Koniec fiktívnych akciových zliav a falošných recenzií. Práva zákazníka voči obchodu sa upevnia

Viac práv spotrebiteľom, aj viac povinností pre obchodníkov. Vláda pred pár dňami schválila nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý nahradí viacero predpisov. Má nadobudnúť účinnosť od marca budúceho roka. Zmien bude viacero.
Klamstvám o výške skutočnej zľavy v obchodoch či
e-shopoch je koniec. Spotrebiteľská legislatíva bude modernejšia, viac reaguje
na rozvoj digitálnych technológií
Viac práv spotrebiteľom, aj viac povinností pre
obchodníkov. Vláda pred pár dňami schválila nový zákon o ochrane spotrebiteľa,
ktorý nahradí viacero predpisov. Má nadobudnúť účinnosť od marca budúceho roka.
Zmien bude viacero.
Modernejšia spotrebiteľská legislatíva sa zosúladí s
právnymi predpismi EÚ. Zvýši sa ochrana zákazníkov pred umelým zvyšovaním cien,
ktoré často prichádzajú pred veľkými výpredajmi. Návrh modernizuje legislatívu
tak, aby lepšie reagovala na rozvoj digitálnych technológií a nové obchodné
modely.
„Cieľom je tiež sprehľadniť právnu úpravu, posilniť
postavenie spotrebiteľov a na druhej strane znížiť nadbytočnú regulačnú záťaž
obchodníkov,“ uviedla pre TREND Mária Pavlusík, riaditeľka tlačového odboru
rezortu hospodárstva.
Zákon v takmer rovnakom znení už prerokoval aj
parlament, no pre poslanecký pozmeňovací návrh ho prezidentka Zuzana Čaputová
vrátila. Podľa ministerky hospodárstva Denisy Sakovej prijala vláda na podnet
ministerstva financií iba malú zmenu, ktorá sa týkala terminológie.
Obchodníkov čakajú viaceré novinky už o pár mesiacov.
„Návrh zákona zjednocuje legislatívu v oblasti ochrany spotrebiteľa, ako aj
potrebu transpozície smernice Európskeho parlamentu a Rady, čím sa zosúlaďuje
legislatíva SR s právnymi predpismi EÚ,“ hovorí pre TREND Filip Kasana, prezident Zväzu obchodu SR. Ocenil v ňom
vypustenie náležitostí, ktoré boli duplicitne riešené vo viacerých zákonoch,
ako aj zmiernenie mechanizmu ukladania sankcií, ak obchodník vykoná nápravu v
prospech spotrebiteľa.
Zmeny sa dotknú najmä maloobchodných predajcov
(obchodníkov), ktorí predávajú tovar či poskytujú služby priamo spotrebiteľovi,
a to ako online, tak v kamenných predajniach, prezrádza pre TREND Štěpán
Štarha, partner Havel & Partners.
Osobitne sa zmeny budú týkať prevádzkovateľov e-shopov,
predajcov tzv. smart zariadení, napríklad inteligentných televízorov, mobilov,
tabletov a mnohých ďalších, ako aj poskytovateľov digitálnych služieb a plnení
či už ide o online aplikácie, streamy filmov či e-knihy,“ dodáva.
Zmeny pre viacero strán
Čo sa teda zmení v praxi pre obchodníkov? Okrem iného
ide o rozšírenie informačných povinností voči spotrebiteľom, vykonanie zmien
pri poskytovaní a uvádzaní zliav či úpravu doterajších reklamačných postupov.
„Nová legislatíva taktiež výrazne sprísňuje sankcie, ktoré sa môžu pohybovať
medzi 200 eurami a 2 miliónmi eur, respektíve do päť percent z obratu, v
určitých prípadoch môže byť uložená povinnosť odstrániť obsah z e-shopu či dokonca
vymazať domény,“ spresňuje Š. Štarha.
Novela prináša novinky aj pre spotrebiteľov, najmä
pokiaľ ide o zvýšenie ich ochrany. Zmeny sa, okrem iného, dotknú reklamácií
tovaru, spotrebiteľských recenzií, poskytovania informácií či uvádzania zliav,
konštatuje partner Havel & Partners. „Po novom bude obchodník napríklad
povinný uvádzať na oznámeniach o znížení ceny aj najnižšiu cenu za posledných
30 dní. Spotrebiteľ tak bude mať možnosť efektívnejšie vyhodnotiť či ide o
skutočnou zľavu,“ dodáva.
Prax však môže odhaliť isté rezervy v inom smere. Podľa
jeho názoru, napriek tomu, že nová legislatíva správne smeruje k ochrane
spotrebiteľa a kladie si ambiciózne ciele, v niektorých častiach formuluje
požiadavky na obchodníkov nie dostatočne jasne a určito, čo môže stážovať
zavedenie zmien do praxe.
Nové povinnosti pre obchodníkov
Návrh zákona zavádza nové povinnosti pre obchodníka
najmä v súvislosti s oznamovaním o znížení cien tovaru. „Obchodník bude povinný
uviesť aj predchádzajúcu cenu tovaru, za ktorú predával tovar v období nie
kratšom ako 30 dní pred znížením tovaru alebo od začiatku predaja, ak tovar
predáva v lehote kratšej ako 30 dní,“ dodáva F. Kasana.
Táto povinnosť sa týka všetkých obchodíkov a členov Zväzu obchodu SR, ako aj predajcov
najmä potravín, ktorí pociťujú značný tlak, keďže počet predávaných položiek a
skladba sortimentu je oproti iným predajcom oveľa širšia. Uvádzať pri každom
tovare informáciu o predchádzajúcej cene bude administratívne náročné, aj keď
potraviny, ktoré rýchlo podliehajú zníženiu kvality, napríklad ovocie, zelenina
a tzv. iné čerstvé tovary, sú vyňaté z tejto povinnosti.
„Zavedenie tejto povinnosti si vyžiada ďalšie finančné
náklady, najmä čo sa týka zmeny softvéru a systému označovania tovaru a to
nielen v rámci pultovej ceny, ale aj v rámci informatívnych letákov. Veľmi by
sme ocenili, ak by predkladateľ zohľadnil dlhšiu lehotu pre obchodníkov
potravín na zavedenie tejto povinnosti,“ spresňuje prezident Zväzu obchodu SR.
Zavedenie povinnosti informovať spotrebiteľa o každom
znížení ceny tovaru bude pre všetkých obchodníkov náročný proces. Najmä
požiadavka, aby bola zabezpečená zrozumiteľná informácia pre zákazníka a
predišlo sa možnému zavádzaniu spotrebiteľa, čo by mohlo byť považované za
nekalú obchodnú praktiku.
Posilnenie práv spotrebiteľov
Nová legislatíva posilňuje nároky spotrebiteľa pri
nekalej obchodnej praktike dvojako. Jednak dopĺňa zoznam nekalých obchodných
praktík o nové. „Napríklad o zavádzajúce uvedenie spotrebiteľskej recenzie, ako
aj tým, že jasne vymenúva, akými nárokmi spotrebiteľ disponuje, ak je dotknutý
nekalou obchodnou praktikou. Ide pritom o nároky na bezplatnú nápravu, ktorou
môže byť zľava z tovaru, jeho oprava či výmena, ako aj právo odstúpiť od
zmluvy,“ podotýka Š. Štarha.
Problémových bodov v praxi môže byť podľa jeho slov
viac. Podľa skúsenosti z Českej republiky, v ktorej bola obdobná legislatíva
prijatá už začiatkom roku 2023, sa ako problematická podľa neho ukázala najmä
úprava uvádzania zliav, z ktorej nebolo úplne zrejmé, na aké všetky tovary sa bude
vzťahovať, ale aj ako ju nastaviť správne. V tejto oblasti bude rozhodujúce,
ako k novej úprave pristúpia dozorné orgány a najmä či prispejú k objasneniu
nejasností, napríklad vydaním usmernení.
Zdroj: [04.12.2023; trend.sk; FINANCIE; 08:47; Zuzana Kulová]