Maloobchod sa bude ďalej digitalizovať

Podoba maloobchodu sa od zmeny politického režimu v roku 1989 zásadne zmenila. V najbližších rokoch ho čakajú ďalšie zmeny, najmä digitalizácia, ktorá bude spojená aj s riešením nedostatku pracovníkov zamestnaných v obchode. 

Bratislava – Najvýznamnejší vplyv na aktuálnu podobu maloobchodu z hľadiska ponuky tovarov a poskytovaných služieb mal podľa neho nepochybne vstup na voľný trh EÚ. „V nasledujúcom období je možné očakávať pokračovanie transformácie maloobchodu pod vplyvom digitalizácie, dynamický rozvoj smart riešení a nových konceptov. Zvyšovať sa bude dôraz na udržateľnosť podnikania a snáď aj na pozitívny vývoj spotrebiteľského povedomia smerom ku kvalite produktov a poskytovaných služieb a k stále vyššej preferencii domácej produkcie. Očakávame však aj rastúce problémy s kvalifikovanou pracovnou silou,“ spresnil Filip Kasana, prezident Zväzu obchodu SR. 

Na trhu sa podľa neho za 35 rokov popri fungujúcich domácich obchodných sieťach etablovali zahraničné obchodné reťazce. „Tie zvýšili konkurenciu vo väčších sídlach a priniesli na trh väčší objem zahraničných produktov. V ostatnom období sme zaznamenali výrazný rast a rozvoj e-shopov,“ poznamenal. Zdôraznil, že technologický pokrok nabral mimoriadnu dynamiku, čo sa prejavuje aj v maloobchode. Nastali zásadné zmeny v prevádzkových konceptoch predajní, realizujú sa nové moderné formy predaja, obchodné stratégie jednotlivých hráčov na trhu viac reflektujú na potreby a zvýšené očakávania zákazníkov, čo sa prejavuje aj v nových konceptoch marketingu.

„Za negatívne javy v rámci vývoja maloobchodu na Slovensku je možné označiť zvýšenú mieru plytvania s potravinami, klesajúcu dostupnosť potravín v oblastiach vidieka a klesajúci podiel slovenských výrobkov na pultoch a problémy s konkurencieschopnosťou domácej produkcie,“ podčiarkol Kasana.


Zdroj: PRINT | Dátum: 11.12.2024 | Zdroj: Obchod | Strana: 4 | Autor: (tasr) | Vydavateľ: MAFRA Slovakia, a. s.