Nelegálnemu predaju potravín sa stále darí

PODMIENKY AMBULANTNÉHO PREDAJA STANOVUJE ZÁKON, NIE KAŽDÝ HO DODRŽIAVA.
PODMIENKY AMBULANTNÉHO PREDAJA
STANOVUJE ZÁKON, NIE KAŽDÝ HO DODRŽIAVA
OKREM PREDAJA POTRAVÍN
V KAMENNÝCH OBCHODOCH SA NA SLOVENSKU TRADIČNE A DLHODOBO PRAKTIZUJE AJ PREDAJ NA TRHOVISKÁCH A TRHOVÝCH MIESTACH FORMOU AMBULANTNÉHO PREDAJA. NIE KAŽDÝ VŠAK PRESNE
VIE, ČO JE A ČO UŽ NIE JE DO VOLENÉ.
Mnohí to poznáme: vraciame sa z víkendového výletu a
popri ceste, na okrajoch dedín, pred rodinnými domami, na odpočívadlách a
parkoviskách alebo priamo z kufrov motorových vozidiel sa na nás smejú melóny,
čučoriedky, med, huby, bylinky a mnohé ďalšie plodiny aj výrobky z nich. Autá
zastavujú, ľudia s dôverou nakupujú, veriac, že ide o čerstvý, u predajcu v
záhradke vypestovaný, doma vyrobený alebo v prírode nazbieraný potravinársky
tovar.
Okrem predaja potravín
v kamenných obchodoch sa na Slovensku
tradične a dlhodobo praktizuje aj predaj
na trhoviskách a trhových miestach formou tzv. ambulantného predaja.
Tento má byť a v obciach väčšinou aj je regulovaný
legislatívnymi požiadavkami zákonných predpisov potravinového práva. Predávať
formou ambulantného predaja
je však legálne možné len v obci. Ambulantný predaj
pri cestách a diaľniciach mimo obcí zákon č. 178/1998 Z. z. o podmienkach
predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach v znení neskorších
predpisov nepovoľuje. Obcou sa v tejto súvislosti rozumie územie vymedzené
dopravnými značkami označujúcimi začiatok a koniec obce alebo miestnej časti
obce.
PROBLÉMY V AMBULANTNOM PREDAJI
POTRAVÍN
Napriek tomu, že podmienky predaja potravín na trhoviskách a
mechanizmus kontroly
tohto predaja stanovuje spomínaná príslušná legislatíva, problémom zostáva
nelegálny a živelný predaj potravín predajcami, ktorí tieto nastavené pravidlá
nerešpektujú a vedome porušujú. Nielenže sa neplnia požiadavky na predaj
potravín na trhových miestach a trhoviskách, ale v mnohých, najmä turisticky
atraktívnych lokalitách a pri frekventovaných cestách sa vo veľkom rozsahu
praktizuje aj vyslovene zakázaný ambulantný predaj
mimo obce. Nezákonný predaj potravín v súčasnosti možno veľmi často pozorovať v
pohraničných oblastiach severného Slovenska,
kde v rámci voľného pohybu osôb a potravín
hlavne predajcovia z iných členských krajín EÚ uskutočňujú predaj priamo z
motorových vozidiel v obciach a pri cestách, na parkoviskách, odpočívadlách.
Výnimkou nie je ani už spomínaný nelegálny a protizákonný predaj lesných
plodov, medu, ovocia, zeleniny a húb pri cestách a na odpočívadlách mimo obce.
ZNAKY NEZÁKONNOSTI
Takéto nezákonné konanie predajcov potravín mimo
schválených trhovísk a trhových miest má predovšetkým tieto znaky:
– potraviny ponúkané na predaj sú neoznačené, často
falšované, neznámeho pôvodu, a teda rizikové z pohľadu ich bezpečnosti a
následnej nemožnosti vysledovať pôvod nebezpečných potravín,
– je problematické identifikovať predajcu – fyzickú osobu, ktorá
vykonáva ambulantný predaj
potravín (nemá, respektíve sa nepreukáže dokladom totožnosti, svojvoľne odíde z
miesta predaja), často sú na tento predaj využívané nemajetné, mladistvé osoby
alebo bezdomovci,
– ak ide o predajcu zo susedného členského štátu EÚ a
sú mu uložené sankcie v zmysle platných predpisov SR, akékoľvek sankcie sú
prakticky nevymožiteľné, ak má takýto predajca podozrenie z kontroly, tento z
miesta predaja odíde, presunie sa na iné miesto a tovar dopredá,
– ak je predajca pri nelegálnom predaji kontrolovaný a
opustí miesto predaja, pričom tovar zostane na mieste predaja (tvrdí, že tovar
mu nepatrí), legislatíva nerieši, ako naložiť s takýmto tovarom,
– prichytení predajcovia sú agresívni, arogantní, odídu
z miesta predaja, zatajujú svoj vlastnícky vzťah k vystaveným, predávaným
potravinám a pod.,
– nezákonný ambulantný predaj
pri cestách a na odpočívadlách z osobných motorových vozidiel je problematicky kontrolovateľný,
– ak nelegálny predaj potravín nesie známky organizovaného predaja,
predajcovia sa navzájom upozorňujú na vopred blížiacu sa inšpekciu, ktorá po
príchode na miesto už nemá možnosť zdokumentovať objektívne dôkazy o tomto
nelegitímnom predaji.
ČO JE POVINNOSŤOU OBCÍ
Táto forma nezákonného predaja potravín teda
predstavuje vážny celospoločenský problém. Okrem už uvedeného rizika
bezpečnosti a kvality potravín a s tým spojeného ohrozenia zdravia
spotrebiteľa, javí aj známky organizovaného nelegálneho predaja potravín a daňovo-odvodové
úniky. Obce a orgány kompetentné konať podľa platných právnych predpisov, najmä
zákona č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb
na trhových miestach sú povinné v praxi zabezpečiť operatívne súčinnosť jednotlivých
zložiek exekutívy pri takýchto kontrolách. Obce v súčinnosti so zástupcami
polície, s regionálnymi úradmi verejného zdravotníctva (RÚVZ), regionálnej
veterinárnej a potravinovej
správy (RVPS) a so Slovenskou
obchodnou inšpekciou (SOI) by mali v zmysle § 12 a § 14 citovaného zákona a
podľa § 26 ods. 1 zákona č. 152/1995 Z. z. o potravinách zamedziť takémuto
protiprávnemu konaniu.
ČO SA S TÝM DÁ UROBIŤ?
Zväz obchodu
SR, ale i mnohí ďalší obchodníci na Slovensku, v uplynulom období preukázali,
že predaj kvalitných a
bezpečných potravín patrí
medzi ich hlavné priority. Udržiavanie systému predaja kvalitných a bezpečných potravín je každodennou základnou povinnosťou a
záväzkom obchodníkov. Z tohto dôvodu má Zväz obchodu SR veľký záujem na tom, aby sa uvedená problematika
riešila v záujme ochrany zdravia spotrebiteľa a v záujme ochrany vnútorného
trhu komplexne a celospoločensky pri všetkých formách predaja potravín na Slovensku. Napriek platným
právnym predpisom sa nelegálnemu ambulantnému predaju potravín
na Slovensku stále darí.
Je preto nevyhnutné, aby obce dôsledne plnili zákonné požiadavky v tejto
oblasti a zároveň, aby všetky zložky exekutívy poskytli obciam maximálnu
súčinnosť.
ZVÄZ OBCHODU
SR NAVRHUJE RIEŠENIA
Na uvedené problémy ZO SR upozorňuje už dlhodobo smerom
k príslušným orgánom štátnej kontroly, ako aj smerom k obciam. Sme však nútení
konštatovať, že nedošlo k zásadnej zmene, a preto je opodstatnené nastavenie
takých legislatívnych opatrení a mechanizmov v platných právnych predpisoch,
ktoré by upravili dosiaľ neregulované problémy v boji s nelegálnym predajom
potravín a zabezpečili maximálnu účinnosť legislatívnych opatrení. Tieto by
mali odstrániť rizikovosť, anonymitu a daňové úniky z tržieb z predaja
potravín. ZO SR navrhol príslušným štátnym orgánom, aby v krátkom čase boli
novelizované platné právne predpisy týkajúce sa predaja potravín na trhoviskách
a trhových miestach a boli doplnené o navrhované opatrenia.
—-
ZO SR navrhuje tieto riešenia
a) jednoznačne naformulovať ustanovenia platných právnych
predpisov v zmysle zákazu predaja, vystavovania a manipulovania s potravinami
mimo schválené trhoviská a trhové miesta, obzvlášť pri cestách, na
odpočívadlách, mimo obcí,
b) predaj tovaru, vzhľadom na ktorý vzniká dôvodné
podozrenie, že je nebezpečný, pochádza z krádeže alebo má ilegálny pôvod, bude
pozastavený správcom, ktorý má povinnosť informovať o zistených nedostatkoch
orgány dohľadu. Podobne je treba postupovať pri nelegálnom predaji a neuhradení
sankcie, keď by bolo potrebné uzákoniť zhabanie potravín, dopravných
prostriedkov, aby boli sankcie vymožiteľné a represívne opatrenia dostatočne
odrádzajúce od opakovaného konania,
c) uzákoniť vykonávanie kontroly plnenia povinností obcí v súvislosti s
predajom potravín na
trhových miestach, trhoviskách, respektíve v katastrálnom území obcí (
vydávanie všeobecne záväzných nariadení obce týkajúcich sa predaja potravín na
trhových miestach podľa osobitného predpisu v súlade s ustanoveniami zákona č.
178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na
trhových miestach a s ďalšími platnými právnymi predpismi) a sprísniť sankcie
pre obce v prípadoch, ak si obec legislatívne povinnosti neplní,
d) povinné nahlasovanie zisteného nezdaňovaného predaja
potravín orgánom Finančnej správy zo strany obcí, zaviesť nový druh sankcií pre
obce a správcov trhovísk pri porušovaní uvedených povinností,
e) sprístupniť register vydaných povolení na predaj potravín, respektíve
ohláseného ambulantného predaja
v obci minimálne 48 hodín pred jeho začiatkom,
f) pri ambulantnom predaji
z motorových vozidiel, ktoré neboli schválené na takýto predaj v SR, ohlásenie
predaja na miestne príslušných RVP S minimálne 72 hodín vopred, pred začiatkom
predaja pristavenie vozidla na kontrolu na miestne príslušnú RVP S/RÚVZ, aby
mohli byť hygienické podmienky predaja z pojazdných predajní overené (napr. u
predajcov z Poľska, Maďarska, Česka), respektíve predložiť na nahliadnutie
originál schválenia pojazdnej predajne kompetentnou autoritou v príslušnom
členskom štáte EÚ, keďže zamestnanci obce nie sú odborne spôsobilí na to, aby
korektnosť podmienok predaja potravín z mobilných predajní posúdili,
g) preukazovanie bezpečnosti predávaných potravín
Protokolmi o skúškach vzoriek potravín vyšetrených v akreditovaných
laboratóriách.
—-
Na trhových miestach (vrátane ambulantného predaja) môžu predávať:
* fyzické osoby a právnické osoby oprávnené na
podnikanie,
* fyzické osoby predávajúce rastlinné a živočíšne
výrobky z vlastnej pestovateľskej alebo chovateľskej činnosti alebo lesné plodiny,
* fyzické osoby predávajúce vlastné použité výrobky v
primeranom množstve medzi inými fyzickými osobami navzájom,
* fyzické osoby, ktoré sú autormi predávaného výrobku,
ktorý je originálom diela alebo jeho rozmnoženinou, pričom podľa zákona je povolený
ambulantný predaj nasledovných tovarov:
* knihy a periodická tlač,
* originály alebo kópie audiovizuálnych diel alebo
iných diel,
* drobné umelecké predmety a drobné remeselné výrobky,
* spotrebné výrobky,
* jedlá a nápoje určené na priamu konzumáciu na mieste
vrátane nebalenej zmrzliny,
* ovocie a zelenina,
* potraviny v súlade so všeobecne záväzným nariadením
obce vrátane balených mrazených krémov a balenej zmrzliny,
* kvety, dreviny a priesady,
* žreby okamžitých lotérií a žrebových vecných lotérií,
* sladkovodné trhové ryby Ambulantný predaj iných
druhov výrobkov je zakázaný, pričom ambulantný predaj potravín, ktorých predaj
obec nepovolila, je tiež zakázaný. Na trhových miestach sa totiž môžu všeobecne
ponúkať na predaj iba tie potraviny, ktoré určí obec všeobecne záväzným
nariadením a po vydaní súhlasného stanoviska príslušného orgánu úradnej
kontroly potravín k návrhu tohto všeobecne záväzného nariadenia. Obec je
povinná vo všeobecne záväznom nariadení ustanoviť to, ktoré potraviny možno
predávať ambulantne a podmienky ich predaja.
—-
Predávať formou ambulantného predaja je však legálne
možné len v obci. Ambulantný predaj pri cestách mimo obce zákon nepovoľuje.
Nezákonný predaj potravín predstavuje riziko ohrozenia
zdravia spotrebiteľa a tiež daňovo-odvodové úniky.
Zdroj: [21.08.2020; Obchod; Zväz obchodu Slovenskej republiky; s. 14,15,16; ZO SR]