Katriak: Spolupráca s Finančnou správou bola problémová
Je dobré, ak si štát chráni dane. V systéme musí byť poriadok, povedal pre HN na margo zavádzania eKasy prezident Zväzu obchodu Martin Katriak.
ROZHOVOR
Je dobré, ak si štát chráni dane. V systéme musí byť
poriadok, povedal pre HN na margo zavádzania eKasy prezident Zväzu obchodu Martin Katriak.
Parlamentom prešiel odklad pokút za nezapojenie sa do
systému do konca roka. Zrejme to vítate.
Iste. Je to výsledok našej dlhodobej práce s
ministerstvom financií, Finančnou správou a s našimi členmi.
Vy ste dlhšie upozorňovali na problémy pri príprave
procesu.
Bolo ich tam viacero. Prvý problém bol, že Finančná
správa vybrala do pilotného projektu firmu z nadnárodných obchodných reťazcov,
ktorá nemohla byť pri svojej technickej úrovni vzorom. My sme žiadali, aby tam
bol niekto zo slovenských obchodníkov, čo bolo odmietnuté. Druhý problém bol,
že dodávatelia hardvéru a softvéru stanovili ceny, ktoré neboli korektné. Až na
základe zásahu ministerstva financií prišlo k ich úprave. Pri samotnej príprave
právneho predpisu sa uvažovalo o tom, že hotelieri a reštaurácie pôjdu do
systému skôr, a to od 1. apríla. A ostatní od 1. júla. Ale keď sme sa začali
pripravovať, zistili sme, že dodávatelia hardvéru a softvéru nie sú pripravení,
lebo im chýbali certifikácie. A teda termín stanovený na 1. júla nestačil.
Koho zlyhaním sú chýbajúce certifikáty?
Myslím si, že pol na pol, teda chyba nastala aj na
strane spoločností, aj na strane Finančnej správy.
Spoluprácu so štátom teda hodnotíte ako?
Najmä spolupráca s Finančnou správou bola problémová, a
to z hľadiska evidencie pokladničného kódu. Nepočúvali naše problémy, neskoro
reagovali, technické nedostatky sa im nechcelo riešiť.
Aký je teda optimálny čas na zavádzanie takejto zmeny?
Rozhodne od 1. januára bežného roka s tým, že takýto
predpis by vyšiel začiatkom predošlého roka, aby sa vytvoril dostatočný čas.
Jeden problém je, že nie všetci sa stihli do systému
zapojiť, a druhý, že aj tí, čo to stihli, majú problémy. Napríklad ak sa pošle
nejaká informácia, tvári sa, že odišla, ale nie je to tak.
Buď odišla a na druhú stranu prišla v inej farbe, teda
hovoríme o iných číslach. Alebo neodišla vôbec, čo je hrozné.
eKasa sa zavádza aj preto, aby sa vydané bločky
nestornovali, aby sa nevstupovalo do fiškálnej pamäte. Ale je tu aj problém, že
niekde sa bločky nemusia vydávať, a to sa nevyrieši.
Nevyrieši. Ale ja vítam ochranu práv štátu, ak ide o
dane. Tam by mal byť poriadok. Druhá vec je výška daní. Tá súčasná je pre
podnikateľov vysoká a mohla by byť pokojne nižšia.
Takže očakávate, že ak sa výrazne zlepší daňový výber,
tak sa to automaticky prejaví na nižších sadzbách?
Takýto je náš úmysel. Ak sa skvalitní výber daní, malo
by to mať svoj odraz. Ale musím tiež povedať, že je ešte veľa štrbín, napríklad
vo výbere DPH. Daňová procesná legislatíva ešte nie je taká, aká by mohla byť.
Vieme dnes povedať, že 1. januára bude všetko doladené?
Áno, myslím si to. Aj vďaka médiám sa všetci dozvedeli
o tom, že to malo byť k 1. júlu. Viacerí to nestíhali, ale dozvedeli sa o tom.
Teraz majú ešte pol roka na prípravu. A myslím si, že to dokážu. Členovia Zväzu obchodu sú pripravení na 90 až
95 percent. Verím, že u nás to do konca augusta bude v poriadku.
Jedným zo základov fungovania systému je aj kvalitné pripojenie
na internet. Nie všade sa však dá zabezpečiť…
Iste. Bola to jedna z našich pripomienok a ministerstvo
ju okamžite akceptovalo. Našlo sa riešenie prenosom alebo zberovou službou.
A čo na systém eKasa hovoria pokladníci? Nastali nejaké
komplikácie?
Nie. Ak zvládli taký nával, akým bolo zavedenie eura,
tak už horšie nemôže byť. Toto je vec, ktorú bez problémov zvládajú. Ľuboslav
Kačalka
Chyba nastala aj na strane spoločností, aj na strane
Finančnej správy.
Martin Katriak,
šéf Zväzu obchodu
Zdroj: [26.06.2019; Hospodárske noviny; TÉMA DŇA; s. 3; Ľuboslav Kačalka]