Cenová vojna sa zostrila

Pavol Mikušiak predseda predstavenstva, CBA Verex predseda predstavenstva, CBA SK
Pavol Mikušiak predseda predstavenstva, CBA Verex predseda predstavenstva, CBA SK
Vyštudoval programovanie, ale vo svete obchodu sa pohybuje takmer 30 rokov. V roku 1992 nastúpil do spoločnosti Verex ako riaditeľ zahraničného obchodu. V nástupníckej firme CBA Verex pokračoval ako obchodný riaditeľ i podpredseda predstavenstva a od minulého roka je jej šéfom. Rovnaký post zastáva aj v nákupnej aliancii CBA SK.
Spoločnosť CBA Verex má vo svojom portfóliu 33 predajní a napriek koronakríze k nim ešte do konca roka pribudne ďalšia. Kým veľkoobchod, ktorý zásobuje aj gastrosegment, zaznamenáva prepad tržieb, maloobchodu sa darí. A to aj vďaka tomu, že ľudia necestujú do väčších miest a dedinské obchody sa tešia z návratu zákazníkov.
Pôsobíte na Liptove a na Orave, kde bola pandemická situácia najkritickejšia. Nemali ste problém s výpadkom zamestnancov?
Testovanie oravských okresov Námestovo, Tvrdošín a Dolný Kubín prebehlo trikrát, čo znamená, že aj naši zamestnanci boli trikrát testovaní. Po prvom kole neboli pozitívni zamestnanci, ale niektorí ostali v karanténe, pretože pozitívni boli ich rodinní príslušníci, ktorí sa vrátili z práce v zahraničí. Po druhom a treťom kole testovania sme mali niektorých pracovníkov infikovaných. V decembri však otvárame diskontmarket v Námestove, do ktorého sme už prijali a zaúčame ľudí, ktorí nám pri týchto výpadkoch v predajniach pomohli. Nehovorím, že sme boli úplne bez ujmy, ale dalo sa to zvládnuť.
Prijali ste prísnejšie bezpečnostné opatrenia než počas prvej vlny?
Zopakovali sme opatrenia z prvej vlny, teda všetky povinnosti, ktoré nariadil Úrad verejného zdravotníctva SR. Okrem toho sme zamestnancov rozdelili na zmeny. Jedna časť pracovala v jeden deň a ďalšia zmena v druhý deň, tak aby sme vytvorili tímy, ktoré sme od seba izolovali. Samozrejme, stále platí trikrát „R“, čiže ruky – rúška – rozstupy. Zatiaľ musím konštatovať, že prevádzka, aj keď s malými problémami, beží kontinuálne ďalej.
Ako sa v týchto dňoch správajú nakupujúci?
Rozdiel oproti prvej vlne je v tom, že v druhej vlne nebolo cítiť paniku. Ľudí ovplyvnili skúsenosti, keď na jar nakúpili veľa potravín, ktoré nestihli spotrebovať do dátumu minimálnej trvanlivosti, ale aj to, že obchodníci a výrobcovia deklarovali dostatok tovaru a žiadne výpadky nehrozia. Nákupná horúčka sa tak nekonala. Spotrebitelia sú opatrnejší, kupujú väčšie nákupy menej často. Na dedinách vidíme, že tržby stúpli, pretože ľudia sa nepresúvajú do miest za nákupmi vo väčších obchodných jednotkách. Mobilita sa znížila, ľudia ostali doma, preto sú tam nákupy a tržby vyššie.
Spotrebitelia sa mohli presvedčiť o tom, že tovar v obchodoch nechýba. Nestalo sa predsa len aj počas druhej vlny, žeby nejaký sortiment vypadol?
Mám len málo poznatkov o tom, že by malo niečo vypadnúť. Možno sa o pár dní oneskorili dodávky múky, detskej krupice či ryže, ale vzhľadom na dostatočné zásoby vo veľkoobchode, v maloobchode nič nechýbalo. V druhej vlne bol len jeden piatok, kedy boli nákupy exponovanejšie, a to pred prvým kolom celoštátneho testovania. Avšak potom v sobotu a nedeľu sa to rozplynulo a nakoniec to bol víkend ako každý iný.
Zvyšovali ste pred druhou vlnou skladové zásoby?
Netýka sa to plošne celého sortimentu. Vytypovali sme si kategórie, ktoré v prvej vlne vypadávali a trochu sme ich navýšili, nie však nejako zásadne. Ide napríklad o múku, konzervy, ryžu, cestoviny či olej. Môžem však potvrdiť, že dodávky od výrobcov sú kontinuálne.
Sú počas koronakrízy zákazníci citlivejší na cenu?
Tržby a sortimentná skladba nákupov v našej sieti ukazujú, že cena sa stala pre spotrebiteľov dôležitejšou než pred koronou. Z hornej cenovej hladiny sa časť zákazníkov presunula do strednej hladiny a zo stredu zase časť zákazníkov začala vyhľadávať dobrú kvalitu za nízku cenu. Je to aj tým, že cenová vojna medzi reťazcami sa oproti prvej vlne zostrila. Niektoré produkty sa predávajú za takú nízku cenu, že si to ani nezaslúžia.
Bude tento rok pre vás v tržbách lepší?
U nás vo firme rozlišujeme dva typy tržieb. Jedným typom je horeca segment, ktorý zásobujeme cez veľkoobchod. Hotely a reštaurácie boli počas prvej vlny zavreté, teraz fungujú v oklieštenom režime, päť až šesť mesiacov vypadlo, takže tržby sa prepadli. Na druhej strane vzhľadom na to, že ľudia nejedia v reštauráciách a deti v školách, viac sa nakupuje v maloobchode. Tieto tržby budú vyššie ako minulý rok.
Ak to spočítate, pripíšete si tento rok medziročný rast?
Maloobchod nedokáže v plnej miere kompenzovať výpadok gastrosegmentu, preto tento rok utŕžime menej ako vlani.
Spomínali ste, že čoskoro otvoríte prevádzku v Námestove. Neposunula vám kríza expanzné plány?
V Trstenej i Námestove máme priestory, kde bola donedávna v prenájme spoločnosť Billa. Keďže jej skončila nájomná zmluva a presťahovala sa inam, pre priestory sme museli nájsť využitie bez ohľadu na to, či tu je, alebo nie je kríza. Asi nám niekto zhora pomohol, pretože v marci sme otvorili diskontmarket v Trstenej. Prípravné práce sme zvládli bez problémov pred prepuknutím pandémie a to isté sa nám darí aj teraz v Námestove. Nemeškajú žiadne technológie ani práce a predpokladám, že termín, ktorý sme si dali, dodržíme.
Pribudnú ďalšie predajne budúci rok?
Máme naplánované otvorenie nových prevádzok, ale zvažujeme, ako a kedy sa do toho pustíme. Sme v štádiu prípravy a finalizácie finančného plánu na budúci rok. Chystáme novú výstavbu i rekonštrukciu a modernizáciu existujúcich prevádzok.
Počas prvej vlny zaznamenal rast internetový predaj. Vy máte e-shop pre klientov z gastrosegmentu. Plánujete ho rozšíriť aj na bežných spotrebiteľov?
Nepustili sme sa do toho. Osobne si myslím, že máme zákazníka, ktorý sa potrebuje socializovať a prísť do predajne aj trikrát za deň, aby sa s niekým porozprával. Počas prvej vlny i teraz máme skúsenosť so seniorskými hodinami. Ale keď dôchodcom určíte čas, keď majú prísť do obchodu, tak jedna vec je, že iný zákazník tam nemôže ísť a druhá, že dôchodca chodí, kedy chce, lebo to potrebuje. Často sú to ľudia, ktorí žijú sami a potrebujú sa stretávať s ľuďmi.
Ako ste v nákupnej aliancii CBA SK vnímali odchod lučeneckého člena CBA Slovakia?
Keď bývalá lučenecká spoločnosť CBA Slovakia skrachovala, už nebola členom nákupnej aliancie CBA SK. Dávno predtým, ako sa dostali do problémov, sme od nich akcie odkúpili. Postupne sa menil názov na Kačku, ale nebolo ľahké premenovať 250 predajní. Tým, že boli dlhé roky súčasťou aliancie, sa to spájalo s nami.
Ako sa darí členom nákupnej aliancie?
Tí, ktorí sú viac orientovaní na gastro, majú väčší výpadok. Ale tí, ktorí sú viac orientovaní na maloobchodný predaj, zaznamenávajú slušný nárast. Celkovo však platí, že tento rok bude pre členov CBA SK obratovo medziročne úspešnejší.
O tom, či odmenila spoločnosť zamestnancov v prvej línii, sa dočítate na www.tovarapredaj.sk
-
Ako najradšej nakupujem: Nenakupujem skoro vôbec, všetko nakupuje moja manželka. Keď idem do predajne, tak idem skôr so záujmom odpozerať niečo, čo by sme mohli realizovať u nás.
Aký som zákazník: Keď už idem na nákup, tak som impulzívny. Kúpim to, čo práve vidím alebo čo mi napadne, že by sa mohlo hodiť. A potom, keď s tým prídem domov, mám väčšinou problém.
Môj obľúbený obchod: Sú dva, a to náš diskontmarket Liptovský Mikuláš a supermarket Liptovský Hrádok. Nekupujem nikde inde.
Čo ma na nakupovaní baví: Nakupovanie beriem ako potrebu. Neberiem to ako koníček, tým je pre mňa bicykel, lyže, dobrá kniha.
Čo mi v obchode chýba: V sortimente pravdepodobne nič. Sme regionálne zameraní a čo sa dá nakúpiť na Slovensku, na Slovensku nakupujeme, ale máme všetko, od produktov pre vegánov až po diabetikov. Skôr vidím možnosť na posun v technológiách, ktorých bude v najbližších rokoch určite pribúdať.

Bez čoho z obchodu neodídem: Bez rožkov.

Zdroj: [16.12.2020; Tovar a predaj; STRETNUTIE; s. 18,19,20; redakcia]
Pavol Mikušiak Foto – Verex Holding