Cenová vojna sa zostrila

Pavol Mikušiak predseda predstavenstva, CBA Verex predseda predstavenstva, CBA SK
Pavol
Mikušiak
predseda predstavenstva, CBA Verex predseda predstavenstva, CBA SK
Vyštudoval
programovanie, ale vo svete obchodu sa pohybuje takmer 30 rokov. V
roku 1992 nastúpil do spoločnosti Verex ako riaditeľ zahraničného
obchodu. V nástupníckej firme CBA Verex pokračoval ako obchodný
riaditeľ i podpredseda predstavenstva a od minulého roka je jej
šéfom. Rovnaký post zastáva aj v nákupnej aliancii CBA SK.
Spoločnosť
CBA Verex má vo svojom portfóliu 33 predajní a napriek koronakríze
k nim ešte do konca roka pribudne ďalšia. Kým veľkoobchod, ktorý
zásobuje aj gastrosegment, zaznamenáva prepad tržieb, maloobchodu
sa darí. A to aj vďaka tomu, že ľudia necestujú do väčších
miest a dedinské obchody sa tešia z návratu zákazníkov.
Pôsobíte
na Liptove a na Orave, kde bola pandemická situácia
najkritickejšia. Nemali ste problém s výpadkom zamestnancov?
Testovanie
oravských okresov Námestovo, Tvrdošín a Dolný Kubín prebehlo
trikrát, čo znamená, že aj naši zamestnanci boli trikrát
testovaní. Po prvom kole neboli pozitívni zamestnanci, ale niektorí
ostali v karanténe, pretože pozitívni boli ich rodinní
príslušníci, ktorí sa vrátili z práce v zahraničí. Po druhom
a treťom kole testovania sme mali niektorých pracovníkov
infikovaných. V decembri však otvárame diskontmarket v Námestove,
do ktorého sme už prijali a zaúčame ľudí, ktorí nám pri
týchto výpadkoch v predajniach pomohli. Nehovorím, že sme boli
úplne bez ujmy, ale dalo sa to zvládnuť.
Prijali
ste prísnejšie bezpečnostné opatrenia než počas prvej vlny?
Zopakovali
sme opatrenia z prvej vlny, teda všetky povinnosti, ktoré nariadil
Úrad verejného zdravotníctva SR. Okrem toho sme zamestnancov
rozdelili na zmeny. Jedna časť pracovala v jeden deň a ďalšia
zmena v druhý deň, tak aby sme vytvorili tímy, ktoré sme od seba
izolovali. Samozrejme, stále platí trikrát „R“, čiže ruky –
rúška – rozstupy. Zatiaľ musím konštatovať, že prevádzka,
aj keď s malými problémami, beží kontinuálne ďalej.
Ako sa v
týchto dňoch správajú nakupujúci?
Rozdiel
oproti prvej vlne je v tom, že v druhej vlne nebolo cítiť paniku.
Ľudí ovplyvnili skúsenosti, keď na jar nakúpili veľa potravín,
ktoré nestihli spotrebovať do dátumu minimálnej trvanlivosti, ale
aj to, že obchodníci a výrobcovia deklarovali dostatok tovaru a
žiadne výpadky nehrozia. Nákupná horúčka sa tak nekonala.
Spotrebitelia sú opatrnejší, kupujú väčšie nákupy menej
často. Na dedinách vidíme, že tržby stúpli, pretože ľudia sa
nepresúvajú do miest za nákupmi vo väčších obchodných
jednotkách. Mobilita sa znížila, ľudia ostali doma, preto sú tam
nákupy a tržby vyššie.
Spotrebitelia
sa mohli presvedčiť o tom, že tovar v obchodoch nechýba. Nestalo
sa predsa len aj počas druhej vlny, žeby nejaký sortiment vypadol?
Mám len
málo poznatkov o tom, že by malo niečo vypadnúť. Možno sa o pár
dní oneskorili dodávky múky, detskej krupice či ryže, ale
vzhľadom na dostatočné zásoby vo veľkoobchode, v maloobchode nič
nechýbalo. V druhej vlne bol len jeden piatok, kedy boli nákupy
exponovanejšie, a to pred prvým kolom celoštátneho testovania.
Avšak potom v sobotu a nedeľu sa to rozplynulo a nakoniec to bol
víkend ako každý iný.
Zvyšovali
ste pred druhou vlnou skladové zásoby?
Netýka
sa to plošne celého sortimentu. Vytypovali sme si kategórie, ktoré
v prvej vlne vypadávali a trochu sme ich navýšili, nie však
nejako zásadne. Ide napríklad o múku, konzervy, ryžu, cestoviny
či olej. Môžem však potvrdiť, že dodávky od výrobcov sú
kontinuálne.
Sú počas
koronakrízy zákazníci citlivejší na cenu?
Tržby a
sortimentná skladba nákupov v našej sieti ukazujú, že cena sa
stala pre spotrebiteľov dôležitejšou než pred koronou. Z hornej
cenovej hladiny sa časť zákazníkov presunula do strednej hladiny
a zo stredu zase časť zákazníkov začala vyhľadávať dobrú
kvalitu za nízku cenu. Je to aj tým, že cenová vojna medzi
reťazcami sa oproti prvej vlne zostrila. Niektoré produkty sa
predávajú za takú nízku cenu, že si to ani nezaslúžia.
Bude
tento rok pre vás v tržbách lepší?
U nás vo
firme rozlišujeme dva typy tržieb. Jedným typom je horeca segment,
ktorý zásobujeme cez veľkoobchod. Hotely a reštaurácie boli
počas prvej vlny zavreté, teraz fungujú v oklieštenom režime,
päť až šesť mesiacov vypadlo, takže tržby sa prepadli. Na
druhej strane vzhľadom na to, že ľudia nejedia v reštauráciách
a deti v školách, viac sa nakupuje v maloobchode. Tieto tržby budú
vyššie ako minulý rok.
Ak to
spočítate, pripíšete si tento rok medziročný rast?
Maloobchod
nedokáže v plnej miere kompenzovať výpadok gastrosegmentu, preto
tento rok utŕžime menej ako vlani.
Spomínali
ste, že čoskoro otvoríte prevádzku v Námestove. Neposunula vám
kríza expanzné plány?
V
Trstenej i Námestove máme priestory, kde bola donedávna v prenájme
spoločnosť Billa. Keďže jej skončila nájomná zmluva a
presťahovala sa inam, pre priestory sme museli nájsť využitie bez
ohľadu na to, či tu je, alebo nie je kríza. Asi nám niekto zhora
pomohol, pretože v marci sme otvorili diskontmarket v Trstenej.
Prípravné práce sme zvládli bez problémov pred prepuknutím
pandémie a to isté sa nám darí aj teraz v Námestove. Nemeškajú
žiadne technológie ani práce a predpokladám, že termín, ktorý
sme si dali, dodržíme.
Pribudnú
ďalšie predajne budúci rok?
Máme
naplánované otvorenie nových prevádzok, ale zvažujeme, ako a
kedy sa do toho pustíme. Sme v štádiu prípravy a finalizácie
finančného plánu na budúci rok. Chystáme novú výstavbu i
rekonštrukciu a modernizáciu existujúcich prevádzok.
Počas
prvej vlny zaznamenal rast internetový predaj. Vy máte e-shop pre
klientov z gastrosegmentu. Plánujete ho rozšíriť aj na bežných
spotrebiteľov?
Nepustili
sme sa do toho. Osobne si myslím, že máme zákazníka, ktorý sa
potrebuje socializovať a prísť do predajne aj trikrát za deň,
aby sa s niekým porozprával. Počas prvej vlny i teraz máme
skúsenosť so seniorskými hodinami. Ale keď dôchodcom určíte
čas, keď majú prísť do obchodu, tak jedna vec je, že iný
zákazník tam nemôže ísť a druhá, že dôchodca chodí, kedy
chce, lebo to potrebuje. Často sú to ľudia, ktorí žijú sami a
potrebujú sa stretávať s ľuďmi.
Ako ste v
nákupnej aliancii CBA SK vnímali odchod lučeneckého člena CBA
Slovakia?
Keď
bývalá lučenecká spoločnosť CBA Slovakia skrachovala, už
nebola členom nákupnej aliancie CBA SK. Dávno predtým, ako sa
dostali do problémov, sme od nich akcie odkúpili. Postupne sa menil
názov na Kačku, ale nebolo ľahké premenovať 250 predajní. Tým,
že boli dlhé roky súčasťou aliancie, sa to spájalo s nami.
Ako sa
darí členom nákupnej aliancie?
Tí,
ktorí sú viac orientovaní na gastro, majú väčší výpadok. Ale
tí, ktorí sú viac orientovaní na maloobchodný predaj,
zaznamenávajú slušný nárast. Celkovo však platí, že tento rok
bude pre členov CBA SK obratovo medziročne úspešnejší.
O tom, či
odmenila spoločnosť zamestnancov v prvej línii, sa dočítate na
www.tovarapredaj.sk
—-
Ako
najradšej nakupujem: Nenakupujem skoro vôbec, všetko nakupuje moja
manželka. Keď idem do predajne, tak idem skôr so záujmom
odpozerať niečo, čo by sme mohli realizovať u nás.
Aký som
zákazník: Keď už idem na nákup, tak som impulzívny. Kúpim to,
čo práve vidím alebo čo mi napadne, že by sa mohlo hodiť. A
potom, keď s tým prídem domov, mám väčšinou problém.
Môj
obľúbený obchod: Sú dva, a to náš diskontmarket Liptovský
Mikuláš a supermarket Liptovský Hrádok. Nekupujem nikde inde.
Čo ma na
nakupovaní baví: Nakupovanie beriem ako potrebu. Neberiem to ako
koníček, tým je pre mňa bicykel, lyže, dobrá kniha.
Čo mi v
obchode chýba: V sortimente pravdepodobne nič. Sme regionálne
zameraní a čo sa dá nakúpiť na Slovensku, na Slovensku
nakupujeme, ale máme všetko, od produktov pre vegánov až po
diabetikov. Skôr vidím možnosť na posun v technológiách,
ktorých bude v najbližších rokoch určite pribúdať.
Bez čoho
z obchodu neodídem: Bez rožkov.
Zdroj: [16.12.2020; Tovar a predaj; STRETNUTIE; s. 18,19,20; redakcia]