Ďalší pokus mať viac slovenských potravín

Poznať zákazníka a podľa toho lepšie rozdeliť peniaze výrobcom potravín. Taký je zámer ministerstva pôdohospodárstva. S obchodníkmi sa dohodlo, že mu budú posielať údaje o tom, ktoré slovenské potraviny ľudia nakupujú.

Simona Simanová, moderátorka: „Poznať zákazníka a podľa toho lepšie rozdeliť peniaze výrobcom potravín. Taký je zámer ministerstva pôdohospodárstva. S obchodníkmi sa dohodlo, že mu budú posielať údaje o tom, ktoré slovenské potraviny ľudia nakupujú.“
Viliam Stankay, moderátor: „V obchodoch je domácich výrobkov stále málo. Poľnohospodári za tým vidia len ministrov marketing.“
Barbora Šišoláková, redaktorka: „Sú lacnejšie, často vo výhodných baleniach a v obchode nikdy nechýbajú. Zahraničné potraviny zapĺňajú regály takmer zo šesťdesiatich percent. Slovenské potraviny sa im vyrovnávajú len veľmi pomaly. Ich podiel sa za posledné roky zvýšil o menej ako dve percentá.“
Emil Macho, predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory: „Zahraniční potravinári a poľnohospodári sú konkurencieschopní, dokážu vyrobiť stále lacnejšie tie potraviny, ako ich dokážu vyrobiť slovenskí producenti.“
Barbora Šišoláková: „Aby boli slovenské potraviny pre ľudí dostupnejšie, rezort pôdohospodárstva chce zistiť, o čo je v obchodoch najväčší záujem, a podľa toho efektívnejšie financovať slovenských spracovateľov potravín ako aj prvovýrobcov. Prvým krokom má byť dohoda s obchodmi, ktoré ministerstvu poskytnú dáta.“
Samuel Vlčan, minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (nominant OĽaNO): „Nám budú posielať na polročnej báze presné informácie o tom, koľko slovenských potravín v akých sortimentoch sa predá cez slovenské pulty.“
Nadežda Machútová, prezidentka Zväzu obchodu SR: „Vykazovať budú samostatne jednotlivé siete, všetky tie, ktoré majú obrat nad desať miliónov.“
Samuel Vlčan: „My na základe týchto údajov budeme vedieť lepšie nastaviť, akú finančnú pomoc ktorému agropotravinárskymu komplexu chceme poskytnúť.“
Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu: „Je naším záujmom, aby týchto potravín bolo viac a aby boli oveľa viac aj konkurencieschopnejšie.“
Barbora Šišoláková: „Najviac peňazí dnes potrebujú spracovatelia ovocia, zeleniny, bravčového či hydinového mäsa. Tieto produkty najťažšie konkurujú zahraničiu. Šéf najväčšieho poľnohospodárskeho združenia v ministrovej dohode veľký zmysel nevidí.“
Emil Macho: „Z nášho pohľadu ide o ďalší taký, by som povedal, skôr marketingový nástroj toho, že ministerstvo vykonáva nejakú činnosť. Ide zisťovať to, čo na Slovensku chýba, ale to už je dlhodobo jasné.“
Samuel Vlčan: „Tých zdrojov naozaj nie je neobmedzene. Práve preto my musíme veľmi dobre dávať pozor na to, kde pošleme peniaze.“

Barbora Šišoláková: „Prvé údaje od obchodníkov dostane rezort koncom júla.“

Zdroj: [17.05.2022; RTVS Jednotka; Správy RTVS; 19:00; R / Simona Simanová]