Stropované sú aj privátne značky. Ako sa to prejavilo na celkových cenách potravín v obchodoch?

Týka sa niekoľkých desiatok vybraných produktov.
Pri súkromných značkách má reťazec väčšiu kontrolu nad
chuťou, kvalitou, výrobou aj vplyvom na životné prostredie.
Tie patria medzi najpredávanejšie.
Inflácia potravín je vysoká, hoci regulované ceny
energií medziročný rast spomalili. Marcová presiahla 29 percent, tak ako vlani
v decembri. Celková inflácia na Slovensku
meraná indexom spotrebiteľských
cien (CPI) klesla až v marci tohto roka pod 15 percent, nad nimi sa držala celé
štyri mesiace.
Protiinflačnú garanciu zaviedli obchodníci inšpirovaní
Francúzskom a reagovali dobrovoľne. „Každý sám určil od 30 do 100 druhov
potravín, pri ktorých garantuje rovnakú cenu v období troch mesiacov. Celkovo
ide o štyristo jedinečných položiek. Potraviny sú v pulte označené rovnakým
logom nákupného vozíka v krúžku na modrom podklade,“ vysvetlil nedávno
exminister Samuel Vlčan.
Zvýšený predaj
K aktivite prispelo aj hodnotenie Deklarácie o prejave
dobrej vôle vo veci udržania cenovej stability so zástupcami Slovenskej
aliancie moderného obchodu a Zväzom obchodu,
vraví agrorezort. Na jej základe od marca 2022 analyzuje mesačne spotrebiteľské
a odbytové ceny 13 základných potravín.
Filip Kasana,
viceprezident Zväzu obchodu nepredpokladá,
že dôsledkom bude zdraženie iných potravín, ani sa to v praxi neprejavuje. Pri
cenotvorbe za kľúčové označil odbytové ceny dodávateľov ako výsledok obchodných
rokovaní, preto si obchodníci chcú s nimi aj v režime protiinflačnej garancie
udržať korektné vzťahy.
Marek Koštrna, marketingový manažér spoločnosti TERNO
real estate, spresnil, že ceny 40 produktov, tak ako ich nastavili, sú
maximálne na dohodnuté obdobie, a to aj na úkor marže. Rovnaké majú aj predajne
Kraj. Privátne značky Terka a Z nášho kraja umiestnili na trh predvlani. Dopyt
po nich rastie a v rámci protiinflačnej garancie zastropovali ceny dvoch
takýchto produktov.
„Zastropovaných 63 produktov sme vyberali veľmi
zodpovedne, aby obsiahli celý tovarový strom,“ približuje Martin Kozák, výkonný
riaditeľ spoločnosti Labaš. Hovorí, že v súvislosti s protiinflačnou garanciou
im vznikli dodatočné náklady napríklad na označenie predajní, zmenu cenoviek či
personálne zabezpečenie, ale nepremietli ich do cien pre zákazníkov.
K položkám s garantovanou cenou zahrnuli aj pečivo
dopekané v predajniach, hoci cena pekárskych výrobkov neustále rastie.
Garantované ceny má 12 výrobkov privátnych značiek. Niektoré privátne produkty
patria vo svojich kategóriách medzi najpredávanejšie.
„Vo svojich maloobchodných predajniach FRESH Plus, ale
aj vo franšízovej sieti evidujeme takmer štyridsaťpercentný nárast predaja
privátnych značiek. Máme vyše 580 privátnych produktov a len za rok 2022 sme do
portfólia pridali 100 nových od domácich a zahraničných dodávateľov.“
V aliancii CBA sa počet zastropovaných potravín pohybuje od 34 po 60
položiek, podľa jednotlivých obchodných spoločností. Týkalo sa to aj tovarov
vlastnej značky, ktorých majú stovky. Ročne k nim pribúdajú desiatky nových,
zohľadňujúce trendy v zdravej výžive a spotrebiteľské preferencie, a dochádza
aj k obmene podľa úspešnosti.
„Na Slovensku tak ako aj v okolitých štátoch v
poslednom období sledujeme ich zvýšený predaj a stúpa aj objem predaja potravín
v akciách. Spotrebitelia sa snažia nakúpiť čo najvýhodnejšie a posudzujú
vzájomnú reláciu ceny aj kvality výrobku,“ vysvetľuje František Ťapuš,
podpredseda predstavenstva spoločnosti CBA SK.
Vedú slovenské výrobky
COOP Jednota zastropovala 50 položiek a z nich sú tri
štvrtiny privátne výrobky.
„Pri výbere sme zohľadnili okrem iného slovenský
pôvod, pričom až 85 percent produktov našich vlastných značiek pochádza od
slovenských dodávateľov,“ konkretizuje Jana Kuklová, hovorkyňa spoločnosti COOP
Jednota Slovensko. Dopĺňa, že predaj mal v maloobchodnej sieti rastúci trend už
počas minulého roka.
Dvojciferná inflácia ho prirodzene posilnila a v
januári 2023 dosiahli produkty vlastných značiek podiel na celkovom predaji
viac ako 20 percent. „Napriek širokému sortimentu, ktorý tvorí 748 výrobkov, v
rámci portfólia neustále intenzívne a systematicky pracujeme na zaraďovaní
nových produktov rozdelených do kategórií a hniezd, reprezentujúcich systém
COOP Jednota,“ približuje Kuklová.
„Zníženie ceny sa týka vyše sto obľúbených produktov
bežnej spotreby zo sortimentu čerstvých a trvanlivých potravín,“ uviedla Lucia Vargová, hovorkyňa Kaufland Slovenská republika. Medzi nimi
je desiatka produktov privátnej značky K-Classic, ktorá bola vlani ocenená ako
najdôveryhodnejšia už šiesty raz.
„Dôvera zákazníkov v naše privátne značky je dlhodobo
vysoká a očakávame, že ich obľuba bude aj naďalej rásť. Kvalitou sú
porovnateľné a často aj prevyšujú iné značkové produkty, a zároveň dokážu byť
dlhodobo cenovo výhodné,“ hovorí Vargová. Podotýka, že čoraz obľúbenejšie sú
tiež špeciálne privátne značky. Kaufland zastropoval aj cenu čerstvého
polotučného mlieka K-Z lásky k tradícii a v tomto portfóliu má len slovenské
produkty vyrobené zo slovenských surovín.
Lokálni dodávatelia
Reťazec Tesco vo zverejnenom zozname zastropoval ceny
viac ako 60 položiek, spolovice privátnych. Ich privátne produkty majú dlhodobo
výhodnejšiu cenu v porovnaní s podobnými značkovými aj z dôvodu úspory nákladov
na marketing či na obaly. „Vieme tak zároveň podporiť lokálnych dodávateľov,
ktorí môžu preraziť aj na ďalšie trhy a majú garantované odbery veľkých
množstiev výrobkov,“ približuje detailne výhody Mária Zerzanová, PR manažérka
spoločnosti TESCO STORES SR.
Pri privátnych značkách má reťazec väčšiu kontrolu nad
chuťou, kvalitou, výrobou aj vplyvom na životné prostredie a navyše v nich
ponúka produkty pre ľudí so špeciálnymi výživovými potrebami. Vlani zaviedli aj
zvýhodnené nákupy s vernostným programom Clubcard s výraznými zľavami a tiež
Garanciu nízkych cien, takže týždenne porovnávajú stovky produktov dennej
spotreby, aby sa uistili, že zákazník ich nakúpi najvýhodnejšie.
Zdroj: [15.05.2023; hnonline.sk; Poradenstvo; 15:30; HNonline.sk]