Kradnú viac a neboja sa. Nový zákon podnietil vlnu agresivity, tvrdia obchodníci
Kradnú viac a neboja sa. Nový zákon podnietil vlnu agresivity, tvrdia obchodníci

Po zmene Trestného zákona, ktorá zvýšila hranicu škody pre trestný čin krádeže, zaznamenali obchodníci nielen nárast drobných krádeží, ale aj agresívne správanie páchateľov. Obchodníci bijú na poplach, ministerstvo vinu odmieta.
Po zmene Trestného zákona, ktorá zvýšila hranicu škody pre
trestný čin krádeže, zaznamenali obchodníci nielen nárast drobných krádeží, ale
aj agresívne správanie páchateľov. Obchodníci bijú na poplach, ministerstvo
vinu odmieta.
Drobná kriminalita má podľa obchodníkov aj opozície po schválení novely
Trestného zákona, ktorá zmenila postihy za veľké podvody, ale aj za krádeže v
obchodoch, vzostupný trend. Minister spravodlivosti Boris Susko síce odmieta,
že nárast krádeží v maloobchode súvisí s touto novelou, no aktuálne už spolu s
obchodníkmi pripravujú legislatívne zmeny.
Po rokovaní s nimi je štátny tajomník rezortu spravodlivosti Milan Hodás
presvedčený, že budú iniciovať aj zmeny v priestupkovom zákone, ktoré by
zaviedli sankcie prostredníctvom drobných obecných služieb, ako aj viacerých
preventívnych a represívnych opatrení.
Na zasadnutiach pracovnej skupiny pre prevenciu kriminality a agresivity v
maloobchode zástupcovia obchodných reťazcov potvrdili, že nárast tejto
kriminality evidujú minimálne v rámci krajín V4, pričom ide o dlhodobý trend,
informuje rezort spravodlivosti.
Podľa ministra Suska je osobitosťou Slovenska len to, že zaznamenali nárast
agresivity v obchodoch. Tá môže byť spôsobená práve účelovým zavádzaním zo
strany opozície v mediálnom a politickom priestore, že kradnúť sa oplatí.
„Kradnúť sa neoplatilo a ani neoplatí,“ prízvukuje.
Dodáva, že reforma Trestného zákona a trestného poriadku, platná od marca 2024,
neznamená beztrestnosť prípadov. Aj po novele trestných kódexov zostávajú medializované
násilné skutky, ku ktorým dochádza v maloobchode, naďalej trestné a nie sú
priestupkami. „Navyše ak si páchateľ ponechá vec bezprostredne po čine násilím
alebo hrozbou násilia, dopúšťa sa aj trestného činu krádeže,“ hovorí pre
Štandard Susko.
Ministerstvo spravodlivosti zdôrazňuje, že rovnako aj v návrhu novely Trestného
zákona, ktorý pripravovala predchádzajúca vláda Ľudovíta Ódora, sa zvyšovali
hranice škody za trestný čin a tiež sa rušili takzvané horalkové krádeže.
„Ak súčasná opozícia tvrdí, že drobná majetková kriminalita rastie pre
schválenú trestnú novelu, potom by mala verejnosti povedať celú pravdu, že
vývoj kriminality by bol na tom veľmi podobne aj po schválení nimi
presadzovanej novely,“ tvrdí Susko.
Po novom už krádež tovaru do 700 eur nie je trestným činom. Predtým bola
hranica 266 eur. V súčasnosti sadzba za krádež na Slovensku závisí od výšky
škody a okolnosti spáchania. Ak je teda škoda do spomínaných 700 eur, ide o
priestupok s pokutou do 1 400 eur.
Ak je škoda vyššia, ide o trestný čin krádeže s trestnou sadzbou do dvoch rokov
odňatia slobody. Po novom už teda nie je takzvaná horalková krádež (recidíva,
keď človek spáchal dvakrát priestupok proti majetku) trestným činom.
Ako je to v skutočnosti
Predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič
pre Štandard potvrdil, že nárast drobných krádeží sa kontinuálne zvyšuje už od
začiatku energetickej krízy a s ňou spojenej inflácie.
Slovensko je podľa neho špecifické tým, že tieto krádeže v obchodoch sprevádza
aj vysoká agresia, a to najmä v prípade recidivistov. „To bol pre nás najväčší
impulz, prečo sme požiadali príslušné ministerstvá a Policajný zbor o pomoc,
pretože s nárastom agresie nutne potrebujeme pomoc štátu,“ vysvetľuje.
Podľa Krajčoviča ide o rôznorodé skupiny, ktoré kradnú pre vlastnú potrebu
alebo ďalej obchodujú s tým, čo odcudzia. Často ide o občanov, ktorí sú pod
vplyvom alkoholu alebo drog. Na krádeže sa zneužívajú aj deti.
Problémom však je, že títo ľudia nič nevlastnia, preto pre nich peňažná pokuta
bez ohľadu na jej výšku nie je dostatočným preventívnym nástrojom, aby prestali
kradnúť.
„Stáva sa, že zamestnancov pre vyhrážky pred obchodmi musia odprevádzať
pracovníci SBS. Alebo sa tieto vyhrážky najmä v menších mestách dokonca dejú aj
pred ich obydliami,“ opisuje situáciu Krajčovič s dôvetkom, že je absolútne
neprijateľné, aby takto zlodeji ohrozovali zamestnancov alebo zákazníkov. Preto
očakáva, že sa príjmu dostatočné opatrenia, aby sa v čo najkratšom období tento
stav zlepšil.
Prezident Zväzu obchodu SR Filip Kasana dodáva, že pri krádežiach ide často o tých istých
páchateľov, ktorí kradnú opakovane, takže do značnej miery ide o problém
recidívy. „Z pohľadu obchodu považujeme okrem doplnenia vhodných alternatívnych
trestov do priestupkového zákona za potrebné riešiť aj sprísnenie trestania
recidívy pri krádežiach v rámci Trestného zákona,“ vysvetľuje.
Podobne ako Krajčovič, aj Kasana upozorňuje na citeľný trend nárastu
kriminality, najmä zvyšujúci sa počet násilných deliktov voči zamestnancom maloobchodu
a pracovníkom SBS v situáciách, keď delikventov prichytili pri krádeži.
„Nedávno bol dokonca v predajni potravín útok mačetou, čo sa iba so šťastím
neskončilo tragicky,“ upozorňuje.
Ľudia sú pri krádežiach odvážnejší
Dodáva, že pokiaľ sa pri krádeži vyskytne násilie alebo nebezpečné vyhrážanie,
nejde o priestupok, ale o trestný čin. Podľa Kasanu je spektrum páchateľov
rôznorodé, v niektorých oblastiach sú to problematické marginalizované skupiny,
v mestách aj drogovo závislí, ale aj na pohľad bežní ľudia. Za osobitný fenomén
považuje krádeže maloletých.
Štandard oslovil aj zástupkyňu predajne so športovými potrebami v nákupnom
centre v Košiciach, ktorá nám opísala situáciu okolo drobných krádeží. Ako
hovorí, denne odhalia jednu až dve krádeže, čo predtým neexistovalo. „Pritom
medzi zlodejmi vidieť čoraz viac bežných ľudí,“ dodáva.
Často sa stáva, že po pár hodinách majú prichyteného zlodeja opäť v predajni a
usmieva sa na nich. „Sme z toho znechutení a zúfalí,“ dodáva s dôvetkom, že len
čo v predajni spoznajú „známu firmu“, radšej ju z obchodu vyženú preč. Ako
dodáva, nechápe, že neexistuje žiadny účinný nástroj, ktorý by ich odradil od
krádeží. Spomína napríklad zadržanie vodičského preukazu, pozastavenie dávok
alebo dôchodkov.
Ľudia, ktorí kradnú v ich obchode, sú podľa slov zástupkyne predajne po zmene
zákona odvážnejší, neboja sa a niekedy má pocit, akoby im bolo jedno, či ich
chytia. Po privolaní polície k prichyteným zlodejom im príslušníci uložia
blokovú pokutu za priestupok a to je všetko.
Aj keď sa im občas nejaký tovar podarí zachrániť, zlodeji im ho počas pokusu o
krádež často poškodia alebo potrhajú. Najmä vtedy, ak sa snažia zbaviť
zabezpečovacích zariadení pripnutých na tovare. „Toto poškodenie však nikto
nerieši,“ dodáva.
Nárast krádeží vníma aj prostredníctvom čísel, ktorými disponuje. Vysvetľuje,
že firma znáša náklady na krádeže do jedného percenta obratu. Takýto koeficient
sa pred novelou Trestného zákona v ich predajni pohyboval medzi 0,4 až 0,5
percenta. Momentálne to stúplo zhruba na dvojnásobok, a preto sa už reálne aj
zamestnanci obávajú, že po prekročení limitu jedného percenta im budú strhávať
zrážky zo mzdy.
Aká je reálna štatistika krádeží
Ako vidieť na grafe, podľa policajnej štatistiky sa drobná kriminalita po zmene
Trestného zákona výrazne zmenila v prospech poklesu trestných činov. Súvisiacu
štatistiku priestupkov však polícia neeviduje. „Štatistikou priestupkov v
policajnom zbore nedisponujeme, posúvame ich na príslušné okresné úrady,“
hovorí pre Štandard Peter Habara z odboru komunikácie Prezídia Policajného
zboru. Reálne preto zhodnotiť, o koľko stúpli priestupky, ktoré boli predtým
trestnými činmi, nie je aktuálne možné.
Zdroj: Štatistiky MV SR, kriminalita
Koncom júna sa na ministerstve spravodlivosti stretla medzirezortná pracovná
skupina, ktorá mala riešiť agresivitu a kriminalitu v maloobchodných
prevádzkach. Medzi diskutovanými témami boli aj zmeny v priestupkovom zákone,
ktoré by zaviedli sankcie prostredníctvom drobných obecných služieb, ako aj
viacerých preventívnych a represívnych opatrení.
Krádeže si zlodej odpracuje
Hovorkyňa ministerstva spravodlivosti Barbora Škulová pre Štandard povedala, že
aktuálne v spolupráci s rezortmi vnútra, práce sociálnych vecí a rodiny,
Prezídiom Policajného zboru, Generálnou prokuratúrou SR, mestskými a obecnými
políciami, ako aj zástupcami maloobchodu pracujú na príprave preventívnych, ako
aj represívnych opatrení.
„Jedným z navrhovaných opatrení môžu byť aj sankcie za priestupky v podobe
menších obecných služieb. O ďalších krokoch rezortu bude verejnosť informovaná
hneď, ako to bude možné,“ hovorí Škulová.
Zavedenie sankcií za priestupky v podobe drobných služieb kritizoval poslanec
Branislav Vančo (PS). „Za mňa je to veľmi hlúpy návrh. Polícia si nevie poradiť
s týmito zlodejmi, a tak minister spravodlivosti s ministrom vnútra hodia
problém na obce a mestá. Veď to je také drzé ako tí zlodeji, ktorí chodia do
tých obchodov a hovoria, že keď ich aj chytia, oni sa vrátia a ukradnú ešte
viac,“ povedal Vančo.
Krajčovič taktiež potvrdil, že diskutujú aj s jednotlivými ministerstvami a
políciou o alternatívnych trestoch, ako sú napríklad spomenuté drobné obecné
práce. Toto opatrenie však nie je jediné, o ktorom diskutujú. Chcú, aby sa
prijali alternatívne sankcie, ktoré budú pôsobiť dostatočne preventívne najmä
na recidivistov a polícii umožnia účinnejšie konať voči týmto skupinám.
Predseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Jozef Božik upresňuje, že
drobnými obecnými prácami ako možnou formou sankcie sa zaoberali pred pár
mesiacmi počas rokovaní s rezortom spravodlivosti v rámci diskusií o zmene
zákona o priestupkoch.
ZMOS je aktuálne súčasťou pracovnej skupiny, ktorá sa venuje riešeniu
problematiky krádeží v maloobchodoch. Táto oblasť nie je v kompetencii
samospráv, vstup samospráv do procesu nastáva až v momente, keď má byť uložená
sankcia formou drobných obecných služieb.
Podľa Božika si samotný inštitút drobných obecných služieb vyžaduje ďalšiu
odbornú diskusiu a podrobné doriešenie viacerých praktických a systémových
otázok. „Z pohľadu miest a obcí je nevyhnutné upraviť najmä otázky
zodpovednosti a kontroly výkonu takejto sankcie, kto bude zabezpečovať dohľad
nad jej realizáciou, ako sa bude riešiť situácia, keď osoba odmietne nastúpiť
na výkon služby alebo sa na nej nebude schopná zúčastniť, a aké nároky to bude
klásť na kapacity obcí,“ hovorí predseda.
Dodáva, že na jednej strane sa tento inštitút môže javiť ako nástroj, ktorý
podporí miestne komunity a prinesie priamy prínos pre obce, na druhej strane je
tu viacero otvorených otázok, ktoré treba dôsledne zvážiť, aby samosprávy
neboli vystavené novým povinnostiam bez primeraného legislatívneho a finančného
krytia.
Zdroj: WEB | Dátum: 20.07.2025 | Zdroj: standard.sk | Autor: Marcel Mitaľ | Vydavateľ: Denník Štandard s.r.o. | Rubrika: Ekonomika