Bezhotovostné platby ďalej stúpajú

V posledných rokoch došlo k výraznému posunu k zvýšenému environmentálnemu povedomiu. To podnietilo revolúciu v oblasti väčšej recyklácie a uprednostňovania ekologických riešení.
Bratislava – Aby uspokojili potreby tohto rastúceho
environmentálneho myslenia, maloobchodníci využívajú inovatívne prístupy.
Snahou je podporiť zodpovednú spotrebu a zvýšiť úsilie o recykláciu. Týmto
témam sa bude venovať aj blížiace sa Slovenské obchodné fórum, ktoré sa
uskutoční 24. mája na Národnom futbalovom štadióne v Bratislave.
Efektivita je kľúčová
V dnešnom rýchlo sa rozvíjajúcom maloobchodnom prostredí
zohráva technológia kľúčovú úlohu pri zvyšovaní prevádzkovej efektívnosti a
zlepšovaní skúseností zákazníkov. Systémy riadenia vzťahov so zákazníkmi,
elektronické registračné pokladnice a pokročilé platobné riešenia spôsobili
revolúciu v maloobchode. Možnosti elektronických platieb, ako sú mobilné
peňaženky, bezkontaktné karty a online platobné brány, ponúkajú pohodlie a
rýchlosť na predajnom mieste. Tieto riešenia skracujú čas transakcií a zvyšujú
bezpečnosť tým, že minimalizujú potrebu manipulácie s hotovosťou. „Zákazníci si
túto možnosť osvojili a radi ju využívajú. Od pandémie podiel bezhotovostných
platieb stúpa, špeciálne pri využívaní bezkontaktných spôsobov,“ konštatuje
Michal Švrček, riaditeľ sekcie IT a služieb COOP Jednota Slovensko a jeden zo
spíkrov blížiacej sa konferencie. O tom, ako systém digitalizácie funguje, aké
sú jeho výhody či negatíva, budú diskutovať aj Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného
obchodu, a Juraj Popovič, project leader v spoločnosti Sapie.
Recyklačná revolúcia
Revolúcia v oblasti recyklácie, ďalšia z tém
Slovenského obchodného fóra, je priamou odpoveďou na globálne environmentálne
výzvy, ktoré predstavuje tvorba odpadu. Recyklácia sa stala neoddeliteľnou
súčasťou odpadového hospodárstva, pretože šetrí zdroje, znižuje množstvo odpadu
na skládkach a minimalizuje znečistenie. Zákazníci sa aktívne zapájajú do
recyklačných programov a očakávajú, že maloobchodníci budú zohrávať aktívnu
úlohu pri uľahčovaní procesu recyklácie. Obchodné fórum prednesie aj tému
takzvanej ekomodulácie, ktorá je nástrojom na presadzovanie ekodizajnu. „To
zjednodušene znamená, že čím budú výrobky a obaly jednoduchšie dotriediteľné a
recyklovateľné, tým bude pre výrobcov ekonomicky úspornejšie hradiť ich zber,
dotriedenie a recykláciu,“ vysvetľuje Hana Nováková, generálna riaditeľka OZV
ENVI – PAK a taktiež jedna zo spíkrov konferencie. Výrobcovia budú podľa jej
slov na základe novej legislatívy organizácii zodpovednosti výrobcov platiť
vyššie poplatky za výrobky a obaly vyrobené z nerecyklovateľného materiálu.
Na správnej ceste
Zákazníci si dnes viac uvedomujú vplyv svojich
rozhodnutí na životné prostredie. Hľadajú produkty a služby, ktoré sú v súlade
s ich hodnotami a preukazujú udržateľnosť. Zákazník by podľa Country manažéra
spoločnosti Mattoni Karola Ponesza nemal byť v si tuácii, keď stojí pred
regálom a rozhoduje sa, ktorý výrobok si kúpi, podľa toho, aký veľký je vplyv
tohto výrobku na životné prostredie, a nie podľa jeho preferencie chuti alebo
napríklad vplyvu na jeho zdravie. „Toto by mali vždy vyriešiť výrobcovia,“
reaguje. V hierarchii nakladania s odpadmi je pre spoločnosť Mattoni na prvom
mieste prevencia vzniku odpadu. „Nápojové obaly cirkulujúce v uzavretej slučke
v tomto kontexte nie sú odpadom, ale surovinou na výrobu nových obalov. Avšak
aj napriek tomu znižujeme množstvo PET materiálu na výrobu nových fliaš, hoci
vidíme, že je to pre spotrebiteľov stále najobľúbenejší a najkomfortnejší typ
obalu,“ dodáva. Na otázky recyklácie, ekomodulácie či zálohového systému budú
na konferencii diskutovať Karol Ponesz, Country manager Slovakia, KMV BEV SK,
Hana Nováková z OZV ENVI – PAK, Marián Áč zo Správcu zálohového systému a
štvoricu odborníkov doplní Michal Sebíň, predseda environmentálnej sekcie Zväzu obchodu.
Výzvy retailu
Inflácia, trvalé zvyšovanie cien tovarov a služieb, má
významný vplyv na rôzne odvetvia hospodárstva vrátane maloobchodu. Kolísanie
miery inflácie môže pre maloobchodníkov predstavovať výzvy, ktoré ovplyvňujú
ich prevádzku, ziskovosť a správanie spotrebiteľov. Inflácia zvyšuje
maloobchodu náklady. Keďže ceny surovín, dopravy a práce rastú, odvetvie čelí
rastúcemu tlaku na udržanie ziskových marží. Viac k tejto téme, ale aj iným
aktuálnym výzvam retailu sa dozvieme od Pavla Konštiaka, prvého viceprezidenta Zväzu obchodu, Štefana Mácsadiho,
predsedu predstavenstva COOP Jednoty – Nové Zámky a Martina Ondráša, zástupcu
ministerstva pôdohospodárstva.
Čím budú výrobky a obaly jednoduchšie dotriediteľné a
recyklovateľné, tým bude pre výrobcov úspornejšie hradiť ich zber, dotriedenie
a recykláciu. Hana Nováková, šéfka OZV ENVI – PAK
Zdroj: [23.05.2023; Hospodárske noviny; Firmy & Financie; s. 11; Gabriela Alenová]
Foto: Konferencia Slovenské obchodné fórum bude 24. mája v priestoroch Národného futbalového štadióna v Bratislave. Snímka je z vlaňajšieho podujatia. FOTO: HN/ PETER MAYER