Slováci objavili výhody online nákupu potravín

Vlani dramaticky vzrástol počet ľudí, ktorí si zadovažovali jedlo prostredníctvom e-shopov. Dôvodom bola najmä obava z nákazy v preplnených predajniach.

MALOOBCHOD
Vlani dramaticky vzrástol počet ľudí, ktorí si zadovažovali jedlo prostredníctvom e-shopov. Dôvodom bola najmä obava z nákazy v preplnených predajniach.
Juraj Pivarči
Bratislava – Chlieb, maslo, mlieko, cestoviny a k tomu bravčové karé. Pár klikov a teraz už len počkať, kým vám suroviny prinesú domov. Slováci objavujú virtuálne nakupovanie potravín. „Kým v roku 2019 si pravidelne zadovažovalo cez internet potraviny len zhruba 23,5 percenta Slovákov, podľa aktuálnych štatistík Európskeho štatistického úradu Eurostat ich bolo za vlaňajšok viac ako 37 percent,“ uviedla analytička spoločnosti FinGO.sk Lenka Buchláková s tým, že priemerná cena takéhoto nákupu je približne 45 eur.
Klikáme čoraz viac
Vyšší záujem obyvateľov o online nákup jedla potvrdzujú samotní predajcovia. „Za uplynulý rok sme zaznamenali výrazný nárast záujmu o naše e-služby, čo bolo spôsobené aj pandémiou, ale tiež tým, že sme rozšírili sortiment a aj lokality, v ktorých tento typ nákupu ponúkame,“ povedal konateľ siete Delia Jozef Berko. Rovnaký trend potvrdil aj generálny riaditeľ potravín Yeme Peter Varmuža, podľa ktorého dopyt po rozvoze narástol až 10-násobne. Napriek tomu problémy s dopravovaním tovaru predajcovia nemajú. Logistiku si totiž riešia vo vlastnej réžii a obsluhujú len taký počet zákazníkov, ktorým dokážu nákup priniesť bez meškania.
Kamenné pobočky si nedáme
Podľa Buchlákovej je hlavným dôvodom trendu z minulého roka snaha o bezpečnosť. Najčastejšie pritom takýmto spôsobom nakupujeme trvanlivé potraviny ako ryža, cestoviny či konzervy. Obľúbené sú však aj pekárenské či mliečne výrobky. „Koronakríza spôsobila, že spotrebitelia už nepotrebujú tovar chytiť, ovoňať a zistiť, či nemá napríklad pleseň. Dôležitejšia je v súčasnosti pre Slovákov bezpečnosť,“ dodala. To, že bude o takýto druh nakupovania v budúcnosti čoraz vyšší záujem a že ho bude ponúkať čoraz viac predajcov, potvrdil aj Zväz obchodu. Tento trend však nebude znamenať koniec kamenných prevádzok. Slováci ostanú konzervatívni a e-commerce neprevalcuje chodenie do pobočiek reťazcov. Najaktívnejšia veková skupina v nákupoch cez internet sú pritom ľudia vo veku 25 až 34 rokov, a to až takmer tretina. Najmenej nakupujú online ľudia starší ako 65 rokov, a to len 13 percent z nich. „Iste, niektorí zo spotrebiteľov z rôznych dôvodov priamo naviazaných na pandémiu využívali a využívajú nákup potravín online, je to však marginálna časť našich zákazníkov kupujúcich jedlo,“ upozornil prezident zväzu Martin Katriak. Isté zmeny však profesionáli sektora predsa len zaznamenali. Ľudia – najmä na vidieku – nakupujú potraviny častejšie. Snažia sa tak predísť situácii, keď by v prípade ešte tvrdších opatrení stratili možnosť zájsť po suroviny.
Plnenie špájz sa nekonalo
Na druhej strane výrazné zásobovanie oslablo, a to aj napriek príchodu druhej vlny koronavírusu. Slováci sa totiž vlani na jar presvedčili, že tuzemskí obchodníci na vzniknutú situáciu reagujú zvyšovaním zásob základných trvanlivých potravín, a tak problém s prázdnymi regálmi nevznikne. Podľa štúdie Svetového ekonomického fóra sa práve v krízových situáciách zvyšuje dopyt po výrobkoch, ktoré potrebujeme na prežitie. Avšak za vlaňajšok sme cez internet nakupovali aj najviac odevov a športového tovaru do domácnosti či elektroniky.
Za uplynulý rok sme zaznamenali nárast záujmu o e-služby, čo bolo spôsobené pandémiou.

Jozef Berko, konateľ siete Delia

Zdroj: [25.01.2021; Hospodárske noviny; Firmy & Financie; s. 12; Juraj Pivarči]