Na čo by mal
mať zákazník v 21. storočí nárok pri nákupe potravín?
Zákazník by mal mať pri nákupe potravín nárok na kvalitné, teda nutrične hodnotné, cenovo dostupné, informované, a v prvom rade bezpečné produkty s minimálnou uhlíkovou stopou.
Aj keď potravinová bezpečnosť nemusí závisieť iba od domácej produkcie, je potrebné, aby bola zaručená kvalita a
bezpečnosť potravín importovaných potravín, najmä z tretích krajín, kde neplatia pravidlá EÚ. Pri
potravinách z tretích krajín zákazník nemá garanciu vstupných
surovín, ale má garantovanú kontrolu na hraniciach EÚ a vnútroštátnu kontrolu. V médiách sa
spomínajú z pohľadu importu prevažne Poľsko a Ukrajina. Ukrajina bola ešte do
roku 2018 tretím najväčším importérom pesticídov zakázaných v EÚ. Väčšinu z
nich tvoril acetochlor, herbicíd, ktorý bol v EÚ zakázaný takmer pred desiatimi
rokmi kvôli vysokému riziku kontaminácie podzemných vôd. Taktiež bolo na
Ukrajinu vyvezených 800 ton atrazínu, ktorý je v EÚ zakázaný od roku 2004 pre
to, že vo vyšších dávkach môže mať negatívne účinky na ľudské zdravie. Na území
Ukrajiny atrazín stále patrí medzi povolené pesticídy.
Aj v samotnej EÚ existujú rozdiely v bezpečnosti medzi jednotlivými krajinami.
V správe za rok 2021 poľský Najvyšší kontrolný úrad potvrdil, že Poľsko má najnebezpečnejšie potraviny v celej Európskej únii. Podľa kontrolórov je najčastejšie zisteným problémom prítomnosť baktérií
salmonely a listérie. V Poľsku navyše vo veľkej miere používajú pri chove
zvierat antibiotiká. Problémy s poľským mäsom sa na slovenskom trhu objavujú
pravidelne, a to aj tento rok. Cena zahraničných produktov býva spravidla
nižšia, čo je dôsledok dôsledného využitia európskych a štátnych agrodotácií a
tiež úspor z rozsahu, keďže Poliaci a Ukrajinci produkujú potraviny na
tisíckach hektárov a stovkách potravinárskych podnikov.
Zákazníkovi 21. storočia je potrebné dokázať, že slovenské výrobky sú hodnotné. Zákazník by mal požadovať domáce výrobky, aj keď za vyššiu, ale opodstatnenú a spravodlivú cenu
pre výrobcu. Cenu, ktorá zaručí, že netratí žiadny článok v
dodoávateľsko-odberateľskom reťazci. Pri domácich potravinách sa zákazník vie spoľahnúť, že si kupuje zdravé a
bezpečné produkty, ktoré neprecestovali pol sveta a majú zabezpečený princíp
dohľadateľnosti priamo k pestovateľovi a miestu, kde bola plodina vypestovaná
alebo dochované hospodárske zvieratá. Dostupné prieskumy ukazujú, že čerstvosť,
kvalita a cena sú pri nákupe potravín kľúčové faktory, pričom slovenské produkty sú často vnímané ako kvalitnejšie a bezpečnejšie.
Spotrebiteľské správanie je žiaľ ovplyvnené infláciou a orientované
na cenu. Čím väčší dopyt je po lacných produktoch, tým klesá aj ponuka domácich výrobkov v regáloch a je nahrádzaná lacnejším importom. Domáca produkcia má pritom pozitívny vplyv na zamestnanosť a
ekológiu. Spotrebitelia by mali byť informovaní o výhodách lokálnych produktov
a motivovaní k ich nákupu, čím podporia domácu ekonomiku. Zároveň majú istotu,
že produkty sú z tunajších surovín a nehrozia im povedzme rôzne alergické
reakcie, ako sa to môže stať napr. p ri medoch z exotických rastlín.
red, Zdroj: Zväz obchodu SR
Ilustračné foto: Unsplash.com
WEB | Dátum: 30.07.2024 | Zdroj: instoreslovakia.sk | Vydavateľ: Events&Publishing s.r.o.