• Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header
  • Slideshow - header

Firma už neexistuje. Pivo s jej etiketou sa však naďalej predáva v obchodoch

10.10.2017
V regáloch obchodných sietí na severe Slovenska sa objavujú potraviny, ktorých pôvodca a distribútor neexistuje. Popradská pivovarnícka spoločnosť Pilsberg Beverages, nástupca druhého najstaršieho slovenského pivovaru Tatran Poprad, sa už vlani v marci poslala do konkurzu. Súdy firmu definitívne zrušili a vymazali z Obchodného registra minulý rok začiatkom augusta.
 
To však už 14 mesiacov neexistujúcej popradskej firme Pilsberg Beverages nebráni v tom, že sa jej meno, napriek oficiálnemu zániku, stále objavuje na etiketách pív Tatran a Kamzík. Nápoje v skutočnosti distribuuje vo februári 2015 založená spoločnosť Pils Group z Prešova, ktorá z predaja produktov inkasuje príjmy.
 
Firma na otázku HN, prečo na svojich výrobkoch uvádza neaktuálne a nepravdivé informácie, neodpovedala. Neoficiálny zdroj blízky skupine Pilsberg tvrdí, že podnik disponuje ešte z minulosti veľkým množstvom štítkov s názvom zrušenej Pilsberg Beverages. Etikety preto v snahe minimalizovať výrobné náklady na produkciu pív Tatran a Kamzík používa dodnes. Podľa informácií HN mu za to hrozí pokuta až do 100-tisíc eur.
 
Spolumajiteľmi pivovarníckej skupiny, ktorá od roku 2007 presunula varenie piva spod Tatier do Poľska, sú rodiny Cehelských z Prešova a Lazarovcov s Haščákovcami z Košíc. Za vlastníckou štruktúrou fantómového pivovaru z Popradu pritom tieňovo stojí bývalý viceprimátor Košíc a pred vyše rokom odídený šéf Vodohospodárskej výstavby Ladislav Lazár.
 
Ide o klamanie spotrebiteľa
 
Z tvrdení kontrolórov vyplýva, že pôvodca potravín je priamo zodpovedný za informácie na obale, a preto musí zabezpečiť ich pravdivosť a presnosť. "Označenie potraviny musí byť správne a pravdivé, aby umožňovalo jej vysledovateľnosť. Nie je prípustné, aby zrušená firma naďalej etiketovala pod hlavičkou Pilsberg Beverages a bola zodpovedná za informácie o potravine na etikete výrobku," hovorí pre HN Zuzana Büchlerová zo Štátnej veterinárnej a potravinovej správy. Martin Katriak, prezident Zväzu obchodu Slovenskej republiky, vraví, že z platnej legislatívy jasne vyplýva zákonná povinnosť uvádzať na etiketách pravdivé a zrozumiteľné informácie tak, aby spotrebiteľ nebol uvedený do omylu. Označenie výrobku neexistujúcou firmou je preto podľa neho neprípustné. Obchodné meno výrobcu je jednou z povinných informácií, ktorými musí byť výrobok označený. Všetky informácie na výrobkoch musia byť presné, jasné, ľahko zrozumiteľné pre spotrebiteľa. Zákon o potravinách vyslovene ustanovuje zákaz umiestňovať na trh klamlivo označené potraviny. "Za porušenie sa vzťahuje sankčný postih v rozpätí od sto do stotisíc eur," spresňuje šéf slovenských obchodníkov. Slovenská legislatíva definuje zodpovednosť v tejto oblasti a istým riešením tak môže byť sankčný postih za klamlivú informáciu na obaloch potravín.
 
Rarity z Popradu čaká kontrola
 
V regáloch obchodov pod Tatrami sa objavuje ešte jedna rarita. Pivo Staročesko z dielne Pils Group evokuje český pôvod, varí sa v Poľsku a oblieka sa do slovenského kabáta. Tak sa dá stručne opísať chmeľový nápoj z dielne distribučnej spoločnosti, ktorá prebrala biznis po zaniknutej Pilsberg Beverages. Z etikety piva sa vôbec nedá zistiť krajina pôvodu, píše sa na nej iba "Vyrobené v EÚ". Ďalšia zrada prichádza pri čítaní čiarového, takzvaného EAN kódu.
 
Označenie pre Slovenskú republiku sa totiž začína trojčíslím 858. Iba nedávno nás reklamy učili podľa tohto čísla identifikovať slovenské výrobky. Ako pripomína spoločnosť GS1 Slovakia, ktorá spravuje kódové označenia, vôbec nemusí ísť o slovenský výrobok. Kódy totiž neoznačujú krajinu, z ktorej tovar naozaj pochádza, ale vlastníka obchodnej značky. V tomto prípade ide o prešovskú Pils Group, ktorú vlastní Sebastián Cehelský. "Informácie o potravinách nesmú uvádzať do omylu spotrebiteľa, najmä ak ide o vlastnosti potraviny a hlavne o jej charakter, identitu, zloženie, trvanlivosť, krajinu pôvodu alebo miesto pôvodu, spôsob výroby alebo produkcie. Správnosť označovania pív je preverovaná v spoločnosti Pils Group. O výsledkoch kontroly budeme informovať," dodáva Büchlerová. Jedine na chmeľovej limonáde Staročesko Lemon distribútor z Prešova publikuje pravdivé údaje s tým, že nápoj sa varí v poľskom pivovare Van Pur v meste Rakszawa. Katriak pritom polemizuje nad otázkou, či sú kontroly dostatočnou ochranou spotrebiteľa vzhľadom na veľký počet obchodných reťazcov a množstvo výrobkov v nich ponúkaných. "Bolo by žiaduce uplatniť aj iné formy kontroly, napríklad založenú na príslušnosti k určitému odvetviu potravinárstva. Sami potravinári by tak v rámci svojho spolku či cechu brali na zodpovednosť nezodpovedných výrobcov vo svojich radoch," uzatvára prezident slovenského Zväzu obchodu.
 
Príbeh fantómového pivovaru z Popradu
 
Popradský pivovar, ktorý sa pýšil viac ako dvestoročnou históriou, sa postupne sám vymazal z pivnej mapy Slovenska. Z desiatok veľkých pivovarov, ktoré v tuzemsku v minulosti fungovali, preto varia pivo už iba v Hurbanove, vo Vyhniach a vo Veľkom Šariši. Prvú ranu Popradčania dostali ešte v roku 2007. Pre chystanú rekonštrukciu jeho produkciu presunuli do poľského pivovaru Van Pur v Rakszawe. Majitelia vtedy zdôrazňovali, že licenčná výroba ich pív v Poľsku je len dočasné riešenie. Spoločnosť Pilsberg Beverages preto vydávala napríklad pivo s českým názvom, uvarené v Poľsku, za rýdzo slovenské. "Podpásovku" si uštedrila začiatkom roka 2013, keď zrovnala svoj areál fantómového pivovaru v Poprade so zemou pod tlakom developerských plánov. Rozhodujúci úder si však distribučná spoločnosť dala sama vlani v marci, keď sa poslala do konkurzu. Ten bol napokon pre nedostatok majetku firmy zastavený.


Zdroj:  [hnonline.sk; 09/10/2017; Marek Nemec ; Zaradenie: ekonomika]
http://finweb.hnonline.sk/ekonomika/1040510-firma-uz-neexistuje-pivo-s-jej-etiketou-sa-vsak-nadalej-predava-v-obchodoch


« Späť