Koniec fiktívnych akciových zliav a falošných recenzií. Práva zákazníka voči obchodu sa upevnia

Viac práv spotrebiteľom, aj viac povinností pre obchodníkov. Vláda pred pár dňami schválila nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý nahradí viacero predpisov. Má nadobudnúť účinnosť od marca budúceho roka. Zmien bude viacero.
Klamstvám o výške skutočnej zľavy v obchodoch či e-shopoch je koniec. Spotrebiteľská legislatíva bude modernejšia, viac reaguje na rozvoj digitálnych technológií
Viac práv spotrebiteľom, aj viac povinností pre obchodníkov. Vláda pred pár dňami schválila nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý nahradí viacero predpisov. Má nadobudnúť účinnosť od marca budúceho roka. Zmien bude viacero.
Modernejšia spotrebiteľská legislatíva sa zosúladí s právnymi predpismi EÚ. Zvýši sa ochrana zákazníkov pred umelým zvyšovaním cien, ktoré často prichádzajú pred veľkými výpredajmi. Návrh modernizuje legislatívu tak, aby lepšie reagovala na rozvoj digitálnych technológií a nové obchodné modely.
„Cieľom je tiež sprehľadniť právnu úpravu, posilniť postavenie spotrebiteľov a na druhej strane znížiť nadbytočnú regulačnú záťaž obchodníkov,“ uviedla pre TREND Mária Pavlusík, riaditeľka tlačového odboru rezortu hospodárstva.
Zákon v takmer rovnakom znení už prerokoval aj parlament, no pre poslanecký pozmeňovací návrh ho prezidentka Zuzana Čaputová vrátila. Podľa ministerky hospodárstva Denisy Sakovej prijala vláda na podnet ministerstva financií iba malú zmenu, ktorá sa týkala terminológie.
Obchodníkov čakajú viaceré novinky už o pár mesiacov. „Návrh zákona zjednocuje legislatívu v oblasti ochrany spotrebiteľa, ako aj potrebu transpozície smernice Európskeho parlamentu a Rady, čím sa zosúlaďuje legislatíva SR s právnymi predpismi EÚ,“ hovorí pre TREND Filip Kasana, prezident Zväzu obchodu SR. Ocenil v ňom vypustenie náležitostí, ktoré boli duplicitne riešené vo viacerých zákonoch, ako aj zmiernenie mechanizmu ukladania sankcií, ak obchodník vykoná nápravu v prospech spotrebiteľa.
Zmeny sa dotknú najmä maloobchodných predajcov (obchodníkov), ktorí predávajú tovar či poskytujú služby priamo spotrebiteľovi, a to ako online, tak v kamenných predajniach, prezrádza pre TREND Štěpán Štarha, partner Havel & Partners.
Osobitne sa zmeny budú týkať prevádzkovateľov e-shopov, predajcov tzv. smart zariadení, napríklad inteligentných televízorov, mobilov, tabletov a mnohých ďalších, ako aj poskytovateľov digitálnych služieb a plnení či už ide o online aplikácie, streamy filmov či e-knihy,“ dodáva.
Zmeny pre viacero strán
Čo sa teda zmení v praxi pre obchodníkov? Okrem iného ide o rozšírenie informačných povinností voči spotrebiteľom, vykonanie zmien pri poskytovaní a uvádzaní zliav či úpravu doterajších reklamačných postupov. „Nová legislatíva taktiež výrazne sprísňuje sankcie, ktoré sa môžu pohybovať medzi 200 eurami a 2 miliónmi eur, respektíve do päť percent z obratu, v určitých prípadoch môže byť uložená povinnosť odstrániť obsah z e-shopu či dokonca vymazať domény,“ spresňuje Š. Štarha.
Novela prináša novinky aj pre spotrebiteľov, najmä pokiaľ ide o zvýšenie ich ochrany. Zmeny sa, okrem iného, dotknú reklamácií tovaru, spotrebiteľských recenzií, poskytovania informácií či uvádzania zliav, konštatuje partner Havel & Partners. „Po novom bude obchodník napríklad povinný uvádzať na oznámeniach o znížení ceny aj najnižšiu cenu za posledných 30 dní. Spotrebiteľ tak bude mať možnosť efektívnejšie vyhodnotiť či ide o skutočnou zľavu,“ dodáva.
Prax však môže odhaliť isté rezervy v inom smere. Podľa jeho názoru, napriek tomu, že nová legislatíva správne smeruje k ochrane spotrebiteľa a kladie si ambiciózne ciele, v niektorých častiach formuluje požiadavky na obchodníkov nie dostatočne jasne a určito, čo môže stážovať zavedenie zmien do praxe.
Nové povinnosti pre obchodníkov
Návrh zákona zavádza nové povinnosti pre obchodníka najmä v súvislosti s oznamovaním o znížení cien tovaru. „Obchodník bude povinný uviesť aj predchádzajúcu cenu tovaru, za ktorú predával tovar v období nie kratšom ako 30 dní pred znížením tovaru alebo od začiatku predaja, ak tovar predáva v lehote kratšej ako 30 dní,“ dodáva F. Kasana.
Táto povinnosť sa týka všetkých obchodíkov a členov Zväzu obchodu SR, ako aj predajcov najmä potravín, ktorí pociťujú značný tlak, keďže počet predávaných položiek a skladba sortimentu je oproti iným predajcom oveľa širšia. Uvádzať pri každom tovare informáciu o predchádzajúcej cene bude administratívne náročné, aj keď potraviny, ktoré rýchlo podliehajú zníženiu kvality, napríklad ovocie, zelenina a tzv. iné čerstvé tovary, sú vyňaté z tejto povinnosti.
„Zavedenie tejto povinnosti si vyžiada ďalšie finančné náklady, najmä čo sa týka zmeny softvéru a systému označovania tovaru a to nielen v rámci pultovej ceny, ale aj v rámci informatívnych letákov. Veľmi by sme ocenili, ak by predkladateľ zohľadnil dlhšiu lehotu pre obchodníkov potravín na zavedenie tejto povinnosti,“ spresňuje prezident Zväzu obchodu SR.
Zavedenie povinnosti informovať spotrebiteľa o každom znížení ceny tovaru bude pre všetkých obchodníkov náročný proces. Najmä požiadavka, aby bola zabezpečená zrozumiteľná informácia pre zákazníka a predišlo sa možnému zavádzaniu spotrebiteľa, čo by mohlo byť považované za nekalú obchodnú praktiku.
Posilnenie práv spotrebiteľov
Nová legislatíva posilňuje nároky spotrebiteľa pri nekalej obchodnej praktike dvojako. Jednak dopĺňa zoznam nekalých obchodných praktík o nové. „Napríklad o zavádzajúce uvedenie spotrebiteľskej recenzie, ako aj tým, že jasne vymenúva, akými nárokmi spotrebiteľ disponuje, ak je dotknutý nekalou obchodnou praktikou. Ide pritom o nároky na bezplatnú nápravu, ktorou môže byť zľava z tovaru, jeho oprava či výmena, ako aj právo odstúpiť od zmluvy,“ podotýka Š. Štarha.
Problémových bodov v praxi môže byť podľa jeho slov viac. Podľa skúsenosti z Českej republiky, v ktorej bola obdobná legislatíva prijatá už začiatkom roku 2023, sa ako problematická podľa neho ukázala najmä úprava uvádzania zliav, z ktorej nebolo úplne zrejmé, na aké všetky tovary sa bude vzťahovať, ale aj ako ju nastaviť správne. V tejto oblasti bude rozhodujúce, ako k novej úprave pristúpia dozorné orgány a najmä či prispejú k objasneniu nejasností, napríklad vydaním usmernení.

Zdroj: [04.12.2023; trend.sk; FINANCIE; 08:47; Zuzana Kulová]

https://www.trend.sk/financie/koniec-fiktivnych-akciovych-zliav-falosnych-recenzii-prava-zakaznika-voci-obchodu-upevnia