Povinné metre kvária zákazníkov i obchodníkov

Od minulého týždňa platí opatrenie, že jeden zákazník pri nakupovaní „spotrebuje“ 25 metrov štvorcových predajne. Obchodníci tvrdia, že je to prehnané.
Od minulého týždňa platí opatrenie, že jeden zákazník pri nakupovaní „spotrebuje“ 25 metrov štvorcových predajne. Obchodníci tvrdia, že je to prehnané.
PEZINOK - Rady ľudí, postávajúcich na parkovisku pred obchodom, a pracovník SBS, ktorý púšťa priebežne dnu v závislosti od toho, ako sa kto vybaví. Od minulého týždňa to zažili azda všetci na vlastnej koži.
Aktuálne opatrenia v okresoch Trnava, Hlohovec a Piešťany totiž vymedzili 25 metrov štvorcových z celkovej plochy prevádzky na jedného zákazníka. V reáli to znamená, že ich naraz môže nakupovať asi o polovicu menej ako doteraz. Zisťovali sme, ako sa s tým obchody vysporiadali i to, či nariadenia niekto kontroluje.
Nadšení nie sú
Na našom Facebooku MY Trnava sme sa v ankete pýtali ľudí, aké mali s tým skúsenosti, respektíve, či nákupy kvôli opatreniam nejako obmedzovali. V priebehu jedného dňa reagovalo viac ako 50 respondentov. Po minulotýždňových skúsenostiach s nakupovaním to drvivej väčšine z nich nevyhovuje, našli sa aj takí, čo to akceptujú.
Ďalší zasa poukázali aj na to, že malé obchody, kde sa dá veľmi jednoducho ustriehnuť počet zákazníkov, sú zatvorené a veľké obchodné reťazce zasa otvorené. Tvrdia, že to má dopad hlavne na malých živnostníkov. Na opatrenia sme sa spýtali aj nemenovanej predavačky obchodného reťazca.
„Prísne sa to u nás dodržiava, vychádza to na približne 40 ľudí v predajni. Doteraz to bol dvojnásobok,“ uviedla. Počet zákazníkov kontroluje zamestnanec strážnej služby, ak však má prestávku či si potrebuje odbehnúť na toaletu, musí ho zastúpiť niekto z predavačov.
Nervozitu vraj necítiť
„Všetko sa spomalilo, menej ľudí, ale nemám pocit, že by z toho boli nervózni,“ zhrnula. Podľa jej slov, najdlhšie rady pred ich prevádzkou sa pravidelne tvoria po jedenástej dopoludnia, keď končia hodiny vymedzené seniorom. Inak to ide priebežne. „Vzhľadom na rozlohu našej prevádzky je 25 m2 na jedného zákazníka príliš, pokojne stačilo aj menej,“ skonštatovala na základe vlastných pracovných skúseností.
Limitovaný počet kupujúcich v obchode nie je žiadnou novinkou pre obchodníkov. Potvrdil nám to Martin Katriak, prezident Zväzu obchodov SR, ktorý združuje iba slovenské prevádzky.
„Na jar 2020, počas 1. vlny pandémie, sa rozhodlo, že bude limitovaný počet zákazníkov v obchode a ako kritérium si zvolili počet kupujúcich na metre štvorcové.
Na začiatku to bolo 25 m2 na jedného zákazníka. A to bolo v celej Európe unikátne. Takmer všetky štáty použili rovnaký princíp, len metre štvorcové boli iné, nižšie, od 8 do 16 m2,“ napísal Katriak. Podľa jeho slov je 25 m2 dosť, menšie prevádzky nemôžu preto otvoriť.
„Veľké predajne, kde sa pohodlne zmestí 80 až 100 zákazníkov, mohli pri súčasných opatreniach zrazu pustiť do predajne iba 40 – 50 zákazníkov a to pocíti nielen ekonomika predajne, ale mimoriadne ťažko i zákazníci. Pred takýmito predajňami sa vytvárali takmer nekonečné rady, mnohí zákazníci sa do predajne ani nedostali,“ dodal prezident Zväzu obchodov SR.
Na názor sme sa pýtali aj Martina Krajčoviča, predsedu Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO), ktorá združuje viaceré nadnárodné spoločnosti, ktoré u nás pôsobia. Hneď na úvod nás ubezpečil, že obchodné reťazce združené v SAMO od začiatku dodržiavajú všetky hygienické a epidemiologické opatrenia, vrátane regulácie zákazníkov podľa m2.
Stačí aj pätnásť
Aj tu prevláda názor, že viac ako 15 m2 na zákazníka je viac než dosť. Aj vzhľadom na šírku uličiek medzi regálmi, ktorá je približne dva metre. „Nemá zmysel robiť väčšie obmedzenia. Tým, že obchodníci prijali rôzne opatrenia nad rámec povinností vyhlášky ÚVZ SR, tak obchody s potravinami a drogériou sú bezpečným miestom, čo potvrdzujú rôzne domáce aj medzinárodne štatistiky a analýzy, preto si myslíme, že by sa nemal zvyšovať počet m2 na zákazníka nad 15 m2,“ skonštatoval Krajčovič.

Vstup už okrem súkromných SBS služieb riešia aj cez aplikácie alebo iné elektronické pomôcky, aby vedeli, koľko zákazníkov sa pohybuje vnútri prevádzky. V menších prevádzkach to p kontrolujú pracovníci obchodu.

Zdroj: [26.02.2021; Pezinské ECHO; spravodajstvo; s. 2; PETER BRIŠKA]
Foto_zdroj: Marcela Ballová