Koalícia zvažuje výšku DPH

Zvýšenie dane na tabak a alkohol spôsobí pre segment zhon. Ak to budú musieť stihnúť do januára, bude problém s kolkami. Aj o tom hovorili na Jesennom stretnutí obchodníkov 2023.
Tatranská Lomnica - Programové vyhlásenie vlády je síce už prijaté, nervozita na trhu maloobchodníkov však neutícha. Segmentu sa vo vládnom dokumente venovala len veľmi krátka pasáž a ani tá neprezrádza o vízii novej garnitúry veľa.
Maloobchodníci tak čakajú, čo prinesie schválený štátny rozpočet, teda skôr zákony, ktoré s ním prekĺznu do praxe v skrátenom legislatívnom konaní. V hre na konsolidáciu sa stále črtá niekoľko scenárov. Jedným z nich bude takmer s istotou zvyšovanie daní na tabakové produkty a alkoholické nápoje, v hre je však stále aj plošné zvyšovanie DPH o jedno percento.
„Obávam sa, že prejde mnoho zákonov a my budeme na začiatku roka otvárať oči. Zatiaľ veríme vláde a ponúkame ruku na spoluprácu, keď sa tam dostane niečo, čo nás bude veľmi bolieť, verím, že si to vydiskutujeme,“ povedal v úvode stretnutia bývalý viceprezident Zväzu obchodu SR Pavol Konštiak, ktorý abdikoval z funkcie v utorok a do vedenia organizácie bol zvolený Filip Kasana.
Štátny tajomník ministerstva hospodárstva Vladimír Šimoňák na konferencii HN Jesenné stretnutie obchodníkov v Grandhotel Praha potvrdil, že riešenie je aktuálne témou rokovaní.
„Myslím si, že táto možnosť bude v priebehu tohto týždňa odmietnutá alebo zahrnutá do finálneho balíka,“ povedal Šimoňák a dodal, že ak sa tak rozhodne, bude to mať vysokú politickú cenu.
Čas sa kráti
Obchodníci by takýto krok privítali skôr než napríklad manipuláciu so sektorovými dňami. „Dočasné zvýšenie DPH o jeden percentuálny bod je určite pre biznis lepšie ako zvýšenie iných daňových položiek, ktoré ovplyvňujú finančnú kondíciu jednotlivých cien. Z tohto pohľadu verím, že vláda zváži aj túto možnosť,“ povedal predseda SAMO Martin Krajčovič.
Zvýšenie daní za alkohol a tabak prednedávnom avizoval poslanec za Smer Ján Richter. Maloobchod tento krok nevíta už len preto, že na zavedenie do praxe nezostane po schválení veľa času. „Termín je blízko. Budeme to musieť stihnúť do 1. 1.,“ povedal predseda Predstavenstva CBA SK Pavol Mikušiak. „Ak sa zvýši spotrebná daň na alkohol, treba nové kolky. To nie je také ľahké zabezpečiť v období Vianoc,“ pridáva sa Krajčovič.
Ďalšou výzvou pre maloobchodníkov bude aj príchod nového reťazca so silným zahraničným kapitálom z Portugalska. V Poľsku ide o hráča číslo jeden a jeho tržby sa pohybujú na úrovni 12 miliárd eur. Naše najväčšie reťazce na porovnanie ročne utŕžia zhruba do dvoch miliárd eur.
200 miliónov ročne
Krajčovič vysvetľuje, že reťazec má nízke ceny nielen na poľské výrobky. „Tie sú vo všeobecnosti veľmi lacné, ale majú aj veľmi lacné nadnárodné produkty, pretože musia konkurovať lacným poľským potravinám. Čiže keď Biedronka príde s poľskými kondíciami na Slovensko, tak to už samo osebe vytvorí tlak na ceny,“ povedal. Podľa Krajčoviča bude vplyv nového hráča závisieť od výšky investícií, ktoré do expanzie plánujú investovať. Ročné dajú členovia SAMO do rozvoja zhruba 200 miliónov eur, z čoho asi tretinu tvorí expanzia a ostatnú časť investícia do technológií na automatizáciu procesov v obchodoch, ale aj v skladoch.
Mikušiak na odľahčenie spomenul, že nie je to prvýkrát, čo sa obchody pokúšajú o expanziu na našom trhu. „Boli tu už aj iné reťazce, ako bol Carrefour a Hypernova, a vyrovnali sme sa s nimi. Myslím si, že sa vyrovnáme aj s Biedronkou,“ povedal. Dodal tiež, že jeden z ich supermarketov prevádzkujú blízko poľských hraníc, len šesť kilometrov od Biedronky. „Ideme otvárať nový aj dva kilometre od nich. Zatiaľ nepociťujeme, že by nám všetci odchádzali do Poľska,“ dodal.
1 PERCENTUÁLNY BOD - o toľko by sa mohla zvýšiť výška DPH.

Zdroj: [23.11.2023; Hospodárske noviny; Firmy & Financie; s. 11; Tomáš Garai]
Foto: Obchodníci diskutovali aj o príchode Biedronky., FOTO: HN