝCH OBCHODOCH SA NA SLOVENSKU TRADIČNE A DLHODOBO PRAKTIZUJE AJ PREDAJ NA TRHOVISKÁCH A TRHOVÝCH MIESTACH FORMOU AMBULANTNÉHO PREDAJA. NIE KAŽDÝ VŠAK PRESNE VIE, ČO JE A ČO UŽ NIE JE DO VOLENÉ.
Mnohí to poznáme: vraciame sa z víkendového výletu a popri ceste, na okrajoch dedín, pred rodinnými domami, na odpočívadlách a parkoviskách alebo priamo z kufrov motorových vozidiel sa na nás smejú melóny, čučoriedky, med, huby, bylinky a mnohé ďalšie plodiny aj výrobky z nich. Autá zastavujú, ľudia s dôverou nakupujú, veriac, že ide o čerstvý, u predajcu v záhradke vypestovaný, doma vyrobený alebo v prírode nazbieraný potravinársky tovar.
Okrem predaja potravín v kamenných obchodoch sa na Slovensku tradične a dlhodobo praktizuje aj predaj na trhoviskách a trhových miestach formou tzv. ambulantného predaja.
Tento má byť a v obciach väčšinou aj je regulovaný legislatívnymi požiadavkami zákonných predpisov potravinového práva. Predávať formou ambulantného predaja je však legálne možné len v obci. Ambulantný predaj pri cestách a diaľniciach mimo obcí zákon č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach v znení neskorších predpisov nepovoľuje. Obcou sa v tejto súvislosti rozumie územie vymedzené dopravnými značkami označujúcimi začiatok a koniec obce alebo miestnej časti obce.
PROBLÉMY V AMBULANTNOM PREDAJI POTRAVÍN
Napriek tomu, že podmienky predaja potravín na trhoviskách a mechanizmus kontroly tohto predaja stanovuje spomínaná príslušná legislatíva, problémom zostáva nelegálny a živelný predaj potravín predajcami, ktorí tieto nastavené pravidlá nerešpektujú a vedome porušujú. Nielenže sa neplnia požiadavky na predaj potravín na trhových miestach a trhoviskách, ale v mnohých, najmä turisticky atraktívnych lokalitách a pri frekventovaných cestách sa vo veľkom rozsahu praktizuje aj vyslovene zakázaný ambulantný predaj mimo obce. Nezákonný predaj potravín v súčasnosti možno veľmi často pozorovať v pohraničných oblastiach severného Slovenska, kde v rámci voľného pohybu osôb a potravín hlavne predajcovia z iných členských krajín EÚ uskutočňujú predaj priamo z motorových vozidiel v obciach a pri cestách, na parkoviskách, odpočívadlách. Výnimkou nie je ani už spomínaný nelegálny a protizákonný predaj lesných plodov, medu, ovocia, zeleniny a húb pri cestách a na odpočívadlách mimo obce.
ZNAKY NEZÁKONNOSTI
Takéto nezákonné konanie predajcov potravín mimo schválených trhovísk a trhových miest má predovšetkým tieto znaky:
– potraviny ponúkané na predaj sú neoznačené, často falšované, neznámeho pôvodu, a teda rizikové z pohľadu ich bezpečnosti a následnej nemožnosti vysledovať pôvod nebezpečných potravín,
– je problematické identifikovať predajcu – fyzickú osobu, ktorá vykonáva ambulantný predaj potravín (nemá, respektíve sa nepreukáže dokladom totožnosti, svojvoľne odíde z miesta predaja), často sú na tento predaj využívané nemajetné, mladistvé osoby alebo bezdomovci,
– ak ide o predajcu zo susedného členského štátu EÚ a sú mu uložené sankcie v zmysle platných predpisov SR, akékoľvek sankcie sú prakticky nevymožiteľné, ak má takýto predajca podozrenie z kontroly, tento z miesta predaja odíde, presunie sa na iné miesto a tovar dopredá,
– ak je predajca pri nelegálnom predaji kontrolovaný a opustí miesto predaja, pričom tovar zostane na mieste predaja (tvrdí, že tovar mu nepatrí), legislatíva nerieši, ako naložiť s takýmto tovarom,
– prichytení predajcovia sú agresívni, arogantní, odídu z miesta predaja, zatajujú svoj vlastnícky vzťah k vystaveným, predávaným potravinám a pod.,
– nezákonný ambulantný predaj pri cestách a na odpočívadlách z osobných motorových vozidiel je problematicky kontrolovateľný,
– ak nelegálny predaj potravín nesie známky organizovaného predaja, predajcovia sa navzájom upozorňujú na vopred blížiacu sa inšpekciu, ktorá po príchode na miesto už nemá možnosť zdokumentovať objektívne dôkazy o tomto nelegitímnom predaji.
ČO JE POVINNOSŤOU OBCÍ
Táto forma nezákonného predaja potravín teda predstavuje vážny celospoločenský problém. Okrem už uvedeného rizika bezpečnosti a kvality potravín a s tým spojeného ohrozenia zdravia spotrebiteľa, javí aj známky organizovaného nelegálneho predaja potravín a daňovo-odvodové úniky. Obce a orgány kompetentné konať podľa platných právnych predpisov, najmä zákona č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach sú povinné v praxi zabezpečiť operatívne súčinnosť jednotlivých zložiek exekutívy pri takýchto kontrolách. Obce v súčinnosti so zástupcami polície, s regionálnymi úradmi verejného zdravotníctva (RÚVZ), regionálnej veterinárnej a potravinovej správy (RVPS) a so Slovenskou obchodnou inšpekciou (SOI) by mali v zmysle § 12 a § 14 citovaného zákona a podľa § 26 ods. 1 zákona č. 152/1995 Z. z. o potravinách zamedziť takémuto protiprávnemu konaniu.
ČO SA S TÝM DÁ UROBIŤ?
Zväz obchodu SR, ale i mnohí ďalší obchodníci na Slovensku, v uplynulom období preukázali, že predaj kvalitných a bezpečných potravín patrí medzi ich hlavné priority. Udržiavanie systému predaja kvalitných a bezpečných potravín je každodennou základnou povinnosťou a záväzkom obchodníkov. Z tohto dôvodu má Zväz obchodu SR veľký záujem na tom, aby sa uvedená problematika riešila v záujme ochrany zdravia spotrebiteľa a v záujme ochrany vnútorného trhu komplexne a celospoločensky pri všetkých formách predaja potravín na Slovensku. Napriek platným právnym predpisom sa nelegálnemu ambulantnému predaju potravín na Slovensku stále darí. Je preto nevyhnutné, aby obce dôsledne plnili zákonné požiadavky v tejto oblasti a zároveň, aby všetky zložky exekutívy poskytli obciam maximálnu súčinnosť.
ZVÄZ OBCHODU SR NAVRHUJE RIEŠENIA
Na uvedené problémy ZO SR upozorňuje už dlhodobo smerom k príslušným orgánom štátnej kontroly, ako aj smerom k obciam. Sme však nútení konštatovať, že nedošlo k zásadnej zmene, a preto je opodstatnené nastavenie takých legislatívnych opatrení a mechanizmov v platných právnych predpisoch, ktoré by upravili dosiaľ neregulované problémy v boji s nelegálnym predajom potravín a zabezpečili maximálnu účinnosť legislatívnych opatrení. Tieto by mali odstrániť rizikovosť, anonymitu a daňové úniky z tržieb z predaja potravín. ZO SR navrhol príslušným štátnym orgánom, aby v krátkom čase boli novelizované platné právne predpisy týkajúce sa predaja potravín na trhoviskách a trhových miestach a boli doplnené o navrhované opatrenia.
—-
ZO SR navrhuje tieto riešenia
a) jednoznačne naformulovať ustanovenia platných právnych predpisov v zmysle zákazu predaja, vystavovania a manipulovania s potravinami mimo schválené trhoviská a trhové miesta, obzvlášť pri cestách, na odpočívadlách, mimo obcí,
b) predaj tovaru, vzhľadom na ktorý vzniká dôvodné podozrenie, že je nebezpečný, pochádza z krádeže alebo má ilegálny pôvod, bude pozastavený správcom, ktorý má povinnosť informovať o zistených nedostatkoch orgány dohľadu. Podobne je treba postupovať pri nelegálnom predaji a neuhradení sankcie, keď by bolo potrebné uzákoniť zhabanie potravín, dopravných prostriedkov, aby boli sankcie vymožiteľné a represívne opatrenia dostatočne odrádzajúce od opakovaného konania,
c) uzákoniť vykonávanie kontroly plnenia povinností obcí v súvislosti s predajom potravín na trhových miestach, trhoviskách, respektíve v katastrálnom území obcí ( vydávanie všeobecne záväzných nariadení obce týkajúcich sa predaja potravín na trhových miestach podľa osobitného predpisu v súlade s ustanoveniami zákona č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a s ďalšími platnými právnymi predpismi) a sprísniť sankcie pre obce v prípadoch, ak si obec legislatívne povinnosti neplní,
d) povinné nahlasovanie zisteného nezdaňovaného predaja potravín orgánom Finančnej správy zo strany obcí, zaviesť nový druh sankcií pre obce a správcov trhovísk pri porušovaní uvedených povinností,
e) sprístupniť register vydaných povolení na predaj potravín, respektíve ohláseného ambulantného predaja v obci minimálne 48 hodín pred jeho začiatkom,
f) pri ambulantnom predaji z motorových vozidiel, ktoré neboli schválené na takýto predaj v SR, ohlásenie predaja na miestne príslušných RVP S minimálne 72 hodín vopred, pred začiatkom predaja pristavenie vozidla na kontrolu na miestne príslušnú RVP S/RÚVZ, aby mohli byť hygienické podmienky predaja z pojazdných predajní overené (napr. u predajcov z Poľska, Maďarska, Česka), respektíve predložiť na nahliadnutie originál schválenia pojazdnej predajne kompetentnou autoritou v príslušnom členskom štáte EÚ, keďže zamestnanci obce nie sú odborne spôsobilí na to, aby korektnosť podmienok predaja potravín z mobilných predajní posúdili,
g) preukazovanie bezpečnosti predávaných potravín Protokolmi o skúškach vzoriek potravín vyšetrených v akreditovaných laboratóriách.
—-
Na trhových miestach (vrátane ambulantného predaja) môžu predávať:
* fyzické osoby a právnické osoby oprávnené na podnikanie,
* fyzické osoby predávajúce rastlinné a živočíšne výrobky z vlastnej pestovateľskej alebo chovateľskej činnosti alebo lesné plodiny,
* fyzické osoby predávajúce vlastné použité výrobky v primeranom množstve medzi inými fyzickými osobami navzájom,
* fyzické osoby, ktoré sú autormi predávaného výrobku, ktorý je originálom diela alebo jeho rozmnoženinou, pričom podľa zákona je povolený ambulantný predaj nasledovných tovarov:
* knihy a periodická tlač,
* originály alebo kópie audiovizuálnych diel alebo iných diel,
* drobné umelecké predmety a drobné remeselné výrobky,
* spotrebné výrobky,
* jedlá a nápoje určené na priamu konzumáciu na mieste vrátane nebalenej zmrzliny,
* ovocie a zelenina,
* potraviny v súlade so všeobecne záväzným nariadením obce vrátane balených mrazených krémov a balenej zmrzliny,
* kvety, dreviny a priesady,
* žreby okamžitých lotérií a žrebových vecných lotérií,
* sladkovodné trhové ryby Ambulantný predaj iných druhov výrobkov je zakázaný, pričom ambulantný predaj potravín, ktorých predaj obec nepovolila, je tiež zakázaný. Na trhových miestach sa totiž môžu všeobecne ponúkať na predaj iba tie potraviny, ktoré určí obec všeobecne záväzným nariadením a po vydaní súhlasného stanoviska príslušného orgánu úradnej kontroly potravín k návrhu tohto všeobecne záväzného nariadenia. Obec je povinná vo všeobecne záväznom nariadení ustanoviť to, ktoré potraviny možno predávať ambulantne a podmienky ich predaja.
—-
Predávať formou ambulantného predaja je však legálne možné len v obci. Ambulantný predaj pri cestách mimo obce zákon nepovoľuje.

Nezákonný predaj potravín predstavuje riziko ohrozenia zdravia spotrebiteľa a tiež daňovo-odvodové úniky.

Zdroj: [21.08.2020; Obchod; Zväz obchodu Slovenskej republiky; s. 14,15,16; ZO SR]