Kvalitný chlieb je vzácnosťou

Členovia Zväzu obchodu SR spolupracujú prioritne so slovenskými výrobcami chleba a pečiva. „Domáce obchodné siete združené vo Zväze obchodu SR dlhodobo spolupracujú so stovkami slovenských pekární, ktoré vyrábajú čerstvý chlieb a pečivo. Mnohé z nich sú malé rodinné firmy, v rámci ktorých sa dedí pekárske remeslo z generácie na generáciu. Pokiaľ ide o pôvod dopekaného pekárenského sortimentu, domáce obchodné siete takisto v dominantnej miere ponúkajú produkciu od slovenských výrobcov," zdôrazňuje Filip Kasana, prezident Zväzu obchodu SR.

V maloobchodných predajniach sa vedľa čerstvého chleba od lokálnych pekárov často nachádza aj dopekané pečivo z polotovarov. Hoci sa tieto produkty môžu výrazne líšiť zložením a pôvodom, na pohľad sú nerozoznateľné. Agentúra 2muse realizovala v októbri 2024 prieskum medzi celoslovenskými potravinovými reťazcami so zastúpením v Bratislave, cieľom ktorého bolo vyčísliť podiel čerstvých pekárenských výrobkov a výrobkov dopekaných z mrazených polotovarov v ponuke predajní.

Na pultoch predajní možno nájsť tri kategórie pekárenských výrobkov: balené čerstvé pečivo, nebalené čerstvé pečivo a dopekané pečivo z mrazeného polotovaru, tzv. dopek. Či ide o dopek zákazník na prvý pohľad nerozozná, preto sa musí v obchodoch povinne označovať. Aj keď sú rozdiely v ponuke pečiva rôzne, zákazníci sa často nechávajú zlákať vôňou a etikety s popisom a zložením produktov čítajú zriedka. Pekári sa zhodujú, že pri dopekaní pečiva z polotovaru je kľúčový rozdiel v obsahu vody. Mrazením voda kryštalizuje, čo narúša väzby medzi vodou a múkou a môže po rozmrazení zhoršiť kvalitu výrobku. Preto sa pri miesení polotovaru pridávajú na zmrazenie aditíva, ktoré bránia kryštalizácii a vyparovaniu vody.

PRIESKUM ČERSTVOSTI V BRATISLAVSKÝCH PREDAJNIACH
Čerstvým pekárskym výrobkom je výrobok, ktorý sa vyrába bez použitia konzervačných látok, bez predpečenia a ponúka sa spotrebiteľovi najneskôr do 24 hodín od upečenia, ak ide o chlieb. Ak ide o pečivo, najneskôr do 12 hodín od upečenia. Prieskum agentúry 2muse, ktorý sa uskutočnil na jeseň 2024 v 11 predajniach v Bratislave, ukázal, že tretina pekárenských výrobkov pochádzala z dopeku. Najlepšie obstáli predajne siete COOP Jednota. Potraviny, ktoré prevádzkuje najväčšia domáca maloobchodná sieť na Dulovom námestí, mali v ponuke až 93 % čerstvého pečiva a Tempo SUPERMARKET na Bajkalskej ulici, ktorý sa v prieskume umiestnil na druhej priečke, 77 %. „Výsledky prieskumu nás veľmi potešili. COOP Jednota už vyše 150 rokov stavia na kvalitných slovenských potravinách a vzťahoch s lokálnymi výrobcami. Aktuálne v našej sieti spolupracujeme s viac ako 300 slovenskými pekárňami vrátane malých rodinných firiem s dlhou tradíciou, ktoré zásobujú predajne vo svojom okolí," uviedol Ján Bilinský, predseda predstavenstva COOP Jednota Slovensko, s. d.

SLOVENSKÉ REŤAZCE PONÚKAJÚ SLOVENSKÝ CHLIEB
Členovia Zväzu obchodu SR spolupracujú prioritne so slovenskými výrobcami chleba a pečiva. „Domáce obchodné siete združené vo Zväze obchodu SR dlhodobo spolupracujú so stovkami slovenských pekární, ktoré vyrábajú čerstvý chlieb a pečivo. Mnohé z nich sú malé rodinné firmy, v rámci ktorých sa dedí pekárske remeslo z generácie na generáciu. Pokiaľ ide o pôvod dopekaného pekárenského sortimentu, domáce obchodné siete takisto v dominantnej miere ponúkajú produkciu od slovenských výrobcov," zdôrazňuje Filip Kasana, prezident Zväzu obchodu SR.

MEMORANDUM O SPOLUPRÁCI S PEKÁRMI
Slovenské obchodné siete združené vo Zväze obchodu SR považujú za prejav dlhodobých korektných vzťahov s domácimi pekármi aj uzatvorenie memoranda o spolupráci, ktoré podpísali koncom minulého roka so Slovenským zväzom pekárov, cukrárov a cestovinárov a Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR. Memorandum je zamerané na podporu výroby a predaja čerstvých domácich pekárenských výrobkov s cieľom zachovať domáce pekárenské výrobky na pultoch predajní a udržať kvalitu produkcie pre slovenských spotrebiteľov. Slovenské obchodné siete združené vo Zväze obchodu SR považujú podpísanie memoranda za prejav dlhodobých korektných vzťahov s domácimi pekármi. „Zväz obchodu SR víta iniciatívu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR zameranú na podporu domácej produkcie pekárenských výrobkov s osobitným dôrazom na kvalitné čerstvé pekárenské výrobky. Domáce obchodné siete si vážia dlhoročné korektné obchodné vzťahy s domácimi pekármi. Táto spolupráca prispieva k udržateľnosti tradície pekárskej výroby na Slovensku a zabezpečeniu ponuky kvalitných pekárskych výrobkov pre slovenské domácnosti," uviedol F. Kasana. Týmto spôsobom zároveň slovenskí obchodníci podporujú udržateľnosť a mikropodnikanie v regiónoch Slovenska.     


PRINT | Dátum: 17.02.2025 | Zdroj: Tovar & predaj | Strana: 23 | Vydavateľ: ATOZ Marketing Services, spol. s r.o. | Rubrika: Komerčná prezentácia