Lacnejšie potraviny? Dva razy meraj, raz rež, hovorí prezident Zväzu obchodu SR
Filip Kasana, prezident Zväzu obchodu SR: „Nestačí vidieť iba obchodníkov, ale celú potravinovú vertikálu - farmárov, potravinárov. Treba ich podporiť, aby sa tlak na pult znižoval."
Nižšie výdavky za potraviny sa stali prioritou štvrtej
Ficovej vlády. „Potravinová téma by sa nemala zúžiť iba na ceny,“ reaguje Filip Kasana, prezident Zväzu obchodu SR. „Nestačí vidieť iba
obchodníkov, ale celú potravinovú vertikálu - farmárov, potravinárov. Treba ich
podporiť, aby sa tlak na pult znižoval,“ upozorňuje Kasana, ktorý načrtáva, akú
zmenu môže priniesť príchod reťazca Biedronka. Pri oživovaní predajní na
perifériách krajiny navrhuje inšpirovať sa českým modelom.
Aký rok majú slovenskí obchodníci združení vo Zväze obchodu za sebou a aký pred
sebou? Ľudia vydávajú za potraviny jednu štvrtinu svojich príjmov a sú
presvedčení, že obchodníkom je sveta žiť. Vlaňajšok nebol pre nikoho ľahký rok,
ani pre spotrebiteľov, ale ani pre obchodníkov. Aj my sme v prvom polroku 2023
zápasili s vysokou in fláciou, energetickou krízou, čo poháňané obavami z vojny
rozdúchavalo najmä prvých šesť mesiacov obchodné ceny. Postupné cenové
uvoľňovanie prišlo v druhom polroku, ale atmosféru spoločnosti ovládli voľ by,
v ktorých sa potravinová téma stala dominantnou. Oceňujeme, že po výmene vlády
situácia nevyústila do regulácie či stropovania cien, čo by bolo cestou do
pekla. Spomeňme si na Maďarsko.
Aký očakávate hospodársky výsledok najmä v porovnaní s
covidovými rokmi, ktoré priali obchodu? Pandémia bola pre obchod extrémne
náročné obdobie, opatrenia sa neustále menili a naši zamestnanci pracovali v
prvej línii ohrozenia. Netajíme, že v tomto období obchodu rástli v dôsledku
uzatvorenia či obmedzenia gastrosektora obraty aj zisk. Percentuálna ziskovosť
sietí združených vo Zväze obchodu SR (COOP Jednota, CBA, Labaš) však nebola neprimeraná.
Oscilovala okolo dvoch percent a tieto hodnoty zostali zachované aj teraz. V
minulom roku sa zvýšili náklady a zdôrazním, že rast ziskovosti nebol vyšší ako
inflácia. Vzhľadom na to, že od septembra 2023 inflácia medzimesačne osciluje
okolo nuly, výhľad na tento rok je optimistickejší. Očakávame cenové
upokojenie. Mnohé, pravda, závisí aj od štátu, keďže vláda si osvojila a
komunikuje ceny potravín ako svoju prioritu. Veci však treba vidieť v širších súvislostiach.
Čo všetko treba brať do úvahy, keď sa vysloví cena na
pulte? Pri zdražení potravín sú prví na rane vždy obchodníci, keďže my máme
priamy kontakt so spotrebiteľom. Lenže potraviny sa rodia na poli, v maštali,
spracúvajú v mliekarňach, mäsokombinátoch, mlynoch, pekárňach, cena sa tvorí
priebežne v celej potravinovej vertikále. Vláda aj premiér sa už vyjadrili, že
sa nestačí zamerať len na obchod, treba podporiť celú vertikálu, aby sa tlak na
pult znižoval.
Do čoho vyúsťuje toto vysvetlenie? Jednoducho,
slovenskí obchodníci nemajú žiadny mimoriadny nárast zisku, čo vidno aj z
analýzy hospodárenia maloobchodných reťazcov, ktorú každoročne zverejňuje
Finstat.
Väčšina ľudí analýzy nečíta, zato všetci nakupujú v
obchodoch a sú presvedčení, že platia za potraviny viac ako by mali, už aj
vzhľadom na svoje príjmy. Je to tak či nie? Podstatou tejto otázky je parita
kúpnej sily alebo, jednoduchšie, ekonomická vyspelosť tej-ktorej porovnávanej
krajiny. Prezentuje sa pohľad, že potraviny
sú pridrahé na to, koľ ko ľudia na Slovensku
zarábajú. Lenže slovenské
ceny potravín sú s istou
odchýlkou na úrovni priemeru EÚ, domácnosti
a ich bývanie zhruba tak isto. Problém je v reálnych mzdách. Pre dosiahnutie
ich vyššieho rastu je potrebné množstvo postupných krokov v rámci behu na
dlhšiu trať, v podobe podpory vzdelanostnej ekonomiky s presahom na trh práce a
intenzívnejšej technologickej transformácie. To sú oblasti, v ktorých Slovensko
výrazne zaostáva, čo sa potom odráža v nižšej konkurencieschopnosti krajiny aj
v nižších reálnych mzdách.
Dobre, ale realitou všedných dní sú pre väčšinu drahé
potraviny a ľudia chcú žiť lepšie teraz a nie o pár rokov neskôr. Vláda avizuje
určité opatrenia, snažíme sa konštruktívne rokovať s ministerstvom financií,
pôdohospodárstva a hospodárstva. S posudzovaním cien v celej potravinovej
vertikále nemáme problém, ani s tým, že ukážeme, akú máme ziskovosť a
nákladovosť, ktorú ovplyvňuje aj to, že predávame potraviny na vidieku na rozdiel od zahraničných sietí.
Vláda sa chce pozrieť na marže obchodu. Je to problém?
To nám nevadí. Pokiaľ sa bude objektívne posudzovať celá vertikála, sme s tým
O. K. Výška marže má pokrývať náklady a z toho, čo zostane, je nejaký zisk,
primárne určený na investície a rozvoj poskytovaných služieb. Zisk nie je nič
nekalé, je to legitímny cieľ každého podnikania. Môžeme sa baviť, či je zisk
primeraný, alebo neprimeraný vzhľadom na náklady, objem predaja atď. Zopakujem,
slovenské siete nemajú neprimeranú ziskovosť, tým pádom nemajú ani neprimerané
marže.
Aké vládne opatrenie by ste považovali za neštandardné?
Dúfam, že nepríde k nejakej forme regulácie. Situácia na trhu nie je taká, aby
si vyžiadala takýto krok.
Naozaj stačí, že celosvetovo klesli ceny energií aj
poľnohospodárskych komodít? Slovensko je malou otvorenou ekonomikou. Sme
primalí na to, aby sme určovali úroveň cien, ktorá bude odlišná od okolitého
sveta. Zásadná vec, ktorá možno uniká pri porovnávaní cien so susednými
krajinami, je úroveň DPH. Keď hovoríme, že poľské potraviny sú výrazne lacnejšie, potom si všimnime, že majú nulovú DPH.
Výška DPH na Slovensku je v porovnaní s okolitými štátmi aj pri zohľadnení
daňového zvýhodnenia na vybrané potraviny, najvyššia. To je na zváženie.
Chápem, že v súčasnej situácii, keď verejné financie nie sú v dobrom stave a
rieši sa ich konsolidácia, je DPH pre vládu citlivou otázkou. Zníženie DPH na
potraviny by však malo okamžitý efekt v prospech spotrebiteľov.
Chystá sa spustenie vládneho portálu, ktorý by mal
porovnávať spotrebiteľské ceny v reťazcoch. Prospeje to znižovaniu cien
potravín? S týmto zámerom sa zatiaľ iba oboznamujeme. Na takomto štátnom
portáli sa zvažuje referovať ceny povedzme 15 základných položiek. Takéto
pokusy tu už v minulosti boli. Čo však bude posolstvom pre zákazníka? Len to,
kde je taká či onaká potravina najlacnejšia? Ak sa položí dôraz iba na cenu,
nemusí to byť v poriadku pre tých, ktorí zdôrazňujú krajinu pôvodu potraviny,
jej kvalitu, tradičnú chuť, ale ani pre vládu, ktorá chce posilniť predaj domácich potravín. Pozor na to, aby sa
nepromovali lacné zahraničné potraviny
s otáznou kvalitou a národ dostane na vedomie, že tie kvalitné slovenské sú o
čosi drahšie alebo nebudú promované vôbec. Z portálu sa môže paradoxne stať
nástroj, ktorý vydláždi cestu k posilneniu niektorých už etablovaných reťazcov,
či tým, čo sa sem chystajú vstúpiť. Verejnosť vníma, že vláda rieši potravinovú tému, len ide o to,
ako ju uchopí.
Kontrola
marží vám neprekáža, ale čo by vám zvlášť prekážalo? Nesystémové zásahy do
cenotvorby alebo akákoľvek iná regulácia. Daňové zaťaženie v podobe
mimoriadnych odvodov. Pri zhruba dvojpercentnej ziskovosti slovenských sietí by to viedlo
k zdraženiu potravín.
Zatiaľ dokážu konkurovať nadnárodným spoločnostiam. Keď už vláda hovorí o
ziskovosti, nech ju posudzuje komplexne, berúc do úvahy aj mieru pridanej
spoločenskej hodnoty všetkých hráčov na trhu. Pri každej príležitosti vládnej
koalícii vravíme, hľadajte podporné opatrenia pre domácu potravinovú vertikálu, aby bola konkurencieschopná.
Skúsme ísť takto. Potravinová téma by sa nemala zúžiť iba na ceny. Je to tenký
ľad.
Z tovaru, ktorý prejde cez kasy najväčšieho slovenského reťazca, tvoria slovenské potraviny 70 percent.
Nadnárodní konkurenti majú podiel o desiatky percent nižší a vravia, že ak majú
byť potraviny lacnejšie,
musia byť z dovozu. Aká
je vôbec budúcnosť slovenského
agropotravinárstva a obchodu? Zopakujem: ak má domáca potravinová základňa a s ňou spätý domáci obchod prežiť, potrebuje
systémovú podporu. Nadnárodní konkurenti majú na vstupe nižšiu cenu a k tomu
nižší podiel slovenských potravín.
To ich v dosahovaní rentability zvýhodňuje. Samozrejme, zvlášť pri potravinách každodennej
spotreby držíme cenový krok so zahraničnými
konkurentmi. Naša obchodná politika je konzistentná, zrozumiteľná a ľudia stále
viac preferujú kvalitné slovenské potraviny.
Je naozaj domáci pôvod dôležité kritérium pre zákazníka? Chvalabohu
spotrebiteľské povedomie sa postupne vyvíja k lepšiemu, ľudia sa predsa len
viac orientujú na kvalitu a pôvod. Marketing, ktorý sa zameriava čisto na cenu,
nemá taký silný efekt ako v minulosti. Ľudom viac záleží, aké potraviny kupujú
pre svoje rodiny. A pokiaľ ide o cenu, dobrým riešením sú privátne značky, pri
ktorých v ponuke domácich obchodných sietí dominujú slovenské produkty.
Premieta sa v nich náležitá kvalita za mimoriadne výhodnú cenu a tieto produkty
dosahujú veľmi vysoký podiel predaja. Nadnárodné reťazce majú „privátky“
prevažne zahraničného pôvodu.
Už rok sa diskutuje o príchode portugalsko- poľského
reťazca Biedronka na Slovensko.
Čo to urobí s predajom slovenských potravín?
Odzneli názory, že to urobí veľ kú cenovú revolúciu. Zásadné však je, v akom
rozsahu tento poľský diskont vstúpi na trh, či pôjde o vstup postupný, alebo sa
im podarí nejaká akvizícia existujúcej siete obchodov a tým oslovia odrazu
väčší počet zákazníkov. Berieme to ako vstup ďalšieho konkurenta na trh.
Myslíme si, že zachovaním obchodnej politiky slovenských sietí s dôrazom na kvalitnú slovenskú produkciu,
dostupnosť, blízkosť a čerstvosť potravín,
dokážu domáci obchodníci
čeliť aj tejto novej zahraničnej
konkurencii.
Biedronka si musí ruky mädliť, aký rozruch, isto aj
zásluhou médií, spôsobila. Už len z čírej zvedavosti tam ľudia vkročia, najmä v
očakávaní nižších cien a sortimentu. Čo to spraví s trhom? Konkurencia v
základných mienkotvorných potravinách nepochybne funguje. Je prirodzené, že
každý významnejší hráč na trhu sa snaží osloviť zákazníka, takže v prípade
zvýšenia konkurencie bude trh reagovať. Je tu však viac faktorov, ktoré treba
brať do úvahy.
Napríklad? V rôznych prognózach sa vychádza z cenovej
úrovne potravín
predávaných v Poľsku. Slovenské
prostredie je však iné. Okrem toho poľské potraviny nie sú na Slovensku podľa prieskumov vnímané pozitívne. Existujú
určité spotrebiteľské
obavy vyvolané rôznymi potravinovými
škandálmi z minulosti. Sever Slovenska
je do istej miery na poľské potraviny
zvyknutý, lebo tam funguje prirodzená cezhraničná nákupná turistika. Bude
zaujímavé sledovať reakciu slovenských spotrebiteľov
nielen na cenu, ale aj kvalitu a pôvod ponúkaných potravín. Sme presvedčení, že slovenskí obchodníci svojou ponukou na trhu obstoja.
V okrajových oblastiach Slovensku zostáva čoraz viac obcí bez obchodov.
Vznikajú tzv. potravinové
púšte. Tak ako bez vody ani bez obchodu s potravinami niet života. Ako ho tam
vrátiť? Zväz obchodu
už dlhšie upozorňuje na túto tému, ale viac sa o nej hovorí, ako sa prinášajú
praktické riešenia. Pritom napríklad u našich susedov v Česku sú už efektívne
realizované podporné programy na zachovanie predajní potravín na vidieku. Česi
realizujú program Obchůdek 2021+. Demografia v celej Európe sa mení, vidiek na
periférii sa vyľudňuje. Česi vytvorili podporný program, na ktorom sa podieľa
český štát a samosprávy. V okrajových obciach poskytuje štát na prevádzku
obchodíku dotáciu, odvodové úľavy, čím znižuje prevádzkové náklady obchodníka.
Na programe sa podieľajú aj obce znižovaním miestnych poplatkov atď. V Česku už
takto podporili viac ako 600 predajní, ktorým hrozil zánik. Navyše to pomohlo
aj regionálnej produkcii potravín. Obdobný režim funguje aj v Poľsku.
Vravíte, že netreba nič vymýšľať. Dočkáme sa
realizácie? Tento narastajúci problém si vynúti nejaké riešenie, ktoré udrží
ľudí na vidieku. Na Slovensku, najmä východnom a na juhu stredného vyhasína
život možno niekoľ ko stoviek obcí. Nevyhnutne do ich revitalizácie musí vstúpiť
štát. Koalícia to má zadefinované v programovom vyhlásení vlády. Dostupnosť
potravín by mala byť legislatívne ukotvená ako služba vo verejnom záujme, a to
je úloha štátu. Očakávame preto konkrétne riešenia.
Aká je ale rola obchodu v oživení upadajúcich dediniek?
Dominantne ide o výkon obchodníka so všetkými nákladmi, ktoré musí znášať. Pre
reštart netreba nejakú mimoriadne veľ kú podporu, ide o dosiahnutie aspoň
hraničnej rentability. Je to potenciál, ktorý treba prebudiť a pridaná hodnota
z hľadiska zvýšenia kvality života ľudí na vidieku bude mimoriadna.
Nemohol by dedinský obchodík poskytovať aj iné služby?
Celkom iste. Obchod môže prinášať aj bankové a poštové služby, predávať
voľnopredajné lieky, jednoducho zabezpečovať zásadné služby vplývajúce na kvalitu
života.
Čo nám bráni vydať sa českou cestou? Nič, je to otázka
priorít v rámci výkonu príslušných politík štátu.
V našom živote skloňujeme peniaze možno až pričasto.
Nemalo by byť oživenie vidieka pre obchod aj otázkou morálneho záväzku?
Nepochybne, podnikanie v obchode by malo mať aj etickú stránku. Dnes sú hráči
na trhu, ktorí sa zameriavajú výlučne na veľ ké sídla. Je tam až prehnaná
koncentrácia obchodných sietí a namieste je otázka, do akej miery je to vlastne
pridaná hodnota pre krajinu. Štát, respektíve samosprávy môžu intervenovať z
hľadiska územného plánovania, lebo z neho sa začína rozumný a zmysluplný rozvoj
regiónov - miest a obcí. Je na zváženie, do akej miery je pre obyvateľov v
dotknutom území výhodou mať v meste vedľa seba štyri obchodné reťazce, keď v
okolitých obciach predajná sieť úplne chýba. To sú dva extrémy, niekde je
prehnaná hustota obchodov a na vidieku nie je nič. Pôsobia tu niektorí hráči
zameraní čisto na podiel na trhu, teda na ziskovosť. Členovia Zväzu obchodu vnímajú priority trochu
inak. Okrem prirodzenej snahy o prosperitu je dôležitá aj spoločenská
zodpovednosť za rozvoj krajiny a pri potravinách
aj za kvalitnú výživu
obyvateľstva. © AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
Berieme Biedronku ako vstup ďalšieho konkurenta na trh.
Myslíme si, že zachovaním obchodnej politiky slovenských sietí s dôrazom na kvalitnú slovenskú produkciu,
dostupnosť, blízkosť a čerstvosť potravín,
dokážu domáci obchodníci
čeliť aj tejto novej zahraničnej
konkurencii. Filip Kasana,
(1980) je absolvent Právnickej fakulty UK Bratislava. V obchode pracuje od roku
2008. Postupne prešiel rôznymi pracovnými pozíciami. Od roku 2022 je
podpredsedom predstavenstva COOP Jednota Slovensko a od roku 2023 prezidentom Zväzu obchodu SR.
Zdroj: [19.02.2024; Pravda; Rozhovor; s. 10,11; Jozef Sedlák ©]
Foto: Prezident Zväzu obchodu
SR Filip
Kasana., FOTO:
ARCHÍV AUTORA