Dušan Starý: Krabička cigariet zdražie o 40 centov. Je to prirýchlo
Parlament sa chystá hlasovať o razantnom navýšení daní na tabakové výrobky. V rozhovore sa dozviete, čo si o tom myslí matador tabakového priemyslu, Dušan Starý, predseda predstavenstva Imperial Tobacco Slovakia a. s.
Parlament sa chystá hlasovať o razantnom navýšení daní
na tabakové výrobky. V rozhovore sa dozviete, čo si o tom myslí matador
tabakového priemyslu, Dušan Starý, predseda predstavenstva Imperial Tobacco
Slovakia a. s.
Čo sa z rozhovoru dozviete
- Ako sa za 30 rokov zmenil tabakový priemysel
- Aké sú tabakové produkty novej generácie
- Koľko z krabičky cigariet tvoria dane
- O koľko sa zvýšia ceny cigariet v najbližšom roku
- Aký vplyv môžu mať vyššie dane na spotrebu cigariet a rozpočet
- Či je správne razantne zvyšovať dane z bezdymových tabakových výrobkov
- Ako sa za 30 rokov zmenil tabakový priemysel
- Aké sú tabakové produkty novej generácie
- Koľko z krabičky cigariet tvoria dane
- O koľko sa zvýšia ceny cigariet v najbližšom roku
- Aký vplyv môžu mať vyššie dane na spotrebu cigariet a rozpočet
- Či je správne razantne zvyšovať dane z bezdymových tabakových výrobkov
Ako dlho pracujete v tabakovom priemysle?
V roku 1990 som nastúpil do tabakovej továrne v Banskej
Štiavnici. Vtedy to bol štátny podnik Československý tabakový priemysel, ktorý
vyrábal pre pamätníkov dobre známe cigarety Detva, Bystrica, Čárda, Lipa,
Dalila a hlavne legendárnu značku Mars, ktorú predávame dodnes.
V súčasnosti pôsobím piaty rok ako market manažér pre
slovenský trh, takže po 30 rokoch som asi veterán v tejto brandži (smiech).
Dnes je naša spoločnosť súčasťou medzinárodného koncernu Imperial Brands so
sídlom v Bristole.
Takže 30 rokov skúseností na trhu. Tu sa natíska
otázka: ako sa za ostatných 30 rokov zmenil tabakový priemysel?
Zmenil sa dramaticky a zmenil sa najmä v posledných
možno desiatich – pätnástich rokoch. So vstupom Slovenska do Európskej únie
prišlo k harmonizácii spotrebných daní, okrem toho môžeme pozorovať stále
rastúce zdravotné povedomie spoločnosti. Na tabakových výrobkoch sa objavili
obrázkové zdravotné varovania a len nedávno vošiel do platnosti zákaz
predaja ochutených cigariet.
Čo bola najväčšia výzva počas celého obdobia?
Z môjho pohľadu jednou z najväčších výziev
bolo zavedenie celoeurópskeho systému vysledovateľnosti tabakových výrobkov –
od výrobnej linky až po maloobchodnú prevádzku.
Vysledovateľnosť výrobkov je sofistikovaný, komplexný a
navyše veľmi drahý systém, do ktorého vstupujú aj rôzne externé vplyvy. Dnes
vedia štátne orgány, ako aj Európska komisia, odsledovať každú krabičku
cigariet od jej výroby až po jej predaj – v podstate celý jej životný
cyklus v rámci distribúcie.
Taký komplexný systém vysledovateľnosti nemá na Slovensku ani v Únii obdoby,
a to ani pri potravinách
alebo liečivách. Myšlienka toho systému je zabraňovať, aby sa na trh dostávali
nelegálne cigarety.
Riaditeľ slovenskej pobočky spoločnosti Imperial
Tobacco Dušan Starý.
Okrem legislatívnych a regulatórnych povinností, aké
ďalšie zmeny sa v poslednej dekáde udiali?
V súčasnej dobe môže spotrebiteľ nájsť okrem klasických
cigariet na pultoch predajní aj produkty novej generácie ako napríklad
bezdymový tabak, žuvacie tabaky, nikotínové vrecúška či elektronické cigarety.
Ktoré z týchto produktov ponúka na Slovensku vaša
spoločnosť?
Na Slovensku sú momentálne dostupné nikotínové vrecúška,
ale v rámci našich produktov vo svete ponúkame tak isto aj zahrievaný tabak,
elektronické cigarety a podobne.
Čo je to nikotínové vrecúško?
Ide o malé vrecúško bez obsahu tabaku, ktoré obsahuje
nikotín. Umiestni sa pod hornú peru a nikotín sa takto vstrebáva priamo
cez ústnu sliznicu. Je to produkt, ktorý neobmedzuje dospelého fajčiara
vykonávať rôzne činnosti, ako je napríklad šoférovanie. Funguje to teda veľmi
podobne ako žuvací tabak, avšak bez obsahu tabaku.
Takže zdravotné riziká tohto vrecúška sú nižšie, ako v
prípade fajčenia tabaku?
Sme presvedčení o tom, že je to menej riziková
alternatíva voči cigaretám.
Môže aj pomôcť pri odvykaní si od fajčenia?
Určite áno. Je to jeden z produktov, ktoré by mohli
slúžiť k postupnému odvykaniu od fajčenia aj preto, že tieto nikotínové
vrecúška sú rôznej intenzity, čo sa týka obsahu nikotínu.
Tabakový priemysel a dane
Ako sa vyvíja profitabilita celého odvetvia?
Ziskovosť bola výrazne odlišná pred tridsiatimi rokmi v
porovnaní so súčasnosťou. Okrem stále rastúcich nákladov na výrobu, logistiku a
distribúciu rastie aj daňové zaťaženie.
Aké dane sa platia z jednej krabičky cigariet?
Až 80 percent z ceny škatuľky tvoria rôzne dane ako
DPH, ale predovšetkým spotrebná daň. Priestor na to, aby sme zvýšené náklady
premietli do ceny produktu, je preto veľmi limitovaný.
Dá sa s týmito zvyšujúcimi nákladmi žiť?
S daňami a nákladmi sa musíte vždy naučiť žiť
(smiech). Keby sa nedalo, tak na slovenskom trhu už nepôsobíme. Takže áno, dá sa
s tým žiť, ale, ako som povedal, je to z roka na rok ťažšie. Konkurenčný boj je
z roka na rok komplikovanejší.
Teraz od Nového roka sa idú opäť zvyšovať spotrebné
dane. Aký to bude mať vplyv?
Tieto dane sa premietnu do ceny výrobkov. To musíme
úplne otvorene povedať.
Ako vnímate zvyšovanie týchto daní?
Čo sa týka súčasného návrhu spotrebných daní
ministerstva financií, tak rozumiem požiadavke naplniť štátny rozpočet. Vieme,
aká je súčasná situácia, a určite tieto peniaze budú potrebné.
Rozumieme tomuto kroku a kvitujeme, že ministerstvo
financií pokračuje v systéme daňového kalendára z predchádzajúceho
obdobia, čo je pre všetkých podnikateľov v našom segmente pozitívne,
nakoľko trh je predvídateľný.
Dušan Starý
- Začiatkom 80. rokov vyštudoval Gymnázium Andrea Sládkoviča v Banskej Štiavnici. Slovenskú vysokú školu technickú absolvoval ešte pred revolúciou. Hneď po nej začal pracovať v spoločnosti Československý tabakový priemysel, š. p., závod Banská Štiavnica. Vo firme pôsobil po jej transformácii na Slovak International Tabak, a. s., ako obchodný reprezentant. Po jej ďalšej zmene na Imperial Tobacco Slovakia, a. s., sa v roku 2015 stal Market Managerom pre celé Slovensko a v roku 2019 predsedom predstavenstva.
O čom je daňový kalendár?
Daňový kalendár hovorí o termínoch a sadzbách
zvyšovania daní. Sme radi, že predchádzame situácii, aká nastala minulý rok na
jeseň, keď úplne neplánovane ministerstvo financií chcelo zvyšovať dane na
cigarety, čo by sme určite ako výrobcovia z časového hľadiska technicky
nezvládli.
Ako by sa to prejavilo?
S veľkou pravdepodobnosťou by sa cigarety na istý čas
stratili z predaja.
Ako bude vyzerať navýšenie daní pre najbližšie roky?
Súčasný návrh nárastu spotrebných daní predpokladá
dvojfázové zvýšenie spotrebných daní na cigarety. To prvé v budúcom roku vo
februári približne o 16 percent. A následne o ďalších 7 percent v roku 2023.
Dohromady 23-percentný nárast voči súčasnému stavu.
Je takéto razantné zvýšenie pre vás akceptovateľné?
Celkový rast je v poriadku. Čo nás však znepokojuje a
nie je úplne v poriadku, je budúcoročný 17-percentný nárast voči súčasnému
stavu, ktorý by predstavoval nárast ceny jednej škatuľky cigariet až o 40
centov. Taký vysoký nárast by mohol viesť k cenovému šoku pre spotrebiteľov.
Naše skúsenosti hovoria, že pri takomto cenovom šoku
sme blízko k nárastu dovozu nelegálnych cigariet, ktoré zasa ohrozia v konečnom
dôsledku výber spotrebnej dane v budúcom období. To znamená, že áno, rozumieme
tomu, súhlasíme s tým, ale každopádne by sme si dovolili navrhnúť miesto takého
výrazného zdraženia budúci rok rozložiť to na nasledujúce dva roky.
Riaditeľ slovenskej pobočky spoločnosti Imperial
Tobacco Dušan Starý.
Takže nenamietate výšku nárastu, len jeho rozloženie v
čase?
Áno, aby sme sa rozložením nárastu spotrebnej dane v
čase dostali na požadovaných 23 percent. Navrhovali by sme rozložiť nárast dane
na tri roky, aby v každom roku prišlo k istému navýšeniu, aby to nebolo také
dramatické už budúci február. Treba aj dodať, že v minulosti sme nezažili
takéto skokové zaťaženie.
Vieme že každé zvýšenie ceny tovaru spôsobí zníženie
dopytu. Ako sa zmení?
Dá sa povedať, že každé zvýšenie dane spôsobí zmenu v
spotrebiteľskom správaní. Budete mať spotrebiteľov, pre ktorých je aj 10 centov
veľa a začnú si kupovať lacnejšiu značku. Tým daňový výnos, logicky, poklesne.
Alebo prejdú na šúľanie vlastných cigariet z tabaku, ktorý je ešte o niečo
menej zdanený. V krajnom prípade sa pokúsia nájsť nejaký nelegálny zdroj,
a to sú nelegálne cigarety.
Pomer nákupu cigariet a tabaku by sa mohol zvýšením
spotrebnej dane na cigarety zmeniť?
Podobnú skúsenosť majú kolegovia v Maďarsku, kde sa
razantným zvýšením daňového zaťaženia cigariet výrazne zvýšil dopyt po tabaku
na vlastnoručné šúľanie cigariet, čo malo negatívny vplyv aj na štátny
rozpočet.
Už teraz mnoho krajín vrátane Slovenska bojuje s
nelegálnym dovozom cigariet. Bude ich dovoz po zvýšení daní omnoho väčší?
Nemusí to nutne znamenať, že bude väčší, pokiaľ
zvyšovanie daní bude v rozumnej forme. Preto je naším zámerom poukázať na to,
aby sa súčasná legislatívna úprava rozložila do nasledujúcich troch rokov.
Jednoducho radi by sme eliminovali veľké cenové skoky.
V súčasnosti sú ľudia ťažko skúšaní ekonomickou
situáciou. Nikto nevie predpovedať, ako to bude vyzerať vo februári budúceho
roka, čo sa týka kúpyschopnosti obyvateľstva. A v tomto období ich tak razantne
zaťažiť ešte aj zdražením cigariet by nemuselo byť najšťastnejšie riešenie.
Zdanenie bezdymových výrobkov
Zvyšovať ešte viac sa budú aj dane z bezdymových
tabakových výrobkov. Súhlasíte s tým?
Bezdymové tabakové výrobky prišli na trh v roku 2017 a
podľa nám dostupných informácií sa každoročne zdvojnásobuje ich predaj. Väčšina
spotrebiteľov pritom prechádza na bezdymový tabak z tradičných cigariet, čo má
veľké dopady na príjmy štátneho rozpočtu zo spotrebných daní.
Ak sú cigarety daňovo zaťažené nejakou čiastkou, tak
tieto bezdymové tabakové výrobky sú zaťažené len necelou štvrtinou daňového
zaťaženia cigariet. Odhadujeme, že v minulom roku vďaka nepomeru daňového
zaťaženia cigariet a tabaku na jednej strane a bezdymových tabakových
výrobkov na druhej strane štátna kasa prišla až o 35 miliónov eur.
Daňové straty štátu budú ešte väčšie v tomto
roku?
Ak bude tento trend pokračovať, kvôli neproporčnému
zdaneniu bezdymových výrobkov predpokladáme v tomto roku potenciálnu stratu pre
štát na výnose daní z bezdymových tabakových výrobkov na úrovni 65
miliónov eur. Pri zachovaní súčasného režimu zdanenia by potom táto strata
štátneho rozpočtu v podobe nevybranej dane v budúcom roku presiahla až 85
miliónov eur.
Riaditeľ slovenskej pobočky spoločnosti Imperial
Tobacco Dušan Starý.
Tvrdíte, že rozdiel v zaťažení cigariet
a bezdymových tabakových výrobkov (BTV) je neférový?
Súčasný rozdiel v ich daňovom zaťažení je príliš veľký.
Nepríde mi ani férové, aby fajčiari klasických cigariet prispievali do štátneho
rozpočtu 4-krát viac ako užívatelia bezdymových tabakových výrobkov.
Musíme si uvedomiť, že aj podľa navrhovaného zákona by
daňové zaťaženie BTV výrobkov voči bežným cigaretám bolo len 50 percent. Som
presvedčený, že súčasné výrazné daňové zvýhodnenie bezdymového tabaku oproti
cigaretám nie je z pohľadu štátneho rozpočtu dlhodobo udržateľné.
Takže pri BTV sa neplatí daň približne 80 percent z ich
ceny?
Presne tak, neplatí. Ak máte cigarety za 3,5 eura, tak
spotrebná daň je 2,09 eura. Keď si vezmete BTV, ktoré sa predávajú za rovnakú
cenu, tak tam spotrebná daň bude len 47 centov.
Aká by mala byť podľa vás daňová sadzba na BTV?
My nepopierame fakt, že BTV majú určitý potenciál byť
menej rizikové, 50-percentný pomer voči cigaretám nám pripadá byť oveľa
korektnejší ako dnešných skôr symbolických 22 percent.
Takže návrh ministerstva je, čo sa týka zvýšených
sadzieb podľa vás korektný?
Podporujeme návrh Ministerstva financií v obidvoch
kategóriách – aj čo sa týka cigariet, aj čo sa týka zahrievaného tabaku – s tým
rozdielom, že by sme radi rozložili daňové zaťaženie na nasledujúce tri roky
miesto zvýšenia iba v rokoch 2021 a 2023.
Imperial Tobacco Slovakia
Po rozdelení Československa, vo februári 1993 sa
slovenský tabakový priemysel pod obchodným názvom Slovak International Tabak,
a. s., stal dcérskou spoločnosťou tabakového koncernu Reemtsma. V máji 2002 sa
Reemtsma stala súčasťou britskej spoločnosti Imperial Brands so sídlom v
Bristole. Imperial Brands patrí medzi štyri najväčšie tabakové spoločnosti na
svete. Najznámejšími značkami sú cigarety Davidoff, West alebo tabaky na
šúľanie cigariet Drum a Golden Virginia. Prirodzená fluktuácia je vo firme len
na úrovni jedného percenta a priemerná „životnosť“ zamestnanca je až 17 rokov.
Za posledné 3 roky odišli do dôchodku traja zamestnanci, ktorí v spoločnosti
odpracovali celý svoj profesionálny život.
Zdroj: [15.09.2020; etrend.sk; Biznis; 18:00; Ronald Ižip] Foto_zdroj: EMIL VAŠKO
https://www.trend.sk/biznis/dusan-stary-krabicka-cigariet-zdrazie-40-centov-je-to-prirychlo
https://www.trend.sk/biznis/dusan-stary-krabicka-cigariet-zdrazie-40-centov-je-to-prirychlo