Ďalší pokus mať viac slovenských potravín
Poznať zákazníka a podľa toho lepšie rozdeliť peniaze výrobcom potravín. Taký je zámer ministerstva pôdohospodárstva. S obchodníkmi sa dohodlo, že mu budú posielať údaje o tom, ktoré slovenské potraviny ľudia nakupujú.
Simona Simanová, moderátorka: „Poznať zákazníka a podľa
toho lepšie rozdeliť peniaze výrobcom potravín. Taký je zámer ministerstva
pôdohospodárstva. S obchodníkmi sa dohodlo, že mu budú posielať údaje o tom,
ktoré slovenské potraviny
ľudia nakupujú.“
Viliam Stankay, moderátor: „V obchodoch je domácich výrobkov stále málo.
Poľnohospodári za tým vidia len ministrov marketing.“
Barbora Šišoláková, redaktorka: „Sú lacnejšie, často vo
výhodných baleniach a v obchode nikdy nechýbajú. Zahraničné potraviny zapĺňajú regály
takmer zo šesťdesiatich percent. Slovenské potraviny
sa im vyrovnávajú len veľmi pomaly. Ich podiel sa za posledné roky zvýšil o
menej ako dve percentá.“
Emil Macho, predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory: „Zahraniční potravinári a poľnohospodári sú
konkurencieschopní, dokážu vyrobiť stále lacnejšie tie potraviny,
ako ich dokážu vyrobiť slovenskí
producenti.“
Barbora Šišoláková: „Aby boli slovenské potraviny pre ľudí
dostupnejšie, rezort pôdohospodárstva chce zistiť, o čo je v obchodoch najväčší
záujem, a podľa toho efektívnejšie financovať slovenských spracovateľov potravín ako aj prvovýrobcov. Prvým krokom má byť
dohoda s obchodmi, ktoré ministerstvu poskytnú dáta.“
Samuel Vlčan, minister pôdohospodárstva a rozvoja
vidieka SR (nominant OĽaNO): „Nám budú posielať na polročnej báze presné
informácie o tom, koľko slovenských potravín
v akých sortimentoch sa predá cez slovenské
pulty.“
Nadežda Machútová,
prezidentka Zväzu obchodu
SR: „Vykazovať budú samostatne jednotlivé siete, všetky tie, ktoré majú obrat
nad desať miliónov.“
Samuel Vlčan: „My na základe týchto údajov budeme
vedieť lepšie nastaviť, akú finančnú pomoc ktorému agropotravinárskymu komplexu
chceme poskytnúť.“
Martin Krajčovič,
predseda Slovenskej
aliancie moderného obchodu: „Je naším záujmom, aby týchto potravín bolo viac a aby boli
oveľa viac aj konkurencieschopnejšie.“
Barbora Šišoláková: „Najviac peňazí dnes potrebujú
spracovatelia ovocia, zeleniny, bravčového či hydinového mäsa. Tieto produkty
najťažšie konkurujú zahraničiu. Šéf najväčšieho poľnohospodárskeho združenia v
ministrovej dohode veľký zmysel nevidí.“
Emil Macho: „Z nášho pohľadu ide o ďalší taký, by som
povedal, skôr marketingový nástroj toho, že ministerstvo vykonáva nejakú
činnosť. Ide zisťovať to, čo na Slovensku chýba, ale to už je dlhodobo jasné.“
Samuel Vlčan: „Tých zdrojov naozaj nie je neobmedzene.
Práve preto my musíme veľmi dobre dávať pozor na to, kde pošleme peniaze.“
Barbora Šišoláková: „Prvé údaje od obchodníkov dostane
rezort koncom júla.“
Zdroj: [17.05.2022; RTVS Jednotka; Správy RTVS; 19:00; R / Simona Simanová]