Chytrý macko na obaloch usmerní v separovaní

Spotrebitelia chcú byť zodpovednejší a separovať. Často však nevedia, kam konkrétny obal patrí. A tak končí na nesprávnom mieste alebo v zmiešanom odpade. Z pozitívnej myšlienky sa stáva negatívny odpad. Ako byť pozitívny separatista? Odpovede sme sa pokúsili nájsť v rozhovore s Jurajom Janechom, výkonným riaditeľom spoločnosti BONAVITA SERVIS.

Spotrebitelia chcú byť zodpovednejší a separovať. Často však nevedia, kam konkrétny obal patrí. A tak končí na nesprávnom mieste alebo v zmiešanom odpade. Z pozitívnej myšlienky sa stáva negatívny odpad. Ako byť pozitívny separatista? Odpovede sme sa pokúsili nájsť v rozhovore s Jurajom Janechom, výkonným riaditeľom spoločnosti BONAVITA SERVIS.
„Buď pozitívny separatista, separuj odpad vždy a všade!“ To je headline vášho projektu spoločenskej zodpovednosti. Kto je Chytrý Macko? Môžete nám priblížiť, aká je jeho úloha?
Základnou myšlienkou projektu Chytrý Macko je, aby sa každý výrobca alebo obchodná sieť, ktorá predáva akékoľvek produkty zamyslela, kde skončia obaly z jej výrobkov alebo výrobkov predávaných pod vlastnou značkou obchodníkov. Spotrebiteľ vyhodí obal a my, ktorí predávame a tvoríme tak odpady z obalov, by sme mali a aj chceme poukázať na to, že nie je jedno, kde obal vyhodí. Chytrý Macko, keďže je chytrejší ako my, má úlohu nasmerovať a naučiť spotrebiteľa, kam vyhodiť obal, aby sa správne separovalo.
Chceme týmto projektom vzbudiť u výrobcov, distributérov a obchodníkov zodpovednosť za obaly, ktoré produkujú. Medzi spotrebiteľmi sa neustále vedú diskusie, kam ktorý obal patrí. V súčasnosti existuje veľmi veľa materiálov, ktoré sa používajú ako obalové a nie vždy je jednoznačné do akého kontajnera patria. Chytrý Macko prichádza na pomoc.
Spolupracujeme s odborníkmi, ktorí presne určia a zaradia obal ako odpad. Je to organizácia zodpovednosti výrobcov, ktorá je odborným garantom projektu, aby všetko bolo naozaj 100% aktuálne podľa najnovších poznatkov spracovávania odpadu. Cieľom je zjednodušiť spotrebiteľom separovanie a zintenzívniť ich chuť separovať. Na obale našich výrobkov preto Chytrý Macko informuje, do ktorého farebného kontajnera treba obal vyhodiť.
V čom je tento projekt zaujímavý?
S hrdosťou môžeme konštatovať, že sme boli prví na svete a práve u nás na Slovensku. Neskôr sa podobné projekty objavili v Taliansku, Španielsku i vo Francúzsku. Jasne cítiť celoeurópsku potrebu doriešiť problém správneho separovania. Systém označovania obalov s našim Chytrým Mackom je iný v tom, že nesie v sebe okrem základnej informačnej funkcie aj funkciu edukačnú, učí deti už v predškolskom veku detskou formou separovať odpad a treťou funkciou je funkcia usmerňovacia. Svojou prirodzenou autoritou kráľa slovenských lesov usmerňuje, kam majú neseparujúci, ale poslušní obyvatelia odpad hádzať. Rozmýšľaj ako Chytrý Macko a znižuj za sebou odpadovú stopu ty, tvoja rodina, tvoja obec. To je odkaz Chytrého Macka.
Uvedomujeme si, že je to dlhodobý proces, v ktorom môže každý spotrebiteľ denne pridať ďalšiu aktivitu, napríklad pod parafrázovaným Jánošíkovským heslom - Keď si si ma doniesol, tak si ma aj odnes! Každý z nás si môže svoj odpad odniesť z miest, kde niečo spotreboval a kde neseparujú. Jedinečnosť projektu Chytrý Macko spočíva v tom, že zobrazené zaradenie obalu nebude platiť na celom území Slovenska. Avšak Chytrý Macko je názoru, že nevadí, že to neplatí na 100%. Regionálne sú totiž odchýlky vo farebnom rozlišovaní kontajnerov na Slovensku. Pozitívne je, ak to bude platiť pre 90% či 80% obcí na Slovensku. A postupne sa môžeme spoločne dopracovať aj k 100%. Záleží od toho, koľko ekologicky zanietených výrobcov a obchodníkov sa k nám rozhodne pridať. Vždy je lepšie, ak je percento neseparovania 10% či 20%, ako keby to bolo 30-40%. Našou snahou je, aby obaly z našich produktov skončili na správnom mieste.
Ak sa k nám pridajú ďalšie firmy, postupne sa percento separovania môže zvyšovať. Separovanie je dlhodobý proces. Nikto nezačal dokonale separovať svoj odpad ale postupne pridával ďalšiu a ďalšiu úroveň. Každý pokrok v separovaní je pokrok pre celú planétu.
Čo všetko dokáže Chytrý Macko? Čo sa môžeme od neho naučiť ako spotrebitelia? A v čom je jeho prínos pre výrobcu, pre celú spoločnosť?
Výhodou je, že Chytrý Macko nikoho neprosí, nežiada, on len nasmeruje spotrebiteľa. Chytrý Macko ide troška proti prúdu. Prečo? Lebo všetky organizácie, ktoré sa zaoberajú separovaním, sa snažia naučiť ľudí kam čo patrí. Chytrý Macko je toho názoru, že je jednoduchšie a účinnejšie, keď je to na obale jednoznačne zobrazené. Prvoradým cieľom je, aby sme pomocou Chytrého Macka zvýšili percento separácie na Slovensku. Prospešné by podľa nás bolo, keby EÚ nariadila výrobcom, aby na svoje obaly uvádzali, kam ich treba vyhodiť. Za veľmi dôležité považujeme, aby sa v celej Európe zjednotil systém odpadových košov. A vtedy by všetci v európskom priestore mali zjednodušenú prácu a separovanie. Toto je náš cieľ. Dostať sa malými krôčikmi Chytrého Macka k tomu, aby EÚ zjednotila systém separovania. Určite by to bolo celospoločensky prínosné.
Chytrý Macko je tak súčasťou obalu a pomáha spotrebiteľom pri správnom triedení odpadov. Ako sa správajú slovenskí spotrebitelia? Môžete ich definovať z pohľadu postoja k separovaniu?
Sú dve základné skupiny spotrebiteľov. Jedna je tá, ktorá separuje a tým uľahčí Chytrý Macko rozhodovanie. A druhá skupina neseparuje a tú ešte delíme na dve podskupiny. Jedna podskupina bude separovať iba vtedy, ak to bude pre ňu ekonomicky výhodné alebo bude donútená finančným postihom. To sú ignoranti. Ale je tu ešte druhá podskupina, ktorá keď dostane usmernenie – vhoď obal do žltého kontajnera, tak ho tam hodí a nebude sa pýtať prečo. Aby sme si získali práve túto podskupinu, tak sme vymysleli Chytrého Macka, ktorý usmerňuje. Takýchto ľudí bežne stretávam v obchodoch či pri kontajneroch. Sú to spotrebitelia, ktorí potrebujú iba správny impulz. Ja ich volám počúvajúci. Chytrý Macko môže byť ich pomocníkom a sprievodcom separovania.
Na ktorých obaloch vašej spoločnosti sa Chytrý Macko nachádza? Ktorý výrobok bol prvý?
Prvý výrobok bol ACTIVE krehké rožteky extra celozrnné. Ďalšie boli BIO krehké rožteky, mini sucháriky a maces. Do konca roka budeme mať prerobené všetky obaly výrobkov, ktoré sa vyrábajú na Slovensku. Nebudú sa síce ešte dať vidieť v obchodoch, pretože máme zásoby fólie na sklade a tú musíme najskôr spotrebovať. Predpokladám, že do leta budúceho roka je to však reálne. Grafika je priestorovo obmedzená. Na malé výrobky zatiaľ nemáme vytvorenú verziu. Musíme premyslieť celé prevedenie, aby sa nestratil účel a všetky informácie boli i na malom obale či etikete čitateľné.
V tomto prípade ide o projekt spoločenskej zodpovednosti, ktorý ste vytvorili a ponúkate ho bezplatne výrobcom, distributérom či obchodníkom, aby sa zapojili a zlepšili tak percento separovania odpadu na Slovensku.Čo všetko poskytnete výrobcovi? A čo musí daný podnikateľ urobiť, aby mohol Chytrého Macka uvádzať na obaloch svojich výrobkov?
Je jednoduché začať so separovaním a rovnako jednoduché je začať používať Chytrého Macka. Momentálne máme pripravenú verejnú licenciu a potenciálni záujemcovia iba pristúpia k tejto verejnej licencii a môžu Chytrého Macka používať. V praxi to funguje tak, že nám záujemca napíše informačný mail, že pristúpil k verejnej licencii a my mu poskytneme všetky grafické podklady a poradenstvo. Raz za rok nám potom spoločnosť musí poslať zoznam výrobkov, na ktorých značku používa. Tieto informácie slúžia na štatistické účely, aby sme vedeli, koľko firiem je zapojených, koľko a na akých výrobkoch aplikujú výrobcovia značku Chytrého Macka a ako sa značka vyvíja. Pripravili sme web stránku, na ktorej bude verejná licencia a všetky potrebné informácie a poradenstvo. Stránka bola spustená v novembri.
Ako oslovujete spoločnosti, potenciálnych záujemcov?
Nemáme špeciálny marketing, pretože je to projekt neziskový a už i tak sme do vývoja, výroby a zmeny investovali nemalé financie. Myšlienku Chytrého Macka šírime osobne na rokovaniach, vystúpeniami na odborných konferenciách a prednáškami na vysokých školách. Samozrejme tiež samotným predajom našich výrobkov, na ktorých je Chytrý Macko zobrazený spolu s informáciami o projekte. Chytrý Macko sa narodil v Starej horárni na Lányho Huti v Dobšinej, kde mu tento rok slávnostne odhalili aj pamätnú tabuľu. Na tomto mieste sme na jeseň oslávili jeho druhé narodeniny v rámci športového podujatia Dobšinská desiatka spolu s účastníkmi a hlavne aktívnymi organizátormi behu.
Prínosom Chytrého Macka na tomto podujatí bolo, že na celej akcii sa propagovalo separovanie. Sám Chytrý Macko sa postaral o to, aby boli na mieste akcie správne koše na separovanie a dohliadal na ekologický priebeh podujatia v krásnej prírode. Separovanie je jednoduché. Ľudia sa nezmenia z hodiny na hodinu, ale aktívni pozitívni separatisti dokážu k separovaniu inšpirovať ďalších ľudí.
Zodpovedným výrobcom a obchodným sieťam záleží na tom, kde skončia obaly z ich výrobkov a vlastných značiek po použití. Ako sa k tejto vašej myšlienke a ponuke stavajú oslovené podnikateľské subjekty, ktorým ste túto možnosť ponúkli?
Podnikatelia sú naklonení, myšlienka sa im páči, no odrádza ich prácnosť a zdĺhavý proces. Sú však aj výnimky. A vďaka nim sa náš Chytrý Macko dostal už aj za hranice. Konkrétne do Poľska, v upravenej verzii pod menom – Mądry miś. Pri každom takomto projekte je veľmi dôležitý prístup a chuť urobiť niečo pre ekológiu, prostredie a spoločnosť ako takú.
Čo nové chystá v blízkej dobe tento projekt?
Ďalšie témy Chytrého Macka sú všetky tie, kde môže tento neobyčajne chytrý zver poradiť spotrebiteľom. V oblasti znižovania objemu plytvania s potravinami, ako šetriť vodu, ako chrániť prírodu, ako zdravšie žiť s použitím zdravého sedliackeho rozumu, bez drahých medikamentov a podobne. Chytrý Macko priniesol na trh tiež ekologické sieťkové vrecká na ovocie a zeleninu, ktoré možno nekonvenčne použiť aj ako obal na darček. A tiež ľanové vrecká na chlebík a pečivo. Vrecká šijú aj slovenské dôchodkyne, čo je jednou z nadstavieb nášho projektu.
Pripravila: jk
Ilustračné foto: BONAVITA SERVIS


Zdroj: [04.12.2019; retailmagazin.sk; Potravinársky sortiment; 00:00; retailmagazin.sk]